Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:43

Ik heb een soortgelijk oppervlak, pal zuiden en bloedheet.
Heleboel planten overleven het bij mij niet in potten, ondanks elke dag bewateren.
Afgelopen jaar uitgevonden dat de Sundaville, Oleander, verschillende hibiscus, platycodon het goed overleven :)
Fuchsia wil wat meer schaduw hebben en struikmargrieten in de herfst doen het ook goed (maar verkleuren door de regen, dus liever wel onder een afdakje).
Lavendel is al geen geweldige plant om in een pot te houden en overleeft het op mijn terras ook niet, zelfs als hij in een zeer grote pot staat.
Aankomend jaar ga ik proberen of een sterk type hortensia het ook overleeft op mijn terras.

Verder heb ik er volgend jaar een oppottafel staan, klein tafeltje, twee 5-standenstoelen en een krukje om mijn voeten op te leggen.
Ik zou sowieso alleen voor planten gaan die op het kaartje een vol zonnetje hebben staan en alles ruim bepotten, met goede grond en voeding.

sMieke

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:00

Er leuke ideeën!

@mootje: mijn lavendel deed het ook heel even mooi, wat ik ook deed alles ging dood
Ik vind klimrozen ook super mooi maar ik weet niet of er een soort is die het uit houd haha

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:16

Gazania! Volgens mij is die een paar jaar geleden zelfs uitgeroepen tot balkonplant van het jaar. Het zijn van die gele bloemetjes die gek zijn op zon en prima tegen hitte kunnen. Ganzenbloem is volgens mij de Nederlandse naam. Verder heb ik hier in de volle zon nog tomaten en zonnebloemen. De wat kleinere zonnebloemsoorten kunnen ook prima in een grote bak op een dakterras.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:29

Ja die was ik vergeten! Zonnebloemen fleuren de boel ook wat meer op

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:42

dit zijn de foto's zoals het nu is maar er moet toch wel iets leuk van te maken zijn.
ik ken veel leukere balkonnen die nog kleiner zijn.
dacht eraan om aan de korte zijde (trapkant) 2 etage planten te maken, hoge achterin en kleine kleurrijke voorin. maar is even de vraag hoe ik die etages aanleg. achter de schotten zitten reling/hekje.
Bezoek moet ook eerst door de tuin (ons appartement heeft maar 1 deur)

tuin
tuin vanuit de voor/achterdeur (trap zit rechts achterin en vervelende buurman ook rechts)

achter/voordeur met leuke buurman andere kant

hoekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:49

Karin schreef:
Nicolletje schreef:
Karin: kan je ze niet op stal zetten?

Ook al aan gedacht, maar de enige plek waar ik ze daar heel misschien (maar niet gegarandeerd) vorstvrij kan neerzetten is echt te donker. -O-

En een zolder heb ik helaas niet, maar ze staan nu voor het slaapkamerraam. Op de verwarming, die vrijwel nooit aan staat. Doe ik dat wel, dan haal ik ze er wel even af. Eens kijken hoe het daar gaat. Keuken is misschien ook nog een optie: geen verwarming, maar wel vrij donker. Mijn (beneden)huis is nu eenmaal niet heel erg licht. Bedankt iig voor de tips tot nu toe. +:)+

Over dat afsnijden... Ik weet dat het bij frambozen en tomaten wel zo werkt. Zal Google er eens op loslaten of dat met oleanders ook kan. Ik wil dat ze net zo mooi en vol worden als hun mamaplant. :D

Beetje laat met reageren, maar mijn oleander gaat in de herfst de zolder op en wordt flink teruggesnoeid.
Oveigens fungeert mijn zolder als asielzoekerscentrum voor koukleumen :D
Mn Citrus, Lapageria, een paar pasiflora's en een verzameling Epyphillums staan altijd net voor de echte nachtvorst binnen en de laatsten gaan ook nog zonder water de winter door. Levert weer een berg "bloemetjes" op.
Zodra het weer toelaat krijgen ze weer een schop naar buiten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:08

Komen bij jullie ook al enkele bloembollen boven de grond? hier de Hyacinth die de grond uit schiet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:30

@Morganlefay: had je mijn andere posts ook gelezen? ;-)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:42

hier komt vanalles boven, nu nog ontdekken wat het allemaal is :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:01

He het topic leeft weer!

Ik heb geen bollen meer geplant, al zoveel pogingen gedaan in het verleden en het weigert gewoon op te komen hier.

De olijfboom heeft ingepakt gezeten met de vorstperiode. Ik twijfel nu of ik de hoes er af zal halen, omdat ze het weekend toch weer richting nachtvorst op gaan geven.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:10

ik zou de hoes er pas na het weekend af halen, zou zonde zijn als je het werk voor niets hebt gedaan.

ik heb een simpel ontwerpje gemaakt:

Afbeelding

links worden 2 bakken van verschillende hoogtes (etage idee)
en dat boompje rechts onder is een minitree apple (gekregen als kerstpakket :P )
en voor de decoratie natuurlijk de beestjes haha.
ik wilde eerst een overkapping maar daar is het terras veeeeel te klein voor (uitgetekend met stoepkrijt :+ )

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:12

Laurabram schreef:
He het topic leeft weer!

Ik heb geen bollen meer geplant, al zoveel pogingen gedaan in het verleden en het weigert gewoon op te komen hier.

De olijfboom heeft ingepakt gezeten met de vorstperiode. Ik twijfel nu of ik de hoes er af zal halen, omdat ze het weekend toch weer richting nachtvorst op gaan geven.

De olijfboom bij mijn vader staat nu binnen, ik zag dat daar gewoon echt olijven aan komen!!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:11

Ik heb zomaar mooie witte Helleborus bloemen ontdekt in m'n tuin *\o/*
Wat een weekje hogere temperaturen al niet kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:13

Onze tuin moet nog geheel aangeplant worden.
Vorig jaar in september betegeld en gras gelegd, maar de rest moet in maart denk ik hihi

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:16

Hee starten we weer op. Hier de sneeuwklokjes weer in de tuin, de rest bekijk ik wel weer na mijn vakantie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:17

Ik zag vandaag iets leuks langskomen:

Afbeelding

Wordt tijd dat het voorjaar wordt. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:19

Dat is echt heel leuk Karin! Zou ik ook wel willen maar ben niet zo handig.
En denk met twee kleine kids dat dat lekker leegscheppen is hihi

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:20

Of met een hond. Lekker slobberen. :D

Ik ben ook totaal niet handig, maar ik vind het wel een uitdaging. Net als de schutting schuren, dat staat ook op het lijstje. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:37

Dat is een leuke bak zeg!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:20

die is gaaf! ben alleen bang dat het water binnen no time verdampt haha
wel een uitdaging!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:29

Gewoon op tijd bijvullen. Ik vrees juist voor overstromingen. :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:18

Het probleem met zo'n klein bakje is dat het water heel snel verdampt - en als je bijvult zijn de temperatuurschommelingen enorm. Dat nemen de planten je niet in dank af. :n Hij moet dus absoluut in de schaduw, anders is de algengroei geprogammeerd. En het overwinteren van zo'n schaal is al helemaal een enorme uitdaging. Ofwel binnen, ofwel leeghalen en na de winter weer opstarten.
Waterschalen en minivijvers zijn echt een hoofdstuk op zich. Het is aartsmoeilijk om daar een biologisch evenwicht in te houden. Als je het dan toch probeert, neem dan zeker vijveraarde en geen gewone aarde zoals in het voorbeeld. Dan maken je planten eventueel een kans. ;)

Zelf heb ik een cementbak (60l) als mini-vijvertje staan. Die overwintert ook, hoewel ik de waterlelie echt heb opgegeven in dat kleine ding. Er staan alleen wat lissen in en een handvol zuurstofplantjes tegen de algen. Voor de rest een minipompje er in zodat het gezellig borrelt. <3 Maar zodra de kids allebei kunnen zwemmen komt er weer een echte vijver. Met vissen. Want ook die kan je in een klein bakje helaas wel vergeten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:42

Neuh, ik hoef er geen vissen in. Gewoon een bak water met wat groen, niet te moeilijk allemaal. Schaduw zal wel lastig worden in mijn tuin, helemaal nu mijn kerstboom van de vorige bewoner eruit is. Nou ja, het valt te proberen voor zolang het werkt. Bedankt voor de tips iig! :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:07

O, dat ziet er leuk uitzeg. Misschien wel een idee voor in m'n grote zinken teil!

Sneeuwklokjesvind ik ook zo mooi Margreet, maar die willen het bij mij maar niet doen helaas.
Fijne vakantie.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:08

Karin schreef:
Of met een hond. Lekker slobberen. :D

Ik ben ook totaal niet handig, maar ik vind het wel een uitdaging. Net als de schutting schuren, dat staat ook op het lijstje. :+

Schutting schuren? :')
Veel succes hihi hoeveel meter heb je?
Wij hebben vorig jaar zo'n 20 meter moeten schuren en dat was echt een takkewerk!
Gelukkig na de eerste 8 meter uitgevonden dat schoonspuiten met de hogedruk best effectief was.
De grootste delen beits/verf haal je er dan af :j wie weet heb je daar wat aan :j