[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:09

Dat van het onderhoud begrijp ik heel goed :j
Maar eerlijk is eerlijk ik vind in het geval dat een woning onderhoud nodig heeft om het bewoonbaar te maken dat dit ook in de verkoopadv, vermeld moet zijn. Dat moet immers geen verrassing meer zijn als mensen het huis komen bezichtigen toch?

Ben zelf ergens van mening dat bewoners een beter beeld van een huis moeten kunnen geven als een verkopend makelaar deze woont er immers niet in. Al moet je als verkoper wel in staat zijn een realistisch beeld kunnen schetsen over het huis en de boel niet positief lopen verdraaien.

Bij ons gaat het trouwens om een 'nieuwbouw' appartement van 58m2 met een dakterras van zon 30m2... wordt schat ik een erg moeilijke doelgroep door de prijs waar je in terecht komt, maar we zijn wel bereid om een verlies te nemen om hier weg te komen.

Mijn man heeft zojuist contact opgenomen met een Era plus makelaar, ben erg benieuwd wat hij gaat vertellen en aanbieden :j

Rampshellie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:13

De ene makelaar is de andere niet.. We waren toen 2 x bij 2 huizen wezen kijken met 2 verschillende makelaars van hetzelfde bedrijf. Zeiden bij allebei de huizen heel andere dingen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:18

Van een aankoopmakelaar zie ik de meerwaarde vaak niet echt, maar van een goede (!) verkoopmakelaar wel degelijk. Zoals gezegd kunnen de kopers veel rustiger het huis bekijken, maar het kan jou als verkoper ook helpen om het onderste uit de kan te halen met de onderhandelingen. Zonder onze verkoopmakelaar hadden wij veel minder het onderste uit de kan gehaald. Bovendien maakt de makelaar ook het voorlopig koopcontract.
Wat wij belangrijk vonden aan een makelaar is dat deze goed bereikbaar is, en vooral ook bezichtigingen doet in de avonduren en op zaterdag. En dat het iemand is, waarbij mensen zich hun gemak voelen. We hebben twee makelaars uitgenodigd, degene die ons zelf destijds dit huis heeft verkocht, en de grootste uit de stad. De eerste is het geworden. Geen spijt van gehad. Kleine tip: ook bij makelaars valt er wel degelijk te onderhandelen over het tarief. Wij hebben een vaste prijs afgesproken ipv een percentage, dat werkte voor ons goed.

Wel zijn we bij bezichtigingen enorme prutsers van makelaars tegengekomen. Vandaar dat ik op kijk van de opmerkingen hier over de realistische inschattingen van verkoopmakelaar. Dat strookt echt totaal niet met onze ervaringen. Ze proberen de zaak vaak veel te mooi voor te stellen (snap ik wel, verkopen is hun taak) en hebben weinig kaas gegeten van bouwtechnische aspecten en kosten van bepaalde zaken.

Ons huis is trouwens inmiddels verkocht onder voorbehoud (termijn financiering loopt deze week af) en we hebben dit weekend onze eigen onderhandelingen rondom ons 'droomhuis' afgerond (moet alleen nog goedgekeurd worden door de bank van de verkopende partij). Dus super goed nieuws van deze kant.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:20

@A_nouk hier ook iemand die een appartement verkoopt, met restschuld. De vraagprijs is al onder de originele aankoopprijs, dus gegarandeerde restschuld..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:23

Hier ook het geval idd.. Wij blijven waarschijnlijk afgezien van het deel dat we al af heb en gelost (zaterdag een afspraak zodat we weten of dit vrij komt bij verkoop) zal er een schuld over blijven van 20k ongeveer :\

Maarja we weten dat het huis was we op ogen hebben. Klaar en opgeleverd nieuwbouw huis al flink in prijs is gezakt en ook nog verder kan zakken. Dus ons appartement nu niet te lang te koop staat is het ergens om het even. Als blijft het zuur!

Welke regio zit jij?
Zie het al andere kant van Nl :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 07:51

Wij hebben ons appartement ook met aardige restschuld verkocht helaas. Maar wel iets moois terug kunnen kopen

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:11

Heb gisteren telefonisch met de bank al een kort gesprek gehad.
Gaat er op lijken dat het verkopen met restschuld geen heel groot probleem gaat zijn, hebben toch in de afgelopen 4 jaar al een behoorlijk stukje gespaard met onze spaarhypotheek.

En daarnaast ook al een richtlijn gekregen met wat we kunnen gaan bij lenen voor een nieuw huis als ons appartement verkocht is, en daar komen we ook ruimschoots mee uit. geen tophypotheek hier gelukkig :)

Maandag hebben we een afspraak met een ERA makelaar voor sowieso een gratis waarde bepaling en zaterdag hebben we een afspraak bij de bank om het e.e.a. door te spreken qua mogelijkheden.
Zou alleen gisteren binnen 10 minuten een bevestiging krijgen maar helaas niet nog niet gehad dus dat wordt maar weer bellen vandaag >;)

Secricible, mag ik je vragen hoe dat bij jullie is gegaan met de restschuld en de aflossing van de hypotheek/koop van jullie nieuwe huis. Als je dat wil delen? Mag ook per pb als je dat liever hebt :o :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:52

Wij betaalden 500 euro voor de verkoopbrochure en 1.69%. Makelaarskantoor in Eindhoven. Ik heb je de naam gestuurd.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:56

Dankjewel ! :)

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:35

Hier wordt het appartement ook verkocht met een restschuld. Ik ben ook wel benieuwd hoe hiermee omgegaan wordt bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek/meenemen hypotheek naar nieuwe woning. Ook bij ons is sprake van een spaarhypotheek, maar de aflossing is zeker niet zo hoog als de restschuld. Ben benieuwd wat de hypotheker hierover te zeggen heeft. Maar ervaringen van anderen ben ik ook zeker benieuwd naar!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:40

Ik kan het je volgende week zaterdag vertellen.

Maar zoals ik het begreep stonden ze er niet geheel negatief in bij ons, het is alleen eventjes afwachten wat voor een vraagprijs de makelaars willen gaan gebruiken. Is weinig vergelijkingsmateriaal als ik zo funda bekijk. qau oppervlakte van het appartement is er genoeg vergelijking maar bijna niemand heeft een dakterras van zo'n 30 m2...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:59

Tsja, makelaars. De mijne is wel vrij duur, maar hij heeft zijn geld wel echt verdiend. Ook al communiceerde hij dingen niet altijd even goed terug. Onze verkoopmakelaar was ook onze aankoopmakelaar en juist daar heeft hij het voor ons goed verdiend. Dus ik zie het nut van een aankoopmakelaar zeker wel in, hij heeft het echt super voor ons uit onderhandeld. We hebben op de verkoop van het huis wel 20k moeten laten vallen, maar dat is bij de aankoop van de bouwkavel weer recht getrokken. Wij zouden zelf nooit zo laag bieden als de makelaar voor ons heeft gedaan. Dus wij zijn tevreden. Enige minpuntje is dat hij een 'goedkoop adresje' wist voor de sloop van de varkensstallen en we daar een offerte van zouden krijgen en nu nog steeds niet hebben...... bouwvak werkt ook niet mee. Maar ik wil zo langzamerhand wel graag weten waar we aan toe zijn met de sloop, dat maakt nogal wat uit voor het huis dat we gaan bouwen. We overwegen om energie neutraal te gaan bouwen, dus geen gedoe met gas en energie prijzen. Maar die investering moet je wel kunnen doen dan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:20

Hier waren de regels dat je restschuld afgetrokken werd van wat je kon lenen, en die restschuld moest binnen 10 jaar afgelost worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:50

Wij hadden ook een fikse restschuld, maar hebben dat zelf gefinancierd. Gelukkig hadden wij die financiele middelen, scheelt weer een hoop rente.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:24

Die 10 jaar is te verklaren door de beperking van de rente aftrek bij je belastingaangifte, dat is namelijk ook maximaal 10 jaar :j (rente over restschuld)

Wij willen zo ver als het gaat onze huidige hypotheek behouden.

Maandag hebben we 3 makelaars op bezoek := en zaterdag de 23ste naar de bank dus ben erg benieuwd.
Heb al veel pbtjes gehad erg bedankt allemaal +:)+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:44

Oh, hier een positieve wending. We kunnen het huis met winst verhuren tot het verkocht is, gaan we ons even in verdiepen..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:47

Verhuren vind ik altijd zo link := als huurder heb je veel rechten maar als verhuurder zo weinig.
Als een huurder besluit zijn huurovereenkomst op te zeggen zit je met dubbele lasten :o

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:54

A_nouk schreef:
Verhuren vind ik altijd zo link := als huurder heb je veel rechten maar als verhuurder zo weinig.
Als een huurder besluit zijn huurovereenkomst op te zeggen zit je met dubbele lasten :o

En als de huurder een wietkwekerij begint, dan heb jij een afgeleefd pand, dat je helemaal op moet knappen om het te kunnen verkopen.
Echt goed opletten hoe en aan wie je het verhuurt. Je hypotheekverstrekker stelt extra eisen, omdat je huis (en dat is het onderpand van de lening) minder waard wordt, en je moet zeker weten dat het een betrouwbare huurder is.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:59

Zojuist telefoontje van de makelaar, de verkopers hebben vandaag een mondelinge overeenstemming bereikt over hun aan te kopen huis. Volgende week vrijdag gaan ze tekenen. Daardoor gaat onze koop dus ook door *\o/* Wij zouden eigenlijk vanmiddag tekenen, maar dat is verschoven naar maandag de 25e. De clausule van dat de koop niet doorgaat als zij dat huis niet kunnen kopen, kan er dan gelijk uit geschrapt worden. Gelijk even nagevraagd voor de zekerheid, maar zij krijgen vrijwel zeker de financiering voor dat huis rond, dus dat is geen voorbehoud meer in principe. Andersom geldt het wel, als wij de financiering niet rondkrijgen, kopen zij dat huis niet. Dus nu hangt het vooral op onze financiering. Vanavond dus mooi alles in gang zetten met de hypotheekadviseur! *\o/*

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:04

Fijn Tamara waarschijnlijk wel gewoon een happy end (waarschijnlijk ) !
Waar ergens hebben jullie een huis gevonden, las wel dat je het huis voor alsnog nog niet wilde delen maar in welk dorp/stad?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:07

Ja ben er nog een beetje voorzichtig mee, vind het veel te spannend nog, eerst zorgen dat er getekend is en de hypotheek rond enzo voor ik echt durf te stuiteren. Vind het zon leuk huis, dat ik veel te bang ben dat het mis gaat enzo :+

Huis staat in Empel, dorpje naast Den Bosch. Helemaal blij met de locatie, al onze vrienden wonen daar ook en mijn moeder woont ook vlakbij, schoonzusje verhuist naar Rosmalen dus ook in de buurt, echt leuk!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:17

Alleen maar leuk toch dat je helemaal enthousiast bent voor je nieuwe toekomstige huis !
Niet zo ver hier uit de buurt dus :) Wij willen ook wat dichter bij familie gaan wonen, wel wat verder weg van mijn ouders maar dat is maar 25 km :P

Volgens mij was jij het destijds toch ook in het trouwtopic, jullie waren toen toch het huis van je man aan het opknappen?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:33

Goed onthouden! We zijn idd een tijd druk geweest met het opknappen van het huis om het in de verkoop te kunnen zetten. Vanwege de bruiloft is daar even een pauze in gekomen en na de bruiloft zijn we gestaag weer verder gegaan. Eerst 2 maanden zelf geprobeerd, toen via de makelaar en toen was het redelijk snel verkocht. Was wel een gekke gewaarwording, rondom ons 1 jarig jubileum waren we druk met verhuizen, terwijl we een jaar daarvoor in dezelfde periode dus zo druk waren met de bruiloft :D

Welke kant willen jullie op?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:45

Ik herkende je plaatje nog dus moest even graven haha :)
We hebben een jaar geleden ook geprobeerd het huis zelf te verkopen, eigenlijk allemaal maar mensen gehad die ons bord zagen hangen en direct wilde komen kijken wat natuurlijk niet uit kwam :Y)

Wij zijn weg van een nieuwbouwproject in Oostelbeers, 2 onder een kappers :j
http://www.h2oostelbeers.nl/gallery/

Wij zijn nu ook druk bezig met het appartement in orde te maken voor maandag.
Maandag hebben we een nieuwe douche kolom gekocht oude was versleten na 4 jaar _-:( nu hebben we alleen wat boorgaten in de tegels :+

Zondag worden de plinten gelegd, paar maanden geleden een nieuwe vloer erin gelegd maar de plinten nog niet gedaan := en hetzelfde geld voor de keukenplint die nog gemaakt moet worden. Wat fotolijstje ophangen staat ook al maanden op de grond.

De afwatering van de airco moet nog gemaakt worden zondag en er moeten bij de TV in de slaapkamer wat kabels netjes weggewerkt worden en ik ga ons terras en glazen afdak nog even schoonmaken.

En dan is het huisje makelaar proof.

Oja en heb de crosstrainer net verkocht, die stond ook nog heel erg prominent in de woonkamer, morgen even wegbrengen geld kan mooi op de spaarrekening.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:11

Bij ons zijn er niet eens mensen komen kijken, maar woonden ook niet echt op een doorgaande weg dus heeft niet echt iets opgeleverd. Ben wel blij dat we het eerst zelf hebben geprobeerd, via de makelaar ging zo snel dat ik me anders had afgevraagd of we die kosten niet hadden kunnen besparen door het zelf te doen...

Leuk project hebben jullie op het oog :j Jullie zijn zo te horen iig goed op weg om het huis netjes in orde te maken! Heb wel ervaren met alle bezichtigingen dat het altijd nog erger kan dan boorgaten in de tegels :+ Af en toe vraag je je af of mensen hun huis serieus willen verkopen en zo ja, waarom ze dan niet net even wat meer moeite hebben besteed aan de afwerking... Dus dat moet wel lukken bij jullie :j

Begin nu wel echt zin te krijgen om te gaan shoppen voor de inrichting :D Hebben de bank verkocht voor de verhuizing en hoewel we de eethoek, salontafel en televisiemeubels hebben opgeslagen, staan die ook op de nominatie om vervangen te worden.