Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:47

Maar al die jongeren uit het Oosten en Noorden die gaan studeren in de randstad? Die pikken hier toch de huurwoningen in? En met regelmaat de koopwoningen die als investering gekocht worden.

Ik vind dat echt een rare gedachtengang dat je als Nederlander blijkbaar in je eigen regio moet blijven.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:51

Ik vind het overkomen als eenvoudige manier om in de slachtofferrol te kruipen. De “schuld” bij een ander leggen, want jij kan er niets aan doen dat randstedelingen de huizen wegkapen. Terwijl je er de politiek op moet aankijken en beter actie kunt gaan voeren wbt het huizentekort.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:52

Interessant mavantos, weer wat geleerd, ik had geen idee of dat wel of niet mocht. Het klonk verder wel aannemelijk zoals de makelaar het zei. Alleen had hij het wel wat duidelijker aan de voorkant mogen zeggen toen we die afspraak inplanden. Ook daar weer wat geleerd, zelf beter door vragen volgende keer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:54

Zou je een bod neer kùnnen leggen? Waar je je oké bij voelt en het huidige bod mee kunt overbieden?
Als het huis zo goed voelde zou ik misschien proberen me niet teveel tegen te laten houden door mijn eerste natuur, maar er toch voor te gaan?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:04

Het is helemaal niet zo raar. Mijn schoonouders hebben ook zo'n constructie gehad. Die willen alleen kopen onder voorbehoud verkoop eigen woning. De verkopers zijn daarmee akkoord gegaan, maar alleen onder voorwaarde dat zij bij een beter bod m'n schoonouders de kans zouden geven om hun voorbehoud verkoop eigen woning te laten vallen. Wilden m'n schoonouders dat niet, dan stond het de verkopers vrij om dat andere bod te accepteren. Ik vind dat helemaal niet zo gek. Als je als koper in deze tijd die voorwaarde nog neerlegt, is het normaal dat de verkoper daar alleen mee akkoord gaat als hij dan niet tot in de eeuwigheid hoeft te gaan zitten wachten tot de koper daadwerkelijk verkocht heeft.

Edit: jullie hadden dus gewoon een bod kunnen doen. En de verkopers hadden dan hun 'eerste kopers' de kans moeten geven om hun voorbehoud te laten vallen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:15

Tink, ik vind de regeling op zich ook niet raar. We hebben het er nog over gehad, als we ons eigen huis te koop zetten, zouden we dan hetzelfde doen? Daarop is ons antwoord: ja, mits er niet op korte termijn een bod ligt met betere voorwaarden.
Maar het voelde echt als een verkooptruc dat de verkoop makelaar niet volledige openheid had gegeven vooraf, ons wel uitgebreid een bezichtiging geeft, en dan aan het einde zegt: oja, het is eigenlijk al verkocht.

Doubtless dat zijn we nu aan het overleggen met elkaar. Als deze constructie er niet op had gezeten, zouden we dan een bod doen? Die vraag moeten we nu voor onszelf beantwoorden.
Het was inderdaad mijn primaire reactie om helemaal niets meer toe doen met dit huis. Maar dat is dan een principe kwestie en heeft er niets mee te maken of we het huis wel of niet vinden passen.
Financieel gezien zouden we een bod kunnen doen zonder voorwaarden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:37

MizzMontana schreef:
Tink, ik vind de regeling op zich ook niet raar. We hebben het er nog over gehad, als we ons eigen huis te koop zetten, zouden we dan hetzelfde doen? Daarop is ons antwoord: ja, mits er niet op korte termijn een bod ligt met betere voorwaarden.
Maar het voelde echt als een verkooptruc dat de verkoop makelaar niet volledige openheid had gegeven vooraf, ons wel uitgebreid een bezichtiging geeft, en dan aan het einde zegt: oja, het is eigenlijk al verkocht.

Doubtless dat zijn we nu aan het overleggen met elkaar. Als deze constructie er niet op had gezeten, zouden we dan een bod doen? Die vraag moeten we nu voor onszelf beantwoorden.
Het was inderdaad mijn primaire reactie om helemaal niets meer toe doen met dit huis. Maar dat is dan een principe kwestie en heeft er niets mee te maken of we het huis wel of niet vinden passen.
Financieel gezien zouden we een bod kunnen doen zonder voorwaarden.

Als het huis je verder wat lijkt zou ik dat eerste gevoel naast je neerleggen. Meestal worden bezichtigingen door de binnendienst ingepland en die communiceren dit soort dingen vaak niet, waardoor dit pas ter sprake komt bij de bezichtiging met de makelaar.

Soms lopen verkopen wat apart. Als je er uiteindelijk woont ben je dat zo vergeten ;)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 22:28

Benzz schreef:
Ik vind dat echt een rare gedachtengang dat je als Nederlander blijkbaar in je eigen regio moet blijven.

Ben blij dat anderen er ook zo over denken. Dacht even dat mijn gedachtegang zo vreemd was. Ik ben écht niet uit op het pikken van andermans huizen. :')

We hebben volgende week weer twee bezichtigingen staan! Ben heel benieuwd. In het kader van bovenstaande discussie wel een ironisch feitje: de makelaar komt uit Leiden (Randstad) en beide huizen zijn in Brabant. Zelfs de makelaars pikken! :P

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 00:21

Ik zie dit topic nu pas, net nadat we na drie kwart jaar geluk hebben met de aankoop van ons huis. Dit is gelukkig allemaal rond en alleen wachten op de overdracht. Super blij geweest met onze aankoopmakelaar, want anders hadden we zeker meer geboden dan nodig was geweest in dit geval, omdat je elke keer maar overboden bent geweest.

Nu wordt het huisje waar we nu inzitten verkocht. We huren het van mijn vriend zijn moeder, mag best wel weer even wat opgeknapt worden, maar staan al behoorlijk wat bezichtigingen en er stonden vandaag al spontaan mensen aan de deur. Die had ik het zo gegund, maar daar gaan we niet over. Ben heel benieuwd hoe het proces van de andere kant gaat, we kunnen daarin wel helemaal mee kijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:40

Benzz schreef:
Maar al die jongeren uit het Oosten en Noorden die gaan studeren in de randstad? Die pikken hier toch de huurwoningen in? En met regelmaat de koopwoningen die als investering gekocht worden.

Leuk dat je mijn woorden verdraait.
Dat zeg ik toch nergens? Wat ik zeg is dat ik er moeite mee heb als randstedelingen met hun overwaarde op andere plekken huizen kopen en daarmee anderen uit de markt prijzen die niet beschikken over die overwaarde. Hier in de omgeving gebeurt dat volop in ieder geval, en dat vind ik jammer.
En helaas schiet de gemeente niet bepaald op met de woningbouwplannen....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:17

Achterom schreef:
Benzz schreef:

Dat zeg ik toch nergens? Wat ik zeg is dat ik er moeite mee heb als randstedelingen met hun overwaarde op andere plekken huizen kopen en daarmee anderen uit de markt prijzen die niet beschikken over die overwaarde. Hier in de omgeving gebeurt dat volop in ieder geval, en dat vind ik jammer.

Randstedelingen... Alsof we van een ander soort zijn _O-

Verder ga ik er niet inhoudelijk op in. Ik denk dat mijn eerdere reactie voldoende mijn mening reflecteert. Iedereen heeft recht op een woning. Je buurtgenoten zouden ook een goedkopere woning in het buitenland kunnen kopen. Zou wat zijn als zij dan hetzelfde reageren :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:43

Ik begrijp dat het niet verboden is, en niet de schuld van die mensen uit de Randstad, want die worden in hun eigen regio net zo goed overboden door investeerders en expats, maar het is wel enorm vervelend. Zeker omdat de overheid zich momenteel meer bezig lijkt te houden met verschillende groepen tegen elkaar uitspelen dan met het oplossen van de problemen.

Hebben jullie ook wel eens dat je tegelijk met iemand anders mag komen kijken?
Ik denk dat dat toch wel de bizarste bezichtiging was die ik heb meegemaakt, een groepsbezichtiging voor een koophuis, op het hoogtepunt van de covid pandemie nota bene. Maar ja, je bent er al heen gereden en stik wanhopig, dus je accepteert het maar...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:09

Tja je kan ook tegen verkopers zeggen, alleen voor streekgenoten. Jammer voor je dat je dan overwaarde misloopt maar ja je moet ze hier wel wat gunnen…..

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:10

Konstantine schreef:
Hebben jullie ook wel eens dat je tegelijk met iemand anders mag komen kijken?
Ik denk dat dat toch wel de bizarste bezichtiging was die ik heb meegemaakt, een groepsbezichtiging voor een koophuis, op het hoogtepunt van de covid pandemie nota bene. Maar ja, je bent er al heen gereden en stik wanhopig, dus je accepteert het maar...

Ja, hier in de omgeving zijn vaak open huizen, maar onlangs hadden we onverwachts een 'open huis'. We stonden wel even gek te kijken toen wij op ons tijdstip achter een ander stel aan naar de voordeur liepen en bij binnenkomst nog eens twee stellen zagen staan :'). Het huis was zo populair dat de makelaar maar had besloten om meerdere mensen op dezelfde tijd te laten komen, dat hadden ze alleen niet naar de kijkers gecommuniceerd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:29

Nou dat zou ik van te voren inderdaad wel willen weten... niet zo netjes

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:43

Achterom schreef:
Benzz schreef:

Ik ben geboren en getogen in de 'randstad'; laatste huis waar we op geboden hebben hadden we fors boven de vraagprijs geboden ( 30 a 40k geloof ik) en werden overboden door een bod 100k op de vraagprijs.
De verkopers gaven nog aan dat als het verschil kleiner geweest was, we op basis van gunnen voorrang kregen ( komen uit de regio, mijn oma en haar moeder bleken klasgenootjes te zijn geweest). Maar wij konden niet zoveel overbieden én vonden de vraagprijs passend. Maar omdat het zo'n mooi huis was wilde we meer betalen, maar niet zoveel meer.

Ik bedoel te zeggen, er zijn altijd mensen met meer geld. Waar je ook woont.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:10

Smurffie, die ervaring die jij hebt had ik ook inderdaad.

Ik hoor momenteel dat veel mensen richting Waddinxveen / Gouda gaan omdat je daar voor ruim 4 ton nog wel een fatsoenlijk huis kunt krijgen. Jaren geleden was er zo'n trek naar den Haag.

Wij hebben 2 weken geleden op een huis geboden waarbij we 65k hebben overboden. Helaas waren we nog niet de hoogste bieder, die bood 90k. Nu werd ik eind vorige week ineens gebeld dat de kopers zijn afgehaakt. Wij waren superblij, want we waren de een na hoogste bieder nu. Morgen is de bouwkundige keuring, spannend!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:26

Spannend Muppett! Ik hoop op goed nieuws!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:04

Goed nieuws muppett!!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:42

Wauw super Muppett! Fijn zeg!

We gaan morgen kijken bij een huis waar dus 32 bezichtigingen op gepland staan.. Merk wel dat dat behoorlijk demotiverend is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:06

Het kan idd allemaal nog, als de hoogste bieder af valt.
En wij dachten ook ons huis giga veel bezichtigingen waren, maar biedingen vielen uiteindelijk mee. Huis waar minder bezichtigingen waren dik overboden, er is gewoon echt geen pijl op te trekken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 07:14

Goed bericht Muppet, hopelijk valt de keuring goed uit!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:13

Faniek schreef:
Het kan idd allemaal nog, als de hoogste bieder af valt.
En wij dachten ook ons huis giga veel bezichtigingen waren, maar biedingen vielen uiteindelijk mee. Huis waar minder bezichtigingen waren dik overboden, er is gewoon echt geen pijl op te trekken.

Peil ipv pijl.
Hier in de buurt staan 2 huizen die al lang te koop staan. Beide zijn al in prijs verlaagd. Is wel wat hogere prijsklasse trouwens.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:04

Succes Muppet, hopelijk komt er niets geks uit de bouwkundige keuring is wordt het huis voor jullie! Ik hoor het wel vaker hoor, dat mensen behoorlijk overbieden maar dat de bank zegt: jammer, maar het huis is maar zoveel waard, wij gaan je niet meer lenen dan dat. Dan moet je alles uit eigen zak bijleggen (wat met overwaarde misschien wel zal lukken, maar ook niet altijd.) Misschien dat ze het hoogste bod hadden onder voorbehoud van financiering en kregen ze die financiering niet rond.

@Mizzmontana, ook dat heb ik vaker gehoord, dat ze mensen laten kijken terwijl het huis al onder bod is. Schijnt heel normaal te zijn in deze oververhitte huizenmarkt. Ook niet mijn idee,maar het kan en mag allemaal, helaas.

Ik had vorige week ook iets raars: er was open huis bij enkele huizen van een bepaalde makelaar. Een appartement sprak mijn man en ik erg aan en daar zou je van 10:30-11:30 kunnen kijken. Wij waren daar om 10:40 maar er werd niet open gedaan. Hebben 20 minuten gewacht en herhaaldelijk aangebeld, maar er leek niemand thuis. In de middag gingen we naar een ander huis kijken en spraken daar iemand die na 11:00u voor de diche deur stond. Lijkt er op dat er nooit iemand is geweest om de deur open te doen. Zo graag willen ze van hun huis af, denk ik.

Ook goed nieuws voor ons: kregen van de hypotheker te horen dat we op basis van onze loonsverhoging meer kunnen lenen. En dat de bank waarschijnlijk niet moeilijk gaat doen als je iets van 10% overbied. Nu is 10% natuurlijk niet veel, maar iig al iets, want we dachten dat we 0,0 konden overbieden. Toch een iets fijnere gedachten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:32

Suzanne F. schreef:
Peil ipv pijl.
Hier in de buurt staan 2 huizen die al lang te koop staan. Beide zijn al in prijs verlaagd. Is wel wat hogere prijsklasse trouwens.

Te snel willen typen :D

Wat ik zag en de makelaar ook zei dat zodra een huis wat langer te koop staat mensen achterdochtig worden. Zo heeft een kennis van mij ook zijn huis voor minder moeten verkopen. Was in eerste instantie vlot verkocht, maar bleek achteraf de koper een BKR te hebben staan, daarna kwam niemand er op terug van eerdere biedingen. En heeft die het een stuk lager moeten verkopen dan de eerste biedingen.

Mbt overbieden over de waarde, het is toch algemeen bekend dat bij bank niet meer te lenen is dan het huis waard is? Althans dat is ons meerdere malen aangegeven, meer dan de waarde was niet mogelijk.

@fohadie
Wat enorm raar, stond de datum wellicht verkeerd aangegeven?