Betonverf als primer op fineer?? En dan kan je er overheen met een lak of beits naar keuze?? Mijn meubels zijn namelijk ook deels fineer en ze zien er niet meer uit, baal er van want was wel ff 2500 euro 5 jaar geleden. Dressior, tv-meubel en salontafel.
En van het weekend ga ik een antiek melkkrukje ophalen om te proberen! Ben benieuwd!
Gypsylady
Geplaatst: 02-02-12 01:20
Liesje89 schreef:
Leuk geworden hoor!! Persoonlijk had ik er een matraskussen op gemaakt. Maar ik vind hem erg geslaagd, goed gedaan!
Had eerst een matras kussen gemaakt Maar dat was veelste grof
manfredie
Geplaatst: 02-02-12 14:59
kan ook niet helpen helaas...!! sorry
_CS_
Geplaatst: 02-02-12 15:04
ZO, heb eerst alles maar eens door gespit, leuke dingen komen voorbij.
Wij houden heel erg van het warme wat echt hout geeft. Nu hebben wij een bij elkaar geraapt 2e hands zooitje in huis. Onze voorkeur gaat uit naar eiken.
Heb onze eettafel stoelen opnieuw bekleed, en de woonkamerstoel (die stoel was echt pokkewerk). Foto's:
Eettafelstoelen:
Woonkamerstoel:
Nu hebben wij wel een nieuw tv kastje gekocht toen, deze is van onbehandeld eiken. Ik wil hem nog ergens mee behandelen (hij is ontzettend ruw nu en geeft kleine splintertjes), maar ben als de dood dat ie niet de kleur behoudt, dus als iemand tips heeft, graag!! (Heb al veel onderzoek gepleegd op internet, maar vind het moeilijk en ben bang dat ik hem verpruts).
Foto:
Verder willen we nog de salontafel aanpakken, deze is van oma geweest. Ik wil hem niet kwijt omdat het onderstel prachtig is (vaak zie je ze alleen met 3 poot vanuit het midden). Hij moet vierkant worden, dat is 1 ding zeker. Daarnaast willen we op het onderstel een glasplaat maken waar je dus wat dingetjes op kan leggen. Maar nu vroeg mijn man laatst of ik hem niet ook in de kleur van het onbehandelde (tv kastje) kan krijgen, maar hier heb ik eigenlijk geen idee van. Dus als iemand hier meer over weet, graag!!
Foto van de tafel:
Edit: Even foto toegevoegd.
ClaudiaHS
Geplaatst: 02-02-12 15:15
CS, ik heb kleurolie van Oranje, op het flesje staat dat dit geschikt is voor geolied en mat gelakt hout. Maar ik gebruik deze dus ook op mijn onbehandelde massieve eetkamertafel. Ik heb m in de kleur wit, waardoor het eiken wel heel iets lichter wordt, maar waarschijnlijk kan je hier ook wel de blanke variant van kopen?? Het glanst iig totaal niet, wat je met de meeste lakken dus wel krijgt en dat wilde ik dus niet. Misschien dat dit iets voor je is (ze hebben nog meer)http://www.protexx.nl/product/117/NaturalWoodsealer.html
Edit: overigens denk ik wel dat je je meubel eerst met een hele fijne korrel moet gaan schuren om van die splintertjes af te komen.
_CS_
Geplaatst: 02-02-12 15:21
Ik zal hem sowieso even licht moeten opschuren ja voordat ik er wat opsmeer.
Heb al van olie gehoord, weer een ander zegt was, heb zelfs iemand gehoord over zepen, weet het echt niet meer.
De nerven mogen van mij best iets warmer worden, maar wil absoluut geen gelige kast, vreselijk. Veel lakken neigen tot het gele, lak wordt hem dus sowieso niet dan.
Heb ook al gedacht om hem gewoon met matte transparante vloerlak te doen (hebben wij de wc drempel mee gedaan, is geverfd en toen dat erover, kan veel hebben en het ziet er niet gelakt uit, maar daar zit verf onder, dus weet niet hoe dat pakt bij onbehandeld hout.
ClaudiaHS
Geplaatst: 02-02-12 15:24
Ik had inmiddels nog een linkje toegevoegd aan mijn post. Daar hebben ze inderdaad ook zeep?? Dat gele vind ik ook vreselijk en het flesje kleurolie wat ik nu heb kreeg ik bij mijn meubels. Mijn eettafel had ik al en heb het gewoon eens geprobeerd hoe dat spul uitpakte. Werd heel mooi, alleen je moet het wel af en toe herhalen. (de olie dan)
Wij hebben trouwens ook een eiken vloer, deze hebben we een jaar of 3 geleden geschuurd en oooh wat was ie toen mooi zo zonder lak. We hebben een hele dure zo mat mogelijke vloerlak gekozen en helaas, hij is toch gelig geworden.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 02-02-12 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Pytje
Geplaatst: 02-02-12 15:24
Ik heb er zelf geen verstand van, maar meubelwas is hier een behoorlijk aantal keren voorbij gekomen. Misschien is dat wat?
Ik zit trouwens ook nog met het probleem dat ik niet weet wat ik met mijn meubels aan moet. We hebben ze 5 jaar geleden gekocht voor een hoop geld. De salontafel heb ik vorig jaar al eens geschuurd en opnieuw gelakt of gebeitst, dat weet ik zo niet meer. Ding ziet er nu iig nog niet uit. DAt was ook het moment dat ik erachter kwam dat de meubels helemaal niet massief hout zijn. Alleen de laatjes, deurtjes, plankjes zijn van massief hout. Nou is er bijvoorbeeld bij mijn dressoir op de hoeken al een stuk fineer afgeknapt. (zal zo eens kijken of ik dat op foto krijg) Dus dat is zowiezo al niet meer mooi te krijgen denk ik. Misschien dat iemand een idee/oplossing heeft voor die afgeknapte stukken??
Je kunt dat volgens mij ook los kopen. Als je de rest van de randjes eraf haalt, plak je er zo weer nieuwe op.
ClaudiaHS
Geplaatst: 02-02-12 15:49
Dressior in zijn geheel
Je zal ongetwijfeld stukjes kunnen kopen om er weer om te plakken, maar probeer dan eerst de goede kleur te vinden Daarnaast wil ik de boel eigenlijk een ander kleurtje gaan geven, of heel makkelijk, alles eruit en nieuwe 2dehands gepimpte meubeltjes erin.
Stonden van de week ook hele leuke schattige kastjes in de Xenos folder. Helaas is diet niet van denderende kwaliteit maar vond ze wel heel gaaf.
ik ben er ook bang voor ja. En het is op alle hoeken hetzelfde verhaal. Verder ziet het meubel er in zijn geheel ook niet zo mooi meer uit. zo op de foto niet te zien, maar zit vol met kringen en vette vingertjes van de kids.
xMalouu
Geplaatst: 02-02-12 16:11
Inspiratie topic! Nu wil ik ook opzoek naar 'oude' meubels!
hierop staat wat je zou kunnen doen... zoals het er op jouw meubels uit ziet ben ik bang dat je er nieuw fineer op moet zetten en vanaf daar verder moet gaat werken
_CS_
Geplaatst: 02-02-12 17:08
Je kast is van fineer, want dat is kapot. Dat pakt toch heel anders uit dan een onbehandeld massieve tafel? Welk houtsoort is de kast dan?
De vloer is inderdaad gelig, dat wil ik absoluut niet met mijn kastje.
Heb je toevallig een foto van je eettafel, die was onbehandeld toch?
ClaudiaHS
Geplaatst: 02-02-12 17:11
Ik kan wel een foto maken van mijn eettafel, weet alleen niet of je hem in deze staat wil zien *lees kids met viltstiften*
Ff kijken of ik m er een beetje fatsoenlijk op de foto krijg.
De voorkant van het dressior die is wel van massief eiken (deurtjes en laatjes) maar mijn dressior, tv-meubel en salontafel zijn wit gekrijt. De eettafel is van een compleet andere serie.
ClaudiaHS
Geplaatst: 02-02-12 17:19
Hmm, nou niet de beste foto en onscherp. Zal eens kijken of ik m morgen bij wat meer daglicht er beter op krijg. Foto genomen van stuk tafelblad, rest van de tafel ligt vol met zooi en viltstiftstrepen.
Waar heb jij trouwens dat tvmeubel vandaan?? Die past qua serie veel beter bij mijn eettafel. Vind m heel erg mooi.