Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:38

Uh.... Volgens mij staan ze er nu een goede week in.....
Goed te weten. Dan heb ik ze lekker bij elkaar neergezet.... Hahaha :')

Ja, die klimop groeit als de Nete. Pas flink gesnoeid en je ziet de nieuwe takken groeien waar je bij staat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:46

Leuk je mini moestuin! Welke regio woon je?

Hier gister middagje onkruid verwijdert in de moestuin.. eer van je werk na een tijd niks gedaan te hebben :')
Afbeelding
Het onkruid tussen onze moestuin en de dahlia's staat er nog.. als soort afscheiding haha

We eten ons nu klem aan courgettes (soep.. gewokt.. uit de oven) en over een tijd vrees ik klem aan pompoenen..
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:56

Zo blij dat geen courgette of pompoenen heb. _O- Heb deze week de moestuin van de buurman erbij. :=

Zo even bloemkooltje oogsten. En heel benieuwd of ik meloenen gaat krijgen dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:58

Ik hou er gelukkig wel van haha maar wel blij met van elk maar 2 planten. Was in twijfel er meer mee te nemen namelijk..

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:53

Bewust besloten om courgette en pompoen niet te doen. Begreep dat ze nogal wat ruimte nodig hebben?

Ik woon in de Bollenstreek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:12

Ze nemen behoorlijk wat ruimte in beslag inderdaad.

Courgette (uhm ja die moeten er echt nodig vanaf weer haha)
Afbeelding

En de 2 pompoenplanten hebben een stuk van 2x3 gok ik al helemaal overgroeid en groeien gestaag door. Al heb ik ook iemand gezien die ze gewoon liet klimmen en dan de groeiende pompoenen een soort steunzakje gaf. Dan nemen ze een stuk minder ruimte in beslag.

Aah bollenstreek is hier een eind weg helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:30

Struikel weer binnen :)) , heb sierkalebassen geplant en dat stro onder de vrucht is wel een goed idee (tegen rotten aan gok ik ? )

Recent voortuin lekker gedaan en nu is achter weer aan de beurt , voer al 4 jaar strijd ermee haha

Afbeelding

Voor moeten alleen de boompjes nog , en nog wat bedenken onder de boompjes kwa invulling . Wellicht laat ik het snoeiafval van de bomen daar liggen en rotten maar weet niet helemaal of dat handig is hmm

Achter laat ik maar niet zien :=

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:20

Ik zou de kale grond wel mulchen, maar niet met snoeiafval van coniferen, eik p.id.. Misschien houtsnippers van bijv. kastanje of wilg.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 00:29

Houden die coniferen niet enorm veel licht tegen?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:35

Idd de grond mulchen, dit om een fijne bodem te krijgen.
Zijn de coniferen gesnoeid? Alsnje dit gaat doen idd niet het snoeiafval hiervan gebruiken.
Jouw achtertuin is vast geen grotere drama dan de mijne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:45

Coniferen geven tannine af waardoor de rest van je planten niet groeit. Als je de coniferen eruitgezaagd hebt gaat je tuin binnen no time groen worden. Je kan er nu van alles in zetten maar alle voeding en water nemen de coniferen op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:19

Mijn arme arme tuin is niet blij met de weersomstandigheden. Ik heb net een vol uur de achtertuin gesproeid en de sproeier staat nu nog aan de voortuin. Maar de plantjes hadden het zwaar vandaag! Gewoonlijk sproei ik eens in de 2 dagen als het niet teveel regent, maar het is nu zo ontzettend warm dat ik denk dat ik gewoon iedere dag ga sproeien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:24

Heb privacy van de bomen , geen naar binnen geloer etc :) . Al twijfel ik al 4 jaar om ze eruit te doen

Achtertuin is groot drama :=

Afbeelding

Foto zegt genoeg :+

:(:) arme plantjes

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:41

OMG Rebecca, dat is wel ernstig inderdaad.

Wel een prima ruimte, kan je best wat van maken!

Hier de eerste komkommers weer geoogst, aarbeien doen het goed, kruiden ook.
Tomaat zit vol maar moeten nog rijpen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:48

Rebecca schreef:
Heb privacy van de bomen , geen naar binnen geloer etc :) . Al twijfel ik al 4 jaar om ze eruit te doen

[ [url=m/IlIpgG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niks aan de hand toch.
Je kunt er iets heel moois van maken en daar moet je naar kijken.
Mijn tuin is een nog grotere drama ivm de verbouwing.
Daarentegen heb ik super veel krekels, een molletje en een dikke pad in mijn tuin die enorm genieten van mijn wilde tuin. :-D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:42

Rebecca schreef:

[ [url=m/IlIpgG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je was toch al een heel stuk met je tuin? Ik kan me herinneren dat je een stukje gras gemaakt had enzo.
En ach, zolang jij je tuin prima vindt, is het gewoon prima, toch? Als je niet veel aan je tuin wil doen, is het misschien wel leuk om het volgend jaar vol te gooien met bijen/bloemen/ vlindermixen. Dan heb je een hele gekleurde bloemenzee om naar te kijken en je helpt de beestjes er ook nog mee.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:36

Hoe vaak geven jullie de planten water met dit weer? Ik doe het nu elke dag maar ben morgen niet thuis... zou dat kwaad kunnen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:40

's Avonds nog even goed zeiknat maken dus niet even een beetje nee echt goed nat. En dan de dag dat je thuis ben weer (mocht het niet geregend hebben).

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:50

Hangt ervan af wat je hebt staan. Vaste planten redden zich wel, jong spul en eenjarig goed heeft vaker nodig.

Hier heb ik de moestuin dagelijks even onder laten lopen (de grond dus, ik sproei niet), de rest van de tuin krijgt gewoon 1x per week een flinke klets water als het niet regent. 99% doet het daar prima op en die ene % die het niet trekt beschouw ik als natuurlijke selectie.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:55

Ik voel of de aarde droog is op paar cm diep, zo ja dan sproei ik nog niet. Maar als ik sproei sproei ik ook meteen veel, zodat het water ook dieper de grond in gaat (of 2x op avond, eerste keer goed nat maken, en als grond dat dan heeft opgenomen en goed is ingetrokken/opgenomen sproei in nog een keer, tot het weer flink nat is.)

Het gras hebben we toch al opgegeven (of ja, het onkruid :+ ) dus gaat nu om border achterin en Jasmijnschutting; ongeveer 8m2 en sproei dan halfuur tot uur, afhankelijk van hoe droog grond was.

Heb gisteren niet gesproeid, maar denk dat ik vanavond wel weer moet/doe.

Als je flink sproeit kan je best een dag overslaan :Y)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:07

Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van je grond, hoe je normaal sproeit en de soort planten die je hebt staan.
Wij sproeien gewoon wanneer we denken dat het nodig is en dat is echt echt niet elke dag. Zelf denk ik dat er weinig planten zijn die elke dag gesproeid moeten worden. Mensen sproeien vaak te kort, even snel met de hand en tja... daar heeft de grond weinig aan.
Wij sproeien zeker een uur als de sproeien aangaat en we kijken gewoon wanneer het nodig is. De voortuin is 1x gedaan afgelopen week en de achtertuin sommige stukken 2x.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:15

Ik geef de planten in potten nu om de dag water met een gieter. De rest krijgt niks.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:41

Ohja, de planten in potten krijgen wanneer we er aan denken. Ik vergeet ze dus altijd... Ik denk dat ze om de dag zouden willen, maar dat krijgen ze niet en ze leven nog steeds.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:55

We hebben dit voorjaar heel veel planten geplant en ik geef die nieuwe beplanting elke dag wat met deze hitte. Dit is ook precies de reden dat we niet op vakantie zijn gegaan, beetje zonde van de honderden euro’s die we geïnvesteerd hebben. Maar op dit moment regent het al flink *\o/*

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:58

Het zijn vrijwel allemaal vaste planten maar ook wel vrij jonge... ga denk ik toch voor de zekerheid de schoonouders even vragen :)