Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:55

Als je over niet al te lange tijd een nieuwe keuken wil zou ik er nu niet veel geld instoppen.
Verven, spuiten of wrappen, ik zou voor het goedkoopste gaan wat er nog redelijk uit ziet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:06

Vandaag zou eindelijk de glazen binnendeur geplaatst worden tussen gang en living, zodat we niet meer stoken voor het hele huis :D

Maar helaas... dat liep even anders :P met het vastschroeven van de scharnieren in de deurpost, viel ineens de elektriciteit weg, boem, alles plat. Uiteindelijk hebben we de deurpost eruit moeten breken (huil) en een stuk pleisterwerk weggekapt, en bleken alle draden IN de deurpost te lopen en is de werkman er dwars doorheen gegaan met de boormachine (dubbel huil).

Nu is er én geen deur én we moeten een elektricien laten komen om de draden te fiksen -O-

Afbeelding

Kan er nu wel van profiteren om die strook behang weg te halen die we niet onder de deurpost uit kregen :P en ben al blij dat de werkman geen schok gehad heeft! Het nadeel van een doe-het-zelver huis, dit was toch een minder leuke verrassing :=

Ook even wat foto's gemaakt van de bovenverdieping, best nog wat werk aan :P maar begin maart starten de werken daar :D :D

Tussenkamer, op de oude bouwplannen staat 'bureau', wij hebben er nog niet echt een functie voor... de trap naar boven komt hierop uit. Rechts slapen we al (nog steeds zonder elektriciteit of verwarming, dus slapen in dubbele slaapzak en met de zaklamp onze weg vinden :') )

Afbeelding

Zicht naar de trap toe. De kozijnen zijn nieuw geplaatst maar vensterbanken ontbreken nog. De elektriciteitsdraden zijn hier ook een groot rommeltje :=

Afbeelding

De tweede (slaap)kamer boven moet nog afgewerkt. Die kamer heeft ook nog geen functie (iets met teveel kamers...) Mijn vriend zei al om er een B&B van te maken :P

Afbeelding

We denken dat hier misschien een badkamer had moeten komen?

Afbeelding

Afbeelding

Nog werk genoeg dus binnen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:39

Klinkt bekend allemaal :)
Daarom zijn we met de elektra maar gewoon vanaf 0 begonnen, dus alles afgeknipt en nieuwe "stoppenkast" erin.
Dat bleek tijdens het slopen geen overbodige luxe met alle losse draden in de muur, plafond en kozijnen. Soms gewoon in elkaar gevlochten om het ene draadje met de andere te verbinden.. Dat dat 60 jaar goed is gegaan is een raadsel.

Maar het is wel balen als je de helft weer moet slopen door zo'n foutje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 12:57

Pfff daar wordt je ook niet blij van. Kon jij dat allemaal zelf vervangen of heb je het moeten laten doen?

De elektricien kan morgen al, wat een geluk :) hij moest sowieso komen, want de aarding is niet helemaal ok en nog wat kleine bemerkingen, maar hij heeft de afspraak vervroegd omdat we nu met die kapotte draden zitten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:19

Haha ja ik doe alles zelf. Wij doen het hele huis ruimte voor ruimte (gaan dus pas verder als er iets klaar is meestal) dus om daar dan elke keer iemand voor te laten komen is lastig inplannen. En buiten dat scheelt het een hoop geld ;) en het is niet moeilijk (vind ik dan).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:30

Solleke dat verwacht je toch niet, elektra in je deurpost.
Wel flink balen.

Zoals palousa-boy schrijft, alles opnieuw (laten) doen qua elektra kan voordelen hebben.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:29

Dat is een tegenvaller, wel de mogelijkheid om het helemaal nu goed te realiseren
en dan weet je ook waar wat zit....
en heb je het gelijk boven voor elkaar ipv met zaklamp ;)
En nog veel werk te verzetten, maar heerlijk al die ruimte....

Benieuwd hoe het met je paardjes is, en vooral je patiënt :o

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 10:59

palousa: vind het echt heel knap van jou dat je alles zelf doet! Zoals je zegt, wij moeten veel werkmannen inschakelen en dan ben je zo een paar maanden verder eer ze een gaatje in hun agenda hebben. Daardoor loopt het wel wat trager allemaal, maar ach..

luuntje: haha nee, was wel een verrassing. Nu weten we ook meteen waarom de vorige eigenaars daar een gordijn hadden hangen ipv een deur :')

karin: dankje, met de paarden alles goed. Blijft gewoon fantastisch om ze uit je slaapkamerraam te kunnen zien. Sol hinnikt altijd zo lief als we durven ons hoofd uit de deur te steken :P Het weiland houdt het ook super goed, nu is er wel nog maar amper regen gevallen maar ben er heel erg blij mee.

Fotootje van gisteren <3

Afbeelding

Met de patiënt gaat het zo en zo. Hij is vrolijk en maakt geen koorts, maar de bult op de wond wil niet wegtrekken. Ondertussen al 2 x een echo laten maken en hele straffe antibiotica kuur. Het vocht in de bult lijkt weg (via de echo gezien) maar de dierenarts zou toch echt graag zien dat de bult zelf ook wegtrekt. Dus we doen nog maar wat door.... volgende week nieuwe echo.

Hij mag wel al lekker stappen :) zijn spieren zijn wel helemaal weggesmolten :(:)

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:34

Die bult is waarschijnlijk een soort blauwe plek of littekenweefsel? Ik smeer graag met Traumeel gel en/of Omni Milk (van Phytonics).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:56

Heerlijk je paarden aan huis.
Hopelijk trekt de bult nog weg bij de patient en kan hij weer spieren op gaan bouwen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 14:21

De chirurg (Tom Mariën) dacht aan een ontwikkelend abces, maar ik begin ook meer te neigen naar littekenweefsel. Het was natuurlijk wel een heel erg diepe wond.. Zoiets heeft gewoon tijd nodig om te helen :) maar snap wel van de dierenarts dat die voorzichtig is.

Smeer momenteel met trekzalf in een poging het abces te laten doorbreken :) als het er dus één is..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:33

Bij vermoeden van een abces is trekzalf idd het beste :j

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:21

Super dat het met je paardjes goed gaat, en zo'n grote diepe wond heeft tijd nodig! :j

En dat hinniken zodra je een/de deur opent mis ik enorm, dat deed mijn oude paard <3
en die heb ik heel lang gehad, ruim 22 jaar....

Groet Karin.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:24

Littekenweefsel kan ook.
Al hoop ik van niet voor je paard.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:22

Benieuwd of je paardje nu al helemaal weer de oude is??? :j

En al verder gekomen met de werkzaamheden .... andere plannen of tegenvallers??? :o

De lente is begonnen en buiten zal er nu ook wel veel gebeuren, tijd voor een update.... :)F

Groet Karin.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:14

Even een nieuw "schopje" :wave:

Nog steeds erg benieuwd naar alle vorderingen!

Groet Karin.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:39

Ik ook

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:41

Ik eigenlijk ook wel :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 13:22

Haha zal morgen er even voor gaan zitten om een update te geven :)

Veel grote dingen zijn er (nog) niet gebeurd, vandaar even geen updates. Plafond-man blijft maar om uitstel vragen, dus we kijken nog steeds tegen prachtige betonnen plafonds aan -O-

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:53

Nieuw schopje :+

De natuur is vast ook wel ontploft bij jullie,
alles groeit en bloeit .....
Dus tijd voor nieuwe up dates :j

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:53

Tijdje radiostilte hier, na het ongeluk van mijn paard heb 'k een tijd geen puf meer gehad om alles op de foto te zetten of enthousiast te schrijven :)

Er is in de tussentijd nog best veel gebeurd, maar het leukste is dat ze 31 mei eindelijk onze plafonds komen zetten :D een update over het huis en alle werken volgt dus nog :)

Ook hebben we een paar super toffe broedgevallen, oa Kievit in de paardenwei :D

Door de verrekijker ook een paring gezien én het mannetje dat een nest aan het maken was (nestkuiltje graven en er takjes ingooien). Maar ze maken een tiental nesten en het vrouwtje kiest dan het beste, dus als madam voor een andere plek kiest... ;)

Kievit loopt steeds meer terug omdat ze meestal broeden in landbouwgebied en de nesten omgeploegd worden voor de kuikens kunnen uitvliegen. Daardoor zie je ze nog wel, maar is het moeilijk om veel nieuwe kuikentjes groot te brengen..

Ook hebben we broedende Groene specht :D zo'n leuke vogel!

Afbeelding

Je hoort hem overdag "lachen", ze hebben zo'n typische roep die op gelach lijkt. En soms als 'k 's ochtends hooi haal wandel 'k voorbij de boom waar hij zit en komt hij er heel snel uitgevlogen. Verder is 'ie nogal verlegen :(:)

Hebben we veenmollen ontdekt in de wei *\o/* was op een avond met een biologen-vriend de weide aan het inventariseren (ieder zijn hobby :+ ) en ineens hoorden we het typische veenmollengeluid. Super blij, zeker toen er dan ook nog een andere veenmol antwoordde :D

(niet mijn filmpje)

We hebben ook het bos geïnventariseerd, met super toffe soortjes, het leukste is dat we baby-vinpootsalamanders gevonden hebben (rode lijst soort) dus ze planten zich voort bij ons :) super fijn!

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook een berg sfeerfoto's van het bos maar dat is misschien niet zo interessant _O-

De weilanden beginnen ook echt mooi al hun 'natuurschatten' te tonen :D we kunnen duidelijk onderscheid zien tussen het weiland vlak tegen het huis, en het weiland achter het bos.

Vlak tegen het huis, typisch dotterbloemhooiland, met een tapijt van Egelboterbloem, Pinksterbloem en Echte koekoeksbloem. Zo blij mee :D dit is het zomerweiland van de paarden, hier mogen ze binnenkort op.

Afbeelding

Het weiland achter het bos is veel droger, een typisch mesofiel hooiland. Met als topper het mini plantje Muizenstaart (ook een rode lijst soort!)

Op dit weiland vooral veel Grote Vossenstaart, Scherpe boterbloem, Pinksterbloem en tal van composieten ('k wacht op de bloemetjes om er een naam op te plakken :P )

Afbeelding

Dit weiland is vooral vooraan gedomineerd door Grote vossenstaart, achteraan wordt dit véél ijler en staat het bomvol Reukgras en Knoopkruid :D

Afbeelding

Dit weiland zal gehooid worden (gedroogde boterbloemen kunnen geen kwaad, dus prima voor de paarden). Ik wacht met hooien tot het knoopkruid in bloei is kunnen komen (belangrijk voor de bijen en voor de overleving/voortplanting van de plant). Daarna mogen de paarden er 1x op en daarna gebruik als winterweiland - afgewisseld met paddock als het té nat wordt.

Deze post is al veel te lang geworden :)) maar het is echt een evenwichtsoefening tussen goed management voor de paarden en goed management voor de natuur. Toen de Kievit aanstalten maakte om de broeden bij ons, heb 'k bv de paarden even van dat stuk wei afgehaald, zodat hij niet verstoord werd.

Oja, dit is Muizenstaart <3

Afbeelding

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:32

Leuk, weer en updaten! Volg al een hele tijd naar nooit gereageerd tot nu toe.

Waar ik smakelijk om moest lachen is dat jij blij bent met veenmollen. Hier hebben we ze in overvloed, en kunnen we ze wel schieten omdat ze veel jong gewas opeten (jonge prei enz)

Wat is de reden dat je er zo blij mee bent?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:35

Ben er sowieso al blij mee omdat het gewoon coole insecten zijn. Ik bedoel, check die voorpootjes dan *\o/*

Maar ze zijn hier (in Vlaanderen) ook steeds zeldzamer aan het worden (oa omdat ze vroeger fel bestreden werden). In sommige provincies zijn ze zelfs bijna verdwenen. Dus daarom wel leuk dat ze hier in de wei voorkomen :)

edit: misschien ben 'k soms ook te snel enthousiast, sta hier om elk plantje en beestje te juichen :+ mijn vriend staat er dan meestal zo bij => >;) :roll:

:D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:42

Ik vind het een super update. Ik ben zelf niet zo'n plantjes en beestjes kenner. Maar kom wel uit een familie die zo is. Ik kan er altijd erg van genieten als iemand gepassioneerd hier over verteld of laat zien.

Edit: spelfaudt

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:00

Solleke_Noah schreef:
Ben er sowieso al blij mee omdat het gewoon coole insecten zijn. Ik bedoel, check die voorpootjes dan *\o/*

Maar ze zijn hier (in Vlaanderen) ook steeds zeldzamer aan het worden (oa omdat ze vroeger fel bestreden werden). In sommige provincies zijn ze zelfs bijna verdwenen. Dus daarom wel leuk dat ze hier in de wei voorkomen :)

edit: misschien ben 'k soms ook te snel enthousiast, sta hier om elk plantje en beestje te juichen :+ mijn vriend staat er dan meestal zo bij => >;) :roll:

:D

Ik snap je helemaal hoor! Toen ik klein was ook een poosje een veenmol
als 'huisdier' gehouden, maar daar was mn vader niet zo blij mee _O-
Maar die poten zijn idd errug gaaf!