Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:22

dat hele goedkope vlees krijg ik altijd een naar gevoel van.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:29

fokfanaat schreef:

ik ook om meerdere redenen.

ik heb gisteren dat recept van de prei/kaas soep gemaakt.
ik moet eerlijk zeggen dat ik er gevoel bij had van ''wat dat moet worden'' maar niet geschoten is mis.
was nog lekker ook! :P

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:35

Het ziet er idd niet uit, maar is wel lekker en gemakkelijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:46

Vroeger kocht ik ook dat supergoedkope vlees, maar ik heb mijn beleid veranderd en koop nu alleen zodra ik een afgeprijsd stuk biologisch vlees zie en eet dat meteen of doe dat in de vriezer.
Soms kom ik ergens anders in een supermarkt waar ze bijv. andere soorten biologische vleeswaren hebben dan bij ons (bij ons: vrij weinig jammer genoeg) dat neem ik mee en gooi dat in de vriezer. Vleeswaren kunnen namelijk ook in de vriezer. Rosbief weet ik niet, maar bijv. ham enzo gaat prima :j
Filet americain ook, soms koop ik een bakje en split dat door de helft: andere helft in de vriezer. Anders moet ik het vaak weggooien. Naar mijn weten kan dat wel.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:56

Lijkt me wel, anders zou je gehakt enzo ook niet moeten kunnen invriezen toch?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:02

Ik zou het niet doen, filet americain ondergaat geen verhittingsstap meer na het ontdooien. Dat betekent dat het ontdooien een kritisch punt is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:11

Nicolletje schreef:
Filet americain ook, soms koop ik een bakje en split dat door de helft: andere helft in de vriezer. Anders moet ik het vaak weggooien. Naar mijn weten kan dat wel.

dan moet je het echt meteen na aankoop invriezen en ontdooien in de koelkast en na het ontdooien nog dezelfde dag gebruiken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:26

Ja ik laat het inderdaad geen dagen in de koelkast staan :j Maar dat kan bij verse filet ook niet, daarom vries ik het liever in, in porties.
Maar als mijn advies een gevaar is voor de gezondheid als mensen het verkeerd gebruiken: sla het dan maar in de wind hoor :D Ik heb liever geen vergiftiging op mijn geweten :=

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:40

ik heb wel eens gehoord dat er wormpjes uit kunnen komen :Y)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:55

Filet is altijd een risico-product, het bestaat immers oa uit rauw vlees.

Wormpjes, dat zal wel meevallen, maar er is altijd een zekere kans op bacteriële besmetting, zeker bij gehakte rauwe vleesbereidingen.
Vandaar dat je het ook altijd dagvers moet eten.
Bij invriezen doodt je (zeker in geval van de meeste eigen vriezers thuis) de bacteriën niet af, je remt alleen hun stofwisseling en deling, ze gaan als het ware in winterslaap.
En tijdens ontdooien worden ze weer wakker. Als je het idd in de koelkast ontdooit (liefst nog iets kouder dan de gemiddelde koelkast in NL staat) bij een temperatuur van max 4 graden en zodra het ontdooit is, meteen consumeert, zijn de risico's wellicht niet zo heel groot op vermeerdering van de bacteriën. Maar op het aanrecht ontdooien is met producten die je daarna niet meer verhit echt uit den boze!

Producten die je nog verhit (en dan bedoel ik ook door en door bakken/koken/opwarmen) is het ontdooiproces iets minder kritisch. Je wilt liefst niet dat bacteriën zich al te erg gaan vermeerderen, maar als er wat meer op komen, doodt je die met goed door en door verhitten nog wel af (alleen opwarmen in de magnetron tot eet temperatuur is niet voldoende).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:09

Vandaag boodschappen gedaan voor aankomend weekend en de hele week.
Bij de kassa €29,20.
Shag erbij €17,50
€46.70 totaal.

Dit keer wat extra lekkers meegenomen, wordt een beetje een raar weekend, ook qua eten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:01

Op het aanrecht iets ontdooien? Hmm dat doe ik eigenlijk bijna nooit...
Ik vries bijvoorbeeld ook mijn zelfgemaakte guacemole in maar dat moet echt fris blijven. Je houdt het op kleur door er citroensap in te gooien.

Marije_jiplover schreef:
Vandaar dat je het ook altijd dagvers moet eten.

Maar de niet verkochte filet wordt in de winkel toch ook niet elke dag weggegooid?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:15

Ik zou er zelf eerder voor kiezen om veel vegetarisch te eten of wat minder vlees te eten om te bezuinigen dan om heel goedkoop vlees te kopen. Ik probeer dan toch wel mijn steentje bij te dragen aan het milieu en het welzijn van de dieren.

Vanavond heb ik een afscheidsfeestje voor 6 personen, ik heb voorhanden:
- 1 zak worteltjes met honing/mosterdsaus
- 2 zakken chips
- 2 afbakstokbroden
- kruidenboter

Klaar :D

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:27

Ik had ook het gehakt bij de AH gekocht, lekkere ballen van gemaakt dus weer voor 2 dagen vlees.
Beetje jammer dat ik vandaag vanwege een lekke autoband E 89,25 kwijt was ;( hij was niet meer te herstellen, dus moest een nieuwe op. Stel je toch eens voor dat ik wat over hou in de maand :=
We gaan vrolijk verder met budgetshoppen :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:13

Dat zijn altijd banketstaaf dingen lakiesha.

Van de zomer hadden ze bij dirk, van die huishoudtrappen voor maar €9,99, ik dacht dat is een koopje!
Manlief zou hem meenemen op de fiets, dat kon ie wel (was een kleintje).
Hij stapt op de fiets,maar slingert weg, herstelt zich en pats, trap tussen de spaken, hele naaf doormidden.

Uiteindelijk werd het geen €9,99 maar €70,- pfffffff

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:32

ik ga morgen weer budget shoppen.
gelukkig niet veel nodig dat scheelt weer.

vlees koop ik eigenlijk altijd bij lidl, vind het van ah en zo gewoon veel minder lekker

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:25

fokfanaat schreef:

Ik ook, eet dan liever geen vlees. Voor die hele lage prijzen kan er niet netjes geproduceerd worden, dat is gewoon onmogelijk.
De bio-industrie is qua dierenwelzijn alles behalve een walhalla, dat vlees hoef ik echt niet op mijn bord.
Dus wij eten af en toe biologisch vlees en anders vega :)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:45

Wij eten vrijwel kip maar sinds ik meer bewust ben van het bio vlees wil ik bij een volgende aankoop eens gaan kijken of het biologisch/scharrel kan. Koop wel vaker bio voeding, alleen jammer dat het zo duur is
Zijn er bokkers die zich er effectief mee bezig houden en misschien enkele boeken kunnen aanbevelen?

Om op de vraag te antwoorden:
Vakantie; soms nemen we het ervan en het andere jaar dan weer heel goedkoop
Kamperen houdt vriend niet van en stelt wel wat eisen aan een vakantie. Dit jaar 3 dagen op vakantie in eigen land. Ook leuk!!
Uitjes; we houden van een sauna en doen het meestal met korting/bon
Uit eten gaan doen we sporadisch, toevallig gaan we morgen omdat we 5 jaar samen zijn
Roken; ik ben pas gestopt sinds 2 maanden, vriend rookt niet
Snoepen; vriend is een snoeper en het gaan snel binnen, maar het is altijd wel eigen merk meestal
Huisdieren hebben we niet

Uuhm boodschappen doen we in de Colruyt (alles behalve non food en brood ook niet eigenlijk) , Makro (non food zoals motorolie, wc papier) , AH (brood, misschien in de toekomst fruit en groenten en vaatwaszout), Action (wasproducten en schoonmaaksspul)

We komen vooral in de Colruyt maar kopen onze kaas vooral op de markt, is van een echte kaasboer en ontzettend lekker! Colruyt is een Belgische winkel trouwens :)
Andere winkels is een x per maand ofzo

Ik let ook heel erg op ons energieverbruik. Overal spaarlampen, stekkers uit stopcontacten, lichten niet onnodig aan en machines draaien op nachttarief. Droger enkel voor lakens/handdoeken maar das plaatstekort

Ik rij in een oude auto, zuipt vanaf 100km/u en ik probeer mij dan ook aan die snelheid te houden, scheelt echt! Ik bekijk op voorhand waar ik het goedkoopst kan tanken

Ik ga ook zelden meer dan 1x per week boodschappen doen
Ik koop kleding in de solden/uitverkoop dus ik heb vandaag een broek van de Esprit gescoord voor €59,95
Kon afrekenen voor €9,95 want had een bon van €50
Muntgeld wordt gespaard in een spaarpot en om de zoveel tijd wissel ik het muntgeld voor briefjes. Kan ik weer even verder :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:08

Ik doe mee!
Wat ik lastig vind is het vlees.. ik wil liever niet dat goedkope actie vlees kopen want denk toch wel graag aan het milleu en de dieren. Maar ik begrijp gewoon niet dat biologisch/scharrel vlees nog steeds behoorlijk prijzig is.
Als het in de aanbieding is dan koop ik het graag groot in! En vegetarisch vind ik ook wel lekker.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:16

Maar waar ligt voor jullie de prijs grens dan van "goed vlees" en de "kilo knallers" ??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:16

vandaag weer boodschappen gedaan, dit keer voor een hele week, dit gaan we de komende week dan dus eten;
zuurkool
nasi
groene pasta (met spinazie a la creme)
pizza
witlof
broccoli (geen verse maar ingevroren uit de winkel)
risotto

Verder voor de hele week sapjes gehaald, wat lekkers voor het weekend en nog wat dingen waar we langer mee doen en daarom wat duurder uitwaren, zoals frikandellen (20stuks) en olijfolie/boter.
We waren nu E50 kwijt, viel erg mee!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:25

Saffier schreef:
Maar waar ligt voor jullie de prijs grens dan van "goed vlees" en de "kilo knallers" ??

Ik hanteer geen prijsgrens. Vind ik het te duur om het biologisch of scharrel te kopen, dan koop ik het niet. Daarom eten wij dus bijna geen kip.
Diervriendelijk rundvlees is wel vrij betaalbaar vind ik, zeker via een slager die eigen vee heeft/bij de boer. Waar ik eerst woonde zat bijvoorbeeld een slager die limousine vlees verkocht. Je hebt ook veel boeren die rundvleespakketen verkopen, heb je 15 kilo voor bijvoorbeeld 7,5-8€ per kilo en kun je zelf zien hoe de dieren erbij lopen. Daar zit dan van alles in; stoofvlees, biefstuk, gehakt, worst etc. Van kip en varken kan ik dat niet (betaalbaar) vinden hier in de buurt. Lamsvlees is over het algemeen ook diervriendelijk (kent geen echte bioindustrie) en vind ik erg lekker. Of wild. Maar dat zijn ook wat duurder.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:27

limousine??

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:38

Limousin, een vleeskoe :+

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:57

Ik haal ook altijd voor de hele week boodschappen en ben ongeveer mijzelf 30 euro in de week kwijt (inclusief rookwaar). De ene keer is het iets meer als ik bijvoorbeeld wasmiddel enz. moet kopen, maar ik vries ook veel in waardoor ik sommige dingen wekenlang op voorraad heb en niet meer hoef te kopen (bijv. vlees en brood).