[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:31

Hmm, misschien bij mij dan ook anders omdat ik het huis van een woningbouwvereniging heb gekocht, die niet zelf in het huis hebben gewoond en eerlijkerwijs dan waarschijnlijk ook niet op de hoogte hoeven te zijn van een gebrek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:32

Hier kwamen we ook vanalles tegen.

In principe wilden we alleen de wit plastic lambrisering van de muren afhalen :P

Maar toen ik daarmee begon een uurtje of wat nadat we de sleutel hadden gekregen, bleek dat de gipsplaat eronder, tot op het beton was gezet waardoor er uit het beton vocht in de gipsplaat was getrokken en die was gaan rotten...ook allemaal beestjes enzo...blegh.

Dus tja dan maar het hele gips eraf halen.

En toen bleek dat de bedrading achter de muur niet door PVC leidingen gelegd was, maar gewoon los achter de muur hing....met her en der kapotte mantels hingen de draden bijna tegen elkaar....had nog leuk kunnen worden als dat gebeurd was :oo

Dus tja dan ook bedrading vervangen. En de wanden opnieuw voorzien van nieuwe gipsplaat + stucen + spuitwerk.

Toen gingen we boven verder.
Boven liep de vloer van de slaapkamer scheef, maar dat is vrij standaard in van die oudere huizen. Bij het openmaken van de vloer bleken er nog 2 andere verrote vloertjes onder te zitten, en bleek dat de hele verdieping gedragen werd door een paar balkjes die leuk zijn voor een bergzolder, maar niet voor een hele verdieping met inrichting enzo :oo

Dus besloten om de verdiepingsvloer en zoldervloer eruit te breken en het geheel opnieuw op te bouwen....

Helaas bleek toen ook dat de draagbalken sowieso maar een paar mm de muur in gingen (en de uiteindes ook nog rot waren....) en dus niet goed ondersteund werden. Moesten we beneden de muren weer kaal maken om een nieuw draagbalken skelet te kunnen plaatsen zeg maar -O-

En toen het hele huis weer gestript was van binnen, bleek ook dat de tussenmuur van de verdieping die steunde op een metalen draagbalk....niet direct op die draagbalk stond maar op die draagbalk lagen om de kleine meter ofzo 2 wiggen van waaibomenhout los op elkaar.... waar die hele muur en dak en alles op steunden :oo

Kortom: we hebben het hele huis van binnen opnieuw opgebouwd.

Maarja, kun je dit de verkopers kwalijk nemen? Die wisten van niks en schrokken zich rot toen ze het hoorden, die hadden toch ook gewoon een slaapkamer boven en als wij de boel niet opengemaakt hadden, hadden we het nu ook nog niet geweten waarschijnlijk als de balken het allemaal nog steeds nèt gehouden hadden :=

We hebben het huis wel door laten lichten maar zo'n keurmeester heeft ook geen röntgenogen en je kan moeilijk her en der gaten in muren, vloeren en plafonds gaan maken om het skelet van het geheel te bekijken :P

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:48

Wij komen ook wel wat dingetjes tegen... de eerste dag zat de wc meteen verstopt... in de garage bleek de verlichting met losse draden en tape aan elkaar te zijn gezet. De garagedeur kan vanaf de binnenkant niet op slot....

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:48

Ik wil me ook melden in dit topic!

Wij zijn rustig aan aan het kijken voor een ander huis. Ik woon nu anderhalf jaar samen met m'n vriend in zijn huis. We willen gaan kijken voor iets groters met tuin. We wonen nu in een maisonnette.

Donderdag hebben we een afspraak bij de hypotheker om eens na te gaan of we kunnen lenen wat we willen. En uiteraard moet eerst dit huis te koop gezet worden. We hebben geen zin in dubbele lasten.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:13

Wauw pmarena..! Wat een verhaal zeg.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:14

Pfoe... dat moet je financieel ook kunnen trekken zeg! Ik zal nooit meer piepen over onze verstopte wc! Hihi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:23

Wij hebben alles zelf gedaan dus dan heb je het over enkele duizenden euro's i.p.v. een ton...en heel veel vrije tijd die we toch al niet veel hebben, dus we zijn wel een beetje "op" na 5 jaar :P

(en nog steeds het oude huis niet verkocht := )

Voordeel was wel dat we direct wat fijne verbeteringen aan hebben kunnen brengen :)
Raar half tussenmuurtje weg in de woonkamer, mooie nieuwe trap naar de verdieping op betere plek, andere indeling boven door verplaatste draagmuur waardoor we nu 3 fatsoenlijke slaapkamers hebben i.p.v. 2 met een nutteloos halletje... en nog een paar handige nissen in de muur gemaakt...dat soort dingen.

Dat is wel meteen fijn, we weten nu zeker dat we hier oud kunnen worden zonder problemen / grote klussen, in principe :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:55

Poeh, wat een horror zeg... Voor ons een reden om geen ouder huis te willen kopen. We hebben nu een huis uit 1997 gekocht

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:46

Ik ga ( als jullie het goed vinden ;) ) proberen om weer mee te lezen en te kletsen in dit topic..
We hebben dit weekend besloten om ondanks de te verwachtte restschuld, toch ons appartement in de verkoop te gaan zetten.

Binnenkort een afspraak bij de bank om het hoe en wat, wat wel en niet mag, te gaan bespreken.
En maar eens goed uit gaan zoeken hoe alles in elkaar steekt bij de verkoop met een verwachtte restschuld.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 09:51

Oh wat een drama Pmarena! Het mag je niet meezitten zeg! Je gaat nu zeker nooit meer verhuizen? :+

Hier in een nieuwbouwhuis (zo casco gekocht uit de bouw) ook genoeg mis en genoeg misgegaan tijdens de verbouwing. Ik was blij dat we flink wat geld op de spaarrekening hadden anders waren we gelijk failliet gegaan. Ik heb ook echt onderschat hoeveel geld het allemaal kost (en tijd, die je als gemiddeld 2-verdienersgezin niet hebt).

Ach ja. Er zijn ook een hoop mensen waarbij alles gewoon soepel loopt en er nooit iets misgaat. *zucht*

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:14

Bij ons ook een nieuwbouwappartement 4 jaar geleden waar bij oplevering ook het e.e.a. aan mankeerde. Heeft ook nog wel behoorlijk wat extra geld gekost !

Pmarena, dat zijn geen fijne gebreken om tegen te komen tijdens je verbouwing :=

Eventjes een pagina of 10 terug gelezen, weet nu een beetje waar iedereen mee bezig is lees een stuk fijner mee !

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:30

Hier ook vooral de uren die er in gaan zitten onderschat..
Ik denk dat iedereen die verbouwt wel onverwachte dingen tegen komt.. wij zijn echt bijna 100% van ons orginele plan afgeweken. 1 muur weg halen was het plan en vloerverwarming!

Nu is er maar 1 muur blijven staan en de rest is weg geweest := Gehele nieuwe betonvloer gestort alles energie zuinig. Ipv de keuken in de bijkeuken frotten (wat ze 9 vd 10 keer doen hier) mooie open woonkeuken gemaakt. En een overkapping/serre gemaakt die gebruikt kan worden als 2de woonkamer.

Conclusie:
Het loopt (hier in ieder geval) nooit zoals geplant.

En weet je wat het ergste is? Dat ik het best nog een keer zou willen doen in een volgend huis := (de fouten die ik nu gemaakt heb maak ik dan iig niet meer :n )

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:31

Dat lijkt me ook wel spannend aan het kopen van een huis, straks komen wij ook allemaal dingen tegen die veeeeel meer geld kosten dan we hebben begroot of überhaupt hebben :+. Huis wat we op het oog hebben is een jaren '60 woning (alle huizen die we hebben bekeken zijn al redelijk oud, heb en hou je toch in de binnenstad). Bij de tweede bezichtiging gaan daarom onze technische vaders maar mee :)).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:33

Tsja, ik zou het ook wel weer opnieuw willen doen, maar dan met een ruimer budget en met meer tijd :+

Ik weet wel dat ik voordat ik dit kocht (nieuwbouw 1-gezinswoning) graag een oud boerderijtje wilde kopen. Ik kijk daar nu wel anders tegenaan. :')

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:47

Ze zeggen hier (bouwfamilie ;) ) je moet 3x bouwen of verbouwen voordat je je eigen wensen van te voren bedenkt ipv achteraf :P

En Plien ons huis is uit de jaren 60. Maar wij zijn dingen tegen gekomen die ook onze familie niet had gezien. De volgende keer gaat er iemand mee die zijn diploma er voor heeft. ;) Al is het maar om een realistischere planning te maken :=

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:38

Zijn er toevallig mensen uit/ of uit de buurt van Eindhoven in dit topic die tips hebben wat betreft verkoopmakelaars. Er zitten er zoveel in Eindhoven, kan ze moeilijk allemaal uitnodigen voor een kennismakingsgesprek :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:47

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:49

Dankje wel, daar heb ik al iets aan :j
Er zijn maar weinig makelaars die hun 'prijzen' op internet vermelden is dat ook jullie ervaring?
Uiteindelijk is dat toch wel een van de belangrijkste dingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:20

prijzen zijn zeker wel belangrijk, maar vele malen belangrijker vind ik , wat doet ie voor dat geld?

en hoe doet ie dat?
een makelaar kan bijvoorbeeld heel betaalbaar zijn zo op het oog, maar als ie er verder geen sodemieter voor doet, heb je er geen bal aan natuurlijk.
of als ie gewoonweg een gruwelijke eikel is richting de kijkers/kopers, zou ik er ook niet zo snel voor kiezen.
dan kun je beter iets meer betalen en een makelaar hebben die er zijn best voor doet, er werk van maakt en daadwerkelijk met mensen om kan gaan
(ja je komt wat tegen als je een huis gaat kopen/verkopen, van de makelaars die ik nu heb meegemaakt , raad ik er een paar met klem af als ik iemand hoor over het zoeken naar een aan of verkoop makelaar. )

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:27

Heb je helemaal gelijk in :j absoluut !
Zie er in die link een aantal staan die we ook uit willen nodigen maar geen enkel geeft de prijs of iig een richtprijs weer vandaar mijn vraag.

Daarnaast, wat is nu de meerwaarde van een makelaar die bezichtiging begeleid tegenover dat je dit zelf doet? Mijn partner ik zijn namelijk qua tijd prima de mogelijkheid hebben om zoiets zelf te kunnen doen. Of is een makelaar hierbij echt van toegevoegde waarde?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:37

ik heb beide gehad, ik vond met makelaar fijner in het opzicht dat je dan tenminste ongegeneerd je mening kan uiten naar elkaar over alle plus en minpunten , met eigenaars er bij hou je je toch in, want die hebben vaak een emotionele binding met het huis . zo kon ik mijn mond niet bijtijds dichthouden en had ik een gepikeerde huiseigenaar voor elkaar :+
maar goed, niet iedere huis eigenaar is zo natuurlijk, maar toch voelt het naar mijn mening ongemakkelijk om met de eigenaars door ene huis te lopen :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:42

Maar dat is vanuit het opzicht van een kopende partij :j

Ik doelde meer op een toegevoegde waarde voor de verkopende partij :) Doet de makelaar meer als alleen de kamers aanwijzen?

Snap heel goed dat het voor een kopende partij, op dat moment communiceren met elkaar niet prettig is maar dan zou je er als verkopende partij voor kunnen kiezen om even op je gemak buiten te gaan staan en de mensen hun ronde te laten doen?

Ons appartementje is niet zo heel groot rondleiding is in 5 minuten gebeurd haha _O-

Is de eerste keer dat we een huis verkopen, aankoop was ook zonder makelaar destijds dus 0.00 ervaring :=

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:53

Ik heb een aantal woningen bezichtigd met de verkoopmakelaar en eentje waarbij de bewoner zelf de bezichtiging deed. Wat mij opviel was dat de bewoner veel meer kon vertellen over de woning, wat is wanneer gedaan, wat doet de VvE allemaal, hoe hebben andere bewoners in het complex hun woning ingedeeld (handig om te weten dat sommige muren eruit kunnen). Veel makelaars kwamen niet verder dan het mondeling herhalen van de informatie uit de brochure....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:00

Plien91 schreef:
Ik heb een aantal woningen bezichtigd met de verkoopmakelaar en eentje waarbij de bewoner zelf de bezichtiging deed. Wat mij opviel was dat de bewoner veel meer kon vertellen over de woning, wat is wanneer gedaan, wat doet de VvE allemaal, hoe hebben andere bewoners in het complex hun woning ingedeeld (handig om te weten dat sommige muren eruit kunnen). Veel makelaars kwamen niet verder dan het mondeling herhalen van de informatie uit de brochure....

Dit hebben wij ook gemerkt. De eigenaar kon véél meer over het huis vertellen dan de makelaar.
Echter hebben wij ook een woning bezichtigd, waarbij de verkoper ook zelf de bezichtiging deed wat níet zo'n succes was... Die man vertelde vol trots over alles wat hij wel niet had gedaan aan de woning en je zag oprecht de trots op zijn gezicht. Terwijl wij bij onszelf dachten: dat is echt het éérste dat we eruit/eraf slopen, houtje-touwtje oplossing. Nu vroeg deze man ook écht teveel geld voor dat huis (gezien de staat van onderhoud/kwaliteit van de uitvoerde werkzaamheden etc). We hebben op dit huis niet eens een bod durven doen....

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:05

Makelaars zijn -denk ik- doorgaans wel realistischer in het beoordelen van achterstallig of nodig onderhoud. Vorige week zei een makelaar ook eerlijk dat het leefbaar maken van de woning ons minimaal 25.000€ zou gaan kosten. Ik denk dat een bewoner dat weer niet altijd even goed kan inschatten.