[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:30

Nee we zijn nog niet rond met wie we gaan bouwen.... bouwvak hè? Veel ligt stil. Wel hebben we een bedrijf gevonden met veel ervaring met 'rood voor rood'. Die laten we nu een schets ontwerp maken. Ben echt heel erg benieuwd waar hij mee komt. Ontwerp voor huis én schuur.
We hebben ook mooie 3D tekeningen gehad voor een stal/schuur die we bij een houtbouwer hebben laten ontwerpen. Ik vind het zelf echt super gaaf geworden, maar alles gaan we verder bekijken na de bouwvak.
Ook hebben we nog geen antwoord op de sloop- en asbestsaneringskosten. Onze makelaar had een adresje waar het volgens hem goedkoper kon dan bij de adressen waarvan er offertes liggen. Zelf hebben we inmiddels nog iemand gevonden die volgens 3 mensen die gesproken hebben (allen vanuit een hele andere hoek) dé prijsvechter op asbestsanerings gebied. Dus die hebben we nu ook om een offerte gevraagd. De offertes die er lagen zijn ook oud, je zit nu met een tijdelijke 6% BTW regeling op arbeid, dus het zou nog wel eens gunstig uit kunnen pakken.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:34

nieuwe meld zich *\o/*
Nadat de huur omhoog ging zijn we bij mijn schoonouders ingetrokken om op zoek te gaan naar een koophuis. En we hebben één gevonden.
Maar de hypotheek wordt nog spannend. Ik ben net gewisseld van baan en heb een contract tot sept. Er is nog niet veel te merken van de bezuinigingen en hoop dat ik in sept een jaarcontract krijg. Maar het schijnt dat ze moeilijk doen over een intentieverklaring... Zelfs de werkgeversverklaring moest worden overlegd -O-
Ik heb wel de vorige 3 jaren gewoon gewerkt en een stijgende lijn in mijn inkomsten. Vriend heeft vast contract maar kunnen niet op 1 loon lenen.
Nog meer mensen die dit hebben gehad? Ik werk in de zorgsector en helaas krijg je niet zo makkelijk meer vaste contracten (geeft mijn werkgever nog wel maar dan na 2,5 jaar dienstverband)
Ben zo bang dat het misschien niet gaat lukken...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:53

Bij mijn zus (die alleen een huis heeft gekocht) was op basis van de afgelopen 3 jaar voldoende. Voor NHG is het in ieder geval voldoende. Zou zomaar kunnen dat 1 op basis van de afgelopen 3 jaar en 1 op basis van een vast contract zou kunnen hoor.

Maak gewoon een afspraak bij een hypotheek adviseur. Die kan waarschijnlijk in het eerste gesprek al aangeven of de situatie realistisch is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:29

Ik zou het ook overleggen met een hypotheekadviseur. Wij kopen op 1 inkomen omdat mijn bedrijf nog geen 3 jaar op mijn naam staat, ook al bestaat de zaak al langer dan ikzelf.

Mijn zwager en schoonzus hadden volgens mij een vergelijkbare situatie als jij en die hebben wel een hypotheek gekregen.

Wij zijn net terug van de eerste bezichtiging. Was niks. We hebben gelukkkig nog een hele lijst woningen die we willen bezichtigen :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:16

Een werkgeversverklaring moet altijd ingeleverd worden. Dus dat is geen 'zelfs', dat is standaard.

Wil je meer informatie/zekerheid, maak een afspraak met een hypotheekadviseur of bij de bank.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:59

we zijn bezig met onze makelaar als alles wordt ingevuld kunnen we een hypotheek krijgen. vandaag mijn leidinggevende gevraagd naar het vervolg en ik krijg in oktober een jaarcontract! Maar op de werknemers verklaring staat na huidige contract een vast contract hier struikelen ze over omdat ik hierna nog een jaarcontract krijg. Heb ze ook uitgelegd dat het niet bindend is. morgen vertellen dat ik in ieder geval een jaar krijg en dat is desnoods papier wil ondertekenen dat er geen sprake is van baangarantie.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:31

Ohja werkgeversverklaring, die zal ik ook moeten gaan regelen. Wel lastig want volgens mij is de stichting pas weer na de zomervakantien aanwezig, maar kan nu toch niks regelen. Hoewel we nu wel vanuit Zuid-Afrika het voorlopige koopcontract bekeken hebben en na mailcontact met onze hypotheekadviseur met op- en aanmerkingen weer terug. Lang leve de wifi tegenwoordig overal want anders had er nog niks in gang gezet kunnen worden, maar het is wel lastig om er zo vanaf een afstand mee bezig te zijn en eigenlijk nog niks verder echt uit te kunnen zoeken, want heb eik geen flauw idee hoe het nu allemaal verder moet :+ Gelukkig staat de afspraak voor na onze vakantie met de hypotheekadviseur ook al,'zodat we dan hopelijk ook weten wat we verder moeten doen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:12

Leuke vakantie zo Tamara, klinkt bekend. Wij deden vanaf China huizen kopen en verkopen. :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:29

Poeh, ik heb dit topic de laatste tijd bewust gemeden, maar nu mag het er op. Onze woning is na ruim 3,5 jaar verkocht onder voorbehoud *\o/* http://www.funda.nl/koop/den-haag/appar ... akade-213/

Nu druk met de aankoop van een nieuwe woning. Zo zit je 3,5 jaar stil, en zo heb je het ineens knetterdruk!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:34

Top zeg, gefeliciteerd!

Wij hebben de komende 10 dagen 7 bezichtigingen :)) en nu we weten dat we weg kunnen uit ons huidige appartement zijn we het hier ook spuugzat :+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:30

secricible schreef:
Poeh, ik heb dit topic de laatste tijd bewust gemeden, maar nu mag het er op. Onze woning is na ruim 3,5 jaar verkocht onder voorbehoud *\o/* http://www.funda.nl/koop/den-haag/appar ... akade-213/

Nu druk met de aankoop van een nieuwe woning. Zo zit je 3,5 jaar stil, en zo heb je het ineens knetterdruk!

*\o/* *\o/* *\o/*
Gefeliciteerd!!
Ik ken het gevoel, bij mij duurde het drie (!) jaar.
Op een gegeven moment dacht ik dat ik nooit weg zou komen.
Misschien overbodige tip: niet te snel kiezen voor een andere woning. Neem rustig de tijd om rond te kijken. Ik was zo blij dat ik van dat appartement af was, dat ik bijna elke woning met veel ruimte leuk vond. Mijn makelaar heeft mij afgeremd en een lijstje woningen gegeven, gewoon om langs te rijden en hier en daar wat van te bekijken.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:33

Gefeliciteerd Secricible!

Ik baal! We zouden vandaag voor de eerste keer een bezichtiging hebben hebben ze gister een bod ontvangen dus de bezichtiging is afgezegd... Pff dit is al de derde keer dat ons dat gebeurt! Ik kan er wel een bedrijf in beginnen, huur mij in voor een bezichtiging en u ontvangt gegarandeerd 24 uur voor de bezichtiging een bod :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:35

had ik eerder moeten weten Koenlover, lol

dammie: wij zijn ook tijdens de verkoop al rond aan het kijken geweest, dus hadden al een top 3 staan op dit moment. We hebben op nummer 1 een tweede bezichtiging gedaan met wat mensen die er meer verstand van hadden en zijn nu de koop rond aan het maken met die mensen. Dus dat zit wel goed :) We hebben er lang over na moeten denken, haha.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:42

@secricible, ik heb bewust alleen een zoekprofiel op funda aangemaakt en weinig bekeken. Ik vond het zo deprimerend om een droomhuis tegen te komen, die dan verkocht werd, terwijl ik niet kon kopen. Ik viel op huizen waar koenlover net een bezichtiging voor gepland had of zo :).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:09

mja, wij hebben dat wel gedaan. En dat leverde inderdaad wel een aantal teleurstellingen op, huizen die verkocht werden terwijl ze op ons lijstje stonden, maar nu konden we wel snel een tweede bezichtiging doen en doorzetten...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:23

Gefeliciteerd secricible!! Eindelijk!

koenlover we hadden nog iemand in het topic die dat ook een paar keer is overkomen, maar ik weet niet meer wie dat was. Toen dacht ik ook nog: 'plan maar een bezichtiging bij mijn huis, dan ben ik het zeker zo kwijt'. ;)

Wij hebben ook huizen bekeken die we interessant vonden, uiteindelijk zijn er 3 huizen aan onze neus voorbij gegaan. En nu hebben we eigenlijk geen huis... haha, maar gaan we iets moois bouwen, volledig naar eigen wens in te delen. :)

Ik heb er heel erg moeite mee om mezelf er toe te zetten dingen op te gaan ruimen en in te gaan pakken..... valt nog niet zo heel erg mee hoor als je ergens 17 jaar gewoond hebt.
Maar gekke mens wordt steeds gekker dus we hoeven geen spijt van onze beslissing te hebben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:32

Dat was ik Symbeami!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:13

Dat was ook wel bijzonder inderdaad, een heel rijtje huizen achter elkaar dat steeds nèt weg was :P

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:17

En hier ook wel herkenbaar, maar dan in het stukje, net voordat we een bod willen doen verkocht.

Gefeliciteerd Sym! Fijn zeg! *\o/*

Nou het blijft hier nog ff spannend. Donderdag voorlopig koopcontract teruggestuurd met opmerkingen nav tips van onze hypotheekadviseur. Hebben de verkopers vrijdag getekend, krijgen we vrijdagavond een mail met het aangepaste contract. Met daarin de ontbindende voorwaarde dat als de verkopers niet uit de onderhandelingen komen met het specifieke huis wat ze aan willen kopen, dus niet een huis in het algemeen, dan gaat onze koop niet door, zonder verdere consequenties. En die voorwaarde verloopt pas op 15 september, 13 oktober is de overdracht gepland dus het duurt nog ff voor we zekerheid hebben... En als de verkoper kwaad wil en denkt meer te kunnen krijgen voor z'n huis, kan ie zo zeggen dat ze er niet uitkomen en dan zitten wij nog zonder huis. Zijn we niet echt blij mee, dus nu aan het kijken hoe we dit nog kunnen aanpakken, zonder het juridisch te spelen en de verkoper tegen ons in het harnas te jagen. We moeten nl ook eea in gang gaan zetten voor de financiering en willen dan eik de kosten die we daarvoor maken, wel vergoed krijgen als het niet doorgaat. Makelaar zegt wel dat het goed moet komen maar dat het financieel misschien spannend wordt dus of het allemaal echt goedkomt wordt nog meer afwachten... Zou gelukkiger zijn met een latere overdracht als dat betekent dat ze zeker weten weg gaan maar meer tijd nodig hebben om een huis rond te krijgen. Maar eens afwachten wat de makelaar antwoordt op onze vragen om meer info....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:50

Nou dan moet je het huis wel heel erg graag willen / wel echt een buitenkansje zijn zou ik daarmee akkoord willen gaan zeg....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:07

jeetje tamara, hier zou ik ook niet blij van worden zeg. dus de verkopers hebben het contract dus nog niet getekend? of wel getekend met hun aanvullende voorwaarden erbij? Ik zou dit toch even laten nakijken inderdaad, of het juridisch wel klopt.. getekend is getekend lijkt me.

lastige situatie!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:39

Jeetje Tamara.... niet echt leuk als het zo gaat. Ik vraag me af of dit overigens wel mag zo.

Hier is het makelaarsbord uit de tuin, dat is wel rustiger, minder gekoekeloer hier.

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:57

Ik meld mij hier nu toch ook maar eens. Na het meelezen van de vele tips die hier voorbij komen laat ik even weten dat ik mee volg.

Momenteel ons huis ook te koop gezet voor drie maanden terug. Heb hem zelf een keer op bokt markt gezet waar hij megaveel in twee dagen is bekeken. Geweldig. Maar nog geen serieuze kopers gevonden jammer genoeg.

Momenteel in discussie met de makelaar. Ik huur een super mooie weide die ik van de eigenaar bij het huis mag aanbieden om een paardenliefhebber de paarden op loopafstand grenzend aan bossen te bieden. Maar hij wil het er niet bij vermelden omdat het huurland is. Wou ik mijn huis op marktplaats zetten, vond hij ook niet zo'n goed idee. Zouden jullie het heft in eigen handen nemen? En toch adverteren. Heb wel her en der flyers neergelegd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:32

Waarom zou je dat niet mogen vermelden? Zolang maar heel duidelijk is dat het niet in eigendom is met het huis, en los staat van de aankoop maar apart gehuurd kan worden?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:00

Achter zijn broek aan zitten dat hij het er als de donder bij vermeld. Daar gaat hij toch niet over, hij werkt toch zeker in opdracht van jou!? Je kunt toch prima vermelden dat voor x bedrag het weiland te huren is voor paarden (en dan iets netter geformuleerd natuurlijk). Kan best zijn dat er mensen geintresseerd zijn, maar afhaken omdat er te weinig land bij zit, maar het prima vinden om land te huren als die mogelijkheid er is dicht bij huis.

Marktplaats... tsja, kun je doen, maar dat is vast ook niet gratis en ik ken echt niemand die op marktplaats gaat kijken voor een koopwoning. Iedereen die zoekt kijkt toch eerst op funda, dus ik vermoed niet dat je er extra kijkers mee wint.