Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:52

Tja, in de meeste situaties gaat recht van overpad echt wel prima. Ik zou ter plekken goed kijken hoe de situatie is. Doet de route het overpad afbreuk aan je privacy gevoel? Dan zou ik er wellicht wel moeite mee hebben, maar anders niet zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:53

Berdien schreef:
Dit is ons nieuwe huis! Het mag nu wereldkundig gemaakt worden haha :D

[ Afbeelding ]
:):)

Oh wauw!! Prachtig zeg!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:57

Berdien schreef:
Bieden met zekerheid kan zeker een meerwaarde hebben, maar dat moet wel vóór je het bod hebt gedaan. Je bod mag namelijk niet hoger zijn dan wat je maximaal kunt financieren volgens die rekenmethode.

Zes bezichtigingen voor een appartement is niet veel nee.. die van mij moet nog de verkoop in := %)

Onze hypotheek is rond *\%/* Een week na tekenen koopcontract, en vier weken voor verlopen ontbindende voorwaarden 8-)

Dat heb je snel rond! Hoe kan dat zo snel? Ik dacht dat het 4-6 weken duurde. Gefeliciteerd hoor, en mooi huis zag ik net voorbij komen.

Balen, Spaanse pony.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:06

Hier hadden de buren ook recht van overpad bij ons vorige huis, maar dat was gewoon het brandgangetje achter de schutting van de achtertuin. Helemaal niet spannend dus.

En financiering kan sneller, als je heel goed voorbereid bent en je adviseur snel kan schakelen en er geen bijzonderheden zijn. Maar een week is wel heel snel, vaak lukt een taxatie niet eens binnen een week.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:23

@Muppett
Die teleurstelling snap ik wel, maar er hoeft maar 1 goed bod tussen te zitten en andere kijkers weten niet wie wat bied. Hier waren juist enorm veel bezichtigingen en hadden er meer van verwacht qua biedingen, veel tijd kwijt geweest door te zorgen er steeds niet te zijn. Hopelijk werkt het voor jou de andere kant uit :)

@Berdien
Prachtig huis! Die stijl hou ik ook van.

@Spaansepony
Wat een teleurstelling blijft dat toch he. Maar dat ene huis komt ongetwijfeld op jullie pad.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:48

Prachtig huis Berdien!
Van harte gefeliciteerd

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:33

Bedankt allemaal!

@fohadie: een goede voorbereiding is het halve werk. Wij wisten precies wat we konden, hadden alle benodigde documenten al klaar. Gelukkig konden we ook gebruik maken van desktoptaxaties ipv reguliere taxaties. Dat scheelt een stuk in de kosten maar ook qua tijd. Daarbij een bank met korte doorlooptijden en dan kan het snel gaan :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:44

Dank voor de antwoorden. Bij ons ligt ook alles al klaar, alle documenten ook al ingediend want we dachten dat dat al moest tijdens het eerste kennismakingsgesprek. := Nouja, je kan maar voorbereid zijn he? Haha

Hebben jullie de hypotheek online,via de Hypotheker, bank of op een andere manier afgesloten?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:59

Wij hebben het online geregeld bij een hypotheekverstrekker, zonder tussenpersoon. Dat scheelde aardig in de kosten.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:01

Wauw Berdien wat een mooi huis, daar ga je vast heel veel plezier van krijgen!

Faniek, dat hoor ik veel inderdaad, je hebt maar een goed bod nodig... We hebben inmiddels 7 kijkers, dus dat is al iets meer.

Fohadie: wij hebben de hypotheek afgesloten via de hypotheekshop. Ik heb de ballen verstand niet van al die financiële dingen, dus daarom hebben we het zo gedaan. Kost wel 3000 euro, zo'n tussenpersoon, maar we waren wel maximaal ontzorgd.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:32

Dank voor de antwoorden wat betreft hypotheek afsluiten. Ik ben klant van Rabobank en zie dat de rente daar op dit moment voor ons het gunstigst is (voor wat we willen, want dat weten we nl al. Het moet alleen nog afgesloten worden.) ook zijn de kosten bij hun goedkoper dan bij bijvoorbeeld de Hypotheker waar we ook langs zijn geweest. Online kan het misschien nog goedkoper, maar ik denk dan: online kom ik waarschijnlijk ook bij Rabobank uit. Is het dan niet goedkoper om het meteen via Rabobank te doen ipv een tussenpersoon?

Eerst maar eens afwachten of we het zijn geworden. Pfff, ik hou het niet meer van de spanning! Morgen weten we meer.

We hebben er trouwens toch voor gekozen om het wel met voorbehoud van financiering te doen. De gok was te groot, en de tijd tussen bezichtigen en bieden te krap.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:39

Een goede onafhankelijke(!) hypotheekadviseur verdient zichzelf terug, dus is zeker een aanrader. Vergeet ook niet dat je die kosten kunt aftrekken voor de inkomstenbelasting, dus dat scheelt nog wat.

Soms is niet het op dat moment allerlaagste rentepercentage het gunstigste overigens. Bij bepaalde hypotheken daalt de rente als je in een lagere risicocategorie valt bijvoorbeeld net meer, waardoor je over de gehele periode goedkoper uit bent.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:54

Onze adviseur heeft zichzelf inderdaad dubbel en dwars terugverdiend. Hij heeft de beste aanbieder gevonden met de voor ons benodigde offertegeldigheid en inderdaad een rente die vrij vlot zal dalen vanwege de risicoklasse.
Als je al weet dat je annuïtair 10 jaar vast gaat nemen kun je het zelf doen, maar wij hebben voor een minder gebruikelijke constructie gekozen, daar waren we zelf nooit zo gunstig uitgekomen als hij voor elkaar gekregen heeft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:56

Hier ook al 2 x met veel plezier gebruik gemaakt van een onafhankelijke adviseur. Super fijn. Ik zou nooit rechtstreeks met een bank in zee gaan. Iets met wij van WC-eend enz.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:11

Ik zou ook een onafhankelijke adviseur aanraden.
We hebben ook een tijd bij de Rabobank gezeten vanwege bepaalde omstandigheden op dat moment, maar hebben een aantal jaar later de hypotheek elders overgesloten met behulp van een adviseur die zichzelf meer dan terugbetaald heeft. De voorwaarden zijn nu veel gunstiger voor ons, en voor hetzelfde maandbedag hadden we ineens ook nog eens de beschikking over een flink bouwdepot wat we op dat moment goed konden gebruiken. Mijn ervaring is echt dat een goede onafhankelijk adviseur verder kijkt dan de adviseur vanuit de bank.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:23

Wij hebben zelf alles uitgezocht en daar echt veel tijd in gestoken. Goed ingelezen, online cursus gedaan, meerdere oriënterende gesprekken gehad bij verschillende verstrekkers. Daarna hebben we een keuze gemaakt, waar we na 8 jaar nog altijd heel blij mee zijn.

We hebben zelfs op eigen initiatief een paar jaar geleden opnieuw overgesloten naar een andere bank. Zodat we 30 jaar vast een mega lage rente hebben. Dat kost je dan wel een boete (zo noemt de bank waar je vertrekt dat dan, en dat klinkt heel eng). Maar die boete is rente die je anders ook had moeten betalen. Wij zijn er super blij mee, de nieuwe rente krijgen we niet snel weer, en dit is iets waar een adviseur je ook niet proactief over gaat bellen als je eenmaal een hypotheek hebt.

Was als casus ook wel recht door zee; twee keer een vaste baan en verder niets bijzonders. Geen bedrijf, geen rare bestemming op de aan te kopen woning oid.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:10

Wij zitten ook via een tussen persoon waar alles al bij liep. Zoals hypotheek, verzekeringen etc. Zitten we al jaren bij en bevalt prima 1 telefoontje en ze regelen het. Zo ook met de hypotheek uitzoeken wat we opnieuw konden.

Eindelijk 2 woningen op funda in ons dorp, helaas beide te klein en onpraktisch. Wachten maar weer af. -O-
Merk dat ik al ongeveer verhuist ben in mijn gedachte, alles ook in huis al ingepakt wat niet nodig is en naar de opslag gebracht. :')
Straks zitten we hier gerust nog 2 jaar :+

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 01:28

Stille meelezer hier.
Wat een gaaf huis Berdien!

Van de week zelf 50 overboden , is hij voor 90 over de vraagprijs weggegaan. Een middenwoning. Bizar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 02:32

Jezus wat een idioterie... Gewoon bijna een ton boven de vraagprijs.

Wij zitten wel direct bij een bank. We hebben ons vooraf goed georiënteerd maar hadden als allochtoon en ondernemers en de wens voor een 100% financiering weinig keus. Er was maar 1 optie. En konden dus eigenlijk helemaal niks kiezen.
We zijn uiteraard wel voornemens over een tijdje te gaan zitten en kijken wat mogelijk is.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:21

Helaas, ook hier ruim overboden. Zelfs de makelaar stond versteld van het geboden bedrag! Ik ben benieuwd hoe hoog het was, dat gaan we na het weekend zien want dan komt het biedlog boek vrij.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:44

Pfff het valt nog niet mee zeg, het is toch bijna niet meer voor te stellen dat je 'vroeger' op je gemak 2 keer kon gaan kijken en dan meestal ergens onder de vraagprijs uit kwam.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:47

Zo hebben wij wel ons huis gekocht := Twee keer op ons gemak kunnen kijken en uiteindelijk onder de vraagprijs kunnen kopen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:48

Wij gelukkig ook nog (is inmiddels wel 2 jaar geleden)

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:02

Wij 1 jaar geleden ook nog gelukkig. Soms moet je echt geluk hebben. Maar over het algemeen is het natuurlijk waanzin wat er gebeurt!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:46

Toch verschilt dat ook nog per makelaar hoor. We hebben makelaars gehad die binnen 20 minuten door het huis raasden en de deur al opendeden voor de volgende. Het kan ook bijna niet anders met 32 bezichtigingen in 3 dagen tijd.

We hebben met de makelaar van ons eigen huis afgesproken dat we zelf een midweek in de meivakantie weg zijn, zodat hij zelf gewoon kan plannen en de tijd kan nemen met de bezichtigingen. En wij hoeven niet dagelijks schoon te maken, want man man man, wat heb ik een hekel gekregen aan het huishouden en het ontspullen voor de foto's :+