Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:18

Wauw ik heb nog nooit aan zulke leuke mensen iets verkocht via marktplaats.

De bar inde keuken gaat naar een jongen eind 20 die zijn eerste huis gekocht heeft. Samen met zijn vader en vriend kwamen ze het ophalen. Hij was zo blij en de mensen waren enorm leuk en dankbaar!

Het fornuis ging ook met een man mee die hem in zijn eigen keuken ging zetten. Wat leuk om zo mensen blij te maken.

Tis nu zo maar leeg...
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:31

Had ik plaats voor een Smeg dan zou er hier ook eentje staan hoor! Maar er is geen aansluiting om op gas te koken en dan zouden we 2 hele grote opberglades kwijt zijn (hebben nu inductie). Dat je zo'n dingen snel kwijt bent verbaasd mij dan juist weer niet.

Verlof/overuren ben je in BE ook meer dan de helft van kwijt als je dat laat uitbetalen. Best jammer, zou soms wel van pas komen als extraatje. Vanochtend opnieuw wat verkocht op Vinted, het gaat plots weer wat vlotter. Steeds kleine bedragen (gemiddeld €2/stuk) maar al bij al zit de opbrengst alweer rond de €45. En ik heb enige tijd terug al eens zowat €250 laten uitbetalen. Voordeel is dat het op de rekening komt en dan kan je wel makkelijk doorschuiven naar de spaar.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:01

Ik heb vandaag mijn tank prijs, verzilverd :D

40 liter getankt, 80,15 betaald, en daarvan krijg ik 46,30 terug *\o/*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:22

Vraag me af welke provincie het noorden van het land is?
Hier ook tekort aan personeel, ons team moest verdubbeld worden van 6 naar 12, sinds november. Inmiddels is de 2de aangenomen en start over een maand, de eerste is in februari begonnen. Inleerperiode is meer dan een jaar, van de 6 die we al hadden was er eentje 1 november in dienst gekomen en eentje in juli. Dus met 4 man moeten we het zien te trekken en ook nog nieuwe mensen inleren. En mijn man en ik zijn de enige Nederlanders in het team. :') Leuke Europese mix, een Ier, een Schot, een Pool, een Albanische die in Italië heeft gestudeerd en nu een Griek als nieuwste aanwinst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:40

In de Belgische zorg is er sprake om niet langer volgens diploma te betalen, maar op basis van je takenpakket. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden.

Na 5min alweer een paar sandaaltjes verkocht én per toeval ontdekt dat ik onlangs op wedstrijd prijs heb gereden, want er is prijzengeld gestort :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:42

Ik gok dat de meesten daar Friesland en Groningen onder scharen, onder het Noorden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:44

Of vakantie uren uit laten betalen voordelig is hangt er echt helemaal van hoe jij zelf en je werkgever het geregeld hebben. Ik laat ze al 3 jaar uitbetalen want heb in die tijd nooit vrij genomen. Maar daar gaat geen cent extra belasting vanaf, omdat het verdeeld uitbetaald word en ik parttimer ben, dus nooit boven de 40u per week kom inclusief vakantie uren. Dan hoeven ze het niet onder "bijzondere uren" uit te betalen. Als je een suffe werkgever hebt doen ze dat wel, maar dat moet je dus even goed regelen.
Toen ik nog 40u werkte en uren uit liet betalen, vakantie en over uren, was dat inderdaad wel heel dom, want ze trokken er 50% belasting vanaf, had beter vrij kunnen nemen en tvt toen :Y)

Tevens heeft het ook geen effect op mn toeslagen omdat ik mn geschatte inkomen altijd te hoog zet, omdat ik toch nooit weet wat ik verdien in een jaar en absoluut niet terug wil betalen, en zelfs met uitbetalen vakantie uren altijd nog ver onder die grens blijf, dus altijd geld terug krijg. Meer inkomen levert dan nog altijd meer op dan wat ik eventueel niet extra terug zou krijgen.

Verwacht nu trouwens elk moment de zorgtoeslag, zag dat mn inkomen van afgelopen jaar doorgeven was en als ik het goed berekend heb krijg ik nog zon 600 terug van 2022, dat gaat weer in het potje zodat ik volgend jaar mn zorgverzekering in een keer kan betalen, daarmee bespaar je weer een paar tientjes :D

Ik verkoop ook regelmatig via marktplaats, heb zojuist onze trailer (moeders geld helaas haha, alleen ik regel het) te koop gezet, half uur en word plat bericht..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:56

Als je zorgtoeslag ontvangt ondanks 2 banen dan…… is het sowieso geen vetpot dan heeft het niks te maken met hoe je het regelt.
Maar dan blijf je onder bepaalde belastingschijven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:28

purny schreef:
[ [url=m/1lsJsE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn voorraad koffie voor 58 euro is binnen

Hoe heb je zoveel voor zo weinig gekregen?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:40

tita schreef:
Als je zorgtoeslag ontvangt ondanks 2 banen dan…… is het sowieso geen vetpot dan heeft het niks te maken met hoe je het regelt.
Maar dan blijf je onder bepaalde belastingschijven.

Ik verdien inderdaad heel slecht, oftewel net als veel mensen gewoon minimumloon, maar je krijgt pas vanaf 31.000 brut per jaar geen zorgtoeslag meer, dus moet wel heel dik gaan verdienen wil ik daar geen recht meer op hebben. :Y)
En je moet nog meer verdienen wil je over de belastinggrens gaan. Ondanks dat ik daar bij lange na niet overheen kwam kon ik bij mijn werkgever enkele jaren geleden toch echt 50% belasting van de vakantie uren afdragen. Mijn loon was toen rond de 22.000 bruto per jaar op basis van 40uur per week en uitbetaling vakantie uren en vakantiegeld. Nu ik minder uren werk per werkgever, laat ik de vakantie uren daar gespreid bij uitbetalen, dat doe ik al 3 jaar en daar hoef ik geen extra belasting overheen te betalen, heb hier toen specifiek navraag naar gedaan, anders wou ik het inderdaad liever in tijd . En ik verdiende afgelopen jaar bruto zelfs iets meer, dus dat had geen invloed.
Ons belastingsysteem is echt immens ingewikkeld, snap er 9vd 10 keer geen zak van, maar dit heb ik echt goed uitgezocht voor ik hier voor koos, want volle belasting over je uren moeten betalen is inderdaad echt zonde, dan blijft er niks over. En belastinggeld terug moeten betalen is mij ook een keer overkomen, dus dat gebeurd me ook niet meer. :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 22:52

Ik vind zo'n SMEG fornuis ook zo prachtig :~ maar goed ik heb nog een simpel IKEA gasplaat, werkt nog prima dus dat laat ik nog maar even zo :+

Hier heerlijk weekend op het water in Friesland (vriendlief heeft een boot O:) :D

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:56

Babsiej schreef:
Ik heb vandaag mijn tank prijs, verzilverd :D

40 liter getankt, 80,15 betaald, en daarvan krijg ik 46,30 terug *\o/*

Lucky you! Helaas had ik geen geluk. Vandaag wel €73 afgetikt, toch €3 minder als vorige week :/

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:59

VanHuisUit schreef:
Ik vind zo'n SMEG fornuis ook zo prachtig :~ maar goed ik heb nog een simpel IKEA gasplaat, werkt nog prima dus dat laat ik nog maar even zo :+

Hier heerlijk weekend op het water in Friesland (vriendlief heeft een boot O:) :D

En geen regen zo te horen?

Hier in het zuiden als een dolle vanmiddag. Het heeft hier tussen 1200 en 2000 een een stuk hard geregend. De mensen van de keuken en het fornuis zijn werkelijk zeiknat geregend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:57

Prachtig fornuis inderdaad! Zo zonde dat ze gas eruit willen hebben, niets zo fijn als op gas koken op een goed gasfornuis.

En het was hier inderdaad stralend weer. := Meer dan 40mm gevallen, richting de 50 (maar weet niet exact waar de regenmeter op stond). Het was meer richting 13 uur al toen het echt begon te plenzen. Nog net op tijd de pony's binnen gezet, die hebben een hekel aan regen en beginnen dan te donderen om maar naar binnen te mogen, vindt het gras niet zo leuk. En met zo'n hoeveelheid trappen ze het direct kapot.
Oprit stond hier ook weer blank, buurman heeft een wal gebouwd en heeft net wat meer grond als de rest aan de weg, zodat de strook tussen de weg en zijn grond nog geen 50 cm is. Weg watert af naar onze kant, maar door zijn wal kan het geen kant op, dus stroomt het onze oprit op en staat de weg voor 3/4de vol water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 08:32

Hier is 33,85 mm gevallen gister. Begon rond 15u te regenen tot middernacht ergens. Hebben een weerstation hier vlakbij die elke 10 minuten update :+

Wij hebben inductie en dat is even wennen, maar werkt net zo prima. Vind een gasfornuis er wel veel mooier uitzien :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:25

Inductie koken is jammer genoeg niet meer hetzelfde als op gas.
Mijn vader gebruikt een petroleum stelletje. Bij braadworstjes of draadjesvlees gaat het op het stelletje.
Zij moeten helaas elektrisch koken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:27

Ik kook nu al jaren op inductie maar ik mis mijn gasfornuis nog heel vaak :') Alleen de hetelucht oven vind ik wel makkelijker dan de gasoven. We hebben nu een combi magnetron, superfijn ding hoor, maar ik zou dolgelukkig worden van een mooi gasfornuis mét een grote(re) oven.

Gisteren was jurydag, goddank konden we in de auto blijven zitten. Was mee als schrijver. Kwestie van besparen: geen benzine moeten verrijden (carpoolen), ginds mooi bordje lunch gehad en drankjes tussendoor. Gegeten en gedronken voor nop dus.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:38

Ik heb ook inductie en ik vind het echt fijn, fijner als gas. Ook makkelijk schoonmaken, even een doekje erover en klaar, handig want ik laat nogal eens wat over koken :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:42

Ik vind mijn inductieplaat ook geweldig <3
Inderdaad makkelijk schoonmaken, maar ook veel sneller water aan de kook, warmte wordt beter verdeeld en kan lager worden gezet, en de timers gebruik ik enorm veel.
Eerste wat we op onze boot eruit hebben gesloopt was het gasstel :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:49

Ohnee ik vind dat net allemaal handiger, sneller en beter te doseren met een gasfornuis :)) En schoonmaken, als je gelijk na het koken er een doekje overheen haalt gaat dat even snel.

Deze week geven ze nog aardig wat regen, ga mijn opvangsysteem op de weide toch moeten aanpassen. Heb nu een grote blauwe ton als opvangbak staan maar die was zaterdag nog quasi vol. Gisteren is er een hoop naar beneden gekomen en ze voorspellen nog, dus toch maar de inloop weer aan het IBC vat plaatsen. Liever water teveel dan te weinig, je weet nooit of we alsnog een gortdroge zomer krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:01

Slim om je watersysteem aan te passen.

En ik heb dezelfde mening over gas vs inductie, ik vind het bij gas makkelijker aan te passen.
Overkoken ben ik ook van, maar mijn man maakt altijd het fornuis schoon. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:07

Wij hebben er beide een handje van dus we ruimen vooral onze eigen troep op :P en lachen er elkaar regelmatig mee uit.

Qua watervoorziening zit ik wel met een probleem. Het water komt via het dak van de stal en dakgoot in de ton of het vat terecht. Maar dat water is altijd roodbruin achtig van kleur. Nu staat er een gigantische berk over de stal heen waarvan de bladeren etc op dat dak terecht zullen komen en dat zal heus wel kleur afgeven en dergelijke. Ze drinken er gewoon van, doen het er prima mee maar toch...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:09

Maak je de dakgoten niet regelmatig schoon? En van wat voor materiaal zijn de goten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:24

Dakgoten zijn plastic, de standaard grijze dingen. Ze zijn schoon en leeggeruimd, maar ik kan niet bij of op het dak. Gok dat daar nog een hoop bladeren en takjes op liggen.
Echter heb ik helemaal voorin de weide een badkuip staan. Zonder takjes of bladeren of eender wat, en uit kunststof. Het water daarin kleur ook zo roestrood of roestbruin, dus ik vraag me oprecht af of het niet gewoon de kleur is van het regenwater. Immers, als het geregend heeft en het is opgedroogd hangt mijn auto ook compleet onder het stof.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:44

Net bij de ap een halfje wit voor 25 cent gescoord. Was brood van gister
Alleen kwam ik erachter dat ik de tandpasta van mijn bonus box ben vergeten. Kreeg er 1+2 gratis.
Zit nu te twijfelen om er alsnog achteraan te gaan