Sonja_vR schreef:maar hoeveel belasting mag je gaan betalen over het geld dat je op de bank hebt staan?
ik heb nog nooit zoveel vermogen achter de hand gehad dat de belastingdienst het interessant vond, maar ook spaargeld kost geld vanaf een bepaald bedrag.
Je betaalt belasting over je inkomen, dus niet het spaargeld zelf, maar de rente. Over je inkomsten uit spaargeld betaal je een vast percentage van 30%. De overheid veronderstelt dat je 4% rente over je spaargeld ontvangt (is tegenwoordig al lang niet meer zo!). Je moet dus 30% van 4% betalen. Dat komt neer op 1,2% van je spaargeld. Dus je spaargeld zelf blijft hetzelfde, maar de rente mag je inleveren 
Dit geldt trouwens pas vanaf zo'n 21.000 euro (eenpersoonshuishouden).
zerena schreef:ik was al niet van plan om in mijn eentje zo'n grote hypotheek te nemen dat ik meer dan 600 moet betalen per maand.
Maar ik snap je standpunt.
Is dat nog te halen in deze tijd? Met een verplichte lineaire of annuïteiten hypotheek kwam ik al op een maandbedrag van ruim 700 euro (bruto) per maand voor een hypotheek van 135.000 euro (met rentepercentage van 5%). Natuurlijk krijg je hypotheekrenteaftrek, maar dat voordeel vervalt ook tijdens de looptijd omdat je de hypotheek aflost.