Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 21:50

Hij woog 91,1 kilo voor het slachten en ik heb geen idee hoeveel kilo daarvan over is gebleven.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:14

Toch wel even wennen: van een hele, nieuwsgierige Rembo, naar stukjes hapklare Rembo. Het vlees ziet er wel goed uit. Eet smakelijk!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:24

Ik kan het even niet terug vinden, maar hoe oud was rembo??

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:34

Bijna 10 maanden oud. We kregen hem toen hij 3 maanden was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:30

Elise_0o schreef:
Hij woog 91,1 kilo voor het slachten en ik heb geen idee hoeveel kilo daarvan over is gebleven.

Opzoeken leverde dit getal op : normaal 68 - 77% gemiddeld: 72%.
Dat is hoog, meestal wat ik tegenkom qua bruikbaar vlees ligt rond de 50, maar dat is wel kleinvee.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 00:17

Wow, wat komt er veel vlees van af. Het ziet er goed uit, krijg er spontaan trek van. :-)

Leuk dat je ook deze foto's met ons deelt!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:43

Ik blijf het een leuk topic vinden. Konden we allemaal maar zo met ons eten omgaan. En dan te bedenken dat er kinderen zijn die niet weten waar melk vandaan komt, of hoe een aardappel groeit, of waar een speklapje vandaan komt... Dat gaat jullie kind niet overkomen! :D
m_d3l13fj3 schreef:
de bio industrie (dan eet je toch alleen biologisch vlees?).

Nee, dit is bio industrie: "Doelstelling van veehouderijbedrijven in de bio-industrie is het behalen van een hoge productie tegen de laagste kosten. Voorbeelden van bio-industrie zijn legbatterijen en megastallen."

Meer info hier. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:58

Dat vlees ziet er echt super goed uit! Als we het wat ruimer hebben willen we nog een keer samen met mijn schoonzus en schoonouders een varken en halve koe kopen om te laten slachten.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:45

Ik volg je topic ook al een tijdje, maar wat ziet het vlees er goed uit zeg! Ik krijg meteen zin om te koken en lekkere maaltijden ervan te bereiden. En je weet precies wat er op je bord ligt en wat de (goede!) omstandigheden zijn geweest waarin het dier geleefd heeft! Eetsmakelijk alvast vanavond! Helemaal super dit :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:00

zonnebloem18 schreef:
Dat vlees ziet er echt super goed uit! Als we het wat ruimer hebben willen we nog een keer samen met mijn schoonzus en schoonouders een varken en halve koe kopen om te laten slachten.

Die halve koe is dan hopelijk al geslacht..? :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:06

Haha nee je kan bij de boer aangeven dat je een halve koe wil kopen en als hij dan een koper heeft voor de andere helft gaat hij naar de slacht.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:10

http://www.koopeenkoe.nl/ :j

Vlees ziet er echt goed uit! Dit is echt wel een droom van me om dit later te kunnen doen. Je weet precies waar je vlees vandaan komt en wat voor leven het heeft gehad. Top!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:33

Wauw wat een prachtige stukken vlees. Hoeveel KG vlees heb je nu uiteindelijk ongeveer (als in: wat is nu je kiloprijs en is dit veel goedkoper dan in de supermarkt?)

Waarom is eerst elektrocuteren toch diervriendelijker dan direct schieten? Bij paarden en koeien e.d. doen ze dat toch ook niet?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:15

jeetje wat een hoop mooi vlees heb je daarvan.
Ik heb het topic doorgespit, zalig dat je op die manier je dagen kan doorbrengen! :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:22

Prachtig lees en zo dapper dat je dat kunt!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:41

zonnebloem18 schreef:
Haha nee je kan bij de boer aangeven dat je een halve koe wil kopen en als hij dan een koper heeft voor de andere helft gaat hij naar de slacht.

Haha ok, zo zit dat.. :D

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:05

Net met open mond je hele topic doorgelezen, machtig interessant!
Wat een vlees komt er van één varken af zeg :oo Eten jullie nou alleen vlees dat van eigen dieren af komt, of koop je bijvoorbeeld ook nog rundvlees?

En je zegt dat het vlees niet biologisch is, omdat je niet biologisch voert. Hoe zit dat? Is biologisch voeren niet haalbaar of misschien ook gewoon niet je doel?

Jammer dat je moestuinproject (deels) gestopt is. Luisteren naar je lichaam is wel belangrijker in deze (gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!) :j Vind dat minstens net zo interessant.

Wat een droom om zo te mogen leven in elk geval! :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:20

misschien omdat bij varkens de hoofden wel gegeten worden en bij runderen en paarden niet?
Daarnaast heeft de grote van het beest natuurlijk ook wat te doen met de slachtmethode.

Volgens mij worden de meeste varkens ook eerst met Co2 verdoofd en dan geelectrocuteerd.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:10

Ik voer niet biologisch omdat het voor de dieren geen meerwaarde heeft (is niet bewezen iig) en omdat het voer 3 keer zo duur is dan normaal voer. Als er nou een wetenschappelijk onderzoek zou komen dat biologisch voer gezonder en beter is dan stap ik gelijk over.

De reden waarom ze eerst stroom geven weet ik niet. Misschien omdat varkens niet goed stil blijven staan en nogal een herrie kunnen maken? Ik zal het de volgende keer eens vragen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:19

Ik denk dat het dan het soepelste verloopt, zo min mogelijk stress (is te zien aan de grootte van de milt wanneer open gesneden.) Varkens krijg je niet echt ergens vast met een touwtje. Denk dat dat ook mee speelt

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:23

Heel gaaf! Zoiets wil ik later als ik groot ben ;) ook graag: je eigen dieren voor de slacht hebben.

NenaC schreef:
Volgens mij worden de meeste varkens ook eerst met Co2 verdoofd en dan geelectrocuteerd.

Ik ben een keer naar een grote varkensslachterij in Denemarken geweest en daar verdoven ze met CO2, hangen ze ze aan de achterpoten op en snijden de keel door zodat ze leegbloeden. Wat normaal is in Nederland weet ik eigenlijk niet.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:33

Misschien ook wel leuk om te melden, we zijn bezig om een dekbok voor onze Landgeiten te vinden. Ik wil ze in november laten dekken zodat we in de lente lammetjes krijgen :)

Deze pappa hebben we op het oog (via marktplaats).

Afbeelding

We willen de geitjes die er uit komen verkopen en de bokjes naar de slacht doen.
Geen idee of geitenvlees lekker is, iemand die dit al vaker op heeft?
Ook willen we de geiten gaan melken, iemand ervaring met kaas maken? :P

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:35

Elevien schreef:
Heel gaaf! Zoiets wil ik later als ik groot ben ;) ook graag: je eigen dieren voor de slacht hebben.

NenaC schreef:

Ik ben een keer naar een grote varkensslachterij in Denemarken geweest en daar verdoven ze met CO2, hangen ze ze aan de achterpoten op en snijden de keel door zodat ze leegbloeden. Wat normaal is in Nederland weet ik eigenlijk niet.

CO neem ik aan (Koolmonoxide) want van CO2 gaan ze niet slapen.

Dit ademen wij nu ook in :D

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:39

Desty schreef:
Elevien schreef:

CO neem ik aan (Koolmonoxide) want van CO2 gaan ze niet slapen.

Dit ademen wij nu ook in :D

Nee hoor, CO2, gelukkig ademen wij niet zulke grote hoeveelheden in als zij toegediend krijgen ;) .

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:45

Dat wist ik niet!