Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:29

Volgens buienradar regende het hier ook flink, maar dat viel vies tegen. De sproeiers zorgden voor meer water. Wij sproeien dagelijks. Ook omdat we dit voorjaar leibomen hebben gezet die nog veel nodig hebben. Wij hebben wel een pomp, pompt ook veel op dus het sproeien is ook zo gedaan. Zomergoed in potten krijgt iedere dag. Merk het goed aan de petunia's, de hangmatten die we al vroeg hadden gekocht kregen in het begin niet dagelijks en zien er niet zo goed uit als de petunia's die we later gekocht hebben.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:00

Hier heeft het flink geregend, was hard nodig ook :)

Even jullie advies gevraagd, ik heb een mini voortuin die al sinds ik hier woon een doorn in m'n oog is :+
Hij is gevuld met split en onkruid...
Er staat een pioenroos in en aan weerszijde van de voordeur een buxus. Nu wil ik er eigenlijk een border van maken. De tuin ligt vol op het zuidwesten en pakt daarom enorm veel zon. Welke planten zouden het hier goed in doen? Evt wil ik wel een bewateringssysteem aanleggen vanuit de achtertuin :) Het liefst vaste planten die winter groen blijven zodat de border het hele jaar mooi blijft :)

Ik vind siergrassen erg leuk, maar planten zoals heuchera in verschillende kleuren vind ik ook erg mooi :)
Afbeelding
Afbeelding
De tuin loop ook de hoek nog om, even kijken of ik dat budgettair gelijk mee pak, of dat het nu tot aan de pioenroos wordt gedaan en volgend jaar de hoek om :)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:36

In de voortuin met veel zon is lavendel aan te raden, grassoorten die op een droge bodem kunnen.
Je kunt laurier en berk gebruiken als haag, deze moet je wel een beetje helpen met deze enorme hitte.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:14

Mocht je wat tegen de muur willen, zou ik zeker kijken naar sterjasmijn, wintergroen en zomers witte bloemetjes (zie voor foto 1 van mijn eerdere berichten.) Met daaronder dan wat andere planten, die dan niet allemaal wintergroen hoeven te zijn.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:40

Bedankt! Opzich mag er wel qat ruimte overblijven voor eenjarige hoor :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:23

Ik heb een olijfboompje gekocht voor in een pot in de tuin. Heeft iemand hier ervaring met olijfboompjes?
Ik heb hydrokorrels gekocht. Kan ik hem gewoon uit de plastic pot halen en in hydrokorrels en daarbovenop potgrond zetten? En ik moet volgens het kaartje speciale mest halen?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:54

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:42

Wij zijn inmiddels een heel eind Met de voortuin , maar we hebben een probleemzone
De buurman heeft een gigantische den/spar en een serie coniferen in de voortuin staan langs onze tuin
Dat zit de huidige beplanting wat in de weg , de vlinderstruik lijkt het niet te deren(geheel volgens verwachting)
Maar de tijm, maagdenpalm en andere zaken vinden het niet tof
Dus waarschijnlijk verhuizen we alle niet blije planten naar de andere Kant van het paadje naar de voor deur
En gaan we in die border (stuk van 1,10 bij 6 ) vol zetten Met planten die meer bij de onstandigheden passen

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:29

Phylos schreef:
Ik heb een olijfboompje gekocht voor in een pot in de tuin. Heeft iemand hier ervaring met olijfboompjes?
Ik heb hydrokorrels gekocht. Kan ik hem gewoon uit de plastic pot halen en in hydrokorrels en daarbovenop potgrond zetten? En ik moet volgens het kaartje speciale mest halen?
Wij hebben ze in grote pot met hydrokorrels en potgrond voor mediterrane planten. Ze doen het er super op!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:22

Ik heb er twee voor in de tuin, die doen het geweldig... Iets te geweldig...
Staan in de volle grond...

Wil er stekken van maken, iemand daar nog tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:26

Letizia schattig voortuintje , lavendel ruikt ook zalig en trekt insecten aan . Onderweg naar mijn werk kom ik langs een soortgelijk tuintje en daar staan alleen maar stokrozen

Met de schaar even begin gemaakt want ja er is gras :+ , half uurtje in de tuin . (Als ik dat elke dag gewoon doe is het zo done )

Afbeelding

Pad is ook weer duidelijker aanwezig!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:50

Ik meld mij hier ook! Wij hebben een nieuwbouw huis en moeten nog een hele tuin aanleggen.
Nu is het zo dat eerst het kleigrond eruit moet en er zand ingegooid moet worden. Nu zijn de kosten heel erg hoog hier voor. Iemand tips hoe wij dit het beste aan kunnen pakken om de kosten een beetje te drukken?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:47

Geen ervaring mee, maar laten frezen en zelf zand scheppen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:39

Wij hebben pas de voorkant aangepakt

6kubs container met oude bestrating gevuld
Grond hebben we kunnen lozen bij de riolerings werken om de hoek maar bij een vorig huis hebben we dat afgevoerd in zo een zelfde container
Zand laten komen , bestrating besteld en gelegd , twee bigbags compost en een klerebult met jonge aanplant er in
Kost nog steeds genoeg
Maar scheelt heel veel tov laten doen

Reken op 180 voor een puin container
250 voor grond container
En heel veel zweet

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:56

Vooral dat laatste!
We hebbem 43 m2 stenen vervangen door groen, dus alle licht zand eruit en 13 m3 tuinaarde in voor en achtertuin. Spierpijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:04

DonDon schreef:
Ik meld mij hier ook! Wij hebben een nieuwbouw huis en moeten nog een hele tuin aanleggen.
Nu is het zo dat eerst het kleigrond eruit moet en er zand ingegooid moet worden. Nu zijn de kosten heel erg hoog hier voor. Iemand tips hoe wij dit het beste aan kunnen pakken om de kosten een beetje te drukken?

Inderdaad frezen en zand erdoor. Verder het eerste jaar er iets van aardappelen, lupine, hennep(de gewone),of klaver. Geven stikstof af. Het jaar daarop gewoon mesten met oude stalmest of gedroogde koemest. Daarbij kijken wat je wil gaan zetten. Als je een tuin wilt ben je minimaal 4 jaar bezig. Onthou dat kleine boompjes groot worden, dat klimop een plaag wordt, geldt ook voor bruidssluier en dat coniferen je tuin vermoorden.
Klinkt allemaal erg langzaam maar je grond bepaald wat er groeit(of niet).

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:06

Morganlefay schreef:
DonDon schreef:

Inderdaad frezen en zand erdoor. Verder het eerste jaar er iets van aardappelen, lupine, hennep(de gewone),of klaver. Geven stikstof af. Het jaar daarop gewoon mesten met oude stalmest of gedroogde koemest. Daarbij kijken wat je wil gaan zetten. Als je een tuin wilt ben je minimaal 4 jaar bezig. Onthou dat kleine boompjes groot worden, dat klimop een plaag wordt, geldt ook voor bruidssluier en dat coniferen je tuin vermoorden.

Mooie samenvatting en erg waar.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:12

Morganlefay schreef:
DonDon schreef:

Klinkt allemaal erg langzaam maar je grond bepaald wat er groeit(of niet).

Ik heb een hele haag van coniferen, maar mijn overige planten deert het niet.
Bruidssluier en hedera.. verschrikkelijk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:19

Het hangt ook wel van je grondsoort af, maar naaldbomen verzuren je grond en geven vaak veel schaduw, beiden niet ideaal voor veel plantensoorten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:22

Schaduw geen last van
Daarvoor staan ze precies aan de verkeerde kant (met schaduw hadden we er nog iets aan gehad :+)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:30

Ik heb een hedera heg, niets mis mee

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:30

Schaduw kun je ook leuke dingen mee hoor! Blij met mn anemonen en varens...

We zijn nu op maand 3 van tuin hier, nog niet af maar de planten zijn over het algemeen goed aangeslagen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:00

mijn achterburen ook hedera
wij 13 meter verderop dus ook in de coniferenhaag van de buurman naast ons :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:37

Nou ik heb besloten al het geld wat ik deze zomervakantie extra verdien (draai bijna 50% extra uren) en het geld wat ik nu maandelijks bespaar met de verkoop van mijn auto (en geen nieuwe terug) om in de tuin te steken.

Dus ik wil nu een soort moodboard gaan maken. Vooral voor het stuk grasveldje waar ik moestuin bakken op wil gaan zetten (laten zetten) en de opstap naar de grote open klapbare deuren. Daarnaast krijg ik van de huurbaas een nieuw "hekje" zodat ik mijn tuin iets meer kan afsluiten van de gedeelde weg naar de andere huizen. Moet onderhoud vriendelijk ding zijn (geen hout) en goedkoop. Dus tips zijn welkom ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:14

Afbeelding
Afbeelding

Jeeej tuin project dit jaar is weer klaar! Tuinhuisje is klaar, lampjes zitten erin, leidingen etc aangesloten in tuinhuisje. Nu alleen nog kastjes vastzetten en 3 zandhoopjes opruimen in de tuin. Ik ben er blij mee :D