Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LV19952 schreef:2/3 m3 per maand? jeetje daar hebben wij net 2 keer voor gedouched. En wij douchen echt niet lang. Wij zitten in de zomermaanden met zuinig doen al op minimaal 25 m3 per maand. En dan gaat het echt puur om het warm water verbruik tijdens het douchen. Wintermaanden gemiddeld tussen de 150 en 200 m3 voor een vrijstaande woning met heel zuinig stoken.
Dees schreef:Jeetje, Karuna, dat is idd pittig aan de prijs. Bij welke leverancier zit je nu? Zit je vast of variabel?
Vorige maand kon je nog prima rond 1.30 per m3 gas scoren, maar de prijzen zijn sindsdien wel aan het stijgen. Daarnaast heeft de media er natuurlijk een schepje bovenop gedaan, door praktisch te gillen dat iedereen nu wel over moest naar vast dus er kwam toch een run op vaste contracten op gang waardoor ze nu best aan de prijs zijn.
LV19952 schreef:2/3 m3 per maand? jeetje daar hebben wij net 2 keer voor gedouched. En wij douchen echt niet lang. Wij zitten in de zomermaanden met zuinig doen al op minimaal 25 m3 per maand. En dan gaat het echt puur om het warm water verbruik tijdens het douchen. Wintermaanden gemiddeld tussen de 150 en 200 m3 voor een vrijstaande woning met heel zuinig stoken.
Tieme schreef:Fitzroy schreef:Ja elektra ook, vanwege de airco.
Hier ook iets maar ik vind het verbruik echt reuze meevallen. Hoogste is hier 40 kwh in een maand extra door de airco.
Vandaag airco 4 uur aangehad om de boel op te warmen. Voor 33 cent...
Slmt9 schreef:Wij gaan deze winter voor het eerst verwarmen met de airco, het is nog even zoeken naar wat de beste instellingen zijn. Het zal ook uitmaken hoeveel m2 je moet verwarmen en welke airco je hebt (Mitsubishi heavy 5kw). Ik ben er nog niet uit wat de energiezuinigste manier is. In de ochtend even een kwartiertje hogere temperatuur en ventilator en dan de rest van de dag lagere temperatuur en ventilator. En dan uit als hij op temperatuur is. Aan of uit 's nachts. Hoe heb jij hem ingesteld staan?
Tieme schreef:Juiste instelling is echt zoeken. Js in elk huis weer anders. Ene huis is beter geïsoleerd als het andere huis.
Ik heb een mitsubishi heavy 3.5
Ik zit op een airco fb site en daar heb ik advies van gekregen dat het echt een beetje uitzoeken is.
Daar zeiden ze dat je de ventilator i.i.g. niet op automatisch moet zetten. Hij stopt dan bij de ingestelde temperatuur en gaat dan koelen.
Die flappen een beetje schuin naar beneden gericht. Warmte stijgt.
En ze geven aan dat je hem van de winter het beste aan kan laten. Dan hoeft hij minder hard te werken en verbruikt hij minder. De boel is dan al warm en hoeft alleen nog op temperatuur gehouden worden.
Ik zet hem even op 3d auto en op ventilator 4. Even opwarmen en dan zet ik hem op ventilator 2.
Bij mij hangt hij links jn de woonkamer dus hij moet zn best doen om die lucht aan de andere kant van de kamer te krijgen.
Ik ben nog even aan het uitproberen wat hier werkt. 3d auto of de flappen richting de kamer.
Temperatuur is ook een beetje een gok en uitproberen. Ze zeggen dat je zo'n ding over het algemeen iets hoger moet zetten dan de temperatuur die je wilt hebben. Dus wil je het 20 graden dan moet de airco op 22 of 23.
Vanmorgenw was het hier 16 graden. Binnen 10 min was het 20 graden. Hij heeft 5 uur aangestaan om de boel op temperatuur te houden en dit heeft me
40 cent gekost.
Maar hoe kouder, hoe harder hij moet werken en hoe meer hij verbruikt.
Voor koelen kreeg ik het advies om hem op de dry stand te zetten. Dit is het meest energie zuinige.
Klopte inderdaad. 12 uur koelen kostte me gemiddeld €1.
Winged schreef:LV19952 schreef:2/3 m3 per maand? jeetje daar hebben wij net 2 keer voor gedouched. En wij douchen echt niet lang. Wij zitten in de zomermaanden met zuinig doen al op minimaal 25 m3 per maand. En dan gaat het echt puur om het warm water verbruik tijdens het douchen. Wintermaanden gemiddeld tussen de 150 en 200 m3 voor een vrijstaande woning met heel zuinig stoken.
Ik was ook al verrast... Terwijl ik afgelopen maanden tussen de 5 en 8 zat. Dus dat valt ook nog best mee. Wel even in mijn P1 meter gekeken en misschien kan ik inderdaad korter douchen.
Slmt9 schreef:Tieme schreef:Juiste instelling is echt zoeken. Js in elk huis weer anders. Ene huis is beter geïsoleerd als het andere huis.
Ik heb een mitsubishi heavy 3.5
Ik zit op een airco fb site en daar heb ik advies van gekregen dat het echt een beetje uitzoeken is.
Daar zeiden ze dat je de ventilator i.i.g. niet op automatisch moet zetten. Hij stopt dan bij de ingestelde temperatuur en gaat dan koelen.
Die flappen een beetje schuin naar beneden gericht. Warmte stijgt.
En ze geven aan dat je hem van de winter het beste aan kan laten. Dan hoeft hij minder hard te werken en verbruikt hij minder. De boel is dan al warm en hoeft alleen nog op temperatuur gehouden worden.
Ik zet hem even op 3d auto en op ventilator 4. Even opwarmen en dan zet ik hem op ventilator 2.
Bij mij hangt hij links jn de woonkamer dus hij moet zn best doen om die lucht aan de andere kant van de kamer te krijgen.
Ik ben nog even aan het uitproberen wat hier werkt. 3d auto of de flappen richting de kamer.
Temperatuur is ook een beetje een gok en uitproberen. Ze zeggen dat je zo'n ding over het algemeen iets hoger moet zetten dan de temperatuur die je wilt hebben. Dus wil je het 20 graden dan moet de airco op 22 of 23.
Vanmorgenw was het hier 16 graden. Binnen 10 min was het 20 graden. Hij heeft 5 uur aangestaan om de boel op temperatuur te houden en dit heeft me
40 cent gekost.
Maar hoe kouder, hoe harder hij moet werken en hoe meer hij verbruikt.
Voor koelen kreeg ik het advies om hem op de dry stand te zetten. Dit is het meest energie zuinige.
Klopte inderdaad. 12 uur koelen kostte me gemiddeld €1.
Ik denk dat we op dezelfde fb site zitten![]()
Ah kijk, automatisch nog niet getest, beginnen we daar ook niet aan.
Vandaag toevallig ongeveer getest zoals jij omschrijft: flappen een standje hoger dan de laagste, ventilator 15min op standje 4 (23 graden) en daarna de rest van de dag op standje 1 (20 graden). De 3d auto functie is voor ons niet prettig, dan blaast hij teveel in ons gezicht. Hier was het ook binnen 15m van 16,5 naar 19 graden, de gevoelstemperatuur is wel veel warmer merk ik. Het verbruik is echt bizar laag vandaag. Normaliter zitten we op 5 kWh per dag, nu tikken we net de 4,1 aan (de elektrische warmte kussens worden denk ik minder gebruikt).
Gister heb ik hem de hele dag op lage stand ventilator gezet en dan op 28-30 graden, toen hadden we een verbruik van 8 kWh (dus 3kwh extra) en was het om 19u pas 19 graden.
Het gaat compleet tegen mijn gevoel in om hem de hele dag/nacht aan te laten, maar ik kan er inmiddels wel inkomen dat het verbruik dan veel lager is dan het continu uit/aan idee.
De tip om te drogen ipv te koelen in de zomer had ik ook nog gelezen, die kon ik in sept nog mooi toepassen
karuna schreef:Hier lijkt het soort van opgelost en rechtgetrokken, op de transportkosten per dag na dan. Daar wordt nog gewacht op antwoord en eventueel gecorrigeerd door de leverancier. Dan zou ik helaas wel op 1,42 uitkomenmaar dan is een heel stuk beter dan 1,65. Maar de gasprijs was weer gestegen begreep ik op de wereldmarkt