Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:53

Van mij wel :P

Dat wordt 10m2 diep omspitten ben in bang, alsof ik dat nog niet genoeg gedaan heb _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:56

Google lens is tot nu toe het nauwkeurigst. :o

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:15

Ah Marcella, dat ken ik niet! Even opzoeken…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 21:14

Novastar schreef:
Voor Sizzle (en alle anderen natuurlijk): een leuke app om wilde planten en dieren te herkennen is Obsidentify. Ik gebruik hem regelmatig.
Mag ik hier eigenlijk wel reclame maken??? :o?

Ik heb hem ook.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 07:41

Met die app draag je ook bij aan wetenschappelijk onderzoek als je je locatie erbij aan hebt. Dan wordt het volgens mij gekoppeld aan waarnemingen.nl oid (geen idee hoe dat zit met waarnemingen bij Sizzle, trouwens, das natuurlijk een ander land).
Overigens verzoeken ze bij die app volgens mij wel om niet je kamerplanten te identificeren en te uploaden, dan klopt het onderzoek niet meer.
Ik gebruik overigens PlantNet, maar Obsidentify kan volgens mij meer flora en fauna; mijn moeder en stiefvader gebruiken ‘m ook om insecten in hun tuin te determineren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:04

Zo leuk! Ik was gisteren op visite en heb bosaardbei uit zijn tuin meegekregen. Ik weet nog niet precies waar ik ze neer ga zetten, maar ze gaan vandaag de tuin in. Van iemand anders kreeg ik jonge frambozen aangeboden dus die krijg ik volgende maand als we elkaar weer zien. Ik vind het echt leuk om zo planten uit te wisselen met mensen.

Komend weekend heb ik hier tuinwerkdagen georganiseerd. Een aantal mensen komen helpen om grotere tuinklussen te klaren. Ik ben heel benieuwd wat we na het weekend af hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 08:22

Klinkt fantastisch Malenka.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:50

Super leuk zo‘n ruilhandel :)

Wij hebben trouwens ENORM veel wijngaardslakken merk ik nu (het regent), binnen 5 minuten zie ik er zo al 20 zitten. Ik heb gisteren toegekeken hoe zo‘n slak binnen een kwartier gewoon een heel distelblad naar binnen werkt, fascinerend.
Nu zit er weer eentje een blaadje weg te eten.
Afbeelding

Nu maar hopen dat ze het bij onkruid houden _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 09:19

Het is erg nat. In onze permatuin komen zelfs paddestoeltjes omhoog. Helaas geen champignons die je kunt eten. Het is echt vochtig, en prutsmuts doen we veel met houtsnippers vanwege het hele droge klimaat.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:24

Sizzle schreef:
Zeker geen daslook, dat is veel compacter (en dan had het ook mogen blijven staan :D ) en ook geen aardpeer.
Bosbingelkruid lijkt inderdaad wel wat. Ik zie het ook vaak in het bos inderdaad.

Edit: ja dat is het, precies diezelfde knopjes +:)+
Nu moet ik er nog vanaf zien te komen :=

Stille meelezer breekt even in. In België zijn we heel blij met Bosbingelkruid in onze natuurgebieden :o is een teken van een 'oud bos' (dus weinig verstoorde bodem) want het is een voorjaarsbloeier (zoals hyacinten bv) die slecht tegen verstoring kan. Typische schaduwplant ook, dus misschien heeft weg doen niet zoveel zin? (als in, moet er een schaduwplant voor terugkomen) Nu bestaat er ook wel zoiets als 'tuinbingelkruid':

"Het makkelijkste verschil is dat Tuinbingelkruid eenjarig is en gemakkelijk uit de grond te trekken. Ze heeft geen uitlopers. Het blad van Tuinbingelkruid is kaal, groffer getand. Tuinbingelkruid is vaak van onderaf vertakt. De vrouwelijke bloemen zijn vrijwel zittend."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:31

Als hij niet zo idioot woekerde dan had ik het niet erg gevonden inderdaad, maar dit gaat echt te veel richting bos in mijn gewone achtertuin.
Zeker omdat vlak daarnaast eetbare planten staan vind ik dat niet zo optimaal.
Het is inderdaad een half-schaduwstukje al groei het duidelijk ook door in de zonnige kant via de wortels. Ik denk dat ik er (bos)anemoon en daslook voor terug zet. Dat is wat minder massief hoog. Ik moest echt flink graven en wortels filteren om een nieuw struikje neer te kunnen zetten en het is ook veel te hoog in verhouding tot andere vaste struikjes. Ik kan daar niets boven de 1.50 zetten want dan kom ik er niet meer goed bij (erg stijl).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:04

pien_2010 schreef:
Het is erg nat. In onze permatuin komen zelfs paddestoeltjes omhoog. Helaas geen champignons die je kunt eten. Het is echt vochtig, en prutsmuts doen we veel met houtsnippers vanwege het hele droge klimaat.

Tijd om broed te bestellen? Ik heb afgelopen week broed van blauwplaat stropharia verspreid in de tuin. En een shi-take stam gedompeld om de groei op gang te brengen. In de hoop dat we in paddestoelen zelfvoorzienend kunnen worden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:07

Ik heb laatst dit boek voor een leuke prijs gevonden:
Afbeelding

Net in begonnen, maar dit vind ik wel een beetje jammer:
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:13

Hahaha, ja dat is wel een beetje jammer

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:19

Na 2x kijken, oh ja tuurlijk 8)7

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 12:22

Malenka dat broed en zo is hier allemaal schreeuwend duur en zo groot is de tuin nu ook weer niet. De groente doen het goed dus ik ga even zo verder. Vandaag heel veel plantjes gehad (speciale aparte roos, geraniums, allerlei grondkruipertjes) dus daar was ik heel blij mee. Vanmiddag gaan we sla planten, aardappeltjes poten en meer.
Fijn het meedenken Malenka.

Pimpelmees is ook schatiig en tja je kunt niet alles weten. Ik moet er eerlijk gezegd wel om lachen.

Nu we het toch over vogels hebben. Het barst bij ons in de omgeving en tuin van de nachtegalen. Dit is zo verschrikkelijk mooi. Kennisen van ons waren hier en gaven in de tuin een gitaar / fluit opvoering en nog nooit zoiets meegemaakt. De een na de andere nachtegaal kwam en liet zich horen en probeerde de tonen mee te fluiten. Ik heb nog nooit zo iets speciaals meegemaakt en ik was zeer ontroerd dat de mens met de nachtegaal zo'n mooie opvoering wist tot stand te brengen. Dit was mijn mooiste concert ooit, en ik zal het nooit vergeten.
Je hoorde de trillers van de fluit en daarna die nachtegalen die invielen en hun trillers produceerden en probeerden hun gezang in het spel van de fluit met name te integreren. Het was ongekend prachtig en ik wist gelijk, dat ik zoiets nooit meer zou meemaken.
Toen het voorbij was, zei mijn buurvrouw alleen maar "jij hoorde het ook hé Pien", "wat was dat prachtig en bijzonder, al die nachtegalen".

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:38

Gaaf hoor Pien!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:44

Wat een geweldige ervaring. Heel leuk om te lezen Pien.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:49

Wauw wat gaaf Pien. Dat onthoud je idd voor de rest van je leven.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:13

Malenka schreef:
pien_2010 schreef:

Tijd om broed te bestellen? Ik heb afgelopen week broed van blauwplaat stropharia verspreid in de tuin. En een shi-take stam gedompeld om de groei op gang te brengen. In de hoop dat we in paddestoelen zelfvoorzienend kunnen worden.

Strooi je dat gewoon zo uit?
Op wat v soort stukje?
En weet je dan vrij zeker dat dat de paddestoelen zijn dienst gaan groeien?
Lijkt.me super daar zelfvoorzienend in te zijn , wel beetje soannymet paddenstoelen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:01

De blauwplaat stropharia schijnt heel makkelijk te zijn. Hij kan op stro en houtsnippers groeien, zowel in de zon als schaduw, zolang het maar vochtig is. Het aanbrengen doe je als een soort lasagna in lagen waarbij de laatste laag het broed geheel bedekt. Ik heb het nu op een wal van mest, hooi en stro en op een houtsnipperpad gebruikt. Ik ben heel benieuwd naar wat het beste resultaat gaat geven.

Het is een heel goed herkenbare paddestoel (die de concurrentie met andere soorten goed aan kan gaan). Dus ik ben er niet bang voor dat ik hem verwar met iets anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 15:17

Eet je die dan of snap ok het niet?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:34

Het zijn inderdaad eetbare paddenstoelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 12:32

Dank je wel Malenka. Dat is hier onbetaalbaar. IN de supermarkt zag ik onlangs voor het eerst een potje voor 10 euro. Dat maar niet gedaan.

Vandaag hebben we veel geplant (en we gaan morgen verder want we hebben nog veel meer).
Manlief maakte de gaten, ik deed de planten erin, onkruid omheen verwijderen en de houtsnippers er op, en manlief deed weer de snipperbakken vullen, met de aarde sjouwen, dus een perfecte samenwerking hadden we. Heel gezellig.

We hebben vanochtend geplant:
meloen, [aprika, 4 soorten tomaten van cerise (de kleintjes die je zo kan eten ) tot normaal, tros en super groot. Zelfs nog groter dan les coeur de boeufs. Ze zouden erg zoet moeten zijn en wel 1 kg per stuk worden en aangezien ik heel erg graag mijn eigen pasta saus maak en chutney (met courgette, uien etc l) vind ik dat wel heel erg handig.

Onze tuin begint vorm te krijgen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Manlief heeft hele dikke stokken alvast bij de kg tomaten gezet anders gaat deze het niet worden _O-
Afbeelding

De mosterdzaadjes die het al goed beginnen te doen en dat is zo heerlijk in de sla (lekker pittig)
Afbeelding
De aardbeien staan goed in bloei en ik vind dat de knoflookplant erg groot wordt en ik hoop dat er onder in de knol dus ook wat gebeurt
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Onze kas waar we nog plantjes hebben om in de tuin te zetten en voor vrienden het overtollige goed opkweken. We zitten in een tuingroep en we wisselen heel veel uit. Omdat wij beginnen krijgen wij veel en dat vind ik zo vreselijk tof dus ik wil ook wat terug geven, maar zoals jullie zien gaat dat wel lukken.
Afbeelding
Cadeau gekregen uit de tuin van vrienden geraniums, kruip plantjes ea klein grut. Hopelijk slaat het aan.
Afbeelding

Wat hier echt een probleem is om te komen aan betaalbare compost. We zoeken ons rot en waarschijnlijk word ik vandaag gebeld voor een prijs want ik heb iets gevonden 20 km verder op dus dat is goed.

Mijn man en ik werken in de ochtend tot 13 uur meestal en we genieten ervan en het is gezellig. Hopelijk gaat het lukken en slaat het aan.

De fruitbloesem gaat hem niet worden want is allemaal kapot gevroren net als bij vrienden. Dus dat is zonde. Hoe gaat het bij jullie? Lekker bezig?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:53

Wat een heerlijke update Pien. Jullie verzetten echt heel veel werk en dat is te zien.

Hier gaat het ook lekker. Afgelopen weekend hadden we wat hulp en we hebben samen balken tegen de heuvel gemaakt. Ik moet het nog afwerken. Maar ik ben er al zo ontzettend blij mee! :D

Afbeelding