Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:57

Sonja_vR schreef:
Vega of vegan en problemen met de gezondheid zijn meestal de mensen die met een normaal eetpatroon ook al niet best eten.

Maar tips voor de boodschappen:
Koop gedroogde peulvruchten bij de toko( linzen, bonen erwten in alle vormen, soorten en maten) als je 1 of twee keer per week een voorraadje kookt kun je ze door de week heen heel makkelijk door allerlei gerechten verwerken
Als je notenmelk etc drinkt, die zijn heel makkelijk zelf te maken en als je noten in de aanbieding koopt (grootverpakkingen bij de toko,reformzaak of bijvoorbeeld zelf iherb.com) veel betaalbaarder dan kant en klaar.
Wakker dier heeft een nieuwsbrief, wakkere winkelaar met vega producten (ook scharrel en bio dier producten trouwens maar goed) die in de aanbieding zijn.

Als je een toko in de buurt hebt, tofu en tempeh zijn daar ook vaak heel betaalbaar net zoals een hoop verschillende groente.

Zelf yoghurt maken is idd ook een idee, zag pas bij de lidl ook een yoghurt maker .

Maar vooral, laat je niet gek maken door allerlei mensen en media dat je allerlei poducten nodig hebt die eigenlijk onnodig zijn.

Edit; als je een zonnige vensterbank hebt,zet er kruiden in als bieslook, peterselie en basilicum en zelf kiemgroenten maken is ook erg lekker en een fijne toevoeging op maaltijden

Late reactie, maar bedankt voor de ideeën!
Slim om bij een toko te kijken, zal inderdaad een hele hoop schelen op bijv. de Ekoplaza.
Ik heb in de zomer inderdaad kruiden in de vensterbank, maar lukt dat in de winter ook nog steeds? Kiemgroenten maken lijkt me ook heel leuk, zal eens gaan uitzoeken hoe dat werkt.

Ik neem inderdaad vitaminepillen bij voor de B12.

elenaMM77

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:02

met veganistisch producten in mijn ogen is het zo dat zodra er een bekend woord in zit, betaal je dubbel.

veganburgers, vegatarisch kip, sojaburgers..

allemaal leuk en aardig, maar als je van vlees en dierlijke producten af wilt.. waarom wil je dan dat het wel qua uiterlijk of smaak op dierlijke producten lijkt.. daar betaal je namelijk nu de bakken met goudgeld aan.

vega kipnuggets.. wat je dus feitelijk wilt eten is iets plantaardigs in een bierbeslag.. ik zou zeggen.. kies lekkere groenten uit, pers het in een vorm van een kipnugget (als je het dan toch op een nugget wilt laten lijken).. of maak er gewoon iets heel anders van, haal het door een beslagje en frituur het..
omdat je het woord nepkip zoekt in het schap betaal je gelijk de hoofdprijs.

bezuinigen en idealisme gaan gewoon niet samen op die wijze..
het enige dat je kunt doen is bewust eten en bewust inkopen. En dus van scratch leren koken in plaats van de modeartikelen najagen.. maak gewoon wat lekkers met de basisproducten die je wel wilt/kunt gebruiken..

eigenlijk heel grof gezegd.. als je echt idealistisch wilt leven op die manier, dan zit er maar 1 ding op.. Leren koken (dus niet aardappeltjes, groenten, nepvleesje.. maar basisproduct kennis, terug naar de elementen waaruit zakjes en prakjes uit de supermarkt worden opgebouwd)..

ik zelf doe dat niet of nauwelijks omdat ik er gewoon geen tijd voor heb (en te lui voor ben) om daar echt in te duiken. maar dat is wel de enige manier waarop je enigzins idealistisch eten kunt combineren met een kleine beurs.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:20

Ik ben gek op koken en heb nog nooit iets uit een pakje gemaakt, dus dat is het probleem niet voor mij.
Ook heb ik sinds ik op mezelf woon nog nooit aardappels gekookt en aardappels/groente/' vlees' gegeten. Ik denk dat veganisten ook wel veel verstand van producten hebben omdat ze zich wellicht iets meer bezighouden met het voldoende binnenkrijgen van alle voedingstoffen? Ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik doe dat in ieder geval wel en probeer zo gevarieerd mogelijk te eten en daarbij maak ik alles het liefst zelf en vers.

Van het hele schap met vegetarische vleesvervangers zijn in mijn supermarkt ook maar 3 producten veganistisch, dus heel ver zou ik ook niet komen met aardappels, groenten, nepvlees :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:45

Bliksem schreef:
Ik ben gek op koken en heb nog nooit iets uit een pakje gemaakt, dus dat is het probleem niet voor mij.
Ook heb ik sinds ik op mezelf woon nog nooit aardappels gekookt en aardappels/groente/' vlees' gegeten. Ik denk dat veganisten ook wel veel verstand van producten hebben omdat ze zich wellicht iets meer bezighouden met het voldoende binnenkrijgen van alle voedingstoffen? Ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik doe dat in ieder geval wel en probeer zo gevarieerd mogelijk te eten en daarbij maak ik alles het liefst zelf en vers.

Van het hele schap met vegetarische vleesvervangers zijn in mijn supermarkt ook maar 3 producten veganistisch, dus heel ver zou ik ook niet komen met aardappels, groenten, nepvlees :')

dan ben je in ieder geval goed bezig,

maar zou die speciale dingen als guinoa of hoe je het ook schrijft en andere exoten van het lijstje schrappen en alternatieven zoeken die misschien wat minder de papillen prikkelen maar wel betaalbaar zijn... allemaal leuk en aardig dat 'superfood' en alle exoten, maar ze zijn gewoon onbetaalbaar.

zaterdag lekker naar de markt geweest hier.. 20kg aardappelen a 11.00 euri en 2.5 kilo vastkokend (voor een stoofschotel of 2) voor 2.99.. aardappelen ook gewoon thuisbezorgd (vanaf 20 kg doen ze dat).

als student kreeg ik van mijn vader altijd een 25 kg zak aardappelen en 25kg uien voor mijn verjaardag lol.. daar kon ik de winter prima mee door (in het voorjaar begonnen ze te veel uit te lopen). de aardappelen kreeg ik meestal wel grotendeels op, de uien waren een groter probleem.. Maar we vierden altijd sinterklaas met de buurt en de aanlevering van eten en drinken werd redelijk netjes verdeeld.. ik zorgde altijd voor de aardappelen en uien voor de hachee lol (hakte in ieder geval een kilootje of wat van de uien weg).

kijken of je direct via een boer kunt kopen scheelt soms ook wat (niet persee boerderijwinkels, die willen soms duurder zijn dat de buurtsuper).. maar gewoon aanbellen en vragen of ze ook aan huis verkopen eventueel.. zo kwam ik ook een tijd lang aan verse melk (moest zelf een lege fles meenemen, hup uit de tank met litermaat overgieten en klein prijsje afrekenen)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:59

Quinoa eet ik niet meer sinds bekend is geworden dat de mensen in de landen waar Quinoa verbouwd wordt nu een tekort hebben door de westerse hype (is hun eigen voornaamste voedselbron). Om dezelfde reden is quinoa zo prijzig.

Aardappels heb ik dan echt weer helemaal niks mee haha. Ja zoete aardappels vind ik heerlijk, maar 'gewone' eet ik niet vaak.

Melk van de boer hoef ik niet haha. :D Maar die opmerking was waarschijnlijk wat algemener bedoeld. Verder inderdaad wel een goed idee, helaas woon ik in de randstad en de boerderijen die hier in de buurt zijn weten wel wat marketing is, dus vaak juist duurder dan de buurtsuper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:00

Hoe maak je trouwens zoete aardappelen? Vroeg ik me laatst af met een zoete aardappel in mijn hand , gewoon koken?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:00

Je kan ze gewoon koken, je kan er puree van maken, in de oven gooien, friet van maken. Echt vanalles!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:01

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:02

Unoo schreef:
Je kan ze gewoon koken, je kan er puree van maken, in de oven gooien, friet van maken. Echt vanalles!
Je kan er zoooo veel mee, ik ben er echt gek op!
De patatjes zijn hier favoriet, maar ook gepofte zoete aardappel uit de oven vind ik heeeerlijk.
Koken kan ook gewoon ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:04

Mwah in de trand van wat de boer niet kent :') , ik buig me erover en testen en dat voorstellen voor kerst :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:46

Zoete aardappel vind ik te zoet eigenlijk :+ Ik hou meer van wat hartiger en gekruid warm eten.. Ook dingen als fruit door het warm eten moet ik niet :Y)

Vleesvervangers koop ik vooral voor op de dagen dat ik lang moet werken en vriendlief kookt, en als we geen tijd hebben. Hoe het vreemd is om nepvlees te eten als vegetariër zie ik niet echt.. Ik vind de structuur gewoon wel lekker. Een in plakjes gesneden rookworst hoort er gewoon bij op de stamppot vind ik. Dat kan ik wel vervangen door een in plakjes gesneden wortel, maar dat is het toch niet helemaal :Y)
Ik zou niet weten hoe ik zoiets zelf kan namaken. Ik kan prima kaasburgers en falafel en tofu-spekjes maken, maar als de vleesvervangers in de aanbieding zijn dan sla ik toch altijd een flinke portie in. Vooral de lupine stukjes zijn lekker, en die waren afgelopen week in de aanbieding voor de helft van de prijs. € 1,50 voor twee hamburgers vind ik niet duur. Gewone rundvlees burgers kosten ook al snel 2,50/3 euro per twee.. Dus ja, bezuinigen en idealisme gaan prima samen :) Toen vriendlief nog wel vlees at haalde ik voor hem gewoon twee keer per week een stukje scharrelvlees ipv elke week een low budget plofkip-filet..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:40

elenaMM77 schreef:
zaterdag lekker naar de markt geweest hier.. 20kg aardappelen a 11.00 euri en 2.5 kilo vastkokend (voor een stoofschotel of 2) voor 2.99.. aardappelen ook gewoon thuisbezorgd (vanaf 20 kg doen ze dat).

20kg aardappels voor 11 euro vind ik nog best duur.... Of is het een speciaal soort? Bij de Lidl betaal ik voor 5kg iets kruimige aardappels nog geen €1,60.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:05

Bij de dirk is 2.5 kg aardappelen 56 cent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:06

Ik heb vandaag flink weggegooid, tijd en geld....

Uur in de keuken bleek de kaas niet meer goed te zijn, dus kon alles weggooien ... ):

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:11

Zo, dat is balen. Toch nog iets achter de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:13

friet... :+ Altijd handig _O- friet met spruitjes is alleen niet echt een combinatie :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:21

Why not? Met wat spekjes erbij en eventueel wat mayo. Lekkere maaltijd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:24

Kan kaas ook niet meer goed zijn? Ik heb nog nooit meegemaakt dat kaas bederft eigenlijk! Beetje schimmel ja, maar dat snij je er zo af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:25

Het smaakte echt heel gek.. Ik weet niet maar vertrouwde het niet om het op te eten... En natuurlijk had ik gehakt aardappels en kaas erover in een ovenschaal gemieterd...

had geen spekjes en mayo in huis _O-

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:59

"Boodschappen" zijn het misschien niet helemaal. Maar op de Facebook van intratuin staat nu een pdf met 3 kortingsbonnen van 10, 15 en 25% die je komende week op (bijna) het hele assortiment van Intratuin kan gebruiken. Misschien handig voor als je daar toch toevallig nog wat nodig hebt :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:40

joyce2 schreef:
elenaMM77 schreef:

20kg aardappels voor 11 euro vind ik nog best duur.... Of is het een speciaal soort? Bij de Lidl betaal ik voor 5kg iets kruimige aardappels nog geen €1,60.

bij de lidl moet ik toch altijd wel enkele aardappels halveren per zak vanwege grote rotte plekken helaas.

deze zak komt blijkbaar rechtstreeks uit de klei (limburgs) nog geen enkele rotte plek aangetroffen en alleen kleine oogjes. ligt vermoedelijk aan de verpakking.

denk dat het een boerencooperatie is of zo, want ze hadden verscheidene soorten aardappels en uien

overigens scoor ik die bij de lidl alleen voor 2.15 (iets kruimig), als ze in de aanbieding zijn kunnen ze zelfs naar 1 euro per 5 kilo zakken.. maar heb wel gemerkt dat de aanbiedingen vaak overschotten zijn.. zitten altijd wat rimpelige tussen en een paar die beurs zijn of deel rot..

aldi aardappelen spannen de kroon overigens.. heb daar al menig zak compleet kunnen weggooien wegens de rot van enkele aardappels erin..

denk mede daarom dat mijn voorkeur uitgaat naar aardappels in net of jutte, de kwaliteit blijft iets beter.

Deze aardappelen waren overigens ook vrij groot.. kon voor drie volwassenen af met 5 aardappelen schillen.. hihi dat is ook een fijne bijkomstigheid.. hoe kleiner het aardappeltje hoe meer schil je ook wegmikt natuurlijk uiteindelijk.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:02

Ik haal aardappelen bij de boer voor 1,50 voor 5 kg.
Dan worden ze idd zo uit de kratten geschept, dan blijven ze toch beter dan in plastic in de winkel idd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:11

Ik koop ze altijd in plastic, en echt nog nooit een rotte tegen gekomen. Nu leg ik ze wel altijd in de koelkast die altijd op 3 of 4 graden staat. Maar daar zijn ze rustig een half jaar houdbaar. En ik haal ze in de aanbieding bij Jan Linders, daar komen ze ook uit de limburgse grond :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:09

Bij de aldi en lidl kom ik ook meer slechte aardappels tegen idd... altijd wel wat om weg te gooien en met aanbiedings zakken is het nog erger

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:12

Oh daar heb ik gelukkig geen last van, heb de afgelopen maanden niets weg hoeven gooien! Laatst iets van 5 weken gedaan met een zak van 5 kilo, die bewaren we zelfs nog in de keuken (wat eigenlijk te warm is, maar moeten eerst onze berging opruimen :D) en geen enkele rotte aardappel.