[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:36

De Belgische markt gaat best nog trager dan de Nederlandse (als ik t hier zo lees) en zeker buiten stadscentrum om.
De kosten koper liggen ook een pak hoger, wat wil zeggen als je een budget van 400k hebt, je huizen prijsklasse 350k kan kijken. Er komt 5 of 10% bij.

Qua het financiële kan ik meegaan wat Yasmine zegt.
Minimaal lenen bij de bank en zo lage rente en maximaal lenen bij de ouders.
Doen wij ook.

Hoe we ons bod geformuleerd hebben is hier akkoord bij de notaris, morgen telefoontje naar eigenaars wanneer we het persoonlijk kunnen gaan afgeven.
Voor t zelfde geld kunnen we direct tot een compromis komen!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:54

Wij kijken sowieso alleen maar naar 5% (klein beschrijf), omdat de huizen die wij willen meestal nog net erin zitten.

Over buiten het stadscentrum kan ik niet veel zeggen, maar binnen de stad is het verschrikkelijk. We hebben al ontelbaar veel huizen gehad die voor de eerste bezichtiging verkocht waren, gigantisch boven de (flink hoge) vraagprijs zijn verkocht (hoogste was 40k hoger dan de al heel hoge vraagprijs), noem maar op. Het aanbod van huizen die net een stapje hoger zijn dan starterswoningen (meer dan 150 vierkante meter, met tuin of terras, evt. ook met garage) is verschrikkelijk klein en alles is ontzettend competitief. Ik zoek bijvoorbeeld standaard naar dingen die flink onder budget liggen omdat we dan hoger kunnen gaan. Of als we niet naar de eerste bezichtiging kunnen gaan, proberen we niet eens omdat ze dan toch al verkocht zijn. := Maar omgekeerd ook krotten of draken van huizen die voor gigantische bedragen gaan.

Spannend Optiwolk! Veel succes *\o/*

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:10

MizzMontana schreef:
Spannend Yasmine, vervelend ook dat het zo moet lopen. Hopelijk is het jullie gegund!

Knetterhard, weten jullie al of jullie van de hypotheek verstrekker na 6 maanden pas het huis mogen aanvaarden? Wij hebben ook wel eens naar een hypotheekvorm gekeken waarbij het binnen 3 maanden zou moeten passeren bij de notaris.

Nee ik ga het morgen aan onze hypotheekadviseur vragen. Ik heb al wel gelezen dat het verzetten van de overdrachtsdatum duizenden euro's kan gaan kosten.
Dus nu gaan we weer uitzoeken hoe lang de maximale overdracht zonder extra kosten mag gaan duren.

Wat een gedoe he :')

Yasmine: Dat is wel heftig. Hier in de randstad zijn mensen ook als gekken aan het overbieden. Wij hebben als alles door mag gaan, onder de vraagprijs geboden :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:16

Je hebt meerdere partijen waarbij langer dan drie maanden mogelijk is :j Wel iets om in de gaten te houden, en waarom je niet alleen moet kijken naar de laagste rente maar ook naar de voorwaarden en termijnen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:27

Berdien schreef:
Je hebt meerdere partijen waarbij langer dan drie maanden mogelijk is :j Wel iets om in de gaten te houden, en waarom je niet alleen moet kijken naar de laagste rente maar ook naar de voorwaarden en termijnen.

Dat is zeker waar! We zitten ook nog met funderingsherstel-werkzaamheden, dus daar zitten vast weer andere regels aan verbonden :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:38

Berdien schreef:

Dat is wel een goede, was ik even vergeten. Net even gecheckt bij de Rabo, bij een plusvoorwaarden hypotheek is de getekende offerte 12 maanden geldig. Dan heb je dus toch 12 maanden om te passeren?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:05

Tip ga ok eens de autobedrijven langs en vraag om velgen dozen. Super stevig en mooie dozen.. en ook nog gratis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:45

Vandaag horen we al wat van ons bod..! Ik vind het super spannend! :):) :=

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:47

Of als er iemand bij een winkel werkt ...

Starterswoningen gaan hier ook wel zo de deur uit.
Omdat wij ook wat grond voor de beestjes willen zitten we in een wat hogere prijsklasse en die gaan wat trager.
Dan wel weer groot beschrijf natuurlijk.

Succes shanna!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:53

Klopt Prairy, je hebt dan vanaf tekenen offerte 12 maanden om te passeren. Rabobank is hier niet de enige in overigens, laat je goed informeren over de mogelijkheden en voorwaarden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:00

Spannend Shanna!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:03

Ons bod is afgewezen, het andere bod was meer naar verwachting, dus ze gaan met de andere partij verder.. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:09

Dubbel :+
Laatst bijgewerkt door Prairy op 05-12-17 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:09

Ach dat is balen...

Hopelijk snel weer een ander huisje wat naar jullie zin is :)

Wij hebben net de makelaar maar weer eens gebeld, nog steeds geen nieuws.

Hij gaat de mail die we erachteraan gestuurd hebben, dat we uiterlijk donderdag 17u antwoord willen hebben, en dat ons bod anders niet meer geldig is, doorsturen naar de verkopers. Ook gelijk er maar in gezet dat de opleverdatum ook naar achteren moet omdat we anders domweg niet genoeg tijd hebben om alles te bedenken en regelen.

Wat een gebed zonder eind, verschrikkelijk...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:12

Dat is balen :(

Jullie hebben een lange adem Prairy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:29

Waar kan je huizen vinden die in de stille verkoop staan? :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:33

Volgens onze makelaar bestaat dat concept niet echt meer. Te weinig mensen schrijven hun zoekopdracht in bij de makelaar waardoor je niet weet wie potentiële kopers zijn.

Vandaar dat wij een funda advertentie hebben gemaakt zonder foto's, geen reclame en geen bord. Stiller was niet mogelijk volgens onze makelaar.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:33

Sommige makelaars hebben op hun site een korte omschrijving van huizen in de stille verkoop. Zoek je in een specifiek gebied? Dan zou ik makelaars die daar actief zijn benaderen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:34

Balen Shanna!

En wat een gedoe Prairy!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:37

Ik heb bij een aantal makelaars een zoekopdracht open staan, maar krijg daar nog niet echt iets interessants uit.

Maar inderdaad, stille verkoop is dan alleen bij de makelaar (en meestal voor de dure huizen ;) )

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:51

Op Donderdag heb ik mijn opening bod gedaan. Op vrijdag aantal keer en weer met tegenboden. En nu is het stil al sinds vrijdag avond. Ze hebben dus het weekend + gisteren gehad om na te denken over mijn laatse tegenbod.

Wat doe ik nu? Zet ik een tijdslimiet op mijn laatste bod or heb ik nog even geduld? Woning staat 2 maanden te koop dus niet super populair. Mijn laaste bod was voor 175.750 en de vraagprijs is 180K.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:58

Shanna: Balen zeg! Hopelijk komt er snel iets nieuws op jullie pad!

FatCat: Ik zou even geduld hebben, al moet ik zeggen dat ik die 750 in jouw prijs een beetje een gek bedrag vind.

Hier weer een beetje positief nieuws, de Rabobank geeft ons sowieso een hypotheek :D Een ander kantoor gaat ons gegevens vandaag naar een bank sturen kijken wat we daar mee kunnen.
We kunnen straks dan toch nog een hoger bod doen op het huis waar we al voor zijn gaan kijken, en dan hopen dat die mensen een beetje willen zakken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:09

@Booooo ik stelde voor dat we elkaar tegemoet kwamen en zo kwam ik uit op 175.750 :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:38

Zo Prairy, ben net even je verhaal gaan teruglezen, wat een oneindige saga! Veel succes ermee, lijkt me een verschrikking als je met zoveel partijen te maken krijgt die het dan ook nog eens niet onderling eens zijn.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:13

FatCat schreef:
Op Donderdag heb ik mijn opening bod gedaan. Op vrijdag aantal keer en weer met tegenboden. En nu is het stil al sinds vrijdag avond. Ze hebben dus het weekend + gisteren gehad om na te denken over mijn laatse tegenbod.

Wat doe ik nu? Zet ik een tijdslimiet op mijn laatste bod or heb ik nog even geduld? Woning staat 2 maanden te koop dus niet super populair. Mijn laaste bod was voor 175.750 en de vraagprijs is 180K.

Makelaar bellen als hij/zij al meer weet?

Vandaag hebben we te horen gekregen dat het huis naar ons is toegewezen. Nu nog de bank afwachten ivm fundering :)