Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:00

Dees schreef:
Het voordeel van ANWB is dat de prijzen, zodra ze gaan dalen, ook meteen dalen. Bij vaste leveranciers dalen de prijzen niet (vast contract) of per stappen van 3 maanden (meeste variabele contracten).

Ik ben in de tijd van de belachelijk hoge gasprijzen ook naar ANWB overgestapt en ja, dat was direct aanzienlijk voordeliger.
Maar voor komende winter ben ik wel weer voor een vast jaarcontract gegaan wat betreft gas. De vaste jaarcontracten zijn een 20-30 cent duurder per m3 dan ANWB. En mochten de prijzen weer stevig gaan stijgen, dan zit je echt beter bij een jaarcontract dat je nu al hebt afgesloten. Als de trein van prijsstijgingen eenmaal rijdt, ben je te laat met overstappen. Want die aanbieders van vaste contracten zijn commerciele jongens, die gaan (natuurlijk) voor de hoogste prijs.

Tieme, ook op jouw kale dagprijs komt een 67 cent belasting bovenop. De gasprijs van ANWB is dus vandaag € 1,02. Goedkoper dan vaste contracten, maar zo heel veel goedkoper ook weer niet.
Je argument dat je het prijsverschil van de duurdere wintermaanden in de rest van het jaar weer goedmaakt gaat voor gas niet op. Het gasverbruik is in de wintermaanden gewoon 95-98% van het jaarverbruik.

Bij elektra zit dat anders. Bij KWh is het prijsverschil ook gauw 10-20 cent per kWh, daar verbruik je doorgaans veel meer van. Voor elektra ben ik bij ANWB gebleven, zelfs met zonnepanelen :D

Ik denk dat ik dit ook wil gaan doen, vooral gezien elektra overal 0,31 cent is, terwijl ANWB van 0,00 tot 0,20 meestal gaat, maar waar kan je alleen gas afsluiten?

Edit: gevonden. Gekke is alleen dat ik met gas + elektra goedkoper uit ben dan alleen gas ergens afnemen. Ik snap er he-le-maal niks meer van. :Y)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:19

Ik had de gok genomen om toch variabel te blijven ipv een jaarcontract. Omdat mijn tarieven lager lagen dan de meeste vaste contracten die ik hier voorbij zag komen. Natuurlijk wist ik dat het in het najaar duurder zou worden, maar niemand wist hoeveel duurder. Voor stroom ga ik nu €0,02cnt meer betalen per kw en voor gas €0,10cnt. Per kuub. Kom ik uit op een zelfde bedrag als waar ik vele jaarcontracten van gezien heb, alleen ga ik het pas vanaf half november betalen. Benieuwd tot wanneer deze verhoging geldt want dat stond er dit keer niet bij. Maar ik meen dat het elke drie maanden mag veranderen.

De vorige keer werd het juist verlaagd, dus dat kan ook nog. Mijn contract loopt tot mei. Dan weet ik of het echt een verstandige keus is geweest om variabel te blijven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:56

Elin_ schreef:
Edit: gevonden. Gekke is alleen dat ik met gas + elektra goedkoper uit ben dan alleen gas ergens afnemen. Ik snap er he-le-maal niks meer van. :Y)

Dat komt doordat er subsidies zitten op elektra.
Maar ik neem aan dat als je gas elders onderbrengt, je nog altijd ergens anders elektra afneemt. Dus per saldo loop je niets mis.

ZEJA

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:02

Ik zit ook bij de ANWB maar net toch ergens een vast contract afgesloten voor gas.

Electra hou ik wel bij de Anwb.

Ik ga nu Tarief gas - €1,19730 betalen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:06

Dees schreef:
Elin_ schreef:

Maar ik neem aan dat als je gas elders onderbrengt, je nog altijd ergens anders elektra afneemt. Dus per saldo loop je niets mis.

Ik wilde elektra bij anwb laten dan. Ik krijg ook zonnepanelen. Ik weet voor het eerst niet waar ik goed aan doe...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:52

Dees schreef:
Elin_ schreef:

Welke subsidies op elektra?

Er zit juist een flinke overheidsheffing op elektra.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:52

De Vermindering Energiebelasting wordt verrekend via elektriciteitsverbruik en niet via gasverbruik.

Als je deze verbruiken bij aparte leveranciers onderbrengt, krijg je die subsidie (?) via de electriciteitleverancier. Hierdoor lijkt het soms of is je gasleverancier duurder dan wanneer je beide zaken bij 1 leverancier afneemt.

Zie voor meer info: https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/e ... ebelasting

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:50

De gasprijs is deze week pittig gestegen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:52

Ik ben nu weer rond aan het kijken voor een nieuwe energieleverancier want wil niet bij vandebron blijven met die idiote zonnepaneel kosten die ze rekenen.. wat zijn nu fijne energieleveranciers voor mensen met veel zonnepanelen / nul-op-de-meter woning? (Dus mijn verbruik en teruglevering strepen elkaar vrijwel weg)

Als ik vergelijk krijg ik Eneco, greenchoice en Oxxio als goedkoopste

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:00

Ik heb dit weekend mijn contract verlengd bij Oxxio. En wat voor een contract :)) Het was ongeloofwaardig zo laag dat de kosten waren.

Afbeelding

Toen ik na de bevestiging mijn contract toegestuurd kreeg, stond er een hele andere gasprijs. 1,39 cent ipv 0,59 :+

Afbeelding

Vanochtend gelijk gebeld en de telefonist geloofde mij niet. Dus net de screenshots opgestuurd via de app. Ik heb het contract gelijk geannuleerd omdat ik overal goedkopen uit ben dan bij Oxxio. Ik was echt even blij met de lage prijs, maar ik wist stiekem ook wel dat dit een foutje was :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:15

Dat is wel even een "blast to the past" die prijzen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:19

Ik was wel even verbaasd toen ik je tarief van €0,59 zag en wilde bijna mijn huidige contract bij Oxxio stopzetten totdat ik zag dat het een foutje was :)) wel balen zeg dat ze je niet alsnog die prijs hebben gegeven }>

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:24

Echt he _O- Ik dacht, afsluiten die handel voor 3 jaar! Ik ga het toch niet winnen in dit welles nietus spelletje met Oxxio maar ik ga denk ik toch overstappen naar EnergieDirect. Die bieden voor mij nu de laagste prijs aan. Ik vind het toch onhandig dat mijn contact midden in de winter afloopt. Zo pak ik elke keer de hoogste tarieven.

:Y)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:25

Dees schreef:
De gasprijs is deze week pittig gestegen.

1,31 m3 heb ik nu staan.. Ik ga ook maar voor vast, zowel elektra als gas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:49

Ik heb nu nog geen vast contract, en ik zing het deze winter nog even uit.. nu een vast contract afsluiten betekent dat ik de hele zomer met waarschijnlijk een hoge prijs zit.. dat is ook super onhandig dacht ik.
Ik wilde in augustus ofzo een halfjaarcontract afsluiten, maar ja, dat deden ze toen natuurlijk niet meer :Y)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:51

Ik ga nu rond de € 100 betalen. Dat is ook wat ik in 2021 betaalde. Dus dat vind ik prima. Ik betaal nu 170 en moet 500 bijbetalen in november :(

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:59

Cer schreef:
Ik heb nu nog geen vast contract, en ik zing het deze winter nog even uit.. nu een vast contract afsluiten betekent dat ik de hele zomer met waarschijnlijk een hoge prijs zit.. dat is ook super onhandig dacht ik.
Ik wilde in augustus ofzo een halfjaarcontract afsluiten, maar ja, dat deden ze toen natuurlijk niet meer :Y)

Oh daar had ik ook nog niet aan gedacht. Alleen in de zomer gebruik je toch amper gas? Douchen en koken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:25

In de zomer verbruikt men doorgaans praktisch geen gas :D

Hoe hoog, of hoe laag, de gasprijs in de zomer is... wat maakt dat dan uit?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:29

nou ja dat beetje wat je gebruikt, dat is dan duur :P
maar goed, ik kan het verder met weinig gasgebruik wel halen hoor :j
Ik vraag me af of ze nog hogere prijzen verwachten, deze periode vorig jaar betaalde ik een euro per m3 meer dan nu, dus ik vind het nu nog goedkoop :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:39

Ik gebruik in de zomer meer gas dan in de winter _O- Ik douche veel meer. En verwarmen is bijna niet nodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:50

Fitzroy schreef:
Ik gebruik in de zomer meer gas dan in de winter _O- Ik douche veel meer. En verwarmen is bijna niet nodig.

Bij mij piekt de elektra in de zomer. Je ziet in de winter een gaspiek en in de zomer een elektrapiek hier.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:52

Ja elektra ook, vanwege de airco.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 07:22

Op dit moment huren mijn vriend en ik inclusief. Wij hebben dus nooit zelf een energieleverancier hoeven/mogen kiezen. Nu zijn wij bezig met de aankoop van een woning en moeten wij dus ook een keus maken voor energie. We willen graag zonnepanelen laten plaatsen, maar daarvoor kunnen we pas offertes gaan aanvragen als we de sleutel hebben. En nu dus uitzoeken waar we het energie contract willen afsluiten, wat voor soort contract en voor wat voor termijn. Dus ik lees hier graag even mee want zie op dit moment door de bomen het bos nog niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:09

Fitzroy schreef:

Hier in de zomer z'n 6-7m3 per maand... in de winter gemakkelijk 85-100m3 per maand..... elektra ongeveer gelijk. Z'n 50kwh per maand verschil, maar komt doordat ik 4 terraria heb staan met warmtelampen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:15

Gas zit in de zomer op 2/3 m3 per maand. In de winter max 100 m3 per maand hier.

De stroom gaat mogelijk duurder worden op termijn omdat de windparken op zee toch duurder zijn om aan te leggen. 8)7 Joh duurder wordt het toch gegarandeerd wel, ongeacht de reden.

https://www.nu.nl/economie/6285551/vree ... p-zee.html

Dat samen met de aflopende terugleveringsellende en de verplichting meer stroomhoudende apparaten te gaan gebruiken. +:)+ -O-