Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:30

Luxorvalkje schreef:
Wat een mooi uitzicht.

Stomme vraag misschien, maar heb je gecheckt of ze daar niet op korte termijn wat gaan bouwen?
(Bestemmingsplan en gebiedsvisie)

Zeker :j Achter de akkers is natuurgebied. En met alle stikstofproblematiek zie ik daar niet snel een wijk verrijzen :))

Rente is inderdaad fors stijgende, een heel aantal partijen is al gestegen. Onze aanvraag lag net op tijd bij de bank gelukkig.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:33

ual_95 schreef:
Nou... had niet gedacht het zo snel te kunnen zeggen, maar ons bod (ruim 10%) is een paar weken geleden geaccepteerd, al ons papierwerk is verstuurd, taxaties zijn verricht en een nieuw energielabel is aan onze huidige woning geplakt. Donderdag a.s. de verdeling maken bij de hypotheekadviseur en volgende week maandag de makelaar voor de puntjes op de i. Dinsdag ons huis op de foto.

Wat een rollercoaster. *\%/* Maar... we gaan van 108m2 naar 260m2. Zie mezelf al helemaal flaneren in die tuin. {:}

Overigens wel belangrijke info vanuit onze adviseur: de rente gaat weer stijgen met 0,3%.

Dat is snel gegaan, ik meen me iets te herinneren dat je er een maand terug somber in stond vanwege de grote hoeveelheid bezichtigingen.

Lekker dat het gelukt is. Kun je deze zomer al in je nieuwe tuin zitten?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:16

Gefeliciteerd Ual! En jemig, 260 m2 :oo is dat allemaal woonoppervlakte? Of inclusief werkruimte/schuur? Of dubbele bewoning?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:53

Leuk, mag ik meelezen en reageren?
Wij zijn bezig met ons 2e huis te kopen, maar vinden het wel erg ingewikkeld.
Ons appartement moet verkocht worden maar de makelaar raadde aan om eerst te kopen en dan te verkopen, lastig!
We hebben wat gezien en spreekt ons aan maar kregen mail van makelaar dat je 1 x bod kan uitbrengen en dan je dingen kon doorgeven wanneer overdracht. Wel of niet keuren.
Maar hoe beslis je wat je gaat bieden? Makelaar en Hypotheker zeggen dat het normaal is om 60 k te overbieden tegenwoordig. Wij zitten overigens wel in de randstad.

Voor iedereen die geboden heeft en geaccepteerd heeft gefeliciteerd

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 06:41

Spaansepony, jullie hebben geen aankoopmakelaar?

Wat de verkoper voorstelt is dat alle bezichtigers tegelijk een bod mogen doen met daarbij hun voorwaarden.

Hoe je dat invult is dus aan jezelf.

Wij hebben ook zonder aankoopmakelaar een huis gekocht 3 jaar geleden. Ik vond dat overbieden ook lastig om te bepalen wat onze grens zou zijn.

De voorwaarden bepalen vond ik zelf wel makkelijker, dus daarmee begonnen. Daarna kan je bedenken of je nog een verhaaltje mee wilt sturen. Over wie jullie zijn, waarom je daar wilt wonen.
En daarna gekeken voor welk bedrag ik de woning nog zou willen hebben/wat ik het waard vond en dat uiteindelijk geboden.

Uiteindelijk hebben wij 3 woningen gezien, op 2 van de woningen een bod gedaan.
Bij de eerste waar we een bod deden hadden we als voorwaarde dat bepaalde platte dakramen nagekeken en gefixt moesten worden want 1 lekte er al bij bezichtiging.
Later hoorde we van een kennis die de verkopers kende dat die platte dakramen al sinds installatie niet goed waren, dus wij waren het om die voorwaarden niet geworden. :+

Dus het blijft zelf ook goed opletten en niet een te roze bril opzetten bij bezichtigen.

Moska

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:37

Voordat je überhaupt een bod gaat uitbrengen, is het wellicht verstandig om eerst te weten wat je maximaal zou kunnen bieden. En om dat te bepalen, zou je eerst de financiering helder moeten hebben en voor jezelf te kijken wat je maximaal aan woonlasten kwijt wilt zijn. En dan kijken wat je over hebt voor het huis en onder welke voorwaarden.

Tip nummer 1 is dus je huiswerk goed doen en dan daar een passende woning bij vinden met een, voor jou, passend bod. Houd ook rekening met dubbele lasten als je eerst koopt en dan verkoopt. Momenteel gaat alles best vlot, maar je weet maar nooit.

Tip 2: kijk eens in de omgeving welke (vergelijkbare) huizen er recent verkocht zijn voor welke prijs en wat hun vraagprijs was. Voor 1,50 euro kun je de verkoopprijs opvragen bij het kadaster (moet het al wel gepasseerd zijn). Dan krijg je ook een idee wat de prijs kan doen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:15

Wij hadden ook geen aankoopmakelaar, maar wij kochten dan ook niet in de randstad. Collegas die daar kopen hebben dat eigenlijk allemaal wel :+

Onze hypotheekadviseur heeft nog wel geholpen met een goed bod opstellen incl. eventuele voorwaarden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:14

Moska schreef:
Voordat je überhaupt een bod gaat uitbrengen, is het wellicht verstandig om eerst te weten wat je maximaal zou kunnen bieden. En om dat te bepalen, zou je eerst de financiering helder moeten hebben en voor jezelf te kijken wat je maximaal aan woonlasten kwijt wilt zijn. En dan kijken wat je over hebt voor het huis en onder welke voorwaarden.

Tip nummer 1 is dus je huiswerk goed doen en dan daar een passende woning bij vinden met een, voor jou, passend bod. Houd ook rekening met dubbele lasten als je eerst koopt en dan verkoopt. Momenteel gaat alles best vlot, maar je weet maar nooit.

Tip 2: kijk eens in de omgeving welke (vergelijkbare) huizen er recent verkocht zijn voor welke prijs en wat hun vraagprijs was. Voor 1,50 euro kun je de verkoopprijs opvragen bij het kadaster (moet het al wel gepasseerd zijn). Dan krijg je ook een idee wat de prijs kan doen.

Goede tips

Ter aanvulling; als je gaat overbieden en het huis wordt lager getaxeerd dan je bod, dan moet dat verschil uit eigen middelen betaald worden. Iets om rekening mee te houden voor het geval je zonder voorbehoud van financiering wilt overbieden.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:43

Bedankt allemaal voor de tips!

Wij hebben inderdaad geen aankoopmakelaar. We weten al wat we kunnen lenen, en wat we max zelf willen uitgeven voor een woning om de kosten laag te houden.
Echter staat het huis te koop bij dezelfde makelaar als waar onze woning te koop gaat.
Of dat verstandig is, weten we natuurlijk niet, haha.

We weten tevens wat ons eigen huis ongeveer gaat opbrengen en wat we overhouden aan eigen geld. Daarom kunnen we dus wel overbieden ook als het huis lager getaxeerd word. Dus deze middelen zijn er.

Ik heb inderdaad gezien dat alle woningen in deze omgeving en wijk waar wij graag heen willen allemaal
Overboden worden tussen de 40 en 60/70k.
We willen eigenlijk dit huis, het is voor ons met alles gunstig hoe het is maar we willen geen toren hoge hypotheek dus ondanks dat we flink kunnen overbieden omdat we dat en kunnen lenen en het geld hebben liggen willen we daarnaast wel normaal
Kunnen leven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:47

Wij hebben ons huis voor onder de vraagprijs kunnen kopen := Ondanks dat in deze regio er echt wel heel fors wordt overboden ook. Combinatie van locatie, de forse vraagprijs en ik denk ook wel dat huis nog wel wat aandacht nodig heeft her en der. Dat maakt ons niet uit, vriend is handig en er is budget voor.

Zo te horen heb je al een heel deel huiswerk gedaan Spaansepony. Uiteindelijk moeten jullie beslissen wat je voor een huis wil bieden, en niet de makelaar. Wij hebben ook wel eens op een huis geboden waarbij de makelaar allerlei verwachtingen uitsprak. Wij hebben geboden wat wij het waard vonden. Dat huis is het niet geworden :)) maar ik had geen goed gevoel gehad bij een hoger bod.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:38

Spaansepony, ik heb ook een huis in de Randstad gekocht recent. Ik zou zeker een aankoopmakelaar adviseren, de meesten hebben die. Zeker als je een totaalpakket doet voor koop en verkoop bij dezelfde makelaar, betaal je maar weinig extra.

Mijn ervaring is dat een taxateur wel mee wil denken over een gunstige taxatie.

Helemaal eens met wat Berdien zegt over bieden naar wat het voor jou waard is. Wij hebben dat ook niet gedaan inderdaad.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:38

Heel veel tips al gegeven idd. Ik lees veelal zonder aankoopmakelaar, destijds kocht ik ons eerste huis ook zo. Maar dat is heel wat jaar terug. Deze keer besloten meteen een aankoopmakelaar in de hand te nemen, want wat is het een andere huizenmarkt en zeker met het je kan maar eenmaal even bezichtigen en dan willen ze al een eind bod. Een aankoopmakelaar heeft toch ook een beetje meer zicht op wat is realistisch en hoe gek wil je het maken en waar loop je nog tegen aan.

Het eerste huis werd hem niet, dus we kwamen uit in een pakket tot 6 huizen nog mee gaan (totaal dus 7 en en dan konden we nog per huis los erbij "kopen"). Hier kregen we keurig informatie wat andere woningen deden en wat realistisch nog was. Uiteindelijk het 5e huis is het geworden en wat zijn we blij dat we een aankoopmakelaar hadden, want wij hadden anders zeker veel meer geboden dan we uiteindelijk hebben gedaan. Ook fijn dat hij bepaalde dingen nog dubbel checkt en advies geeft. Stukje ontzorgen en ik vind het op zo'n bedrag dubbel en dwars waard. Maar dat is dan onze ervaring met "onze" aankoopmakelaar. Dit is overigens in Drenthe :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:10

Spaansepony schreef:
Echter staat het huis te koop bij dezelfde makelaar als waar onze woning te koop gaat.
Of dat verstandig is, weten we natuurlijk niet, haha.

Voor ons heeft het destijds goed uitgepakt, is wel meer dan 10 jaar geleden en in een periode dat de huizenmarkt in een gat zat. We hadden ook geen plannen om een andere woning te kopen, tot onze huidige woning te koop kwam tegen een gunstige prijs. (Woning had 2 jaar daarvoor ook te koop gestaan voor 125k meer, toen vonden we het te duur.) Wij moesten dus ook een woning verkopen, en die makelaar beviel ons wel. Uiteindelijk heeft dat wel goed uitgepakt in de onderhandelingen, want hij wist dat hij dan weer een woning erbij had om te verkopen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 22:17

Luxorvalkje schreef:
Dat is snel gegaan, ik meen me iets te herinneren dat je er een maand terug somber in stond vanwege de grote hoeveelheid bezichtigingen.

Lekker dat het gelukt is. Kun je deze zomer al in je nieuwe tuin zitten?

Ja, dat klopt! We hebben in totaal drie huizen bezichtigd. We zijn bij het eerste huis met ruim 20k overboden. Het huis daarna had een grote tuin (waar we direct weg van waren) en een oprit, maar het derde huis was meer 'af' (hoog VTwonen gehalte) en had een kleinere tuin. Ondanks dat het laatste huis meer af was, heeft het tweede huis veel meer potentie. Daar hebben we dus een bod op uitgebracht en zonder al te hoge verwachtingen zijn we het geworden! In juli mogen we de tuin de onze noemen! Wij komen uit de Randstad (alhoewel, grensgevalletje) en zitten nu iets minder dan een halfuurtje verder. Prima aan te rijden in ieder geval.

Nog een tip Spaansepony: je zou eens kunnen kijken voor een desktoptaxatie (90 euro, gok ik) om je overwaarde in te laten schatten. Onze hypotheker mocht 90% van dat bedrag meenemen (en 95% van een echte taxatie). Een waardebepaling van een makelaar mogen ze niet zomaar gebruiken. Als je je overwaarde wilt gebruiken om te overbieden, is dat wel heel handig om te weten.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:27

Nou, wij hebben ons eigen appartement te koop gezet. In een stad, in de Randstad.
Er zijn maar 6!!! bezichtigingen aangevraagd. Dat valt me behoorlijk tegen, de makelaar en de hypotheekadviseur zeiden dat het storm zou gaan lopen. Dus niet....

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:09

Ligt het misschien aan de vraagprijs Muppet? Of aan het energielabel? Wel balen voor je.

Ik heb gister gekeken bij een appartement en wil gaan bieden. Uiterlijk vrijdagmorgen 1100 moet het bod binnen zijn. Spannend! Zitten te denken om het zonder voorbehoud van financiering te doen, om meer kans te maken. we weten hoeveel we max kunnen lenen en we weten ongeveer hoeveel het huis waard is. Maar het blijft een grote gok natuurlijk. Ik zie ook dat je je kan laten verzekeren en zo met zeker heid kan bieden, maar of dit in een paar dagen tijd geregeld gaat zijn?

Balen dat er maar een paar dagen tijd is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:32

Bieden met zekerheid kan zeker een meerwaarde hebben, maar dat moet wel vóór je het bod hebt gedaan. Je bod mag namelijk niet hoger zijn dan wat je maximaal kunt financieren volgens die rekenmethode.

Zes bezichtigingen voor een appartement is niet veel nee.. die van mij moet nog de verkoop in := %)

Onze hypotheek is rond *\%/* Een week na tekenen koopcontract, en vier weken voor verlopen ontbindende voorwaarden 8-)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:11

Ach ja, je hebt maar één koper nodig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:06

Dit is ons nieuwe huis! Het mag nu wereldkundig gemaakt worden haha :D

Afbeelding
:):)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:09

Wat een gaaf huis, Berdien! Gefeliciteerd +:)+

@muppett, ik had ook maar 6 bezichtigingen en 2 biedingen. Maar eentje is genoeg ;)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:11

Wat een schatje <3 gefeliciteerd!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:00

@muppett

Wij hadden vorig jaar voor onze woning in de randstad iets van 8 bezichtigingen. Viel ons ook een beetje tegen. Maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en is het voor een leuk bedrag verkocht.

Mooi huis Berdien! Gefeliciteerd!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:11

Leuk huis berdien!

Hier een bod gedaan, moest voor afgelopen maandag binnen zijn. Ruim overboden, zonder bouwtechnische keuring wel onder voorbehoud financiering. Maar iemand was hoger als ons. Dus we grepen mis.

Wij zoeken nog even verder

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:36

Berdien schreef:
Dit is ons nieuwe huis! Het mag nu wereldkundig gemaakt worden haha :D

[ Afbeelding ]
:):)

Gefeliciteerd. Hier vlak in de buurt :D

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:43

Wat vinden jullie van een hoekwoning met recht van overpad van de aangesloten buren? Maandag bezichtig en twijfel maar vergroot denk ik wel mn kans om wel aan een huis te komen haha.