Motorrijbewijs, wie ook?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blinnii

Re: Motorrijbewijs, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:19

Het is stil hier..

Vandaag les 4 gehad, weer lekker de weg op geweest :) Gaat volgens instructeur erg goed, heb er zelf ook wel een goed gevoel bij. Merk wel dat ik soms ruzie heb met mijn richtingaanwijzer, dan kan ik de knop niet vinden of druk ik op de toeter.. of zoals vandaag per ongeluk mijn groot licht aangezet. En niemand die dan ook even seint (of ik heb dat bij het parkeren ineens moeten doen, geen idee)?

Hoop dat we volgende week verder gaan met de bijzondere verrichtingen, daar gaat uiteindelijk toch m'n eerste examen om. :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:52

Snoevie schreef:
Leuk,een motortopic!

Ik ben ook druk aan het lessen,mijn lesmotor is een Kawasaki ER6-N
Nu ben ik een beetje aan het rondkijken maar als ik zelf een motor ga kopen na het slagen,dan valt mijn oog nu op een Kawasaki ZXR400 dankzij de tip van een motorrijdende vriendin!

Leuk, wel in groen hè haha
Ik heb een ZX6R :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:01

Haha nou ik wilde eigenlijk iets in t zwart, maar kawa groen is ook erg leuk. Vandaag lekker bezig geweest met het achtje, langzame slalom en lopen&parkeren. Bij alle oefeningen nog even puntjes op de I en dan mijn AVB aanvragen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:38

Zwart is juist minder veilig, je word al zo slecht gezien...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:43

Hmm dat is ook weer zo. Om die reden heb ik een witte helm gekocht

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:55

Mijn vriend heeft een week geleden een proefles gehad. Ze gingen gelijk de openbare weg op, is dat normaal?
Ik vond het maar een beetje eng :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:59

Dat is wel snel al zeg. Als je nog niet erg vertrouwd met de motor bent lijkt t me wel wat snel

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:01

Snoevie schreef:
Dat is wel snel al zeg. Als je nog niet erg vertrouwd met de motor bent lijkt t me wel wat snel

Hij en z'n vriend hebben wel ervaring met schakelbrommertjes en vertelden dit ook aan de instructeur.
Wellicht daarom? Al lijkt het me toch een verschil. Ze hebben alleen aan het einde van de les op een parkeerterrein geoefend met bijzondere verrichtingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:03

Ohja dat kan idd dan wel. Al vind ik t zelf nog wel vlot

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:25

Wij gaan ook altijd meteen de weg op hoor... Evt kunnen we wel achterop

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:50

Polly schreef:
Wij gaan ook altijd meteen de weg op hoor... Evt kunnen we wel achterop

Oke! Ja, ik vroeg het me af omdat ik dat toch best apart vind. Zelf zou ik me prettiger voelen met een paar oefenrondjes op een industrieterrein bijvoorbeeld, maar denk dat ze ook per persoon kijken toch? :)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:51

Vind dat toch wel vreemd.. Hoewel ik ook scooters gewend ben, rijdt een motor toch anders en reageert die ook anders als je plots moet remmen.

Ik heb eerst de remproef gedaan op een parkeerplaats en rijd nu zelf op de openbare weg, ook autoweg. Weet nu zeker dat ik kan handelen als ik plots flink moet remmen en dat geeft toch een zeker en veilig gevoel :)

Weet nog wel dat ik met de auto mijn eerste les al op de snelweg zat.. Ook niet echt verantwoord als je nog helemaal niet weet waar en hoe je moet kijken etc..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:52

Blinnii schreef:
Vind dat toch wel vreemd.. Hoewel ik ook scooters gewend ben, rijdt een motor toch anders en reageert die ook anders als je plots moet remmen.

Ik heb eerst de remproef gedaan op een parkeerplaats en rijd nu zelf op de openbare weg, ook autoweg. Weet nu zeker dat ik kan handelen als ik plots flink moet remmen en dat geeft toch een zeker en veilig gevoel :)

Weet nog wel dat ik met de auto mijn eerste les al op de snelweg zat.. Ook niet echt verantwoord als je nog helemaal niet weet waar en hoe je moet kijken etc..

Met de auto vind ik dat toch anders. Daar heeft de instructeur nog pedalen en extra spiegels, dus kan nog zelf ingrijpen :j

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:01

Niekj_Jente schreef:
ReJo schreef:
Instructeur.. klinkt goed polly!!!

Ik heb zojuist mijn theorie behaald, over twee weken mijn 1e examen. Ik snap alleen de balle niet van dat aantal kw's e.d.

ik ben 23, beginner en bezig met mijn a2 examen. Ik mag dus max 35 kw. Nu wil ik dolgraag een yamaha r6 yzf (er staat nu een supermooie te koop) maargoed volgens mijn vriend mag ik niet op deze motor rijden.
wat kun je wel met een a2 rijbewijs, wat ik zo snap vrij weinig?

Je moet even bij een motorzaak navragen want meestal kunnen ze de motoren terug brengen naar minder vermogen.
Kennis van mij had een r6 en die was terug gebracht naar 25 kw.

Bij een R6 is dat wss alleen op uitdraai geweest en dat is helaas niet rechtsgeldig. En de boete voor een te zware motor rijden weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar is niet geinig...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:02

Polly schreef:
Hoi :wave:

Mag ik ook meekletsen hier? Ik ben al een jaar of 8 motorinstructeur, leuke (herkenbare) ervaringen komen hier voorbij. Naast het werk geven we ook een paar keer per jaar bochtentrainingen op het politiecircuit in Lelystad.

Ik heb zelf 2 BMW F800S'en gehad en rij momenteel een BMW R1200S, dat is mijn privemotor en die gebruik ik ook voor het werk.
Vriendje rijdt ook veel motor dus das gezellig. We gingen ook veel weekendjes weg maar met onze kleine van 1,5jr lukt dat nu even niet. Ik heb wel bijna mijn hele zwangerschap doorgereden, tot 32wkn, daarna mocht het niet meer van mijn werkgever. Achteraf hadden ze natuurlijk gelijk maar op het moment zelf vond ik het niet grappig Y;(

Ah, super stoer, een vrouwelijke instructeur!
Tot 32 weken?! :oo Ben jij ff een bikkel!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:27

Ben een van de weinige vrouwelijke in de regio en op dit moment de enige die actief op de motor zit, de anderen voornamelijk in de auto.

Het ging best hoor, rijden met 32wkn. Alleen als de kleine meneer zich omdraaide moest ik even rechtop zitten en daarna konden we weer verder. Ik had het graag de laatste 2 weken nog volgemaakt maar helaas vond mijn werkgever dat (terecht!!) niet meer verantwoord

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:32

Niekj_Jente schreef:
ReJo schreef:
Instructeur.. klinkt goed polly!!!

Ik heb zojuist mijn theorie behaald, over twee weken mijn 1e examen. Ik snap alleen de balle niet van dat aantal kw's e.d.

ik ben 23, beginner en bezig met mijn a2 examen. Ik mag dus max 35 kw. Nu wil ik dolgraag een yamaha r6 yzf (er staat nu een supermooie te koop) maargoed volgens mijn vriend mag ik niet op deze motor rijden.
wat kun je wel met een a2 rijbewijs, wat ik zo snap vrij weinig?

Je moet even bij een motorzaak navragen want meestal kunnen ze de motoren terug brengen naar minder vermogen.
Kennis van mij had een r6 en die was terug gebracht naar 25 kw.

Bij een R6 is dat wss alleen op uitdraai geweest en dat is helaas niet rechtsgeldig. En de boete voor een te zware motor rijden weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar is niet geinig...[/quote]

Dit is ook op kenteken en papier etc veranderd.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:30

Polly schreef:
Zwart is juist minder veilig, je word al zo slecht gezien...

Dat maakt geen hol uit of je nou een zwarte of gekleurde motor hebt, mijn vriend heeft een kanariegele motor gehad. van de zijkant valt die goed op maar als je m van voor of achter ziet zie je niks van die felle kleuren hoor.

door de manier van rijden moet je gezien worden niet door de kleur van de motor, verkeer ziet zelden de zijkant van de motor, je wordt altijd van voor of achteren genaderd, ook vanuit een zijweg kijken ze tegen je voor of achterkant aan.
al heb je dus een pimpelpaarse motor met nuonkleur vlekken, je wordt evengoed niet gezien aan de zijkant
Mijn vriend zei dat ook altijd, heb toch een gele motor. rij er maar eens voor of achter, dan zie je dat je het toch niet ziet.......
Ik heb altijd een reflectiehesje aan, ben een van de weinigen bij de club die dat doen ( is niet stoer he) maar ik krijg wel regelmatig de complimenten dat ik daardoor wel zichtbaarder ben
Bij de rijschool waar ik gelest heb ga je de weg niet op voordat je de AVB gehaald hebt, maar die hebben dan ook een apart /eigen terrein waar de avb lessen gegeven worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:48

Daar heb je idd ook weer een punt. Ik hou gewoon erg van zwarte motoren :D

Ik heb de eerste paar keer bij mijn instructeur achterop gezeten onderweg naar het oefenterrein tot ik een beetje doorhad hoe je goed kan remmen ed met de motor.

Zou het zelf niet fijn vinden al direct de weg op te gaan.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:12

Mede omdat ik al kon schakelen op brommers, ben ik ook gelijk de eerste les de weg op gegaan. :j Ligt denk ik heel erg aan de persoon die de les volgt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:13

Dat scheelt ook,dan weet je al hoe het werkt. Als je dat nog nooit gedaan hebt lijkt de eerste les me wel snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:22

Ik ging de eerste les wel meteen de weg op. Eerst reed de instructeur naar een afgelegen terrein (ik achterop) en legde me het een en ander uit. Toen reed ik vanaf het afgelegen terrein door het buitengebied heen de stad weer in.. Eigenlijk vond ik dat wel spannend, omdat ik nog nooit motor/brommer of wat ook hetzelfde schakelt gereden, maar het wees zich vanzelf en hij gaf steeds over m'n schouder heen commentaar. Dat ging echt prima!

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:48

@Blinnii; Moet je bij les 4 nog steeds de weg op? Ik ging na mijn try out pakket van 1,5 uur meteen beginnen met de bijzondere verrichten omdat daar je 1e examen over gaat. Weet niet hoe dit bij andere zo is gegaan, maar mij lijkt 4 lessen alleen op de weg zonder bijzondere verrichten best lang?

Ik ben gister geslaagd voor mijn AVB :D!! Gruwelijk zenuwachtig, 1e x 4 oefeningen fout. Net voor het examen nog van de motor afgerold omdat ik hem af liet slaan bij wegrijden uit parkeervak en hem niet meer kon houden maar gelukkig is alles goed gekomen. Weet ik ook meteen hoe het is om eraf te rollen haha _O-

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:04

Gefeliciteerd ReJo!

Ja het vallen maken vele lessers wel een keer mee :P ik had het een keertje bij het achtje toen ik die net begon te leren. Ik schrok ergens van en remde,en plop daar lag ik. 5 weken een blauw been gehad,oeps

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:25

Dankjewel :)!

Haha pff.. 5 weken nog dan ben je goed fout gevallen :P
Die r*tachtjes en halve draai, wat heb ik daar een hekel aan. Ik was zo blij dat ik die niet hoefde met mijn examen!