Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:32

Ik zit bij de ANWB en in oktober heb ik 1,22 betaald per kuub gas. Denk stukje lager nog dan de meeste contracten. Heb net voor mijn schoonmoeder een 1 jaar vast contract afgesloten en de meeste zaten rond de 1.32. Scheelt niet heel veel, maar vooralsnog goedkoper uit. Ben benieuwd wat November gaat brengen. Wilde dit winterseizoen het gaan testen qua kosten.

*Aanvulling: Voor elektra hebben we 0.29 per kWh betaald in Oktober

**Nog een aanvulling. Gasprijzen zijn nu weer een stuk lager in November dan het hoogtepunt in Oktober.

Oktober:
Afbeelding

November:
Afbeelding

Dees

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:31

Ja, ANWB is wel goedkoper.
Ik zit nu vast voor 1,26 per m3. Dat is slechts een paar cent duurder dan ANWB. En mochten de prijzen toch gaan stijgen, dan zit je dus ook bij ANWB snel boven 1.26.

Ik had voor die paar cent per kuub geen zin in risico.
Wie er de voordeligste keuze heeft gemaak, weten we niet eerder dan april.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:36

Maar als de prijzen weer gaan dalen, zit je nog steeds met 1,26 :Y)

Het is idd een gok. Ik hou wel van een gok :+
Toen met Oekraïne zag je de prijzen even stijgen, maar ze daalden ook heel snel weer, behalve de prijzen van mijn variabele contract, die stegen nog een stuk door. Daar trap ik iig niet meer in.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:32

De prijzen waren in die tijd bij ANWB ook torenhoog hoor.

Prijs van gas bij ANWB was dit jaar op zijn laagst in juli, maar ook toen was het nog circa 1,02 euro per kuub. De prijzen liggen ook bij ANWB 's winters hoger. In februari 2023 was de prijs bijv 1,31 per kuub.

Ik verwacht linksom of rechtsom, dat het verschil tussen vast en dynamisch niet erg groot zal zijn. Tenzij mondiaal de pleuris weer uitbreekt. Dan zit je beter bij vast.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:51

Ze zijn bij next geen 2,76 geweest, wat ik bij Eneco te lang betaald heb.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:59

Dees schreef:

Prijs van gas bij ANWB was dit jaar op zijn laagst in juli, maar ook toen was het nog circa 1,02 euro per kuub. De prijzen liggen ook bij ANWB 's winters hoger. In februari 2023 was de prijs bijv 1,31 per kuub.

Ik verwacht linksom of rechtsom, dat het verschil tussen vast en dynamisch niet erg groot zal zijn. Tenzij mondiaal de pleuris weer uitbreekt. Dan zit je beter bij vast.

Maar hoeveel mensen of eigenlijk de overheid (en uiteindelijk wijzelf), betaalde in Februari toen nog ruim 2.80 bij de leveranciers? Mijn schoonmoeder in ieder geval wel. En ik ook, daarom toen overgestapt naar ANWB.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:56

Ik ook. Was toen financieel echt de beste keuze.
Nu zijn de contracten weer minder duur.

En zij die nog altijd een contract van voor 2022 genieten - die kunnen pas echt lachen :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:47

Dees schreef:

Dat valt ook wel weer mee. Ik betaalde in februari gemiddeld €1.28 per m3.
Dus torenhoog is een beetje overdreven. Bij eneco betaalde ik al over de 3 euro. DAT is pas torenhoog. Nu zit ik gemiddeld aam €1.22 per m3.

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:28

Beste Tieme, je zoekt me kennelijk constant op.
Mag ik je er op wijzen dat ik ook klant ben van ANWB? Ik weet echt exact wat jij daar betaalt per m3. Ik heb je al eerder proberen in te laten zien dat je berekeningen niet helemaal kloppen. Ook heb ik inmiddels al meerdere malen aangegeven waarom ik met gas nu elders klant ben. En dat het pas in april 2024 duidelijk is of dat een handige keuze was of niet. Je mag dus stoppen om mij te willen overtuigen. Tot april :evaw:
Laatst bijgewerkt door Dees op 02-11-23 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:30

Over welke luchtontvochtiger zijn jullie tevreden?
Helpt deze echt om je kleding sneller droog te krijgen?
Ik heb het geprobeert met mijn mobiele airco, maar dat werkte niet echt...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:35

Mijn quote uit begin september over de werkelijke prijzen bij ANWB.
Dees schreef:
Hierbij weer mijn overzicht van de gemiddelde kosten en opbrengsten per eenheid bij ANWB tm aug 2023:
(nb: totaalkosten, alle kosten zijn hierbij inbegrepen, dus ook heffingen en btw)

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:47

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:10

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:48

Letizia schreef:

Wij hebben een luchtreiniger die tevens ontvochtigt.
Zit ook een wasdroogstand op, en ja, ik heb wel eens meubels gereinigd, die waren op een dag goed droog, waar dat anders dagen duurde.
Clean Air Optima® CA-706 Smart

Erg tevreden over moet ik zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:34

Volgens mij ben ik nu ook naar die van Sanseveria aan het kijken, vanwege dat lucht reinigen ook :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:07

Vannacht is de kachel voor het eerst automatisch aangeslagen omdat het onder 14 graden in huis werd. De winter komt.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:16

Sansevieria schreef:
Letizia schreef:

Wij hebben een luchtreiniger die tevens ontvochtigt.
Zit ook een wasdroogstand op, en ja, ik heb wel eens meubels gereinigd, die waren op een dag goed droog, waar dat anders dagen duurde.
Clean Air Optima® CA-706 Smart

Erg tevreden over moet ik zeggen.

hoe is deze qua geluid?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:20

Tja, het geluid is wel een dingetje, ik kan die echt niet fluisterstil noemen :=

Maar dat maakt ons niet uit, als we daarmee de luchtvochtigheid van 80 naar 55% kunnen krijgen is dat prima. Plus de temperatuur is als deze loopt 2 graden hoger zonder dat we iets wijzigen aan de temperatuur instelling op de thermostaat.

Als je in dezelfde ruimte moet slapen lijkt me dat best hinderlijk ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:09

Dees schreef:
Beste Tieme, je zoekt me kennelijk constant op.
Mag ik je er op wijzen dat ik ook klant ben van ANWB? Ik weet echt exact wat jij daar betaalt per m3. Ik heb je al eerder proberen in te laten zien dat je berekeningen niet helemaal kloppen. Ook heb ik inmiddels al meerdere malen aangegeven waarom ik met gas nu elders klant ben. En dat het pas in april 2024 duidelijk is of dat een handige keuze was of niet. Je mag dus stoppen om mij te willen overtuigen. Tot april :evaw:

Ik zoek je niet op en ik probeer je niet te overtuigen. Sterker nog, ik kijk niet eens wie het gepost heeft. ma
Mijn berekeningen kloppen prima ;)
Van de medewerkers van de anwb gekregen en van ervaren leden van de anwb.

Per m3 berekenen doe je bijv zonder de vaste kosten zoals netbeheerkosten en leveringskosten. Dus mijn berekening klopt i.i.g.
Veel mensen die paniekerig over gaan stappen op basis van een verkeerde berekening.
Maar veel plezier met je vaste contract hoor +:)+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:27

Sansevieria schreef:
Tja, het geluid is wel een dingetje, ik kan die echt niet fluisterstil noemen :=

Maar dat maakt ons niet uit, als we daarmee de luchtvochtigheid van 80 naar 55% kunnen krijgen is dat prima. Plus de temperatuur is als deze loopt 2 graden hoger zonder dat we iets wijzigen aan de temperatuur instelling op de thermostaat.

Als je in dezelfde ruimte moet slapen lijkt me dat best hinderlijk ;)

Wij hebben van de week een ontvochtiger/reiniger gekocht met ingebouwde ionisator en ben er super blij mee (https://www.airsain.nl/eeese-luna/). Die van ons heeft capaciteit voor 50 m² en o.a. een wasdroogfunctie en nachtfunctie. Wij konden er prima mee slapen, maar moesten wel even kijken hoe we 'm neerzette ivm de droge lucht die die blaast.

Ik had uitgerekend dat die ongeveer €1,50 aan stroom per 24u kost op de hoogste stand. De lucht die eruit komt warmt ook de ruimte een beetje op, dus dat is een pluspunt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:48

Hier de stand door moeten geven voor de jaarrekening. Aan de hand van dat ga ik eens kijken.
Xenon had een hele lekkere hoodie, die is heerlijk warm.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:14

Ik schrik hier best van, mijn verbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven of juist iets minder, maar ik ben in kosten 1000 euro omhoog gegaan per jaar vergeleken met vorig jaar met stadsverwarming. Toevoeging, ik zat in 2020 en 2021 heel hoog doordat er iets stuk was, namelijk dat ook al stond de verwarming uit (thermostaat) bleef de verwarming aan gaan. Dit is in april 2022 gemaakt.

Het verbruik in GJ
Afbeelding

De kosten

Afbeelding

Heb net een 3 jaar vast contract voor stroom afgesloten bij van de bron, weet ik in elk geval hoe het er de komende jaren uit zal gaan zien qua stroom. Zij waren het meest gunstigste geprijsd

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:39

Volgens Essent krijg ik 202 euro terug. Nieuw advies is 107 euro.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:12

Hier eindelijk na weken zoeken gevonden wat de oorzaak is van een hoog stroomverbruik. Het blijkt de pomp van de vloerverwarming te zijn. Ondanks dat de vloerverwarming niet in gebruik was verbruikte die toch constant veel stroom. Ons stand by verbruik is gegaan van 7,5 kwh naar 3,8 kwh nadat we de stekkers hebben uitgetrokken.