[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:14

Hoelang is aan te raden om als geldigheid te gebruiken?

Ik heb nu dit;

Citaat:
(plaats), 04-12-2017
Betreft: Bod op (adres)

Geachte heer, mevrouw,

Afgelopen zaterdag hebben wij voor de tweede keer de woning aan (adres) bezichtigd. Aan de hand van deze bezichtiging hebben wij besloten om een bod uit te brengen van €174.000 euro kosten koper.

Wij verwachten na de aankoop een aantal kosten te moeten maken om de woning te moderniseren en aan onze eisen te laten voldoen. Hier is ons bod op gebaseerd.
Het gaat om de kosten voor:
- Glad maken van de muren van de beneden en boven verdieping.
- Schuren en lakken van de beneden vloer
- Vervangen van vloeren op de eerste etage
- Vervangen van de CV ketel
- Vervangen van de stoppenkast
- Plaatsen van dubbelglas op de boven verdieping
- Moderniseren van toilet en hal op de beneden verdieping
- Aanpassen van de keukenkasten naar onze smaak

Dit bod geldt onder de volgende ontbindende voorwaarden:
- Onder voorbehoud van de financiering voor de gehele koopsom inclusief k.k.
- Onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring

Wij horen graag van u.
Met vriendelijke groet,
(namen)
(contactgegevens)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:22

Nu geef je nog steeds niet aan onder welke voorwaarden de bouwtechnische keuring volgt.

Je mag met jouw bod een keuring laten doen maar kunt niets met de resultaten. Natuurlijk kun je altijd nog afzien van een bod maar als verkoper zou ik willen weten wat de bedoeling is.

MarjanB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:25

Nette mail, ik zou ook iets van kosten er in zetten. Verder k.k. kan je bijna nergens financieren dus als ik verkoper was zou ik je bod niet accepteren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:29

K.k. willen mn schoonouders een lening voor afsluiten voor ons, zodat dat geregeld is. In principe is die lening ook gewoon al toegezegd dus zal dat geen struikelblok kunnen zijn. Maar als hun die lening niet kunnen krijgen hangen wij dus op de k.k.. Wel of niet er uit halen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:30

Hmm lastig, ik weet niet wat ik zou doen in dit geval.. wie weet hebben anderen een idee?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:32

Pfftt jeetje. En je weet zeker dat je het zo wilt doen? Persoonlijk zou ik nooit zo afhankelijk willen zijn van een ander. Zeker niet voor deze bedragen.

In principe verstrekt de bank je geen lening als je zelf het geld niet hebt om het bedrag aan te vullen. Je zou dan de k.k. weg kunnen halen. Maar dan moet je het niet ergens nog op een rekening hebben staan.

Wij moesten in ieder geval aantonen dat wij onze overwaarde + k.k. zelf kunnen financieren plus de dubbele lasten voor 2 jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:34

Ik zou het eruit halen denk ik. De toelichting die jij geeft hier, zou je ook mondeling nog even kunnen doen bij de makelaar. Sowieso kun je hem natuurlijk even bellen om je bod te doen en toelichting te geven, en daarna de mail sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:36

Wij hebben het geld nergens op een rekening staan, mijn schoonouders ''schenken'' het ons ook pas op het moment dat het nodig is.

Op dit moment betalen we ruim 700 euro per maand huur. Met kopen gaan die kosten omlaag en bouwen we op inplaats van dat we de woonstichting spekken. Met afbetaling aan mn schoonouders blijven onze maandelijkse lasten alsnog lager als wat we nu betalen. Dan ben ik graag afhankelijk van mn schoonouders als we daardoor kunnen kopen! :D
Citaat:
Dit bod geldt onder de volgende ontbindende voorwaarden:
- Onder voorbehoud van de financiering
- Onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring, waarbij bij negatief advies de herstelkosten niet meer zullen bedragen dan 5000 euro.

Is dit beter? En is dat een reëel bedrag voor bouwtechnische tegenvallers? Of is het te hoog? :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:43

Bedenk wel goed hoe je het huis koopt. 50/50 of je partner meer of minder. En dan vooral ook hoe die lening wordt opgenomen. Je verwacht niet dat je uit elkaar zult gaan maar mocht dit onverhoopt gebeuren is het wel zo prettig dat dit soort zaken duidelijk zijn.

5000€ is prima. Nieuwe meterkast bijv. kost je €2000 excl. bedrading etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:51

En hoelang is handig om het bod te laten gelden?

Sowieso wil ik nu al even zeggen dat ik super blij met jullie ben!
Het is toch lastig om dit als starter op de woningmarkt in je eentje (vriend werkt) te moeten ondernemen, dan is snel advies zeer prettig! :D
BEDANKT!!! <3

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:55

-meelezer duikt uit een hoekje-

Nadat op een woning ons bod niet aanvaard is, hebben we verder gezocht.
Nu weer iets gevonden waar we een bod op willen uitbrengen.
Hoe lang/ welke tijd zouden jullie de verkoper sgeven om te beslissen?
Het is geen “gewild” huis in die zin dat we een maand geleden 2x zijn gaan kijken en er ook niemand anders een bod heeft gedaan.
Ik zou zeggen: vijf dagen. Die termijn wordt ook bepaald in het bod: “het bod is geldig tot dag-maand-jaar 12u”
Wat denken jullie?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:59

Shanna: Dag of 3/4 geldigheid zou ik zeggen. Zeker als er nog een andere bieder is. Korter kan ook inderdaad.

Optiwolk, wij hadden een huis (bouwval) wat al 3 jaar te koop staat, maar zijn er nu achter gekomen dat er maar liefst 10 erfgenamen zijn (dacht max 3 ofzo).

Wij hadden een bod gedaan incl weekend, 5 dagen dus. Na een week hebben we maar eens navraag gedaan want nog geen reactie gehad.

We zijn nog steeds in onderhandeling (al sinds 25 oktober dat we ons eerste bod gedaan hebben) en hebben ons finale bod ondertussen weer dik een week geleden gedaan en wachten nog steeds. Het is maar goed dat we geen haast hebben.

Wat ik wil aangeven, een geldigheid aan je bod hangen is leuk (hebben wij ook gedaan) maar als je het huis echt graag wil hebben, en de verkoper komt pas veel later met een reactie, is dat niet leuk, maar dan moet je voor jezelf dus beslissen wat je ermee wil doen. Of laten staan, laten gaan, of een ander tegenbod uitbrengen.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 04-12-17 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:00

Shanna, het is ook lastig/spannend. Vriend laat mij dit soort dingen altijd regelen.. Ik was 24 toen wij ons eerste huis kochten en vervolgens werd ik nog beschuldigd voor leugenaar ook door die kerel... Grrrr gelukkig ben ik erg mondig maar het is toch super spannend allemaal :)

Geldigheid van 2 dagen zou ik zelfs durven doen. Je weet binnen een half uur met wie je in zee wilt gaan. Tenzij het door erfgenamen oid wordt verkocht.

Optiwolk, wij hebben 1 week aangehouden inderdaad. Ook bij een huis waar het niet storm liep.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:07

Ik lees al even mee en meld me ook maar eens. :D

Wij zijn lang op zoek geweest naar een koophuis. Na een helse zoektocht op een verschrikkelijke markt hebben we éindelijk ons droomhuis gevonden. Een prachtig gerenoveerd herenhuis <3

We hadden het geluk dat we er als een van de eerste waren. De verkopers hadden duidelijk gemaakt dat het verkocht zou zijn aan degene die vraagprijs biedt. Er was al een bod dat flink onder de vraagprijs lag, maar voor ons was de vraagprijs prima haalbaar en hebben we dat ook ter plaatse geboden.

De verkoopster is nu een week op vakantie en moest het nog voorleggen aan haar broer (die mede-eigenaar van een stukje eronder is), maar heeft gisteren wel bevestigd dat het in principe oké is. Nu dus nog even een weekje afwachten maar we hebben er goede hoop in *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 04-12-17 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:17

Selka: Gefeliciteerd!

Shanna: Dat laatste voorbeeld wat jij in het topic heb gezet, heb ik laatst ook gebruikt bij het uitbrengen van een bod. Ook max. 5000€ bij de bouwkundige keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:45

Krijgt de verkoper ook door welk bod van wie komt?
Of kan ik dat beter subtiel laten doorschemeren bij ons bod?
Ik weet dat de verkoper nog geen ander huis heeft en na verkoop/ overdracht dus snel iets moet gaan kopen of huren om niet zonder huis te komen te zitten. Nu is onderverhuur van ons huidige huurhuis (qua grootte vergelijkbaar aan het koophuis of iets ruimer nog, in een gewilde wijk) voor maximaal 6 maanden toegestaan (mits toestemming van woningbouw), en is woningruil dus mogelijk een optie. Dit hebben we op de openhuizendag ook besproken met de verkoper, iets wat de makelaar niet weet. Tevens heb ik het prive-nummer van verkoper zodat we ook zonder makelaar kunnen bezichtigen. Het contact met verkoper was erg goed/ prettig waardoor ik ook een beetje op de gunfactor hoop. Ik weet natuurlijk ook niet wat de andere bieder heeft geboden en met welke voorwaarden..

Woensdagavond hebben wij nog een bezichtiging staan zonder makelaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:58

Dat kun je zeker aangeven bij je bod, maar of dat iets is wat je zou moeten/willen doen, is een 2e. Kan een hoop gezeur van komen. Gezegde is niet voor niks, van ruilen komt huilen ;)

Ik zou dan eerder zeggen dat hij 6 maanden (of wat je ook afspreekt) krijgt om iets anders te zoeken, en dat jullie de overdracht doen zodra hij iets nieuws heeft. Dan moeten jullie iets langer wachten, maar hij/zij hoeft niet 2x te verhuizen (dan is dat je gunfactor, flexibel zijn in datum van overdracht). Plus dat je dan allebei op hetzelfde moment moet verhuizen. Weet niet of dat handig is. En wat als hij de huur niet betaald na een tijdje, of jullie woning in erbarmelijke staat achter laat?
Laatst bijgewerkt door Prairy op 04-12-17 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:59

Overdracht in overleg doen dan?
Hoe zit dat eigenlijk met de hypotheek? Die gaat pas lopen vanaf moment van overdracht lijkt me?

En wel of niet laten doorschemeren wie wij zijn?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:02

Shanna schreef:
Overdracht in overleg doen dan?

Hoe zit dat eigenlijk met de hypotheek? Die gaat pas lopen vanaf moment van overdracht lijkt me?

En wel of niet laten doorschemeren wie wij zijn?

Ja. Makelaar even bellen, bod toelichten :) En ook dat jullie dus nu een huurhuis hebben en flexibel zijn in de overdracht. Dat helpt vaak wel, zowel voor verkopers die snel van hun huis afwillen, als voor verkopers die liever blijven zitten tot ze iets naar hun zin hebben gevonden.

Hypotheek gaat pas lopen vanaf de overdracht bij de notaris.

Ik zou niet weten waarom je niet kunt zeggen dat jullie al vaker zijn wezen kijken, ik verwacht dat de makelaar dat ook wel al weet hoor, anders had hij jullie niet benaderd om ook een bod uit te brengen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:29

Shanna: Spannend hoor. Op naar woensdag dus.

Yasmine: De kans is dus heel groot dat het door gaat. Alvast gefeliciteerd dan maar. :)

Wat is een gebruikelijke termijn om naar de notaris te gaan? Ik kan mij voorstellen dat als je afspreek dat de huidige bewoners wat langer in het huis blijven zitten je de overdracht bij de notaris ook vooruit schuift?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:31

Je gaat naar de notaris op de dag van de sleuteloverdracht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:34

Ik heb net per email ons bod verzonden, nog even nagebeld naar de makelaar dat wij momenteel in een huurhuis wonen en dus flexibel zijn wat betreft de overdracht. De makelaar gaf aan morgen al meer te weten! Zo snel had ik niet verwacht aangezien wij woensdag dus een bezichtiging hebben staan (weet de makelaar niet).
Ik heb dus de verkoper maar ge-appt dat wij per email een bod hebben uitgebracht, en graag onze afspraak voor woensdag door willen laten gaan als het kan. Dat ze niet misschien op ons bod ingaan en dan die afspraak van woensdag afzeggen omdat ze niet weten dat wij het van het bod zijn :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:35

Spannend Shanna!

Ik heb 28 december om 11 uur een afspraak met de makelaar voor de inspectie en om 12 uur tekenen en passeren :):)
Het schiet al op. Wat een gedoe hoor, alles uitzoeken, inpakken, regelen, enz.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:40

Tipje: Bananendozen zijn gratis en véél steviger dan verhuisdozen :+ En makkelijker te stapelen ook.

Spannend allemaal!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:42

Spannend Shanna en Amanda!!!

Hier nog steeds niet helemaal over ons niet geaccepteerde bod heen :(