Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:22

2/3 m3 per maand? jeetje daar hebben wij net 2 keer voor gedouched :wow: . En wij douchen echt niet lang. Wij zitten in de zomermaanden met zuinig doen al op minimaal 25 m3 per maand. En dan gaat het echt puur om het warm water verbruik tijdens het douchen. Wintermaanden gemiddeld tussen de 150 en 200 m3 voor een vrijstaande woning met heel zuinig stoken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:33

LV19952 schreef:
2/3 m3 per maand? jeetje daar hebben wij net 2 keer voor gedouched :wow: . En wij douchen echt niet lang. Wij zitten in de zomermaanden met zuinig doen al op minimaal 25 m3 per maand. En dan gaat het echt puur om het warm water verbruik tijdens het douchen. Wintermaanden gemiddeld tussen de 150 en 200 m3 voor een vrijstaande woning met heel zuinig stoken.

Ik was ook al verrast... Terwijl ik afgelopen maanden tussen de 5 en 8 zat. Dus dat valt ook nog best mee. Wel even in mijn P1 meter gekeken en misschien kan ik inderdaad korter douchen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:55

0.2 m3 per douchebeurt en ik hier kwijt.
Gister lag ik super verkouden te rillen op de bank, dacht dat ik koorts had. Toen keek ik eens op de thermostaat en was het 15,5 graden binnen. Toen maar even ouderwets c.v. aangedaan
Koste wel gelijk 2 m2 gas, maar rillen stopte :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:20

Ik krijg echt alweer bevroren voeten op de plavuizen hier...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:48

-O- jakkes het zojuist binnengekomen aangeboden contract klopt van geen kanten. De tarieven wijken heel sterk af van die op de site (en heel heel ver biven het prijsplafond) en zoals besproken en ook de levering per dg is 3 cent duurder voor zowel gas als stroom. Met dit contract ga ik niet accoord. 1,65 per m3 gas, koekoek 8)7 en dan nog eens de verhoogde levering en ook stroom is hoger dan volgens de tarieven op de site en zoals besproken of die tarieven kloppen die op de site staan.

Geen idee waar ze mee bezig zijn maar sinds een deel is uitbesteed is het een zootje geworden. -O- Ik dacht gelukkig vast contract met marktconforme tarieven maar nee dus. Weer opnieuw in gevecht met ze
Sjit

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:02

Jeetje, Karuna, dat is idd pittig aan de prijs. Bij welke leverancier zit je nu? Zit je vast of variabel?

Vorige maand kon je nog prima rond 1.30 per m3 gas scoren, maar de prijzen zijn sindsdien wel aan het stijgen. Daarnaast heeft de media er natuurlijk een schepje bovenop gedaan, door praktisch te gillen dat iedereen nu wel over moest naar vast dus er kwam toch een run op vaste contracten op gang waardoor ze nu best aan de prijs zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:07

rond de 8-10m3 zit ik hier ook met 2 jonge kinderen en ik, dus ik ben ook wel benieuwd hoe je 2-3m3 per maand red.

Mijn tapcomfort bleek deze zomer weer aan te staan, ondanks dat ik die uit had gezet. Waarschijnlijk bij de laatste storing per ongeluk op het knopje gedrukt van tapcomfort. Dat scheelt echt idioot veel, vorige maand was ik dus nog 50m3 kwijt door dat ene knopje.... 1-2m3 per dag gewoon, bizar...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:28

Dees schreef:
Jeetje, Karuna, dat is idd pittig aan de prijs. Bij welke leverancier zit je nu? Zit je vast of variabel?

Vorige maand kon je nog prima rond 1.30 per m3 gas scoren, maar de prijzen zijn sindsdien wel aan het stijgen. Daarnaast heeft de media er natuurlijk een schepje bovenop gedaan, door praktisch te gillen dat iedereen nu wel over moest naar vast dus er kwam toch een run op vaste contracten op gang waardoor ze nu best aan de prijs zijn.

Nee zit niet er nog niet aan vast maar door de traagheid van de helaas inmiddels tussenpersoon zijn er nu inderdaad wel hogere vaste tarieven |( en daar kan ik niet meer op terugvallen bij geen enkele maatschappij.

Ik zit bij een kleintje die helaas nu alles laat regelen door samen om. Die waren al op de vingers getikt over tarieven boven het prijsplafond. Dat leek teruggedraaid bij de werkelijke leverancier maar kennelijk niet bij samen om. -:(-

En heb ik nu best een mega probleem hoe dit op te lossen. Het telefoongesprek was nogal uitermate onaangenaam net waar pas na minuten van mijn kant een ohhhh ja nu zie ik staan welke verhoging u bedoeld nadat ik eerst voor dom werd uitgemaakt dat het lag aan de soort gas aansluiting en dat dit simpele rijtjeshuis een zware aansluiting zou hebben. Nee dus. -:(-

Jakkes nog aan toe |( morgen vroeg de leverancier bellen en uitvissen waar wat is fout is gegaan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:34

Fitzroy schreef:
Ja elektra ook, vanwege de airco.

Hier ook iets maar ik vind het verbruik echt reuze meevallen. Hoogste is hier 40 kwh in een maand extra door de airco.

Vandaag airco 4 uur aangehad om de boel op te warmen. Voor 33 cent...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:38

LV19952 schreef:

25 m3 per maand voor douchen 2 personen en dan doe je nog zuinig? Ik vind het behoorlijk extreem... :o
Wij zijn max 10m3 per maand kwijt. Vaker richting de 8m3 voor douchen van 3 personen. En m'n kinderen zijn niet zuinig, staan er gerust 20 a 30 min onder.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 15:01

Tieme schreef:
Fitzroy schreef:
Ja elektra ook, vanwege de airco.

Hier ook iets maar ik vind het verbruik echt reuze meevallen. Hoogste is hier 40 kwh in een maand extra door de airco.

Vandaag airco 4 uur aangehad om de boel op te warmen. Voor 33 cent...

Wij gaan deze winter voor het eerst verwarmen met de airco, het is nog even zoeken naar wat de beste instellingen zijn. Het zal ook uitmaken hoeveel m2 je moet verwarmen en welke airco je hebt (Mitsubishi heavy 5kw). Ik ben er nog niet uit wat de energiezuinigste manier is. In de ochtend even een kwartiertje hogere temperatuur en ventilator en dan de rest van de dag lagere temperatuur en ventilator. En dan uit als hij op temperatuur is. Aan of uit 's nachts. Hoe heb jij hem ingesteld staan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:37

Wij zitten in de warmere maanden tussen de 8 en 12m³gas. Dat is voor douchen en koken. 2 volwassenen en een kind en dat kind gaat ongeveer 1 keer per week in bad (wel een volwassen maat bathbucket).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:36

@Karuna, je woont toch in La Douche France?
Hebben ze daar ook prijsplafond?
Of spreek je hier vanuit je vader/gv?

Oprecht verward, meer niet :-)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:49

Slmt9 schreef:
Wij gaan deze winter voor het eerst verwarmen met de airco, het is nog even zoeken naar wat de beste instellingen zijn. Het zal ook uitmaken hoeveel m2 je moet verwarmen en welke airco je hebt (Mitsubishi heavy 5kw). Ik ben er nog niet uit wat de energiezuinigste manier is. In de ochtend even een kwartiertje hogere temperatuur en ventilator en dan de rest van de dag lagere temperatuur en ventilator. En dan uit als hij op temperatuur is. Aan of uit 's nachts. Hoe heb jij hem ingesteld staan?

Juiste instelling is echt zoeken. Js in elk huis weer anders. Ene huis is beter geïsoleerd als het andere huis.
Ik heb een mitsubishi heavy 3.5

Ik zit op een airco fb site en daar heb ik advies van gekregen dat het echt een beetje uitzoeken is.
Daar zeiden ze dat je de ventilator i.i.g. niet op automatisch moet zetten. Hij stopt dan bij de ingestelde temperatuur en gaat dan koelen.

Die flappen een beetje schuin naar beneden gericht. Warmte stijgt.

En ze geven aan dat je hem van de winter het beste aan kan laten. Dan hoeft hij minder hard te werken en verbruikt hij minder. De boel is dan al warm en hoeft alleen nog op temperatuur gehouden worden.

Ik zet hem even op 3d auto en op ventilator 4. Even opwarmen en dan zet ik hem op ventilator 2.

Bij mij hangt hij links jn de woonkamer dus hij moet zn best doen om die lucht aan de andere kant van de kamer te krijgen.
Ik ben nog even aan het uitproberen wat hier werkt. 3d auto of de flappen richting de kamer.

Temperatuur is ook een beetje een gok en uitproberen. Ze zeggen dat je zo'n ding over het algemeen iets hoger moet zetten dan de temperatuur die je wilt hebben. Dus wil je het 20 graden dan moet de airco op 22 of 23.
Vanmorgenw was het hier 16 graden. Binnen 10 min was het 20 graden. Hij heeft 5 uur aangestaan om de boel op temperatuur te houden en dit heeft me
40 cent gekost.
Maar hoe kouder, hoe harder hij moet werken en hoe meer hij verbruikt.

Voor koelen kreeg ik het advies om hem op de dry stand te zetten. Dit is het meest energie zuinige.
Klopte inderdaad. 12 uur koelen kostte me gemiddeld €1.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:05

Tieme schreef:
Juiste instelling is echt zoeken. Js in elk huis weer anders. Ene huis is beter geïsoleerd als het andere huis.

Ik zit op een airco fb site en daar heb ik advies van gekregen dat het echt een beetje uitzoeken is.
Daar zeiden ze dat je de ventilator i.i.g. niet op automatisch moet zetten. Hij stopt dan bij de ingestelde temperatuur en gaat dan koelen.

En ze geven aan dat je hem van de winter het beste aan kan laten. Dan hoeft hij minder hard te werken en verbruikt hij minder. De boel is dan al warm en hoeft alleen nog op temperatuur gehouden worden.

Ik zet hem even op 3d auto en op ventilator 4. Even opwarmen en dan zet ik hem op ventilator 2.

Bij mij hangt hij links jn de woonkamer dus hij moet zn best doen om die lucht aan de andere kant van de kamer te krijgen.
Ik ben nog even aan het uitproberen wat hier werkt. 3d auto of de flappen richting de kamer.

Temperatuur is ook een beetje een gok en uitproberen. Ze zeggen dat je zo'n ding over het algemeen iets hoger moet zetten dan de temperatuur die je wilt hebben. Dus wil je het 20 graden dan moet de airco op 22 of 23.
Vanmorgenw was het hier 16 graden. Binnen 10 min was het 20 graden. Hij heeft 5 uur aangestaan om de boel op temperatuur te houden en dit heeft me
40 cent gekost.

Voor koelen kreeg ik het advies om hem op de dry stand te zetten. Dit is het meest energie zuinige.

Ik denk dat we op dezelfde fb site zitten :D
Ah kijk, automatisch nog niet getest, beginnen we daar ook niet aan.
Vandaag toevallig ongeveer getest zoals jij omschrijft: flappen een standje hoger dan de laagste, ventilator 15min op standje 4 (23 graden) en daarna de rest van de dag op standje 1 (20 graden). De 3d auto functie is voor ons niet prettig, dan blaast hij teveel in ons gezicht. Hier was het ook binnen 15m van 16,5 naar 19 graden, de gevoelstemperatuur is wel veel warmer merk ik. Het verbruik is echt bizar laag vandaag. Normaliter zitten we op 5 kWh per dag, nu tikken we net de 4,1 aan (de elektrische warmte kussens worden denk ik minder gebruikt).
Gister heb ik hem de hele dag op lage stand ventilator gezet en dan op 28-30 graden, toen hadden we een verbruik van 8 kWh (dus 3kwh extra) en was het om 19u pas 19 graden.
Het gaat compleet tegen mijn gevoel in om hem de hele dag/nacht aan te laten, maar ik kan er inmiddels wel inkomen dat het verbruik dan veel lager is dan het continu uit/aan idee.

De tip om te drogen ipv te koelen in de zomer had ik ook nog gelezen, die kon ik in sept nog mooi toepassen :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:11

LV19952 schreef:

Wij gebruiken voor alleen douchen 4 of 5 m3 voor 4 personen. Maar douchen kort (max 5 min, meestal minder) en hebben een super zuinige douche kop.

Denk dat de verschillen in de douche tijd en het waterverbruik zitten. De zuinigste spaardouche gebruikt net 4 liter per minuut, een regendouche 25 liter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:30

Winged schreef:
LV19952 schreef:

Ik was ook al verrast... Terwijl ik afgelopen maanden tussen de 5 en 8 zat. Dus dat valt ook nog best mee. Wel even in mijn P1 meter gekeken en misschien kan ik inderdaad korter douchen.

Ik heb sowieso vorig jaar de cv van de comfortstand af gehaald. Nu in eco stand scheelt echt zeker 4 kuub per maand.
Verder douche ik, zeker in de zomer, vrij kort en niet te warm. Soms 5 minuten, soms 2 minuten, en natuurlijk ook wel eens langer.. En ik heb een super fijne, waterbesparende douchekop. Volgens mij hebben we hem ooit gemeten op 2 of 3 liter per minuut. Terwijl de meeste waterbesparende douchekoppen rond de 6 l/m zitten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:39

Slmt9 schreef:
Tieme schreef:

40 cent gekost.

Ik denk dat we op dezelfde fb site zitten :D
Ah kijk, automatisch nog niet getest, beginnen we daar ook niet aan.
Vandaag toevallig ongeveer getest zoals jij omschrijft: flappen een standje hoger dan de laagste, ventilator 15min op standje 4 (23 graden) en daarna de rest van de dag op standje 1 (20 graden). De 3d auto functie is voor ons niet prettig, dan blaast hij teveel in ons gezicht. Hier was het ook binnen 15m van 16,5 naar 19 graden, de gevoelstemperatuur is wel veel warmer merk ik. Het verbruik is echt bizar laag vandaag. Normaliter zitten we op 5 kWh per dag, nu tikken we net de 4,1 aan (de elektrische warmte kussens worden denk ik minder gebruikt).
Gister heb ik hem de hele dag op lage stand ventilator gezet en dan op 28-30 graden, toen hadden we een verbruik van 8 kWh (dus 3kwh extra) en was het om 19u pas 19 graden.
Het gaat compleet tegen mijn gevoel in om hem de hele dag/nacht aan te laten, maar ik kan er inmiddels wel inkomen dat het verbruik dan veel lager is dan het continu uit/aan idee.

De tip om te drogen ipv te koelen in de zomer had ik ook nog gelezen, die kon ik in sept nog mooi toepassen :D

Hahaha die groep moet ik ook zoeken. Hier ook de heavy en nog wat zoekende naar wat fijn is en wat werkt :+

@8annemiek: De cv ketel moet ik sowieso weer eens bestuderen. Wel al een besparende douchekop, wel 6l. ik kwam van 11 :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:41

Oh ja het gasverbruik van een zomermaand. Ja dat zou best kunnen. Paar uur de CV aan zou misschien best overeen kunnen komen met het douchen in de zomer voor een maand.
Ik begreep de opmerking verkeerd net. Maar zomer en winter is niet te vergelijken toch?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:50

In de zomer 'spaar' je eigenlijk. Alles wat je dan niet verbruikt kun je in de winter verbruiken zeg maar.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:57

Hier nog steeds bij de ANWB, helaas sinds een recente verhuizing wel problemen. Onze slimme meter geeft de standen voor stroom niet goed door per uur, of hij doet dat wel maar het gaat later fout, dat is niet duidelijk. ANWB zegt dat het aan de netbeheerder/meter ligt, netbeheerder geeft aan dat het aan dat de meter in orde is en het aan de ANWB ligt. Ze krijgen wel het verbruik binnen aan het einde van de maand en verdelen dat nu zo dat bijna al het verbruik op de dure uren komt. Terwijl we juist heel bewust zoveel mogelijk op de goedkope ure gebruiken. Echt zo zonde -O- . ANWB is het nu aan het onderzoeken maar lijkt weinig actie te komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:00

Hier lijkt het soort van opgelost en rechtgetrokken, op de transportkosten per dag na dan. Daar wordt nog gewacht op antwoord en eventueel gecorrigeerd door de leverancier. Dan zou ik helaas wel op 1,42 uitkomen -O- maar dan is een heel stuk beter dan 1,65. Maar de gasprijs was weer gestegen begreep ik op de wereldmarkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:04

karuna schreef:
Hier lijkt het soort van opgelost en rechtgetrokken, op de transportkosten per dag na dan. Daar wordt nog gewacht op antwoord en eventueel gecorrigeerd door de leverancier. Dan zou ik helaas wel op 1,42 uitkomen -O- maar dan is een heel stuk beter dan 1,65. Maar de gasprijs was weer gestegen begreep ik op de wereldmarkt

Moet je bij deze leverancier blijven? Of heb je ook andere opties? Want ik zie nog gasprijzen van rond de 1.31.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:13

Deze bevalt wel en is lokaal geen grote overhead en geen reclame of duur kantoor ofzo (maar helaas dus nu wel deels afhankelijk van iets erboven) en vrij netjes met teruglever tarieven bij de zonnepanelen. Maar als dit niet was opgelost was ik wel verder gaan kijken ja.

De gasprijzen schieten echt enorm snel omhoog helaas en bij een ander zou ik de tarieven van november moeten gaan betalen ivm maand overstap tijd ook. Daar heb ik nu geen last van

Ik ben wel benieuwd waar je nu nog vastvoor gas kunt vinden met dat bedrag. Ik kom namelijk alleen maar contracten tegen waar ik minimaal 186 euro per maand of veel meer zou gaan moeten betalen. Vattenfall zelfs 194 euro per maand. Veel en veel hoger dan wat ik nu betaal

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:16

karuna schreef:
Ik ben wel benieuwd waar je nu nog vastvoor gas kunt vinden met dat bedrag

Bij budgetenergie voor 1 jaar vast.
Oxxio 1.39 1 jaar vast
Vattenfall, 1,34 1 jaar vast