Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:32

Grr... koop ik een verpakking Jillz, had er zelfs nog een flesje uitgetrokken om te kijken of het wel 0% is; heb ik dus 3 flesjes met gewone Red Jillz en 1 flesje 0%. Kan ik wéér terug naar de AH....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 05:55

Ineke2 schreef:
Brood is het enige waar ik echt niet op bezuinig. Het goedkope fabrieksbrood vind ik echt niet lekker, dus dan maar vers bij de bakker vandaan.
Ik vries het trouwens ook in, zo gaat dan ook alles op. Heel soms een sneetje naar het paard haha.

het voorverpakte fabrieksbrood ben ik ook niet weg van enkele uitzonderingen daargelaten, maar op eenzame diepte het fabrieksbrood van de aldi vanwege de rare bijsmaak en muffige lucht.

mijn comprimis is dat ik het brood uit de supermarkt wel haal, maar met name het ter plekke afgebakken brood. dus bij verse afdeling niet in het 'schap'. knapperige korst, super vers..

bakkersbrood is beter dat zeker, maar we zijn geen grote broodeters hier en dan moet ik vaak toch best veel weggooien want bakkersbrood lust ik eigenlijk maar 1.5 dag, droogt erg snel uit door het lol tekort aan troep erin. bij het afgebakken brood zit nog iets in wat het iets langer vers houd en daar kan ik drie dagen van eten... het week houdbare fabrieksbrood waarbij je het verschil aan de zak niet voelt tussen vandaag of drie dagen terug er neergelegd, dat raak ik niet aan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 06:18

Ik haalde meestalhet zuurdesem brood van jan linders. Vers, lekker, betaalbaar en zonder gekke toevoegingen.
Sinds een paar weken bak ik het helemaal zelf met biologisch spelt en kamutmeel van de molen :9 iets goedkoper nog, en veel lekkerder en gezonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 06:52

Brood ben ik heel moeilijk in , best wel verwend ermee..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:14

Ik ben wel goed aan t besparen op de yoghurt :D de eerste bakjes soja yoghurt staan in de koelkast, en zijn érg lekker! Lekkerder nog dan normale yoghurt.
In de winkel kosten ze 3,80 per liter, en gewone sojamelk 1 euro, dus dat is voor elke liter 2,70 wat ik bespaar.. Doe ik een week mee, apparaat kostte 25 euro, dus na twee maanden heb ik die er uit en bespaar ik elke maand dik 10 euro ^^

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:32

Wat goed zeg! Dat is voor mij ook wel heel interessant.
Jammer alleen van mijn mini keuken/huisje, je moet zo'n apparaat wel ergens kwijt kunnen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:39

elenaMM77 schreef:
ChantalSmook schreef:
Ik woon in Eindhoven en je hebt op de soeterbeekseweg (richting nederwetten vanaf Eindhoven) de Haas zitten. Die telen veel zelf. Ik haal daar vaak aardbeien en asperges. Ligt alleen niet op de route meer nu ik in eindhoven woon en eigenlijk geen idee of ze aardappelen e.d. verkopen en wat daar de prijs verhouding van is. Er is wel echt een winkeltje bij, dus misschien daar eens kijken?
( Tuinbouwbedrijf De Haas,
Soeterbeek 3 5674 NH Nuenen, Nederland
+31 40 283 1601)

dank je, ik heb m alvast genoteerd.. kom daar vast binnenkort wel een keer langs (net verhuisd en nu al te weinig klerenhangers en mis nog een kastje, dus moet binnenkort vast wel een keer naar de ikea)

Om als meelezer in te haken op dit bericht :j
Deze is volgens mij voor jou wat dichter bij, http://www.groentekwekerij-oppers.nl/ , is in Middelbeers....

Gaat weer in meeleesmodus :) O:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:44

Elena, wij vriezen brood direct na aanschaf i en halen er uit wat we gebruiken die dag. Dan is het gewoon vers tot de laatste snee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:53

Ik ben op het moment zelf een brood aan het bakken :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:10

Sonja_vR schreef:
Elena, wij vriezen brood direct na aanschaf i en halen er uit wat we gebruiken die dag. Dan is het gewoon vers tot de laatste snee.

Dat doen wij hier ook maar zelfs dan koop ik alleen vers brood omdat ik fabrieksbrood niet lekker vind.

Zelf brood bakken is ook een goed idee alleen heb ik het idee dat je het dan toch zelfs in de vriezer niet zo lang kan bewaren als vers brood uit de winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:12

Ben benieuwd, is de eeste keer dat ik het zelf maak haha! Als het bevalt ga ik het vaker doen :)
Hij is nu aan het rijzen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:17

Carola, dat is hier juist ook de reden om goed brood te kopen(bakker of het duurdere in de super.. het blijft ingevroren vers, ook als je weinig brood eet. Dus dan loont het wel.
Fabrieks of heel goedkoop brood blijft ... taai of slap... of je het nu direct eet of invriest.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:21

bij ons is de lidl duurder geworden.. dus wij naar de aldi zaterdag: 28euro goedkoper uit! en dat voor 3 volle tassen met alles wat je nodig bent(aardappels, groente, vlees, zuivels, drinken, beleg)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:10

Hoe maken jullie zelf brood zonder broodbakmachine? Ik wil dat ook eens proberen maar om gelijk zo'n apparaat aan te schaffen gaat me wat ver..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:04

Ouderwets handwerk... kneden, kneden, kneden, lekker lang rijzen ... als je wil nog eens kneden em rijzen en dan afbakken.
Of sodabrood maken... das mengen, bakken en gaan, alleen blijft dat maar kort vers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:15

Bliksem schreef:
Wat goed zeg! Dat is voor mij ook wel heel interessant.
Jammer alleen van mijn mini keuken/huisje, je moet zo'n apparaat wel ergens kwijt kunnen.

Het is echt ontzettend makkelijk! Je hebt er niet eens een echte yoghurtmaker voor nodig, maarik vond het wel handig omdat je dan handige porties hebt en de temperatuur beter in de hand hebt.
Om zelf yoghurt te maken heb je niets anders nodig dan (soja)melk en een beetje yoghurt of yoghurtpoeder. De melk verwarm je tot 43 graden ongeveer (even meten als het in de pan zit, ik heb er een gewone thermometer voor gekocht bij de hema, werkt prima :P ).. En als ie warm is dan roer je er een klein beetje yoghurt door. Ik heb een eetlepel volle yoghurt bij een liter sojamelk gedaan. Dat werkt het beste als je eerst een beetje melk bij de yoghurt doet om hem op te lossen, en daarna het yoghurt/melk mengsel bij de rest van de melk.. Zo verdeel je de gistculturen die de melk moeten omzetten in yoghurt.
En dat moet dan 8/9 uur tussen de 40 en 45 graden worden gezet. Iets minder warm mag ook wel, maar dan duurt het iets langer. Mijn oven heeft een warmhoud/rijsprogramma en daarmee kan ik hem instellen op 40 graden, maar het schijnt ook te werken als je gewoon een warme kruik onder het kommetje zet, en een handdoek er omheen draaien, en dan met het licht aan in de oven.
Sojayoghurt doet er iets langer over dan normale yoghurt, die van mij heb ik zo'n 15 tot 20 uur laten staan, en toen was ie lekker dik :) Daarna meteen de koelkast in, en dan kan zo'n yoghurt heel lang goed blijven :j

Over het broodbakken; met de hand kan ook prima hoor :) Dat deden wij vroeger ook altijd. Maar je hebt vaak wel iets meer gist nodig dan bij broodbakmachine-recepten. Het kneden is vrij zwaar, en voor het rijzen heb je een warm plekje nodig, maar verder is het prima te doen en erg lekker :)
Onze broodbakmachine heeft twee soorten vormen; een groot brood van 1000 of 1400 gr, of twee kleine broodjes van 500 gr. Als we niet veel brood nodig hebben maak ik dus gewoon een kleintje, ideaal! Maar hier gaat een brood er makkelijk doorheen in twee dagen.
Ik heb nu echt een goed recept waarbij het brood ook langer houdbaar blijft. Na drie dagen begint het pas wat droog te worden. We bewaren het dan buiten de koelkast in een theedoek gedraait. Maar de truc bij ons is om appelstroop te gebruiken ipv suiker, en een beetje sinaasappelsap.. Dat werkt als broodverbeteraar, en zo zakt het minder snel in en blijft langer goed :D

O ja, dit recept heb ik afgelopen week gevonden en meteen getest, en ze zijn echt héérlijk en blijven super lang zacht <3
http://10xgezonder.nl/zachte-witte-broo ... peltbloem/

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:33

Sonja_vR schreef:
Carola, dat is hier juist ook de reden om goed brood te kopen(bakker of het duurdere in de super.. het blijft ingevroren vers, ook als je weinig brood eet. Dus dan loont het wel.
Fabrieks of heel goedkoop brood blijft ... taai of slap... of je het nu direct eet of invriest.

Dat weet ik daarom koop ik ook vers brood, maar ik vind het vreemd dat wanneer je goed meel van de molen bijvoorbeeld koopt en zelf brood bakt dat je brood dan toch minder lekker wordt in de vriezer.

Wij hebben een broodbakmachine die we heel af en toe uit de kast trekken. Ik heb overwogen om het zelf te doen maar door mijn carpaal tunnel syndroom in beide polsen is dat niet verstandig.

Dat recept heb ik net gelijk toegevoegd aan favorieten. Ziet er erg lekker uit en omdat wij zondags vaak warme broodjes bij de lunch eten is dit een lekker idee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:50

Als ik luxe wil zijn op zondag ofzo dan heb ik afbak broodjes in huis. Als ik soep met stokbrood eet zijn dat meestal ook 2 afbak pistolets. En dan heb ik op zondag ochtend ook een luxe ontbijtje :Y)
Zo'n broodmachine kan ik gewoon niet kwijt...

Dat yoghurt maken is mij toch echt te veel werk + heb geen oven die op zo'n lage temperatuur kan. Ik neem wel een pak voor een euro, werkt ook voor een 1,5 week ontbijt. ( Ik wissel yoghurt met cruslie en fruit af met brood of crackers met bijvb een plakje ontbijt koek of zelfs een smoothy )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:15

Mij lijkt het in verhoudingveel duurder om de oven zo lang aan te hebben staan, dan een keer een pak yoghurt voor 60 cent te kopen. :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:21

Sonja_vR schreef:

ik heb een aversie tegen brood dat ingevroren is geweest, ik proef het en dan hoef ik het niet meer
(vandaar ook geen schapsbroden uit de supermarkt.. afgebakken daar is prima).

ik merk zelfs dat het bakkersbrood vooral in de vriezer erg snel van structuur veranderd.. als je het met de magnetron ontdooit valt het nog mee, maar ontdooi je het aan de lucht, dan droogt het sneller uit dan dat het ontdooit..

vandaar dat ik eigenlijk nooit brood in vries, omdat ik het gewoon anders niet meer opeet

enige dat nog 'te pruimen' blijft is dan als ik brood uit de supermarkt direct beleg met boter en kaas/vleeswaren/hagel (hele pak dus) en het dan in porties van twee in een zakje invries.. uit de vriezer halen, en niet uit het zakje voor je het op gaat eten. op de een of andere manier blijft het brood dan wel ok.. maar dat vind ik behoorlijk veel werk.. deed dat alleen toen ik op mijn krapst zat, zodat ik geen brood hoefde weg te gooien..

inmiddels gaat er sowieso geen 'ouder' brood meer weg.. ik ben namelijk gek op tosti's en wentelteefjes lol.. Dus neem ik rustig s avonds een keer tosti's of heerlijke wentelteefjes met (slechttttttttttttttt) basterdsuiker ipv een warme maaltijd hehe. of ik rooster het, likje roomboter erop en dan met een goede maaltijdsoep.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:26

20 graden verwarmen kost gelukkig niet zo veel stroom, als ie eenmaal op temperatuur is en goed geïsoleerd is dan hoeft ie zelfs bijna helemaal niet meer bij te stoken.
Maar ik heb dus zo'n yoghurtmaker, die verbruikt 10 watt, dus dat is nog minder dan een licht spaarlampje, dat zie je niet terug op de elektra rekening :)
Gewone yoghurt heb ik laatst nog geprobeerd, maar ik zat direct onder de puistjes := ik kan niet goed tegen zuivel, en zeker omdat de soja yoghurt zo duur is scheelt het voor mij toch wel aardig wat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:31

Ohh op die manier, ik dacht dat je gewone yoghurt bedoelde. Ik vind gewone, magere yoghurt heerlijk. En kost gelukkig bijna niks. :9

Ik vind het wel jammer dat heel veel yoghurt tegenwoordig niet meer lekker glad is van structuur, maar zo ruw. Gatver, echt een smerig mondgevoel vi d ik dat geven. En tegenwoordig maken ze bijna alles ruw, waarom dat vraag ik mij serieus af.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:43

elenaMM77 schreef:
inmiddels gaat er sowieso geen 'ouder' brood meer weg.. ik ben namelijk gek op tosti's en wentelteefjes lol.. Dus neem ik rustig s avonds een keer tosti's of heerlijke wentelteefjes met (slechttttttttttttttt) basterdsuiker ipv een warme maaltijd hehe. of ik rooster het, likje roomboter erop en dan met een goede maaltijdsoep.

O dat is zoo lekker :D

Ouder wit brood als ik dat in huis heb gebruik ik trouwens ook wel om gehaktballen mee te maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:45

Elena, ik ontdooi het idd wel in een zakje , heb een voorraadje ziplockzakjes die ik juist voor dat soort dingen gebruik

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:52

Ineke2 schreef:
elenaMM77 schreef:

O dat is zoo lekker :D

Ouder wit brood als ik dat in huis heb gebruik ik trouwens ook wel om gehaktballen mee te maken.

wentelteefjes..

men neme ouder witbrood (geen vers, 1. zonde, 2. het valt uit elkaar).

een flinke hoeveelheid melk in een beslagkom, eieren erbij tot het gelig kleurt (zorgt ook voor lekker luchtige wentelteefjes) een flink kaneel erbij.. boterham erdoor roeren tot die doordrenkt is (ja niet alleen laagje zoals het officieel gaat).. en daarna goed droog bakken in de pan (geen kleffe zooi meer).. witte basterdsuiker erover heen en jammie maar

gehaktballen maak ik nooit, vond het vroeger al niets.. veel te veel gedoe en duurt veel te lang met klaarmaken lol.. ik rul mijn gehakt gewoon, hopla klaar met een uitje erdoor wat paprika en een champignonnetje (lekkere cheap vulmiddelen.. kan er zelfs nog wel wat kleine blokjes wortel erdoor gooien of restje witte kool)