Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:16

Volgens Plantnet idd een Catalpa

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:22

Dank jullie wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:11

Vandaag onze waterval afgemaakt, ik ben er trots op!! :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:22

En nu nog voldoende (regen)water :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:28

Shanna schreef:
Vandaag onze waterval afgemaakt, ik ben er trots op!! :D

[ [url=m/TxFO5A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaaf :D

Hier een meerjarenplan om de tuin steeds groener te maken, vandaag m'n hangingbasket gevuld, die hangt hier vrnl in de schaduw, dus wat planten gekocht die dat goed kunnen hebben, hopelijk red ie het ook in de winter :D
Afbeelding
<3
Deze bak in mei gevuld met kleine plantjes :+
Afbeelding
Staan ook vrnl in de schaduw :)
Laatst bijgewerkt door Letizia op 20-08-19 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:29

Gaaf die waterval :D

Altijd leuk hangende plantjes :D

Afbeelding
Afbeelding

Aardbei en framboos eruit gehaald vandaag :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:34

Wat zijn je plannen Rebecca?

Hier gaan de aardbeien voor de 2e bloei :D
Gisteren:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:50

Wellicht wat planten van de voortuin daar heen , of de vlinderstruiken stekken en daar een oerwoud van vlinder struiken :+ . Al wil ik ook wat bollen erin zetten , wat tulpen , blauwe druifjes en gladiolen etc. Kalebas moet eerst maar eruit als hij klaar is met vruchten geven :)

Oeh tof !

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:19

Lekkere volle tuin creëeren dus :D Wil je bewust insect vriendelijk?

Ik heb daar veel an m'n planten op uitgezocht, nadeel was wel dat ik een paar weken geleden gestoken ben door een hommel :') Gelukkig niet super pijnlijk, maar wel een lokale allergische reactie :+ Maar al dat gezoem in de tuin is wel leuk. Zag vandaag pas voor het eerst een wesp, die zijn trouwens niet persé welkom :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:47

Yep! Buurman heeft betonnen jungle en de andere wat mossig gras maar wel groener ,ben gek op vlinders en bijen en hommels . De tuin leeft dan gewoon :D , zit op de helft van mijn 10 jaren plan zowat :')

Oef arme hommel :(:) ,had een wespennest die lijkt nu goed uitgeroeid te zijn

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:00

Oh wat komen hier gave en leuke tuinen voorbij zeg!!

Ik ben vorige week donderdag verhuisd en heb nu " ineens" een perceel van 1000m2.
De tuin zoals hij nu is, past niet bij mij. De vorige bewoners hebben hun hart en ziel in deze tuin zitten, helaas konden ze het zelf niet meer onderhouden vanwege hun leeftijd.

Maar goed, wat wil ik dan?

* minder tierelantijntjes overal
* onderhoudsvriendelijker (maar wel met voldoende groen)
* ik hou niet van strakke tuinen, juist natuurlijk met natuurlijke elementen
* de coniferen zijn op verschillende stukken dood, dat moet eruit. Maar alles eruit en andere afscheiding of nieuwe coniferen planten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.funda.nl/koop/verkocht/reus ... olderke-2/
Op de site van funda zijn de foto's wellicht duidelijker...

Tips en ideeën zijn meeeeer dan welkom :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:23

Wat een mooi perceel!
Je woont vlakbij zie ik, mooiste regio van nederland ;) :D

Je kunt alle kanten op met je tuin, beetje afhankelijk van budget en smaak.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:31

Wat een leuk huisje en mooie tuin! Gefeliciteerd!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:53

Mooi huis en perceel. De tuin is erg strak idd, ik zou om het geheel wat losser te maken én onderhoudsvriendelijk tussen de strakke groenblijvers allerlei vast platen met kleur planten. Ook vlinderstruiken ertussen zorgt voor meer lossigheid én trekt vlinders aan.
Ik ken je budget niet, maar alles eruit halen en dus opnieuw beplanten is een heel dure grap.
Persoonlijk zou ik met het ‘lelijkste’ deel beginnen en dan steeds een stuk erbij pakken. De tierlantijnen weggeven of verkopen. Het allereerste dat ik in de container gooide was een betonnen kat en van die vlinders die op de schutting zaten. Totaal niet mijn smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:10

Je zou de coniferen door taxus kunnen vervangen.
Of anders hekwerk/gaas en dan mooie klimmers er tegenaan.
En die kas :9
De keuken en de natte ruimtes niet verkeerd maar de (slaap)kamers, zou daar toch wat kleur in brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:18

Vind de tuin wel wat beetje maaien wat schoffelen en klaar :+ .

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:41

Dank allemaal !!
Die kas wilde we inderdaad hebben, wie weet wat ik daar nog mee ga doen als we eenmaal gesetteld zijn :D

Ik vind de dingetjes die aan de schuur hangen ontzettend leuk, maar overal die losse potjes met plantjes weer wat minder. Dat hoeft voor mij niet. De tuin is op zichzelf al groen genoeg :D

Afhankelijk van wat we ermee kunnen, en wat de kosten zijn kunnen we kijken of het al direct zou kunnen of dat we eerst nog wat sparen.

Iemand zei tussen de strakke groenblijvers nog allerlei vaste planten neerzetten, maar dat is toch juist minder onderhoudsvriendelijk ?
Het gazon heeft het overigens ook erg zwaar gehad, ben bang dat daar nog weinig aan te redden valt, merendeel wat er staat is onkruid...

Heb ook foto's van binnen zoals het nu is, maargoed het is een tuintips topic :')

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:53

Ik zou zelf proberen meer borders toe te voegen zodat je een speelsere tuin krijgt en zo het gras kunt reduceren. Gras kost erg veel tijd en vaak wordt het alsnog een veld met klaver en paardebloemen.
Die dode heg zou ik zelf ook meteen vervangen en het liefst inderdaad weer door een nieuwe haag. Mussen zitten graag in hagen.

Veel planten in je tuin zorgt voor weinig onderhoud, de tuin onderhoudt zichzelf. Wij hebben in de achtertuin een bomvolle tuin en ik doe er amper iets aan. Grootste werk is het gras, wekelijks maaien, klavier eruit steken, mest enzo. Planten knip ik bij wanneer ik ze te groot vind worden en echt gekke dingen die opkomen (onkruid dus) trek ik er soms uit, maar er komt amper wat tussen.
De voortuin is nog niet hoe ik het wil hebben en daar is dus nog zand te zien. Ik kan daar wekelijks onkruid plukken, er is echt geen houden aan. Ik ben dan ook druk bezig met bodembedekkers, maar ze willen niet zo goed in die voortuin, helaas.

Als je op mijn naam klikt kun je volgens mij al mijn berichten in dit topic zien en dan zie je foto's van onze achtertuin. Heel erg onderhoudsvriendelijk.

Edit: ik zie dat de laatste foto niet duidelijk is en die daarvoor zijn nog oud. Morgen zal ik een nieuwe foto maken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:24

Ik ben heel benieuwd naar een nieuwe foto :D
Wat voor soort planten zijn aan te raden voor tussen de rest?

Ergste is, ik weet niet eens wat er allemaal staat bij ons :+ ik moet nog wat leren over planten haha. Maar ik geniet wel echt volop van al dat groen!

Het mag inderdaad wat speelser, het is nu wat stijfjes en strak.

Bedankt voor je reactie!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:38

Wat een leuk plekje heb je gevonden :) Ik zou in het gazon wat fruit- en notenbomen planten, en de coniferen vervangen door hazelnoten. Verder wat struiken toevoegen voor een wat losser geheel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:56

Tip: plantnet ..de app klopt niet altijd, maar je kan er ook veel wel mee identificeren!

En meer groen op de juiste manier = minder onderhoud. Ookal klinkt dat vreemd. Gras is wel echt veel werk om goed te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:39

Ja en als je een hazelnoot zet, zet rode. geeft gelijk meer kleur aan je tuin. Wil je in de winter iets moois kijk voor toverhazelaars en dan de "Boskoop" en "Diana". Als je een hele mooie wil "Strawberries and Cream".
En de amandel (Prunus Dulchus) geeft een berg bloemen in het vroege voorjaar.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:43

Hoe minder grond er zichtbaar is, hoe minder onderhoud. Bovendien kan je het gemaaide gras er tussen kwijt, dan heb je nog minder onkruid en droogt de grond minder uit. Vooral niet schoffelen, want hoe meer je schoffelt, hoe meer onkruid. Ik trek de grote ‘onkruiden’ er met de hand uit.
Vaste planten is meestal 1x snoeien in maart en dan verder niets meer aan doen, behalve genieten en wat uitgebloeide bloemen knippen.

Heeft iemand voor mij tips voor volgend jaar om mijn dahlia’s stevig(er) te houden, ze zijn nu wat woest. _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:02

Dun hekje aan de onderkant zetten? Daar groeien ze dan overheen, je ziet het hekje niet meer maar ze hebben er wel de stevigheid van.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:32

Dun hekje gaat op de lijst van mogelijkheden. Ik blijk dus heel hoge dahlia’s te hebben en dahlia’s met idioot grote bloemen (25 cm doorsnede, echt bizar) dus het moet wel stevig zijn. En gelukkig ook nog lage die geen steun nodig hebben.