Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:27

En wat je ook nog kan doen, neem je meterstanden 1x per dag op op een vast tijdstip, dus ieder dag bijvoorbeeld om 12:00. Kijk dan of er grote verschillen per dag optreden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:29

lifaya schreef:
Ik weet wie de vorige bewoner is, heb hem gevonden op Facebook. Maar ik weet niet of hij hier op zit te wachten.

zou daar voorzichtig mee zijn.. behalve als hij een formulier heeft met zijn handtekening als oude bewoner en de jouwe als nieuwe bewoner plus de handtekeningen.. dan kun je dat zo sturen naar de energiemaatschappij voor een aanpassing van de eindnota..

de eindstanden die op zijn eindnota stonden, staan gewoon in het systeem, dus die hoef je niet op te vragen..

hoe hij hoog verbruik realiseerde, denk niet dat je daar antwoord op zult krijgen..
je kunt hem hooguit vragen of hij ooit problemen heeft gehad met de energiemaatschappijen over hoog verbruik en wat daar toen uitkwam.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:33

Alvaron schreef:
En wat je ook nog kan doen, neem je meterstanden 1x per dag op op een vast tijdstip, dus ieder dag bijvoorbeeld om 12:00. Kijk dan of er grote verschillen per dag optreden.

dat is net zoiets als 1x per dag op de weegschaal gaan staan en je de pleuris schrikken als je smorgens wakker wordt en een kilo zwaarder bent als de dag ervoor..

je kunt het beter per week noteren, om zo de kleine schommelingen juist 'toe te staan'.
zeker met zo'n kleine gebruiker als TS, lijken kleine beetjes al 'enorm' en leiden alleen maar af bij het zoeken naar eventuele oorzaken. betekent anders dat je bij moet gaan houden of je stofzuigt, hoe lang je dat doet, hoe lang je koelkast openstond en of dat een warme dag was of juist een hele koude en dergelijken als je iedere schommeling per dag wilt bekijken.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 08-05-15 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:33

ik zou pas met de vorige bewoner kontakt opnemen als je voor 100% duidelijkheid hebt, waardoor de hoge verbruik wordt veroorzaakt. Als je het al zou doen, zeker niet in dit stadium.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:06

elenaMM77 schreef:
dat is net zoiets als 1x per dag op de weegschaal gaan staan en je de pleuris schrikken als je smorgens wakker wordt en een kilo zwaarder bent als de dag ervoor..

je kunt het beter per week noteren, om zo de kleine schommelingen juist 'toe te staan'.
zeker met zo'n kleine gebruiker als TS, lijken kleine beetjes al 'enorm' en leiden alleen maar af bij het zoeken naar eventuele oorzaken. betekent anders dat je bij moet gaan houden of je stofzuigt, hoe lang je dat doet, hoe lang je koelkast openstond en of dat een warme dag was of juist een hele koude en dergelijken als je iedere schommeling per dag wilt bekijken.

Maar als je het dagelijks doet gedurende een langere tijd, dan kun je wel zien of er een bepaalde tendens in zit. En natuurlijk kun je dan per week/maand gaan kijken of er grote onregelmatigheden te vinden zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:41

Morganlefay schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik denk niet aan een lek. eerder aan tappen. en dat ka ook door bijv. de buren die een of meerdere stopcontacten op de zelfde hoogte hebben. een kabel opvissen vanuit de muur is dan niet moeilijk meer.

Moet je een lange boor voor hebben, tenzij het vooroorlogse huizen zijn.

daar verkijk je je serieus best wel op. Zulke dikke muren zitten er in de meeste appartementen niet. maar ts zei, dat als ze alle stekkers eruit haalt de meter verder niet meer loopt. Dat is wel vreemd. Heb je de stekkers er al eens 24 uur uitgelaten en dan gekeken of het verspringt? al is het dan dus logischer dat het echt de meter is die op tilt slaat. als ie iets moet gaan doen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:03

Als de meter nu redelijk normaal loopt, zit de ellende van die meterstand dus in het verleden en kan ze nu meten wat ze wil maar vind ze geen gekke dingen meer.

Ze kan best een hele tijd zijn afgetapt maar is dat nu niet meer aan de orde, buurman?
Of de buurman heeft bij een andere buur melding gemaakt en ze zijn rap gestopt met tappen.

Ik vermoed dus dat ze nu niks meer vind, hooguit ergens nog een verstopt draadje, als dat ook al niet is weggehaald.

Zo draait TS op voor kosten die ze zelf nooit heeft gemaakt maar het is niet te bewijzen.
Enige waar ze voor kan zorgen is dat het niet nogmaals gebeurd door haar meter in de gaten te blijven houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:25

TS, even voor de beeldvorming: heb je een analoge meter (met zo'n draaischijf) of een moderne, digitale meter?

spatter schreef:
Als de meter nu redelijk normaal loopt, zit de ellende van die meterstand dus in het verleden en kan ze nu meten wat ze wil maar vind ze geen gekke dingen meer.

Ze kan best een hele tijd zijn afgetapt maar is dat nu niet meer aan de orde, buurman?
Of de buurman heeft bij een andere buur melding gemaakt en ze zijn rap gestopt met tappen.

Ik vermoed dus dat ze nu niks meer vind, hooguit ergens nog een verstopt draadje, als dat ook al niet is weggehaald.

Zo draait TS op voor kosten die ze zelf nooit heeft gemaakt maar het is niet te bewijzen.
Enige waar ze voor kan zorgen is dat het niet nogmaals gebeurd door haar meter in de gaten te blijven houden.

Waar baseer jij zo stellig op dat TS wordt afgetapt?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 00:00

lifaya schreef:
Net gemaakt

[ [url=m/2uiTTn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de meter van ts (oh link doet het niet)
Draaischijf dus

Rennie89

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 00:58

Ik denk dat aftappen ook deen aanwezige kans is vanwege het extreme verbruik en nu minder. Ik ben benieued wat er zo te zien is aan mn meter. Ben nog aan t werk

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 03:52

Hij is 1 watt omhoog gegaan, koelkast heeft ca 0, 3 verbruikt als ik hrt goed heb. Maar ik heb geen duidelijke komma dus zie niet hoe ver die was toen ik weg ging. Maar heb al wel vaker gehad dat die tijdens werk maar 1 omhoog was gegaan. Gisteren was uitzonderlijk met 6

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 13:56

Cv had ik afgelopen nacht nog aangedaan en mijn mobiel en iPad in de lader. Het is nu nog 1 kWh gestegen. Wel gek dat die dan nu zo weinig stijgt. De tv kan het niet zijn qua verbruik, al ging die meter wel redelijk hard als die aanstaat, en verder alleen nog de computer met internet

Cheyenne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:39

Ik kom hier even binnen vallen. Ik las dat er een nieuwe meter is geplaatst. En dat de standen wel normaal zijn geweest. Heeft dit een verband met elkaar? Dus toen de meter vervangen werd dat toen de standen hoger werden. Je zou toch bijna denken dat er eigenlijk een komma zou horen te staan, maar dat deze niet meer leesbaar is. Een kapotte meter kan natuurlijk nog steeds bij het derde of vierde cijfer. Iig succes met alles hoop dat alles goed komt.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:37

Waar heb jij dan gelezen dat er een nieuwe meter is geplaatst?
Of heb ik daar overheen gelezen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 11:30

Er is geen nieuwe meter geplaatst helaas

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 19:19

Inmiddels staat de meter op 88141

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:26

Ik dacht even de oplossing voor jou probleem gevonden te hebben, maar kan er geen bewijs voor vinden. Ik las een artikel in het blad 'Eigen huis' en daarin stond dat veel mensen te veel betalen door een te grote gasmeter. Je kunt dat hier nagaan: https://www.eigenhuis.nl/acties/meldpun ... nsluiting/

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:39

Hevonen schreef:
Ik dacht even de oplossing voor jou probleem gevonden te hebben, maar kan er geen bewijs voor vinden. Ik las een artikel in het blad 'Eigen huis' en daarin stond dat veel mensen te veel betalen door een te grote gasmeter. Je kunt dat hier nagaan: https://www.eigenhuis.nl/acties/meldpun ... nsluiting/

probleem zit hem niet in het gas maar in het electra..

en een grote meter zegt niets over het verbruik, maar over de mogelijkheid om meer te verbruiken..

een grote gasmeter heeft een grotere doorlaatwaarde dan een gewone gasmeter..
betekent dat je meer gas per seconde de meter kunt laten passeren..
wat bijvoorbeeld op een kwekerij zeer hard nodig is in de winter, of in een subtropisch zwemparadijs of andere grote gebouwen.. daar heb je aan een kleine huistuin en keuken aansluiting niets..
het is ook geen grote meter, maar een hogere aansluitwaarde.

deze meters veroorzaken geen hoger verbruik, maar zijn duurder in plaatsen en hoger in netbheerderskosten.

een normale electra aansluiting is 3x35 ampere.. als deze meter al zo oud is, kun je er bijna de donder op zeggen dat TS juist een aansluiting met een lagere aansluitwaarde heeft.. te weten 3x25 ampere.

een hogere aansluitwaarde, omdat je bijvoorbeeld te maken hebt met een lift, dan zou je misschien wel 3x50 of 3x80 (max. bij particulieren volgens mij), dat zijn hogere aansluitwaardes ('grotere' meters zoals radar dat dan pleegt te noemen).. betekent dat je per stop met 50 of zelfs 80 ampere kunt belasten zonder dat de stop eruit vliegt.. daar betaal je dan ook meer voor..

het zegt dus niets over het verbruik.. als je een hoge aansluitwaarde hangt in een garage waar alleen een peertje hangt voor de verlichting (dom dom dom), dan betaal je dus goudgeld voor de aansluiting en vrijwel 0.0 verbruik.

Cheyenne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:41

lifaya schreef:

Ik dacht gelezen te hebben dat er na het oprollen van de plantage er een nieuwe meter was geplaatst. Mijn fout dan, sorry. Heb ook zoveel gelezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:25

lifaya schreef:

In 1961 was die nog hartstikke nieuw :')

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:31

ja...maar hij is nu vast meer waard, hij is nu antiek, gewoon meer dan een halve eeuw oud.

Maar leuk is anders...Ts zit nog steeds met de hoge rekening, is aan het meten, ziet hem alleen omhoog gaan en volgens mij nog steeds geen duidelijk antwoord waar het probleem zit en of het verholpen gaat worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:32

Ben ook heel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Heb zelf de oxxio app gedownload om te kijken hoe ons verbruik gaat. Schrok me dood van de prijs die zij hanteren voor gas. 0.65ct voor 1m3 gas. Ik betaal 0.56ct. Dat scheelt nogal. Zou sowieso een overstap overwegen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:44

En Renee, hoe zijn de standen nu nu je alles uit de stopcontacten gehaald hebt?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:54

Wij hebben dit jaren geleden ook gehad en sindsdien houden we alle standen op een vaste dag in de week bij.
Is 1 minuut werk maar je hebt wel iets wat je kan overhandigen als er weer gezeik is.
Maar van oxxio hoor ik toch meer vervelende dingen.
Ik ben ook benieuwd hoe dit afloopt.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:45

ik zou toch contact opnemen met een juridisch loket. oxxio neemt een loopje met je. Ze spelen een spel wie heeft de langste adem. hier heb je echt hulp bij nodig.