Dees schreef:Het voordeel van ANWB is dat de prijzen, zodra ze gaan dalen, ook meteen dalen. Bij vaste leveranciers dalen de prijzen niet (vast contract) of per stappen van 3 maanden (meeste variabele contracten).
Ik ben in de tijd van de belachelijk hoge gasprijzen ook naar ANWB overgestapt en ja, dat was direct aanzienlijk voordeliger.
Maar voor komende winter ben ik wel weer voor een vast jaarcontract gegaan wat betreft gas. De vaste jaarcontracten zijn een 20-30 cent duurder per m3 dan ANWB. En mochten de prijzen weer stevig gaan stijgen, dan zit je echt beter bij een jaarcontract dat je nu al hebt afgesloten. Als de trein van prijsstijgingen eenmaal rijdt, ben je te laat met overstappen. Want die aanbieders van vaste contracten zijn commerciele jongens, die gaan (natuurlijk) voor de hoogste prijs.
Tieme, ook op jouw kale dagprijs komt een 67 cent belasting bovenop. De gasprijs van ANWB is dus vandaag € 1,02. Goedkoper dan vaste contracten, maar zo heel veel goedkoper ook weer niet.
Je argument dat je het prijsverschil van de duurdere wintermaanden in de rest van het jaar weer goedmaakt gaat voor gas niet op. Het gasverbruik is in de wintermaanden gewoon 95-98% van het jaarverbruik.
Bij elektra zit dat anders. Bij KWh is het prijsverschil ook gauw 10-20 cent per kWh, daar verbruik je doorgaans veel meer van. Voor elektra ben ik bij ANWB gebleven, zelfs met zonnepanelen
Ik denk dat ik dit ook wil gaan doen, vooral gezien elektra overal 0,31 cent is, terwijl ANWB van 0,00 tot 0,20 meestal gaat, maar waar kan je alleen gas afsluiten?
Edit: gevonden. Gekke is alleen dat ik met gas + elektra goedkoper uit ben dan alleen gas ergens afnemen. Ik snap er he-le-maal niks meer van.