Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:35

Hongkong is gewoon niks daar heb je praktisch niks te zoeken. Is een Gore stinkstad vol met smog.
Zal er iig nooit vrijwillig naar toe gaan.

Zelfde met China daar zou ik ook nooit meer naar toe gaan, nu heb ik makkelijk praten ben er 30 dagen geweest en grote steden bezocht maar als je toch graag naar miljoenenstad wil gaan in Azië en echt andere cultuur wil snuiven zou ik voor New Delhi gaan.

Moskou heeft mij ook altijd getrokken maar in Geen 100 jaar dat ik dat land ooit ga bezoeken zelfde met China ….

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:36

Sowieso heb ik niks met stedentripjes. Voor vakantie wil ik geen steden zien, trekt mij helemaal niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:51

New Delhi, over een vieze stad gesproken. :')
Steden bezoeken is niet altijd cultuur snuiven, zeker niet in de miljoenensteden. Cultuur snuiven kun je beter doen in de kleinere steden van 100000-500000 inwoners (Porto, Samarkand, Bukhara, Turpan, Asjchabad, Kashgar, Lijiang, Riga etc).
Geen stedenmens, maar met alle rondreizen wel heel veel landen en ook steden bezocht. Meestal waren de rondreizen gecombineerd met heel veel natuur, maar centraal Azie is het vooral woestijn en katoenvelden en helemaal niets, en China ontkom je ook nauwelijks aan de mega grote steden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:01

Ja sommige dingen moet je gezien hebben…. Zeggen ze

India is sowieso een vies land ik ben er dood dood ziek geweest.
Maar is het fantastische land wat ik bezocht heb samen met Costa Rica daar is de sfeer zo vredig

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:13

Ik vind eigenlijk alles leuk. Vorig jaar spontaan met vriendinnen naar Marbella gegaan en dit jaar ga ik vijf dagen naar Valencia. Prachtig weer en lekker veel wandelen en rond kijken.

Dit jaar hebben we een hotel midden in het centrum. Niet eens een zwembad erbij.

Voor mij is cultuur ook de manier van leven in een miljoenenstad.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:16

Costa Rica <3 . Fantastisch!!!! Zo ook Nicaragua, hebben we in dezelfde reis gedaan en is vergelijkbaar. Colombia en Brazilië zijn ook geweldig. Zijn onze mooiste 3 reizen wat betreft natuur. Wil daar ook graag nog eens naar toe, maar zolang we deze hond hebben is dat niet mogelijk (verlatingsangst en moet mee op vakantie). Helaas ook geen klanten daar, dus ook zakelijk geen tripjes daar naar toe. Dat is meer China, Taiwan, Korea, Japan en de USA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:36

Je kan overal genieten van prachtige stukjes natuur, ook binnen Europa. Zo loop ik met alle liefde rond in het zuiden van Frankrijk, maar heb ik ook ontzettend genoten van Yosemite Park en Death Valley in de USA en de Grand Canyon en Bryce Canyon. Of onze trip naar Lapland, heerlijk. Net zoals de Annapurna en Chitwan National Park een onvergetelijke indruk hebben nagelaten in Nepal. Allemaal natuur maar altijd zo divers en op zijn eigen manier magnifiek mooi.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ook gewoon in je eigen dorp is het prachtig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:18

Costa Rica ga ik zeker terug maar man en kinderen kunnen niet tegen hitte
En kids vinden beestjes eng :))

Dus 2 grote reizen wil ik ze mee geven vanaf dat ze 15 zijn ong
Denk aan Afrika en Costa Rica

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:30

Ik woon aan de Posbank, gister avond heerlijk met mn oppas hondje een uurtje rustig gewandeld en wat foto's gemaakt, ondergaande zon over de heuvels en heide, geen mens te bekennen.. Heerlijk.

Vanmorgen de telefoon opgepakt en mijn werkgever gebeld om ontslag in te dienen, had t liever persoonlijk gedaan, maar ik zie hem niet meer voor zijn vakantie, en anders zit ik weer een maand later met de opzegtermijn, mag nu als t goed is stoppen per 1 augustus. Echt definitief dus..
Ik realiseerde mij dat ik mijn loon altijd met 1 maand vertraging krijg. Daar was ik toen ik begon niet zo blij mee, maar dat is nu wel gunstig, krijg eind Augustus gewoon nog salaris daardoor, ook al ben ik die maand al vrij. Dat geeft wat extra tijd om te zoeken naar een nieuwe baan. En heb daarnaast ook nog een volledige maand aan vakantiedagen staan die ik meer en deel uit laat betalen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:53

Zou de maand vrij nemen niet uitbetalen doet altijd pijn
Ik heb ooit 41 en 90 dagen uitbetaald ik doe dat nooit meer

Maar ik vind dapper besluit en hoe durf je dat te doen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:56

Let wel op of je vakantiedagen kloppen. Je krijgt op 1 januari voor een heel jaar, maar als je per 1 augustus stopt halen ze er 5/12de weer af van de dagen van 2022.

Tita, bang voor beestjes, dan is Costa Rica wel het land om naar toe te gaan. _O-
En in april hebben we 1,5 week door Nederland getrokken, prachtig gewoon. Wij genieten ook van dingen dichtbij. Alleen echt een andere cultuur snuiven moet je toch wel weer een eindje weg, landen om Nederland hebben wel dezelfde cultuur zo'n beetje.

En zag dat hier de 98 op 242,9 stond, toch wat goedkoper als op de meeste plaatsen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:15

Nederland is gewoon een prachtig land! Je hoeft niet ver om het fijn te hebben.

Het handelen op marktplaats gaat me nog niet zo slecht af! Leuk wat extra geld.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:50

Neonlight schreef:
Let wel op of je vakantiedagen kloppen. Je krijgt op 1 januari voor een heel jaar, maar als je per 1 augustus stopt halen ze er 5/12de weer af van de dagen van 2022.

Ik krijg per gewerkt uur een bepaald percentage aan vakantie-uren. Ik krijg ze nooit van te voren over het jaar heen geteld, omdat ik op flexbasis werk en dus nooit een stabiel aantal uren heb, dat is ook de reden dat ik met een maand "vertraging" salaris uitbetaald krijg, ene maand verdien ik meer de andere maand minder. Eind deze maand, rond de 27ste krijg ik dus pas betaald wat ik in Mei gewerkt heb.

Omdat ik nog nooit vakantie opgenomen heb, heb ik ook nog wat vakantie uren van vorig jaar over, er is alleen wat afgegaan door een contractfout van hun afgelopen jaar, maar voor alsnog heb ik nu dus totaal een maand aan vakantie staan op basis van mijn werkelijke contracturen. kan per loonstrook zien hoeveel ik opgebouwd en "uitgegeven" heb :)

tita schreef:
Zou de maand vrij nemen niet uitbetalen doet altijd pijn
Ik heb ooit 41 en 90 dagen uitbetaald ik doe dat nooit meer

Maar ik vind dapper besluit en hoe durf je dat te doen

Snap niet helemaal wat je bedoeld, je zou het niet uit laten betalen, maar vrij nemen?
Omdat ik niet fulltime werk zou het laten uitbetalen van vakantie uren gunstig moeten zijn, ik betaal er namelijk geen extra belasting over zolang ik maar onder de 40u per week totaal blijf, dus werkelijke uren en uitbetaling vakantie-uren samen niet meer dan 40 uur, en dat blijf ik ruim, kan het extra loon dan goed gebruiken.

En ik heb natuurlijk gewoon nog mn 2e werkgever waar ik wel blijf, dus zit ook daarna niet volledig zonder inkomen, alleen veel te weinig :Y)

Over beestjes gesproken.. In Thailand had ik ooit mn schoenen op de veranda staan en wou ze weer aantrekken, nog voor ik de schoen aanraakte kroop er een meeeega kakkerlak uit, sindsdien bestudeer ik mn schoenen zorgvuldig voor het aantrekken :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:17

Ik ben op zoek naar een leuke sandaal met sleehak, maar waarvan de tip wel dicht is. Dus geen peeptoe. Dacht eens op vinted te kijken maar helaas, allemaal met peeptoe of open teen. Dat wordt Zalando checken op een koopje.

Wat ik heerlijk vind is stalgenoten te paard meepakken op buitenrit. Ik ken aardig wat routes in de regio terwijl zij eigenlijk heel weinig op wandel gingen. Omdat ze oa geen idee hadden van hoe wat en waar. Elke keer opnieuw zit iedereen te genieten van de rust en vrijheid die best dicht bij stal te vinden is, en vaak genoeg zeggen ze "dit voelt helemaal als vakantie". Zeker als het zonnetje van de partij is.
Hele goedkope manier van mensen gelukkig maken en zelf ook gelukkig worden :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:22

Van haren al gekeken?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:36

Als er nog uren van vorig jaar bij zijn, let dan even op of het geen wettelijke uren zijn. Je zegt dat je nauwelijks iets opgenomen hebt, grote kans dat het dan wettelijke uren zijn. Deze vervallen op 1 juli. Afhankelijk van je CAO kan deze termijn wat langer zijn, maar veel CAO's houden de 6 maanden aan.

Ik moet ook shoppen. Heb nieuwe wandelschoenen nodig. De huidige zijn denk ik 20 jaar oud maar bij langer dan 1 uur aan krijg ik likdoorns, altijd op dezelfde plek. Iedere vrijdag cursus met de hond, dan heb ik ze ruim 1,5 uur aan en het is dus iedere week feest. -O-
Nu wilde ik deze week hier in de buurt kijken, maar nee, man moet nieuwe Nikes hebben (loopt alleen maar daarop als gewone schoenen) dus moeten we naar De Wit in Schijndel. Ik vrees dat ik dan ook met veel meer thuis kom, zie vast nog wel leuke shirtjes, wandelbroeken enz. :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:07

Deze week heeft de Plus weer een aantal mooie aanbiedingen van 5 halen 2 betalen. Oa Andy/Glorix, Finish vaatwastabletten, Ariel pods en Robijn wasverzachter. De laatste 2 zijn merken die ik gebruik dus ga inslaan. Andy/Glorix ook, maar heb daar nog wel wat van staan, even kijken of het anders niet een overvloed wordt. :)) Dit soort spullen koop ik dus alleen maar met aanbiedingen, scheelt mij teveel. Kruidvat en Plus hebben vaak scherpe aanbiedingen daarin.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:59

Dingen als vaatwastabletten, shampoo, deo, enz koop ik eigenlijk ook alleen maar in de aanbieding. En dat zijn ze best vaak.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:17

Wettelijk en niet wettelijke dagen is ook een dingetje in totaal mag je bepaald aantal dagen laten staan van 5 jaar maar daar is een reden voor ik weet even niet niet oja boven wettelijke dagen heet dat.
Wettelijk is geregeld dat gewone vakantiedagen 5 mag meenemenin het jaar de overige dagen tot juli en mag een werkgever “kwijt” schelden

Tja ik heb nu nog 400 uur soms wil ik ze laten staan maar als mijn WG vervelend wil doen kan ze er ruim300 uur “verliezen”

Ik zou vakantiedagen niet uit betalen vallen onder ander belastingtarief en betaling weegt niet op tegen de rust en vrije tijd …je krijgt gewoon maand langer salaris en je hoeft nietige werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:18

Wij hebben geen vaatwasser meer, maar ik mis het soms wel. Al denken we er wel over na om met ecocheques weer eentje aan te schaffen. Omdat we verder vrij weinig met die cheques kunnen en laten vervallen is ook weer zoiets... Gaat toch om paar honderd euro.

Ik heb mijn sleehakken gevonden, maar ook nog 2 ander paar sandalen :') Al moet ik wel zeggen dat 1 paar wat ik nu heb de verkoop in gaat. Ze zijn prachtig maar ik haal er constant mijn voeten mee open en na 2x dragen ben ik er wel uit dat dat niet gaat verbeteren. (Mijn voet is te smal en schuurt daardoor constant met de leren riempjes).
En aangezien ik mijn sandalen verder wel elke keer gewoon compleet afdraag + ze zijn combineerbaar met alles kon het wel vond ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:23

Vakantiedagen uitbetalen is erg hard inderdaad. Je kan de helft inleveren aan belasting. En het volledige bedrag telt mee voor je inkomsten dus je kan aan het einde van het jaar opnieuw afrekenen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:35

Suzanne F. schreef:
Vakantiedagen uitbetalen is erg hard inderdaad. Je kan de helft inleveren aan belasting. En het volledige bedrag telt mee voor je inkomsten dus je kan aan het einde van het jaar opnieuw afrekenen.

Krijg je dat dan niet bij de belastingteruggave weer terug het jaar er op?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:41

Hmmm goed handeltje op MP

Smeg verkocht
Bar/keukenblok verkocht. Komen ze allemaal vandaag ophalen