Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:12

Ik doe geen fluit aan die hele druif (nou vooruit, af en toe mest er bij)
En het ding hangt ieder jaar vol

Vind tuin hartstikke leuk
Maar het moet niet op werken gaan lijken

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:42

Haha hier hetzelfde Sonja, eerste jaren alles volgens de boekjes en nooit druif , nu gaat ie zijn gang maar en zit hij stampvol

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:06

De blauwe druif (boskoop) is net onkruid en heeft al vanaf het begin druiven gegeven (en groeit net zo hard als onkruid). En zelfs al een keer verhuist en gewoon druiven geven. :')

De andere druif heb ik van de buurman gekregen en stond in een niet optimaal hoekje. Daar zat nu dus schimmel op en heeft eerste jaar na verhuizing niks gegeven en dit zou het eerste jaar zijn. -O-

En dit jaar nog 2 nieuwe druiven erbij gekocht een witte en rode buitendruif. Bij de witte hing al een trosje druiven en die groeit minder hard dan de rode waar nog niks aan hangt.

Mijn perziken willen alleen niet echt groeien en blijven mini, maar zit nog wel goed vast aan de boom en kleuren mooi door.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:49

Wie monty don nog wil kijken op Netflix moet snel zijn, hij wordt deze maand eraf gehaald. Ik vond het een leuke serie!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:47

Neehjjj. Ik ga hem gewoon nog eens kijken.
:')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 20:24

Ik heb jullie hulp nodig. Ik huur nu een huisje waar ik gelukkig veel aan mag doen. En binnen ben ik redelijk klaar maar ik wil nu rustig aan gaan beginnen met mijn tuin op te knappen. 2 delen hebben al hun bestemming gekregen (gras wordt gedeeltelijk moestuin) en het afgeschermde gedeelte in het midden wordt mijn lounge hoek. Maar nu wil ik iets doen aan de dood en dood saaie parkeerplaats/grootste deel van de tuin. Hier zit ook de ingang naar de openslaande deuren (deze worden alleen in de zomer gebruikt) Maar omdat de straat een stuk lager ligt (lees goed 50 cm verschil) wil ik iets hier door met stenen trappen met daarnaast plantenbakken (ook van steen) Maar ik heb werkelijk geen idee waar ik hierbij dus moet beginnen.

Ben heel goed in dingen aangeven en bedenken maar in het uitvoeren ben ik een ramp, maar ik moet het nu eenmaal alleen doen.

Dit is nu mijn uitzicht:
Afbeelding

En vanaf buiten gezien:
Afbeelding

Heb het nu voor deze zomer opgelost met enkele zakken potgrond en een en stuk nepgras maar het is mij een doorn in het oog.

Dit is waar ik aan zit te denken (en dan natuurlijk een beetje gecombineerd):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus HELP _O- wat zou een handig ontwerp zijn, hoe kan ik dit het beste aanpakken en het een beetje een stevig maken.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 22:28

Ik wil in mijn tuin wat stenen vervangen door border bakken. Ik ben nu begonnen met de achterste rand bestrating eruit te halen. Is het nu handig om hier nu nog een opsluitband achter te plaatsen of kan ik ook van die antraciete stapelblokken als opsluitband gebruiken? Die zijn 15x15x60? Die heb ik voor de borderbak.

Afbeelding

Er gaat nog 1 rij tegels uit, wordt nu toch nog iets te smal naar mijn idee

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 01:13

Die stapelblokken moet je op een waterpas ondergrond leggen, dus het beste leg je een opsluitbandje langs je stenen, en leg je de blokken op de rand van de stenen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:59

@chamion: Heb je ook overwogen om gewoon een mooi houten trapje te fabriceren? (vlonderplanken?)
Is voordeliger en scheelt je weer een bult zand slepen. Bovendien lijken de stenen trapjes me ook te glad voor zo bij huis. Het is uiteindelijk natuurlijk wel een huurhuis. Dus ik weet niet hoe lang je er wil blijven.
Met hout kun je mischien zelfs overwegen om voor een dekking te gaan? (weet niet of je de parkerplaats gebruikt)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:19

Hout op de trap hadden wij, maar dat wordt spekglad met regen. Zou ik niet doen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:42

Hout wordt meestal gladder dan steen met regen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:55

Vjestagirl schreef:
Die stapelblokken moet je op een waterpas ondergrond leggen, dus het beste leg je een opsluitbandje langs je stenen, en leg je de blokken op de rand van de stenen.

Ah duidelijk! Bedankt voor je reactie!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:37

Neonlight schreef:
Hout wordt meestal gladder dan steen met regen.

Klopt, bij de normale deur heb ik een metalen frame met houten planken. Ben daar de eerste buien al onderuit gegaan.

Daarom zat ik nu aan iets anders te denken waardoor ik mijn tuin een beetje naar binnen kan halen. Ik wil trouwens geen gladde stenen inderdaad. Maar meer ruwe stenen.

Parkeerplaats is best groot (kunnen 2 auto staan als ik een halve meter heg weg zou mogen halen)
Dus een deel parkeerplaats opofferen heb ik geen probleem mee. Heb nu ook geen auto meer.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 07:19

mijn lelie is op dreef. Het word elk jaar meer...

Afbeelding

Afbeelding

Dit was vorig jaar

Afbeelding

Beloofd wat voor de komende jaren :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:29

Ik ga van dit:
Afbeelding

Naar dit:

Afbeelding

Toen gat weer vol met zand:

Afbeelding

En gisteren straatje er in gelegd
Afbeelding
Afbeelding

Volgend jaar komen er borders en bloembakken in om het geheel een beetje meer tuin te maken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:51

Zo! Zand erover. Mooie verbetering

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:02

Zo daantjuh dat is een verandering!!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:25

Ondanks dat velen hier vonden dat mijn tuintje teveel steen zou worden, wil ik toch graag het eindresultaat delen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er erg blij mee in ieder geval. Het moestuintje heb ik het grootste deel zelf van opgekweekt en vind het zo leuk om te zien dat het groeit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:46

Mooi en mini moestuintje. <3

Als je nog plek en zin heb ik nog wel wat tomatenplanten over. Weet alleen niet of ze nog wat worden, maar zou kunnen dat als ze in de volle grond staan omhoog schieten. Weet niet wat voor tomaten planten en ophalen beste na het extreem warme weer. ;)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:54

Marcella schreef:
Mooi en mini moestuintje. <3

Als je nog plek en zin heb ik nog wel wat tomatenplanten over. Weet alleen niet of ze nog wat worden, maar zou kunnen dat als ze in de volle grond staan omhoog schieten. Weet niet wat voor tomaten planten en ophalen beste na het extreem warme weer. ;)

Ja, dat is ook wat ik wilde! In de bak groeien nu sla en radijs.
De doornloze braam heb ik van een collega gekregen, de twee soorten munt, oregano en de citroenmelisse van een vriendin. Heb bij de Appie rode peper, oranje kleine paprika en Cherry tomaatjes (maar twijfel of die het gaat trekken) gekocht. De rest is allemaal zelf gezaaid: paksoi, komkommer, rucola, cavolo nero, groot kaasjeskruid (niet om te eten), rode biet, peultjes, bieslook (die wil nog niet echt verder groeien), dille, te sturen peterselie, tijm en basilicum.

Heb van het weekend voor het eerst wat basilicum gepakt....

Tomaat heb ik zeker wel interesse in, maar weet niet hoe ver jij bij mij vandaan woont....

Kan echt genieten van mijn tuintje als ik zo op de stretcher lig. Probeer ook vraag welke dag te sproeien..... Bij minder tijd krijgt de border minder..... Is zo'n bermbloemen bij- en vlindermix.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:11

Die bloemenmix kan wel tegen een stootje. :j

Moestuin is in Alblasserdam en daar staan de plantjes. Heb eventueel ook nog wel wat andijvie planten over als je dat lust (iets teveel gezaaid). :9 Ga voor je hopen dat radijs gaat lukken, want dat word hier niet meer gezaaid gaat namelijk schieten. Radijs en warmte is geen goede combi.

Sinds wanneer staan de plantjes in de grond.

Hopelijk munt wel in bak ingegraven, want die woekert heel goed. :+

Eet vandaag verplicht sla moest geoogst worden zou anders gaan schieten. :P

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:10

O echt, die munt :x -:(- . Die is bijna net zo erg als Bamboe. Die stop ik nooit meer in de grond. Die krijgt zijn eigen pot. _O-

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:05

De munt en citroenmelisse zijn in bakken ingegraven inderdaad. Die tip kreeg ik van vriendin.

Desondanks vond ik vorige week wel pepermunt in mijn borderline aan de overkant....

En ik ben ook van mening dat de vordering wel tegen een stootje kan....

Sinds wanneer staan welke plantjes in de grond Marcella?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:35

Citaat:
Heb bij de Appie rode peper, oranje kleine paprika en Cherry tomaatjes (maar twijfel of die het gaat trekken) gekocht.

Deze hoe lang die in de grond staan. Paprika niet te veel water geven. Cherry lusten wel flink wat water, maar daar kan je ook een flesje waar je bodem uit gehaald heb op zijn kop in de grond zetten. Kunnen slecht tegen water op de plant zelf, maar het liefst zo dicht mogelijk wel weer op de wortels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:09

De klimop goed in de gaten houden want die kan ook lekker woekeren en is een pracht van een huis voor spinnen.