[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:24

Dames en Heren ;)

Zou ik me hier ook mogen melden?
Ik ben van plan om een huis te gaan kopen (alleen) en wil me nu gaan verdiepen in alles wat er bijkomt.
En ik hoop dat jullie me een beetje willen helpen.
En dan gaat het mij er voornamelijk om wat voor extra dingen erbij komen, zoals verzekeringen en dergelijke.
Dat je een hypotheek af moet sluiten weer iedereen wel :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:54

zerena schreef:
Dames en Heren ;)

Zou ik me hier ook mogen melden?
Ik ben van plan om een huis te gaan kopen (alleen) en wil me nu gaan verdiepen in alles wat er bijkomt.
En ik hoop dat jullie me een beetje willen helpen.
En dan gaat het mij er voornamelijk om wat voor extra dingen erbij komen, zoals verzekeringen en dergelijke.
Dat je een hypotheek af moet sluiten weer iedereen wel :D

Jeetje, wat een toeval, dat wou ik net schrijven :))

Na jaren huren ben ik nu toch voorzichtig aan het rondkijken naar een koophuis(je). Volgende week een orienterend gesprek bij een hypotheekadviseur, en ik ben er nu al zenuwachtig voor.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:09

Haha kunnen we samen op ;)

Je bent alleen al iets verder dan mij.
Ik wil eerst zelf echt even kijken hoe en wat en dan vanaf september echt met een hypotheekadviseur om tafel.
Dit komt meer ook omdat ik het de komende weken nog erg druk heb met mijn werk (vakantieperiode)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:09

Join the club :D
Ik heb vanmiddag gesprek bij de 2e hypotheekverstrekker, om te vergelijken.
En hopelijk van de week het 1e bod uitbrengen :j

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:14

Ik hoop dat het allemaal kan, ik huur nu al jaren en zou toch wel graag écht een plekje voor mezelf willen. Ik wil alleen geen apartement, echt een huis(je) met een tuin, en op 1 salaris kan dat nog best lastig worden ...

Spannend Amanda!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:18

Is idd lastig genoeg.
Ik wil ook graag een "gewone" woning, en geen apartement meer.

Verschilt ook wel in welke regio je wil kopen.

Amanda succes!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:04

Kom vandaag ff binnen vallen heb zojuist bod gedaan en heb zoveel stress.
Zo leuk vind ik jet niet maar voelt alsof ik geen keuze heb, ben dus niet echt blij

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:11

klinkt idd minder genieten, als het als een moeite voelt ....

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:12

Dat klinkt niet leuk nee. Waarom voelt het of je geen keuze hebt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:20

Ik ben scheefhuurder en betaal dit jaar 6.5% meer huur, aangezien de overheid wilt dat je zelf kk betaald wordt dat een duur grapje. Nu mag je 5% mee financieren, volgend jaar nog maar 4 er is bepaalde druk.
Ik ben alleen en alleen huis kopen is eng, moet ook af zijn kan niet klussen..heb 2 paarden volpension, wordt wel aanpassen allemaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:25

ow, jij hebt ook die leuke huursverhoging gekregen tita , wij ook en om nu te zeggen dat wij zo een lage huur hadden :n vind de hele situatie op de huurmarkt zo ontzettend raar, het lost ook niets op :n maakt het alleen maar moeilijker heb ik het idee.
zeker in combinatie met de maatregelen op de koopmarkt die voor op gang komen van , zouden moeten zorgen , maar die mijn inziens echt het totaal tegenover gestelde bewerkstelligen...
politici en logica :? ik zie het niet

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:26

Dat klinkt idd behoorlijk stressvol ja. Is het wel een leuk huis, of meer gekozen 'omdat het moet'?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:51

Gekozen omdat het moet..... Helaas in Dordrecht.
Staat op funda Frida katz erf 122 is zeer scherp geprijsd mensen gaan scheiden.

Sonja het lukt wel want ik ga mijn huis uit, en moet die verhoging alleen betalen...op inkomen wat ik niet meer heb.
Maar de huur over 30 jaar zou ruim 1100 euro worden....vandaar maar koophuis
Maar zie zo tegen alles op.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:55

@Tita: oeh, dat is helemaal niet leuk zo, jammer zou toch bijzonder leuk moeten zijn om een eigen huisje uit te zoeken :(:) . Ik weet verder niks van huren/huurregels, altijd koop gehad. Heb je wel iemand waarmee je het e.e.a. kunt bespreken/kort sluiten, kan me voorstellen dat je daar behoefte aan hebt.
*heb zelf eens in m'n uppie een boerderijtje op een veiling gekocht := , was ook erg spannend*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:58

Heb goed stel hersens :) en kan zeer goed logisch nadenken.
Mijn pa ging mee met de bezichtigingen enzo

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:10

@Tita: ;) , zelf vind ik het dan altijd fijn om m'n motivatie/keuze te bespreken, nou ja, bespreken, laat me eigenlijk toch niet meer vanaf brengen. Zo'n aankopen blijven hoe dan ook altijd spannend.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:24

Ooh zo klinkt het toch echt niet leuk tita.
Ik wil ook een huis kopen om "goedkoper" uit te zijn per maand.
En bovendien komt een koophuis naar je toe en huurgeld gooi je eigenlijk alleen maar weg.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:08

zerena schreef:
Ik wil ook een huis kopen om "goedkoper" uit te zijn per maand.
En bovendien komt een koophuis naar je toe en huurgeld gooi je eigenlijk alleen maar weg.

Ja, een koophuis wordt uiteindelijk bezit, maar bedenk wel dat je zo'n 2,5x de hypotheek terug moet betalen aan de bank.
Stel je leent 200.000 euro. Je betaalt dan over de looptijd van de hypotheek zo'n 500.000 euro aan de bank (rente 5%). Hiervan krijg je uiteindelijk ongeveer 84.000 euro terug van de belasting (op basis van 42% belastingschijf). Een rekensommetje leert dat je omgerekend 600 euro per maand meer betaalt dan je uiteindelijk na 30 jaar over houdt. (500.000-200.00-84.000= 216.000 / 360 maanden = 600 euro) Met als kanttekening dat de hypotheek na 30 jaar is afgelost en het huis nog steeds 200.000 euro waard is.
Als je dus voor 600 euro per maand huurt (en het overige bedrag spaart, wat je normaal aan de hypotheek kwijt zou zijn) dan ben je net zo "goedkoop" uit en heb je na 30 jaar een vergelijkbaar vermogen.
Kortom, een huis kopen is niet zo voordelig als het lijkt ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:40

maar hoeveel belasting mag je gaan betalen over het geld dat je op de bank hebt staan?
ik heb nog nooit zoveel vermogen achter de hand gehad dat de belastingdienst het interessant vond, maar ook spaargeld kost geld vanaf een bepaald bedrag.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:46

ik was al niet van plan om in mijn eentje zo'n grote hypotheek te nemen dat ik meer dan 600 moet betalen per maand.
Maar ik snap je standpunt.

Toch heb ik echt liever iets wat van "mezelf" is dan dat ik het uiteindelijk weer af moet staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:50

Tita: dat is precies de reden waarom ik ook ga kopen. :j
Spannend absoluut. Maar ik vind het ook wel leuk. De huizenjacht, bezichtigen, gesprekken. Er komt een hoop bij kijken. Maar het is wel investeren in je toekomst uiteindelijk.
En ik ben ook alleen, moet veel zelf doen, ben ook geen klusser.

Anavond onverwacht een ander huis bezichtigd. Lang verhaal, kan niet openbaar. Maar als dit lukt.... Heb ik een groot huis voor een hele scherpe prijs. En het huis is echt super gaaf :):)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:11

Sonja_vR schreef:
maar hoeveel belasting mag je gaan betalen over het geld dat je op de bank hebt staan?
ik heb nog nooit zoveel vermogen achter de hand gehad dat de belastingdienst het interessant vond, maar ook spaargeld kost geld vanaf een bepaald bedrag.

Je betaalt belasting over je inkomen, dus niet het spaargeld zelf, maar de rente. Over je inkomsten uit spaargeld betaal je een vast percentage van 30%. De overheid veronderstelt dat je 4% rente over je spaargeld ontvangt (is tegenwoordig al lang niet meer zo!). Je moet dus 30% van 4% betalen. Dat komt neer op 1,2% van je spaargeld. Dus je spaargeld zelf blijft hetzelfde, maar de rente mag je inleveren ;)
Dit geldt trouwens pas vanaf zo'n 21.000 euro (eenpersoonshuishouden).

zerena schreef:
ik was al niet van plan om in mijn eentje zo'n grote hypotheek te nemen dat ik meer dan 600 moet betalen per maand.
Maar ik snap je standpunt.

Is dat nog te halen in deze tijd? Met een verplichte lineaire of annuïteiten hypotheek kwam ik al op een maandbedrag van ruim 700 euro (bruto) per maand voor een hypotheek van 135.000 euro (met rentepercentage van 5%). Natuurlijk krijg je hypotheekrenteaftrek, maar dat voordeel vervalt ook tijdens de looptijd omdat je de hypotheek aflost.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:44

Spekkie ik snap wat je bedoel maar bent niet geheel met je eens.
Ik betaal nu 505 euro huur per maand dat is over 30 jaar ong 1100 euro huur per maand.
Tot 700 euro jaarlijkse stijging van 6.5% en daarna ff inflatie van 2% genomen.

Na 30 jaar heb ik geen hypotheek meer en mijn huis kan afgelost zijn... Mis ontmoet ik een vent en ga ik hokken.
Goed na 30 jaar heb ik geen lasten meer maar de hypotheek en huur blijven beetje gelijk lopen metanalyse verschil dat huur doorgaat en als met pensioen ben, heb je minder inkomen maar nu is bedrag om te leven en later om te overleven.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:44

Spekkie ik wil ook geen hypotheek van 135.000 euro ;)
Bovendien kijk ik nu ook wel naar het netto bedrag, met dat ik weet dat het in de toekomst omhoog gaat.
Zoals Tita zegt kan er in de toekomst nog genoeg veranderen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:16

Maar dan gaan jullie er vanuit dat de hypotheekregels etc. wel gelijk blijven. Wie weet wat september doet dit jaar... Wij wachten sowieso tot de miljoenennota, mij zullen ze niet foppen ;)