Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:48

Hier komen de radijsjes al op in de plastic koude kas.
Gister met mijn zoontje potjes gevuld met zaaigrond en de tomaten, courgette en pompoen gezaaid. Die staan nu lekker warm in de bijkeuken.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:15

Ik lees al even mee met dit topic en vond het nu wel even de tijd om wat te zeggen haha.

Ongeveer drie jaar geleden heb ik samen met mijn man een volkstuin genomen van 200 vierkante meter.
Het eerste jaar was top maar de laatste twee jaar lukte het ons niet om het goed te onderhouden (iets met verhuizen, verbouwen enz).

Afgelopen zomer zelfs getwijfeld of we er mee door moesten gaan. We hebben besloten dit jaar het anders aan te pakken en als dat niet werkt stoppen we er waarschijnlijk mee.

We willen aardig wat bakken gaan maken en daartussen vaste paden maken. De tuin heeft ook nieuwe grond nodig dus dit willen we ook gaan doen.
De blokhut moet ook nodig opgeknapt worden, dus dit staat ook op het lijstje.

Ik krijg in ieder geval veel goede ideeën door dit topic :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:22

Ik merk dat het werken in bakken en dus niet bukken tot op de grond echt heel veel helpt. Onkruid haal je er ook veel makkelijker uit zo.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:40

Cabelona schreef:
Gister met mijn zoontje potjes gevuld met zaaigrond en de tomaten, courgette en pompoen gezaaid. Die staan nu lekker warm in de bijkeuken.

Kan je tomaten en pompoen nu al voorzaaien? Kan komkommer ook al?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:51

pluisje88 schreef:
Ik merk dat het werken in bakken en dus niet bukken tot op de grond echt heel veel helpt. Onkruid haal je er ook veel makkelijker uit zo.

Dat is fijn :)
Nu lukt het mij niet zo goed omdat ik best wel een last van mijn gewrichten heb.
Bij ons is de grond ook echt kneiterhard ondanks dat we geprobeerd hebben het luchtiger te maken :')
Hopelijk helpt de nieuwe grond in de bakken straks.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:56

Schuur_ schreef:
Cabelona schreef:

Komkommer en tomaten begin ik pas aan in april en dan in mei naar buiten. Misschien lukt het als je een verwarmde kas hebt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:08

Ik heb ze wel voorgezaaid. Op hoop van zegen. Vorig jaar was ik veel te laat. De tomaten komen wel op als een malle. Pompoen nog minder. Foto van vanmorgen zijn tomaten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:11

pluisje88 schreef:
Ik heb ze wel voorgezaaid. Op hoop van zegen. Vorig jaar was ik veel te laat. De tomaten komen wel op als een malle. Pompoen nog minder. Foto van vanmorgen zijn tomaten

Haha eerst veel te laat en nu heel vroeg

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:14

moonsparkle schreef:
pluisje88 schreef:

Haha eerst veel te laat en nu heel vroeg

Tja :') het was een mooie zonnige dag en toen kon ik mezelf niet meer beheersen *D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:56

Schuur_ schreef:
Cabelona schreef:

Normaal zaai ik ze halverwege maart. Nu zal ik eind april bevallen. Dus ik wil ze voor die tijd in een grotere pot (2L) hebben en die dan in de garage of in de schuur hebben staan. Dan kunnen die halverwege/eind mei naar buiten. Ik heb een kleine hoeveelheid gezaaid. Als ze toch te stengelig zijn dan kan ik ze eind maart opnieuw zaaien. Nu heb ik 8 tomaten gezaaid, 3 courgettes en 3 pompoen. Ik kan 6 tomaten, 2 courgettes en 1 pompoen kwijt in mijn moestuin. De rest geef ik weg. Normaal zaai ik meer voor zodat ik een grotere keus heb voor de planten die ik zelf in de tuin zet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:42

Heb je dan wel zonlicht/daglicht in de schuur? Dat zou ik ook wel willen :P

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 07:54

Ooh op die fiets, ja hier staan ze half/eind maart op de planning. Mijn moeder heeft al verklapt dat ik voor mijn verjaardag ook een kleine kas krijg. Dat is wel pas begin mei maar ben er nu al superblij mee.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:11

moonsparkle schreef:
Heb je dan wel zonlicht/daglicht in de schuur? Dat zou ik ook wel willen :P

Jazeker, het is een gerestaureerd kokshuisje. Enkel steens, maar wel 2 ramen aan de zuidzijde en 1 op het oosten en 1 op het westen. Vorig jaar opgeknapt. Alleen de indeling binnen moet nog gedaan worden. Ik wil er namelijk een mooie oppot tafel in en een praktisch ingerichte ruimte maken waar ik al mijn tuinspullen in kan opslaan, maar ook in kan werken. Er komen tzt ook planken bij de ramen, zodat ik de voorgezaaide potjes daar neer kan zetten ipv in de bijkeuken.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:45

Ik lees al een tijdje mee maar plaats eigenlijk zelf nooit wat. Nu heb ik toch even een vraagje.
Vorig jaar ben ik begonnen met de makkelijke moestuinbakken en dan met alles van hun website. Nu heb ik weer nieuwe aarde nodig maar die van de mm is best prijzig (losse zakken). Zijn er hier ook mensen die wel volgens het mm systeem werken maar met andere aarde, gewoon van de welkoop of tuincentrum.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:24

Ik gebruik eigenlijk altijd een combi van tuinaarde/mest maar dat breng ik wel aan in het najaar. Soms gooi ik er dan alleen een laag mest overheen. Je hebt ook volgens mij zaai/stekgrond in het tuincentrum maar binnen laat ik alles dan weer gewoon in potgrond opgroeien.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:31

iemand interesse in overname tegen kleine bijdrage van scheuten met wortel van een STEKEL vrije braam. Hier geven ze veel bramen en zijn deze vorig jaar vergeten te snoeien, al mijn zijscheuten hebben daardoor de grond gevonden en wortels ontwikkeld. Ik kan ze evt verzenden met dhl. (kosten voor jullie)

evt. ruilen tegen kruidenstekjes met wortel! (zonder wortel opkweken lukt hier niet, overleven de survival training: overleven zonder water niet)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:37

speurneusc schreef:
iemand interesse in overname tegen kleine bijdrage van scheuten met wortel van een STEKEL vrije braam. Hier geven ze veel bramen en zijn deze vorig jaar vergeten te snoeien, al mijn zijscheuten hebben daardoor de grond gevonden en wortels ontwikkeld. Ik kan ze evt verzenden met dhl. (kosten voor jullie)

evt. ruilen tegen kruidenstekjes met wortel! (zonder wortel opkweken lukt hier niet, overleven de survival training: overleven zonder water niet)

Heel graag! Wil je een pb doen er de kosten? Aan kruiden stekjes kan ik je helaas niet helpen dus ik heb niks om te
Ruilen

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:49

moonsparkle schreef:
Ik gebruik eigenlijk altijd een combi van tuinaarde/mest maar dat breng ik wel aan in het najaar. Soms gooi ik er dan alleen een laag mest overheen. Je hebt ook volgens mij zaai/stekgrond in het tuincentrum maar binnen laat ik alles dan weer gewoon in potgrond opgroeien.

Dank voor je antwoord. Mijn paardenmesthoop ligt er al zo'n 3 jaar dus als ik daarvan wat met tuinaarde zou mixen, moet dat volgens mij ook wel goed gaan. Ga het gewoon maar proberen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:36

Trieneke schreef:
Ik lees al een tijdje mee maar plaats eigenlijk zelf nooit wat. Nu heb ik toch even een vraagje.
Vorig jaar ben ik begonnen met de makkelijke moestuinbakken en dan met alles van hun website. Nu heb ik weer nieuwe aarde nodig maar die van de mm is best prijzig (losse zakken). Zijn er hier ook mensen die wel volgens het mm systeem werken maar met andere aarde, gewoon van de welkoop of tuincentrum.

Ik heb vorig jaar met moestuingrond van Welkoop gewerkt met het MM systeem. Bak stond strak op het zuiden.
De eerste ronde ging dat wel aardig goed met sla enz. Maar de tweede ronde was drama. De plantjes wilden slecht groeien of bleven heel "verkreukeld". De tomaat deed het fantastisch, maar heb maar 1 pompoen gekregen en de courgette in een pot bemeste tuinaarde aan de noordzijde deed het beter dan in de bak.
Ondanks goed bemesten.

Ik heb toen sla gezaaid in een mini met MM grond en dat was een wereld van verschil. Dus ik ben overtuigd en heb 3 zakken laten komen.
Je hoeft het niet te vervangen dus uitgave is in principe eenmalig. Alleen regelmatig bijmesten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:37

moonsparkle schreef:

Maar jij hebt geen Makkelijke Moestuin toch?
Dat kan je dan niet goed vergelijken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:40

Dat klopt inderdaad maar alles groeit wel prima dus misschien hebben andere wel wat aan mijn ervaring. Ik heb ook bakken en potten, niet van mm, maar is het principe dan heel anders?

Maar je hebt wel gelijk dat ik nu niet kan weten of alles van mm een veel betere opbrengst zou opleveren.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:29

In het boek staat ook zijn 'recept' voor de grond zodat je het zelf kan maken. ik herinner me dat er ook vermiculiet tussenzat. Persoonlijk zou ik voor een enkele bak ook de mix gebruiken. Je hoeft het maar 1 keer groot te kopen en de rest is bijmesten en af en toe een zak bijhalen (eens per jaar ofzo)

Ik vind de zakken overigens ook wel erg aan de prijs hoor

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:40

@Moonsparkle: ik wist niet dat je ook bakken hebt, ik ken van jou alleen de foto's van de volle grond.

Ik weet uiteraard ook niet wat je daarin kweekt en wat de opbrengst is :D.
MM is toch een soort intensieve veehouderij, maar dan met groente: zoveel mogelijk opbrengst van een zo klein mogelijk oppervlak. En 2 of 3 soorten in een seizoen van hetzelfde vak.

Op de MM website zijn ook voorbeelden te vinden van mensen die MM hebben vergeleken met andere grond, en de ervaringen zijn gelijk aan die van mij. Aanvankelijk lijkt het wel wat, maar na enige weken valt het toch tegen.

En ja, de grond is duur, maar niet veel duurder dan moestuingrond van Pokon of Welkoop. Vorig jaar was de MM grond op gegeven moment zelfs goedkoper dan die van Pokon.
En ik zou het jammer vinden voor Trieneke als ze haar geld gaat steken in een (iets) goedkopere grond en vervolgens gefrustreerd concludeert dat het tegenvalt.
En zoals gezegd, de uitgave is eenmalig en potgrond of tuinaarde moet je steeds vernieuwen.

Dat gezegd hebbende, ik heb bijvoorbeeld wel mijn muntplantjes in een bak met Pokon moestuingrond. Van munt vind ik het niet zo erg als het wat minder snel groeit :+ .

En nog even een quote van mijzelf eerder in dit topic mbt gebruik van paardenmest. Wellicht gaat het beter als je het onderin de bak gooit.
Citaat:
Zo had ik koolvlieglarven in de radijsjes. Wist ik veel, maar die vliegjes worden aangetrokken door o.a. de geur van organische mest. Ik gooi altijd paardenmest op de aardbeien en ik had de aardbeien gezellig bij de bak radijsjes gezet.....

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:45

Wat leuk!
Net m’n eerste bak van 60 bij 120 met 8 vakken, moestuinmix en zaden besteld. Als het goed is komt alles maandag binnen.

Ik ga eens op m’n gemak het topic doorlezen :D

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:52

Leuk! Ga je veel plezier van krijgen!

Hier vandaag mijn twee hero's en 4 mini's klaargemaakt. Morgen de peulen/sugarsnaps er in, hopen dat ze de kou overleven met de muts er op :)