Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:49

@morganlefay ik heb aan de achterkant van de pergola bij de vijver een wintergroend clematis, die bloeit idd al vrij vroeg! Akalei wil ik idd ook nog meer ertussen.

@westernfreak gebroken hartje is idd ook mooi. Ga ik ook naar kijken! Lupine heb ik hier idd ook staan. De rest ga ik straks eens naar kijken.

@karin1985, nee dat valt mee denk ik. Elk jaar valt het blad er gewoon in en geen probleem met dode vissen.. alleen veel blad in het voorjaar om schoon te maken!

Bedankt voor jullie complimenten!! Ben er zelf ook wel blij mee, heb eigenlijk alles zelf helemaal bedacht. We hebben 9 jaar geleden alles met een kraantje over de kop gehad.

@jeanine, vind je tuin volgens mij wel mooi bij het huis passen. Verder hou ik ook veel van groen en doe er dan altijd nog liever gras in dan tegels. Vind wel je palmboom erg gaaf!! Kan die gewoon de winter overleven?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:54

Hier zie je de witte clematis ook nog, al was ie toen al bijna uitgebloeid. En ons terras achter bij de vijver, heerlijk plekje!

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 21:17

beatje schreef:
Heb je al een plan Malenka om 2000m2 te vullen? Wij hebben ook een heel grote tuin ik heb zelf hosta's gedeelt en Hortensia,s om de borders wat te vullen dat zijn makkelijke planten om te stekken.

Deels. Ik kan al mijn huidige planten meenemen en verzamel het zaad. Dat houd in dat ik in ieder geval ook veel stekken kan maken die ik kan ruilen met andere tuinliefhebbers en kan zaaien. Ik heb nu geraniums, sedums, akelei, ruit, vlinderstruiken, hibiscus, hortensia, rozen, kattenkruid, vrouwenmantel, citroenmelisse, rozemarijn, passiebloem, aardbeien, druiven... Er staan een paar fruitboompjes en struiken (appel, peer, kers, pruim, kruisbes, Japanse wijnbes, frambozen). En ben zeker nog planten vergeten te noemen.

Daarnaast heb ik al 15 fruitbomen gekocht (kersen, appels, peren, kweepeer, Japanse peer, pruimen, mispel, amandel). Die staan alvast te groeien bij de kweker. En ik ben nu verschillende kwekers aan het bezoeken om te kijken wat ik straks precies wil hebben en waar ik dat kan vinden. Ik wil voornamelijk eetbare gewassen in de tuin maar daar wel mooie borders mee aanleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:02

Malenka schreef:
beatje schreef:
Heb je al een plan Malenka om 2000m2 te vullen? Wij hebben ook een heel grote tuin ik heb zelf hosta's gedeelt en Hortensia,s om de borders wat te vullen dat zijn makkelijke planten om te stekken.

Deels. Ik kan al mijn huidige planten meenemen en verzamel het zaad. Dat houd in dat ik in ieder geval ook veel stekken kan maken die ik kan ruilen met andere tuinliefhebbers en kan zaaien. Ik heb nu geraniums, sedums, akelei, ruit, vlinderstruiken, hibiscus, hortensia, rozen, kattenkruid, vrouwenmantel, citroenmelisse, rozemarijn, passiebloem, aardbeien, druiven... Er staan een paar fruitboompjes en struiken (appel, peer, kers, pruim, kruisbes, Japanse wijnbes, frambozen). En ben zeker nog planten vergeten te noemen.

Daarnaast heb ik al 15 fruitbomen gekocht (kersen, appels, peren, kweepeer, Japanse peer, pruimen, mispel, amandel). Die staan alvast te groeien bij de kweker. En ik ben nu verschillende kwekers aan het bezoeken om te kijken wat ik straks precies wil hebben en waar ik dat kan vinden. Ik wil voornamelijk eetbare gewassen in de tuin maar daar wel mooie borders mee aanleggen.

Neem dan ook hazelnoten en dan de roodbladige heeft naast lekkere noten ook nog mooie bladeren(alleen die opslag }> )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:14

Mijn rode en groene hebben nog geen hazelnoten (staan nu 2 jaar). -O-

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:11

Marcella schreef:
Mijn rode en groene hebben nog geen hazelnoten (staan nu 2 jaar). -O-

Volgens mij heb ik ooit eens gelezen dat je ze 3 à 4 jaar ongemoeid moet laten voor hazelnoten. Dus dan is er nog hoop. ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:29

Dan ga volgend jaar zeer waarschijnlijk heel veel krijgen. Zou namelijk al geen moestuin hebben, maar snoeptuin. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:02

Als er katjes hebben gehangen krijg je meestal noten. Maar er is een klein addertje onder het gras. Er zijn hazelaars die je met 2 of meer moet zetten voor nootjes.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:08

Hazelaars staan zeker op de planning. De rode ben ik ook al tegen gekomen. Prachtig! Dus zeker een goede tip. ☺️

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:35

Mooie tuin Jeanine! Doet een beetje strak aan met een mediterraans tintje. Zo’n sfeer wil ik graag in onze tuin, maar ik hou ook weer van het landelijke/dorpse tav polder. Moeilijk om dat te combineren.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 23:49

Ik meld mij ook graag :)
Voor nu nog ideeën opdoen en me in planten verdiepen, in januari of februari zal de aanbouw van het huis klaar zijn dus vanaf dan zal ik wanneer het mogelijk is dingen kunnen veranderen etc. (nu moeten de werklui nog langs het deel wat ik dicht wil maken)
Vanwege de septic tank moesten we helaas 3 bomen kappen in de tuin, ik wil graag veel groen maar ook het uitzicht behouden :+
Gelukkig heb ik nog eventjes om plannen te maken, zal morgen eens foto's maken.

Naath86 schreef:
Vorige week ook wat plaatjes van mijn tuin gemaakt, kan op het moment echt van de tuin genieten!!

[ [url=m/FZcj7w.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hJAuPf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6yadSp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xu7mkh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BEI6Vm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En pluk dan ook regelmatig wat voor in huis!

[ [url=m/cl1Pse.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben overigens ook echt van de bloemen en planten en lekker wild. Tuin is me nu nog te strak eigenlijk.. maar zoals vaker genoemd hier dat heeft tijd nodig..

Prachtige tuin!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:39

Hierbij onze tuin, plattegrond:
Afbeelding
Voor het huis, waar ik het met pen groen heb gemaakt is de tuin waar het om gaat. Waar nu grint ligt wil ik grasmatten leggen tzt (behalve voor de stallen)
Van bovenaf
Afbeelding
Waar de weg zichtbaar is moeten we nog weer struiken planten, die stonden er eerst maar voor het aanleggen van de bak moesten deze er helaas uit.
Afbeelding
Het is op et moment echt een vreselijke rommel in de tuin, enerzijds door alles wat erin "moet" anderzijds doordat de werklui nog niet klaar zijn en dus ook nog in de tuin parkeren en we deze dus niet volledig gebruiken.
Buizen liggen daar voor de nieuwe oprit (er zit een klein regenwater beekje vandaar de buizen die erin moeten) en hout gaan we straks onder de hangard legen en hopelijk wil iemand het hebben :')

Afbeelding
Als de nieuwe oprit klaar is en de werklui zijn klaar wil ik dt hek weg/dicht maken en daar ook iets van struiken zetten.
Afbeelding
In deze hoek wil ik graag een terras maken met pergola.
Afbeelding
Afbeelding
En de (toekomstige) stallen, die wil ik nog met hout bekleden ipv platen en daar dan iets tegenop laten groeien/klimmen.

Tegen de tuinmuur die richting de bak/wei gaat wil ik planten die niet te hoog gaan zodat we geen uitzicht verliezen, ik dacht aan hortensia, lavendel en?

Ook zou ik graag een treurwilg planten (daar waar nu nog de oprit is?)

Tussen de tuin en de stallen wil ik denk ik nog een hekwerk maken (ongeveer 1.20m hoog) van beton gaas waar een klimplant tegenop komt (hekwerk zodat de kinderen niet zomaar bij de paarden kunnen komen)

Er moeten echt veel meer planten/struiken/bloemen komen want ik vind het nu een hele trieste bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:19

Wat een gave plek ten eerste :D ,wellicht wat druiven voor de stallen ? . Zit zeker potentie in! ,ben benieuwd hoe het er uitziet nadat het is aangepakt

Vandaag wat gras geknipt en de eerste 2 kalebassen eraf gehaald :D

Afbeelding

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:28

Mooi Jes! Ik zou beplanting uitkiezen wat in de omgeving past. Orleander wellicht (wel heel giftig)? En inderdaad, druiven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:07

Druivenwas het eerste waar Frankrijk mij aan doet denken :P , nog eetbaar ook nog !

Gister een egel in de tuin , druk aan het opruimen etc maar ja nu heb ik dus bezoek die van weelderig houd :') , even denken hoe dat het makkelijkste te doen ,zat te denken aan een hoekje voor de egel . Blaadjes erheen eventueel een huisje (heb een konijnenhok met een los puntdak , even kleine opening maken voor egel en het heeft een huis ) . Egels hebben het blijkbaar enorm moeilijk momenteel :(:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:41

Egeltjes zijn leuk. <3
Wij hebben er ook zitten, vermoedelijk woont er eentje onder de coniferenhaag. Prima verblijf voor die egel, daar ligt blad en troep genoeg onder. Er zitten er meer, maar geen idee waar die huizen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:16

Druiven, heel goed idee!!
We hebben al kersen, pruimen, peer, appel, hazelnoten en rond het terrein staan nog overal bramen.

Egeltjes zijn inderdaad leuk! Wel herrie schoppers 's nachts :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:48

Ja vandaag toch 4 groene hazelnoten gespot bij een van de struikjes (2x groen & 2x rood). *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 01:28

Welke kleur en soort tegel raden jullie aan bij een tuin op het zuiden? Ik ben zelf leisteen-fan maar leisteen in combinatie met de zomerzon op het zuiden staat gelijk aan je voeten grillen vrees ik.. :=
Lichte tegel weerkaatst de zon te hard waardoor je zonder zonnebril verblind wordt denk ik? {:}

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:41

Shanna schreef:
Welke kleur en soort tegel raden jullie aan bij een tuin op het zuiden? Ik ben zelf leisteen-fan maar leisteen in combinatie met de zomerzon op het zuiden staat gelijk aan je voeten grillen vrees ik.. :=
Lichte tegel weerkaatst de zon te hard waardoor je zonder zonnebril verblind wordt denk ik? {:}

Afbeelding
Ik heb dit.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:57

Precies die klinkers hebben wij ook! :D

Shanna, als jullie een zak geld hebben dan kan ik keramische tegels aanraden. Mijn ervaring is dat deze lang niet zo warm worden als bijvoorbeeld betonnen tegels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:12

Zak geld niet, maar we zijn wel bereid wat langer te sparen zodat we het in 1 keer goed kunnen doen. Daarom denken we ook dat het terras pas volgend jaar gaat komen.. Het terras wordt 30 m2 dus we willen tegels van 60x60 neerleggen om het rustig te houden.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:48

Wij hebben lichtgrijze keramische tegels van 60x60. Heeft voor- en nadelen. Wij laten het niet leggen in onze nieuwe tuin.

Nadeel is dat 't heel snel vies wordt, en omdat we een behoorlijk egale tegel hebben zie je alles op die lichte kleur. Voordeel: je kan ze gewoon dweilen dus zijn suoer makkelijk schoon te maken.

Een ander nadeel is dat ze behoorlijk glad worden met nattigheid. Met schoenen is dat redelijk goed te doen, maar in de zomer met zwembadje oid wordt 't met blote voeten spekglad. Mocht je kinderen hebben dan is dat wel iets om rekening mee te houden

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:20

Hoi hoi

Weet een van jullie wat voor boom dit is?
Hij hangt nogal over mijn pad heen.
De buren zeiden zelf al. Als je er last van hebt dan snoei je maar bij hoor.
Maar wil even weten wat voor boom het is zodat ik weet wat de beste snoeitijd is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:24

Dat lijkt me een catalpa.