Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:55

Ik voel met jullie mee, je verwacht het misschien al een beetje bij een mooie woning in een populaire regio, maar je moet toch iedere keer weer even slikken.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:31

Amado7 schreef:
Stille meelezer hier.
Wat een gaaf huis Berdien!

Van de week zelf 50 overboden , is hij voor 90 over de vraagprijs weggegaan. Een middenwoning. Bizar.

Zelfde ervaring hier. Wij boden 65k over, maar uiteindelijk werd er 95k overboden op een vp van 495k. Die kopers zijn na twee weken afgehaakt, kon blijkbaar nog... Ik vond 20% overbieden echt bizar

Morpheus81

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:08

Ik ben dan echt heel benieuwd wat voor soort huis dat dan is.....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:19

Hier zie je dat soort overbiedingen vooral op huizen waar je echt de dag dat je de sleutel krijgt direct in kunt en die in de populaire wijken liggen.
Dat zijn dan gewoon rijtjeshuizen of tweekappers, maar wel met een redelijk hoog afwerkings- en duurzaamheidsniveau.
In de minder gewilde wijken blijven huizen langer staan en huizen waar veel aan moet gebeuren gaan soms zelfs voor onder de vraagprijs, ook in de populaire wijken.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:24

Overbieden heeft toch ook te maken met de vraagprijs. Als je hem wat lager in de markt zet wordt er meer overgeboden.

Wij leveren dinsdag op. Ben er wel aan toe. 2 locaties is toch wel heel veel heen en weer rijden. En dan hopelijk in het najaar weer met de makelaar om tafel om een kavel te verkopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:33

Dat overbieden heeft ons kind nu ook ervaring mee, drie keer als tweede geëindigd , alle keren met inschrijving. Laatste woning 60.000 overboden en kwam iemand die daar bij fiks overheen ging zonder voorbehoud 5 minuten voor het sluiten. Terwijl zoveel overbieden in ons dorp nog niet zo gewoon is. Dus op naar de volgende .

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:16

Weet iemand wanneer je bied logboek kan opvragen?
Ben wel benieuwd hoeveel wij te kort geboden hadden. Dan weten we wat de woningen doen in die wijk waar wij graag willen wonen.

Wij boden trouwens 52k over en zijn het ook niet geworden, alleen beneden verdieping was geheel af.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:36

Ik heb echt met de woningzoekenden te doen. Brengt echt herinneringen terug van onze zoektocht 2 jaar geleden.

Wij heb en 19 woning bezichtigd in drie maanden tijd (eigenlijk iets minder dan 3 mnd) en vanwege de bizarre markt en onze liefde voor ons huidige huis toch gekozen te emigreren. Wij konden ook 2x gaan kijken met een maand ertussen en boden net iets onder de vraagprijs die ook gewoon al keurig was. Yot nu toe geen spijt, ondanks t gezeik met de provincie die voor de koop rond was nog ff gauw een notariele akte onder de neus schoof bij de oud eigenaren voor een projectje waar wij mee te kampen krijgen. Maar das n verhaal opzich :p

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:00

Spaansepony schreef:
Ben wel benieuwd hoeveel wij te kort geboden hadden. Dan weten we wat de woningen doen in die wijk waar wij graag willen wonen.

Wij boden trouwens 52k over en zijn het ook niet geworden, alleen beneden verdieping was geheel af.

Na zes weken. Dat is hier tenminste het geval. Ze werken allemaal met een move-account en daar kan je het logboek in vinden.

Wat een bedragen zeg. :wow: Zoals ik het hier lees, zie je die overbiedingen dus vooral rond de vraagprijs van 500k, of zie ik dat verkeerd?

Ons huis komt vanaf 11 april op de markt. Foto's en afspraken zijn gemaakt. Nu hopen op een mooi bod!

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:01

Wat een overbiedingen zeg, niet normaal. Ik heb van mijn aankoopmakelaar begrepen dat 10% gemiddeld is hier maar ik ga het binnenkort ervaren..

Ga binnenkort een huis bezichtigen maar er is mij een ding opgevallen en ben benieuwd of dat voor anderen een dealbreker zou zijn of dat ik nu overdrijf. :o De woning heeft een kleine tuin zonder uitgang. In plaats daarvan zit er aan de achterkant van de tuin een berging die je kunt betreden vanaf de tuin en direct vanuit het huis binnendoor. En daarnaast een derde deur in de berging die uitkomt in een smal steegje. Ergens geeft mij dat wat een onveilig gevoel. Als er wordt ingebroken via dat smalle donkere steegje dan heeft diegene ook direct toegang tot de woning, staat praktisch direct binnen dan. Voelt toch anders als een voordeur aan een open straat. Misschien dat die deur naar het huis wel weg kan en dat je dat dichtmaakt want niet noodzakelijk maar zoals de situatie nu is voelt wat onveilig? Hoe beoordelen anderen dat? Doe ik hysterisch? :')

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:11

Ik hoor regio utrecht ook dit soort overbiedingen op huizen die vanaf 400.000 te koop staan.

Zelf hebben we gelukkig voor de vraagprijs kunnen kopen :+
Huis tegenover ons staat inmiddels al een paar maanden te koop.

@sourire; ik neem aan dat de deur van de berging naar het huis gewoon goed dicht kan haha? Goed nieuw slot of nachtsloten extra er op eventueel.
Wat maakt dat dit anders voelt dan inbreken via een gewone tuin? Hier klim je zo over de schutting heen, ook niemand die je ziet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:12

Als mensen binnen willen komen komen ze wel binnen hoor.

En anders een extra slot aan de binnenzijde en die deur niet gebruiken vanaf het steegje?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:28

ual_95 schreef:
Spaansepony schreef:

Na zes weken. Dat is hier tenminste het geval. Ze werken allemaal met een move-account en daar kan je het logboek in vinden.

Wat een bedragen zeg. :wow: Zoals ik het hier lees, zie je die overbiedingen dus vooral rond de vraagprijs van 500k, of zie ik dat verkeerd?

Ons huis komt vanaf 11 april op de markt. Foto's en afspraken zijn gemaakt. Nu hopen op een mooi bod!

Dankjewel nog wat weekjes geduld dus.
Ja hier is er geboden op een woning van 499k. Wel Randstad en populaire wijk. Maar aan een drukke straat wat slecht parkeren is.

Had nog een leuke woning gezien, maar manlief is bang dat ik dieren ga verzamelen in de tuin dus hij wilt niet kijken. :+
Tuin was 88 meter lang. Grapte al kunnen m’n geitjes in de tuin wonen. }>

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:31

Afgelopen week 3 makelaars in de flat van mijn oom gehad voor vrijblijvende informatie. Advies verkoop prijs is 300 000, maar verwacht is dat het boven die prijs verkocht gaat worden. Mede ook doordat er een garage bij zit.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:53

Na 2 jaar hebben we weer een woning bezichtigd. Ik had de foto's en de plattegronden uitvoerig bestudeerd, maar omdat het huis erg vol stond, wilde ik het graag in het echt meemaken. Helaas bleek dat we er toch op bijna alle fronten op achteruit zouden gaan. De prijs is er ook niet naar om nog iets te verbouwen/uitbouwen, als we daar al toestemming voor zouden krijgen. Voor de paarden was het wel meer dan prima.

We hoeven niet weg uit onze woning en blijven hier gerust eeuwig wonen, maar we houden de ogen wel open 'voor het geval dat'. Eigenlijk worden we alleen maar meer bevestigd in het idee dat we het beste kunnen blijven waar we zitten en gerust in deze plek kunnen investeren, omdat de kans heel klein is dat het weggegooid geld is i.v.m. een aankomende verkoop.

We willen wel een woning met ruimte voor paarden aan huis en ik heb juist het idee dat daar minder markt voor is en dat er niet vaak wordt overboden. Ze staan ook langer te koop.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:22

Mag ik hier mee kletsen?
Wij hadden een bod gedaan op een super leuke woning. Huisje met zo'n 2000m2 grond. Stond voor 389000 te koop. Is voor bijna 570 verkocht... hoe kun je daar nou tegen op?

Wij hebben zo'n 7 jaar geleden de keuze moeten maken om ons koophuis te verkopen en te gaan huren. Helaas geen gigantische overwaarde. Hoe komen we er ooit tussen als er zulke bedragen geboden worden???

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:38

JustMe8484 schreef:
Hoe komen we er ooit tussen als er zulke bedragen geboden worden???

De dochter van vrienden van ons heeft onlangs een huis gekocht. Er waren veel gegadigden en er is veel overboden. Hun hadden zeker niet het hoogste bod. Zij hebben het aanbod gedaan alles wat de huiseigenaar niet mee wilde verhuizen op te ruimen. Dat gaf de doorslag om hun het huis te gunnen.
Op het terrein staat een grote schuur gevuld met vanalles en nog wat.
De huiseigenaar is een weduwe. De kinderen wonen ver weg, wat meehelpen moeilijker maakt.
Wat ik bedoel te zeggen: soms moet je het vanuit een andere invalshoek dan geld bekijken. Wat kun jij bieden wat je onderscheid van de anderen en waar zou de verkoper blijer van worden dan geld?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:45

Hmm, das wel een goede inderdaad. Al denk ik dat zoiets met zo'n gigantisch verschil ook niet had geholpen.
Hier hadden ze er bij gezet een persoonlijk stuk toe te voegen. Maar op zo'n 1,5 ton verschil kun je mooie verhalen hebben wat je wil maar zou ik het als verkoper ook wel weten...

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:58

Nee, bij 1,5 ton zou het geen verschil hebben gemaakt. ;)
Ze hebben goed research gedaan naar het percentage overbieden bij een huis in die prijsklasse in deze woonplaats. Daar hebben ze hun bod op bepaald. Het aanbod om alles op te ruimen hebben ze gedaan in de hoop dat ze toch de gunfactor kregen als hun bod toch een aantal duizenden minder was dan het hoogste bod.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:25

Zo'n brief erbij hebben wij welgeteld 1 keer gedaan, toen we echt meer dan wanhopig waren na 20 keer te hebben verloren. Ik voelde me een vreselijke huichelaar en een zielepoot en we kregen het huis alsnog niet :+ Met 2000 euro verschil zou je er nog op kunnen winnen, maar ja, met 20.000...

Het is echt enorm lastig.
De tip van insun vind ik wel supergoed, probeer op een andere manier het verschil te maken.
Beetje bij de makelaar vissen wat voor mensen de verkopers zijn, waar ze heen verhuizen en hoe snel.

Als je huurt heb je als voordeel dat jij niet nog een eigen huis hoeft te verkopen, dus als het te koop staande huis al leeg staat: geweldig! Jij hebt een korte opzegtermijn (neem ik aan), kunt snel schakelen en zij zitten dus zo kort mogelijk met dubbele lasten. Zelfde als de woning onder voorbehoud verkocht was en terug de markt op komt.
Probeer zulk soort dingen te achterhalen en in je voordeel uit te spelen, indien mogelijk. Heb je een aankoopmakelaar?
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 28-03-25 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:26

JustMe8484 schreef:
Mag ik hier mee kletsen?
Wij hadden een bod gedaan op een super leuke woning. Huisje met zo'n 2000m2 grond. Stond voor 389000 te koop. Is voor bijna 570 verkocht... hoe kun je daar nou tegen op?

Wij hebben zo'n 7 jaar geleden de keuze moeten maken om ons koophuis te verkopen en te gaan huren. Helaas geen gigantische overwaarde. Hoe komen we er ooit tussen als er zulke bedragen geboden worden???

Dat is een bizar verschil tussen vraagprijs en verkoopprijs. Ik word gewoon nieuwsgierig naar de woning! Was de vraagprijs zo laag ingezet?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:29

Konstantine schreef:
Zo'n brief erbij hebben wij welgeteld 1 keer gedaan, toen we echt meer dan wanhopig waren na 20 keer te hebben verloren. Ik voelde me een vreselijke huichelaar en een zielepoot en we kregen het huis alsnog niet :+ Met 2000 euro verschil zou je er nog op kunnen winnen, maar ja, met 20.000...

Het is echt enorm lastig.
De tip van insun vind ik wel supergoed, probeer op een andere manier het verschil te maken.
Beetje bij de makelaar vissen wat voor mensen de verkopers zijn, waar ze heen verhuizen en hoe snel.

Als je huurt heb je als voordeel dat jij niet nog een eigen huis hoeft te verkopen, dus als het te koop staande huis al leeg staat: geweldig! Jij hebt een korte opzegtermijn (neem ik aan), kunt snel schakelen en zij zitten dus zo kort mogelijk met dubbele lasten. Zelfde als de woning onder voorbehoud verkocht was en terug de markt op komt.
Probeer zulk soort dingen te achterhalen en in je voordeel uit te spelen, indien mogelijk. Heb je een aankoopmakelaar?

En toch ken ik ook mensen die het huis gegund gekregen hebben met zo'n brief en wél een verschil van 20.000€
Dus zou het zeker niet zomaar afschrijven. Maar de andere tips die gegeven worden zijn ook top. Wij huurden ook waardoor we heel flexibel waren in de overdrachtsdatum, hielp zeker :)

Dat verschil bij JustMe8484 vind ik gewoon zo bizar! Dat huis heeft dan toch veel te laag op de markt gestaan?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:33

Dat zijn dan hele lieve verkopers geweest!
Zelf zou ik het denk ik niet hebben gedaan. Je moet ook duur terugkopen. Daarom begreep ik die verkopers toen ook wel, hoe balen het ook was voor ons. 20.000 euro is gewoon een nieuwe keuken of badkamer, of als je slim shopt beide...

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:35

Ja ik zou het zelf denk ik ook niet doen :')
Maar ik zie brieven toch vaak werken in mijn omgeving haha.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:37

We hebben een aankoopmakelaar ja. We hebben maandag met openhuis de woning bezichtigd en vandaag voor 12u moest het bod binnen zijn.
Ik denk dat ze m zo laag hebben gezet om veel mensen te trekken. Taxateur van onze makelaar had gezegd dat huis zo rond de 550 getaxeerd kon worden..

Zal kijken of ik straks een link je kan toevoegen. Ben daar niet zo handig in en ondertussen aan het koken.

We hebben vorige week wel bij een ander huisje gekeken, zonder makelaar. Met de helft aan grond. Iets ouder nog en moet ook veel aangebeuren. Deze staat voor 498 maar al wel een half jaar te koop. Zou je tegenwoordig nog onder kunnen bieden?

Denk er toch nog maar een x langs gaan met de makelaar... vanavond eens over hebben met mijn partner.