Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:49

Jis_ schreef:
Fading schreef:
[ [url=m/rrVWAk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeps, mijn kat heeft ze gevonden hij zit nergens aan normaal maar graslelies zijn z'n ding.

Sorry Jolijn, :+

Ojee, lijkt te veel op gras. :')
Kat heeft nergens last van?

Nee gelukkig niet haha! Alleen dat ie 't ook weer uit kotst door heel m'n huis. Graslelies zijn gewoon kattengras voor hem, maar dat krijgt ie niet meer want daar gaat ie van kotsen :')

Maargoed voor de rest blijft ie overal netjes vanaf maar hij zit iets te goed in zijn vel na zijn operatie haha :+

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:02

Ben al heel lang niet meer in dit topic (en de rest van Bokt) geweest, dus heb niet alles bijgelezen. :o Heb wel teruggezocht maar volgens mij is dit nog niet besproken.

Ik vroeg me af... Mijn graslelie heeft het enorm naar zijn zin.
Heb al paar stekjes aan vriendinnen en aan mezelf gegeven, maar het blijft maar doorgaan. Kan ik die baby's gewoon laten zitten, of gaat de moederplant daar uiteindelijk aan onderdoor en kan ik ze beter afknippen als ik ze niet ga stekken?

Afbeelding

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:10

Ik weet dat bij de graslelie van mijn moeder altijd heel veel baby’s eraan hingen en dat deed de plant niet direct slecht, maar wellicht was dat een uitzondering. Ik zou het niet weten!

Ik heb besloten om mijn calathea weg te doen. De plant had het al zwaar en ik ben bang dat besproeien tegen trips meer ellende oplevert dan resultaat.

Maar ik moest wel een vervanger hebben, anders is mijn bureau zo leeg :).

Afbeelding
Dus deze sterilitzia heb ik zaterdag gekocht.

Afbeelding
En nog een paar mini’s :)

emilie

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:22

Behalve de pannenkoekenplanten geeft ook de banaan het op... iemand een idee wat het kan zijn?

Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:03

Ik heb daar de dwerg van, die heeft vanwege verbouwing 10 weken bij mijn moeder gestaan in de regen en hitte buiten. Hij heeft het overleeft maar ik vind het best een lastige plant. Hij groeit nu ineens heel hard, maar hij is nooit echt mooi. Ook die bruine randen steeds...

Afbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:15

Fading schreef:
Nee gelukkig niet haha! Alleen dat ie 't ook weer uit kotst door heel m'n huis. Graslelies zijn gewoon kattengras voor hem, maar dat krijgt ie niet meer want daar gaat ie van kotsen :')

Maargoed voor de rest blijft ie overal netjes vanaf maar hij zit iets te goed in zijn vel na zijn operatie haha :+

Ik las dus eerder niet giftig en later op een site dat katten er wel een beetje last van kunnen krijgen. Maar dan nog gewoon zonde van de plant. :=

emilie schreef:
Behalve de pannenkoekenplanten geeft ook de banaan het op... iemand een idee wat het kan zijn?

[ [url=m/Cu9E43.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik lees daarover, bruin hangend blad, te weinig licht (zo te zien niet) of te weinig water.

Die van mij krijgt elke dag een sproei beurt.

*\o/* nieuw blad
Afbeelding

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:26

Te weinig licht kan alleen omdat het nu eerder donker is, maar daar kan ik weinig aan doen. Water iets minder dan in hartje zomer, maar misschien is dat de fout. De verwarming, zou dat nog een boosdoener kunnen zijn? Die staat nu wel eens aan natuurlijk :brr:

De baby's er van gaan wel als eens speer... Misschien doe ik hem wel weg.. en begin weer met een kleintje, ergens eerder hier in het topic wel eens een foto gezet hoe deze binnen een jaar van mini naar maxi groeide... Ik weet het niet zo goed met die bananen, deze is lang mooi geweest, maar nu lijkt het echt klaar!

@jis: mooi he die nieuwe bladeren, hier ook heel regelmatige nieuwe bladeren <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:29

Zeggen ze wel hè in de winter iets minder water. Verwarming is niet gunstig inderdaad, die van mij staat er ook vlakbij. Daarom vaak sproeien. Dat nog een optie?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:34

Kan een bananenplant ook alleen gesproeid worden dit seizoen? Of hebben die echt nog een scheut water nodig

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:38

Heeft iemand hier ooit meegemaakt dat er in de pot van een bestaande plant, een stekje van een andere plant begon te groeien? :')

Bij mijn nestvaren in de pot groeit sinds een tijdje dit babyplantje:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb geen idee wat het is of waar het vandaan komt.. ik heb geen zaadjes gestrooid ofzo, en hij lijkt ook niet op één van mijn andere planten :')

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:44

Bananenplant moet altijd vochtig staan toch? Alleen sproeien lijkt mij daarvoor onvoldoende.

Ik heb ook van die alien babies, maar ik heb mijn planten in de zomer twee weken op het balkon gehad en de aliens lijken op wat er buiten ook ongevraagd bij groeit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:51

Giolli schreef:
Kan een bananenplant ook alleen gesproeid worden dit seizoen? Of hebben die echt nog een scheut water nodig

Wortels mogen niet helemaal droog staan dacht ik dus wel water geven. Als het water er uit kan lopen gaan de wortels niet snel rotten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:54

IsaCalixa schreef:
Heeft iemand hier ooit meegemaakt dat er in de pot van een bestaande plant, een stekje van een andere plant begon te groeien? :')

[ [url=m/0FaWy9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UiLVrr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb geen idee wat het is of waar het vandaan komt.. ik heb geen zaadjes gestrooid ofzo, en hij lijkt ook niet op één van mijn andere planten :')

Ik heb dat toevallig nu ook bij mijn Bananenplant.

Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:55

Jis_ schreef:
Giolli schreef:

Wortels mogen niet helemaal droog staan dacht ik dus wel water geven. Als het water er uit kan lopen gaan de wortels niet snel rotten.

Ik heb hem niet in een binnenpot staan dus moet voorzichtig doen met water geven, geef nu 2 x per week een heel klein beetje en eens wat sproeien. Lijkt voldoende.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:26

Giolli schreef:
Ik heb hem niet in een binnenpot staan dus moet voorzichtig doen met water geven, geef nu 2 x per week een heel klein beetje en eens wat sproeien. Lijkt voldoende.

Dat maakt het iets lastiger ja. Met sproeien achter het raam in de volle zomer zon moet je wel voorzichtig zijn vermoed ik.
Net even opgezocht weer hoe en wat, sproeien minimaal 2 keer per week, ik doe dat vrijwel elke dag, bij heel droog weer 2 keer per dag. Nu nog zien wat die van mij er van gaat vinden, want zo lang heb ik haar nog niet. Standplek, raam Zuidkant 2 meter er van af, die van mij staat dan eigenlijk net iets te dichtbij, maar van de zomer gaat ze de tuin in. Westen en Oosten direct bij het raam. Raam Noordkant is niet gunstig.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:39

Bananenplanten houden niet van natte voeten en niet van felle zon achter een raam idd.

Ik geef hem volgens de app (Plantsome) water en sproei 2x in de week ong.
Echter momenteel last van rouwvliegjes. Overal dikke laag kaneel op. Beter gaan ze kapot nu, anders moet ik aaltjes gaan bestellen...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:49

Puera schreef:
Je kunt ook plakstrips in de pot leggen. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd maar schijnt wel effectief te zijn.
Anti-mier kun je ook proberen. Dat giet of spray je op de aarde. Let op dat het niet op het blad komt, dat vindt de plant niet zo leuk.

Ik heb Mier Buitenshuis van Protect gebruikt. Dat wordt in een doseerflacon geleverd. Ik heb het overgegoten in plantenspuit, dat doseert makkelijker.

Misschien nog een ander alternatief, ZD?

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:50

Bedankt voor het meedenken. Ik kan een keer vaker sproeien. Met verwarming aan wordt het ook nog droger in huis natuurlijk... daar had ik nog niet aan gedacht!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:57

Jis_ schreef:
IsaCalixa schreef:

[ [url=m/0FaWy9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UiLVrr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dat toevallig nu ook bij mijn Bananenplant.

[ [url=m/xYJKfR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat grappig! Baby-aliens :') misschien waait dat gewoon door het raam naar binnen of zo?

Kwam er net achter dat mijn asplenium crispy bladluizen heeft :( dat is een minder leuke bijkomstigheid. Heb hem goed afgespoeld en er allemaal knoflook tussen gedaan, hopelijk helpt dat iets..

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:58

Puera schreef:
Puera schreef:
Je kunt ook plakstrips in de pot leggen. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd maar schijnt wel effectief te zijn.
Anti-mier kun je ook proberen. Dat giet of spray je op de aarde. Let op dat het niet op het blad komt, dat vindt de plant niet zo leuk.

Ik heb Mier Buitenshuis van Protect gebruikt. Dat wordt in een doseerflacon geleverd. Ik heb het overgegoten in plantenspuit, dat doseert makkelijker.

Misschien nog een ander alternatief, ZD?

Mocht het met kaneel en aaltjes niet weggaan zal ik het overwegen!
Ik vind dit alleen een beetje tricky in combinatie met een kat. Weet niet in hoeverre dat giftig is voor haar.

Voor nu lijkt met een dikke laag kaneel het aantal vliegjes een stuk minder. Ben benieuwd hoe het over een week is, anders ga ik aaltjes proberen.
Mijn planten lijden er overigens nog niet onder, die doen het als een tierelier. Behalve de pannenkoek. Ik en pannenkoeken zijn geen vriendjes. Laat ze altijd kapot gaan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:00

Goeie, had nog niet aan de katten gedacht. Hier komen ze niet aan de planten. ~~}>
Maar als je het op de grond sproeit, kan er weinig misgaan, denk ik.

Ik had afgelopen zomer een viooltje in mijn ZZ Raven.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:04

Haha de mijne eigenlijk ook niet. Ze vindt het geweldig om met haar poot de bladeren te aaien, maar bijten doet ze alleen aan de inmiddels overleden Kokospalm :+

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:07

CCCCC schreef:
Ik weet dat bij de graslelie van mijn moeder altijd heel veel baby’s eraan hingen en dat deed de plant niet direct slecht, maar wellicht was dat een uitzondering. Ik zou het niet weten!

Ik heb besloten om mijn calathea weg te doen. De plant had het al zwaar en ik ben bang dat besproeien tegen trips meer ellende oplevert dan resultaat.

Maar ik moest wel een vervanger hebben, anders is mijn bureau zo leeg :).

[ [url=m/u8AiGs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus deze sterilitzia heb ik zaterdag gekocht.

[ [url=m/S2R57s.jpg]Afbeelding[/url] ]
En nog een paar mini’s :)

Leuk, die Strelizia! Een Nicolai neem ik aan? Het is alleen wel een snel groeiende plant. Wij hebben hem ook heel klein gekocht en uiteindelijk haalde hij na 2,5 jaar ruim de 3,5 meter :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:18

Spirit schreef:
Ben al heel lang niet meer in dit topic (en de rest van Bokt) geweest, dus heb niet alles bijgelezen. :o Heb wel teruggezocht maar volgens mij is dit nog niet besproken.

Ik vroeg me af... Mijn graslelie heeft het enorm naar zijn zin.
Heb al paar stekjes aan vriendinnen en aan mezelf gegeven, maar het blijft maar doorgaan. Kan ik die baby's gewoon laten zitten, of gaat de moederplant daar uiteindelijk aan onderdoor en kan ik ze beter afknippen als ik ze niet ga stekken?

[ [url=m/j6WzEv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Anders wil ik er wel een paar van je overnemen hoor, gezien mijn kat de mijne heeft opgevroten. _O-

CCCCC Goeie vervanger, ik hou van strelitzia's <3 En voor mini plantjes heb je altijd nog plek toch? :P

[emilie Te koud? Te veel water?

Jis_ Hij heeft ze vaker op (HELAAS..) maargoed hij blijft gelukkig van de rest af :) Zolang we ze niet op de vensterbank zetten haha!
Nieuw blad yay! *\o/*

Oeps, welkom nieuwe palm <3

Afbeelding

Afbeelding

Ennnnn bijna bijna bijna bijna <3 <3

Afbeelding

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:19

ZoeyDercks schreef:
Bananenplanten houden niet van natte voeten en niet van felle zon achter een raam idd.

Ik geef hem volgens de app (Plantsome) water en sproei 2x in de week ong.
Echter momenteel last van rouwvliegjes. Overal dikke laag kaneel op. Beter gaan ze kapot nu, anders moet ik aaltjes gaan bestellen...

Zou het nog iets kunnen helpen om de vliegjes regelmatig weg te stofzuigen? Heb er geen ervaring mee maar als ik last heb van fruitvliegjes zuig ik ze vaak op, ze vliegen niet zo snel dus lukt aardig. Paar keer per dag en ben er dan meestal sneller vanaf.