[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:04

Gelukkig geen ervaring met BKR-noteringen... Las wel ergens dat het hebben van een creditcard nadelig kan zijn voor de hoogte van je hypotheek, kun jij daar meer over vertellen Berdien? Handig zo'n interne deskundige :o Als dat nl. het geval is zeg ik hem net zo lief op, om hem naderhand weer aan te vragen. Maar ook verhalen gehoord dat dat niet nodig is, dus weet niet wat wijsheid is..

Oeeeh wij hebben vanmiddag een afspraak bij een heel gaaf huis, maar donderdagochtend bij een nóg gaver huis die vanochtend online is gekomen en hebben allebei echt het idee dat dat wel eens ons huis zou kunnen zijn :):) Best spannend, voldoet aan haast al onze wensen, budgettechnisch gezien haalbaar... Alleen gaan zondag op vakantie, dus dat wordt dan misschien nog vlot handelen even :=

Liezel1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:15

Ik heb die vraag toen gesteld bij de bank, over de credit card.
Ik heb nl zo'n ding, maar gebruik hem alleen in geval van nood (overlijden familielid in buitenland en halsoverkop een vlucht moeten boeken is in het verleden gebeurd) en 1x per jaar voor de tolweg in Frankrijk op vakantie (er is er nl eentje die alleen cc ""lust" en geen gewone bankpas).

Toen werd ook aangegeven dat dat geen probleem was, mits het gewoon aan het einde van de maand werd afgeschreven. Je kunt er nl ook een soort van "lening" op krijgen.

Bij het afsluiten van mijn hypotheek is er verder niet 1x naar gevraagd. De cc loopt ook bij de bank waar de hypotheek is afgesloten, dus misschien hebben ze wel even naar het gebruik ervan gekeken oid? En er toen achter gekomen dat ik er eigenlijk niets mee doe?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:16

Volgens mij ligt het een beetje aan wat voor type creditcard.

Alle betalingen die ik met mijn creditcard doe worden bijvoorbeeld binnen een maand volledig afgeschreven van mijn betaalrekening. In dat opzicht is het dus ook geen "echte" creditcard, dat je credit maanden geldig kan blijven en je maandelijks een gedeelte betaald. Bij mijn creditcard was het niet nodig om hem op te zeggen. Ook mijn mogelijkheid in de min te staan van 500 euro was geen probleem. Maar goed, ik zat ook 20/30 duizend onder mijn max.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:19

Ja wij gaan wrs wel aan onze max zitten qua hypotheek. Maar hebben idd een creditcard alleen voor noodgevallen, die gelijk aan het eind van de maand wordt afgelost. Eigenlijk geen idee meer maar volgens mij kan ik niet rood staan. Nou ja zal tegen die tijd wel besproken worden met de hypotheekadviseur maar fijn om van tevoren te weten natuurlijk :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:33

Een creditcard die aan het einde van de maand afgeschreven wordt zal inderdaad niet voor heel veel problemen zorgen denk ik zo :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:58

spannend tamara!! waar staat je droomhuis?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:36

Hier ook zo een creditcardmaar dat was ook geen probleem... Nu zitten wij ook ver van de max af maar het ging uiteindelijk om maar een heel klein bedragje wat die kaart scheelde op de hypotheek.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:37

Punt met creditcards (en doorlopende kredieten etc) is dat de norm is dat er gerekend wordt met 24% van het maximaal op te nemen bedrag. Daardoor wegen ook relatief kleine bedragen direct zwaar mee.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:01

missanita84 schreef:
spannend tamara!! waar staat je droomhuis?

Nou ja of het echt ons droomhuis is, is natuurlijk afwachten.. Beetje sceptisch geworden nu we al behoorlijk wat huizen hebben gezien en het niet was wat we verwachtten of voor onze neus verkocht werd of we niet uit de onderhandelingen kwamen... Maar staat in Empel, net buiten Den Bosch :)

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:49

Berdien schreef:
Als je ten onrechte geregistreerd wordt dan wordt, als het goed is, de hele melding verwijderd. Dan heb je er ook geen last meer van.

...

Wat Shiloh zegt klopt. En bij 'een keer een achterstand' krijg je niet direct een zware A overigens, dan moet je echt lang niet betalen én niet reageren op aanmaningen etc.

Alweer bedankt voor jullie reacties! Erg nuttig om de mening en informatie van echt onafhankelijke mensen te horen :). Hij heeft niet ten onrechte een bkr notering gekregen, hij heeft het allemaal nogal onhandig aangepakt waardoor er één schuld bij het bkr terecht is gekomen. De registratie is dus terecht. De notering H kun je krijgen door een brief naar de eerdere schuldeiser te schrijven met daarin de vraag of zij bij het bkr willen aangeven dat de schuld is afgelost. Wat ik heb begrepen betekend notering A1 dat je een regeling hebt getroffen met de schuldeiser, en A2 dat je niet direct regeling hebt getroffen en dus niet goed hebt gehandeld.

Ik las in een van de reacties hier over het voorbijgaan aan het hele idee van het bkr. Het klinkt denk ik makkelijker dan het is, want zoals onze adviseur ook zei is hij er niet zo zeker van. Het is een verzoek wat je doet, ze zijn niet verplicht dat te honoreren.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:20

Hier ook eerst geprobeerd een H tr krijgen. Nou met geen haar op hun hoofd wouden ze daar over denken. Ookal was het netjes afbetaald! Wel hebben wij bij de offerte een verklaring moeten schrijven hoe of wat de situatie was en hoe het veranderd is. Maarja bij ons verliep die twee maanden later. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik geef het weinig kans! A2 is de beroerdste om te hebben.
Ik zelf het onterecht een A5 notering ik was schijnbaar spoorloos! Die heeft het desbetreffende bedrijf wel verwijderd aangezien die gewoon heel erg onterecht was. Puur gedaan op de basis dat ze post retour kregen omdat wij waren verhuisd! En ik ze heel netjes het nieuwe adres had doorgegeven en er ook gewoon werd betaald!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 07:43

De meeste creditcards uit het verleden, dus eerder aangevraagd dan 1,5jr geleden, hebben automatisch de 'leenoptie' aan staan. Dat betekend dus dat deze bij het BKR gemeld is. Wel kun je deze 'leenoptie: ook wel Gespreid Betalen Faciliteit (=GBF)) heel makkelijk, mits je geen lopende lening hebt en je saldo is voldaan, uitzetten. Volgens mij tegenwoordig zelfs via het web of anders via de klantenservice. Je BKR melding is dan meestal dezelfde week of de week erop verwijderd.

Je kunt dus wel gewoon je creditcard aanhouden, maar je kunt niet meer lenen op je card, dus zoals eerder gezegd: aan het eind v/d maand wordt het volledig openstaand saldo geïncasseerd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:57

Ik heb de afrekening van de notaris inmiddels binnen, maar er valt me iets op.
Bij de verrekening zakelijke lasten staan alleen de onroerendezaaksbelasting en de waterschapslasten tot het einde van het jaar. Ik had eigenlijk verwacht daar ook rioolheffing, afvalstoffernheffing etc op terug te vinden.... of worden die nooit verrekend?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:38

Liezel1, volgens mij betaal je die per jaar per gemeente. Dus jij krijgt straks in je nieuwe huis pas op 1 januari de rekening voor 2015. Ongeacht of je verhuisd bent naar een andere gemeente of in dezelfde gemeente bent gebleven.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:35

Wat een heerlijkheid, sinds we de sleutel hebben van ons nieuwe huis voelt het alsof we op vakantie zijn. Heerlijk ontbijten, lunchen en avondeten in de tuin, echt genieten!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:38

Haha Georgette, wij kennen dat gevoel, dat hebben wij nu ook. En 's avonds zitten we buiten en kunnen we het allemaal nog niet geloven dat dat huis gewoon ons huis is. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:20

Hier is dat gevoel er voorlopig nog niet := daar moten we nog te veel voor klussn lol.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:27

Hier ook, pfffft :P

Tuin is 1 groot gat :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:29

Das ook een feest met dit weer Bianc.
Alhoewel.... Je zou het vol kunnen laten lopen met water... Dan heb je een zwembad :+
Maar goed... Dat is wel weer een afwijking van de plannen vermoed ik :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:31

Nouja zodanig een gat is het ook weer niet :P

Hopen aarde hier en daar, veel rotzooi, een deel van een muurtje gemetseld rondom waar het terras moet komen... maargoed het is al jaren een zooitje aan die kant, hopelijk kunnen we er de komende maanden een goede slag slaan :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:13

hier schoot het huidige huis er nogal bij in nu met dat klussen... gister maar even de grasmaaier mee terug genomen :=
gazon is nu weer heul kort , het was nog niet zo erg als bij het nieuwe huis, daar heb ik eerst een bosmaaier voor moeten regelen om handmatig te hooien :roll: zeis was lastig geworden, dan had ik een tweede persoon nodig die het gras omhoog kon houden, soort van Russische roulette zeg maar :') bosmaaier dus *D
hier kon de machine het nog net aan ...

nu eerst maar eens even achterstallig huishoudelijke onzin wegwerken hier en dan morgen weer verder in het nieuwe huis .

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:00

Ik kom mij ook graag melden in dit topic :)!

Gisteren zijn mijn vriend en ik bij een hypotheekadviseur geweest om te kijken of- en zo ja hoeveel hypotheek we kunnen krijgen. Resultaat van het gesprek was positief en we gaan ons nu langzaamaan op de woningmarkt begeven.

Wat we zoeken: (beneden)woning of appartement in het zuidelijke gedeelte van stad Groningen, 2 slaapkamers, tuintje (en anders balkon), nette badkamer&keuken, 70+m2. Max budget is 120.000.

Op funda hebben we al een aantal leuke woningen gezien die voldoen aan bovenstaande wensen. Maar hoe ga je dan verder?
Ik had zelf het idee om eerst een top 3 of top 5 te maken en op basis daarvan een afspraak maken voor een of meerdere bezichtigingen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:14

Ik zou gewoon kijken inderdaad welke 3 of meer huizen je het meeste aanspreekt in de omgeving en daar eens voor te bellen voor een bezichtiging. In het begin heb ik 3 woningen bezocht, maar toen kon ik ivm proeftijd op mijn werk er nog niet mee verder. Toen ik er eenmaal mee verder kon, waren die woningen verkocht. Toen ben ik het in de gaten gehouden en zodra er iets online kwam wat ik interessant vond, ben ik gaan kijken.

Kan zomaar zijn dat die huizen praktisch al verkocht zijn hoor, dus bijt je niet teveel op een woning vast. Een woning waar ik in geintresseerd was kwam pas op verkocht onder voorbehoud toen de ontbindende voorwaarden van het koopcontract verstreken waren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:54

wij gingen zelf vaak bij de huizen die we interessant vonden even langs , rondje door de straat en buurt lopen of dat de buurt ons echt aan sprak, wie weet vallen er dan al direct huizen af .
daarna idd gewoon afspraak maken om de huizen die qua buurt ook aanspreken te bezichtigen om te zien of het huis ook in het echt zo aanspreekt als op de foto's .

daarna zou ik sowieso een tweede bezichtiging aanvragen als iets je op het eerste gezicht lijkt te bevallen, tweede keer zie je vaak veel meer qua afwerking en eventuele manco's die je de eerste keer totaal niet zijn opgevallen :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:01

Wij hebben nu vijf appartementen in twee wijken die we redelijk kennen. Maar de straat en buurt gaan we zeker nog kritisch bekijken. Bedankt voor de tip!
We willen onze beide vaders meenemen als we iets gaan bezichtigen.