FUN-da!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: FUN-da!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:17

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:27

Achterom schreef:
De makkelijkste manier om het uit te leggen: wat is een vast contract tegenwoordig nog waard en hoeveel maanden kun jij het uitzingen zonder salaris? Stel dat je nu ontslagen wordt? Je anticipeert op groei waarvan je helemaal niet weet of deze plaatsvindt.
De meeste mensen hebben bijzonder weinig spaargeld omdat sparen dus niet loont, vanwege diezelfde lage rente.

Aah op die manier. Natuurlijk zou dat kunnen.
Heb gelukkig als ambtenaar wel een stabiele werkgever. Maar ook daar kan reorganisatie plaats vinden.

Ik heb wel een NHG erbij afgesloten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:29

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:37

manzano schreef:
Huis in Wilp gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/wilp/huis-406 ... straat-24/

Ziet er uit als een leuk plekje. Alleen niet echt fijne uitrijmogelijkheden denk ik.

Jawel je zit hier direct aan busloo (recreatieplas met bos en cross terrein heb zelf een straat verderop ooit op stalling gestaan)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:37

daantjuhhh schreef:
Achterom schreef:
De makkelijkste manier om het uit te leggen: wat is een vast contract tegenwoordig nog waard en hoeveel maanden kun jij het uitzingen zonder salaris? Stel dat je nu ontslagen wordt? Je anticipeert op groei waarvan je helemaal niet weet of deze plaatsvindt.
De meeste mensen hebben bijzonder weinig spaargeld omdat sparen dus niet loont, vanwege diezelfde lage rente.

Aah op die manier. Natuurlijk zou dat kunnen.
Heb gelukkig als ambtenaar wel een stabiele werkgever. Maar ook daar kan reorganisatie plaats vinden.

Ik heb wel een NHG erbij afgesloten.

Ik heb als ambtenaar verschillende reorganisaties meegemaakt en ook gedwongen ontslagen.
Je kan ook ziek worden of andere redenen dat je niet meer kan blijven werken.

Toen ik m'n huidige hypotheek afsloot verdiende ik 2x zoveel als nu. Nu was mijn carrière switch vrijwillig al kan je vragen hoe vrijwillig het is als je doodongelukkig bent (maar als het financieel echt niet kon had ik het niet MOETEN doen), maar het was iig iets wat ik nooit had bedacht toen ik deze hypotheek afsloot.
Niks zo onvoorspelbaar als een mensenleven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:38

litilaura schreef:
manzano schreef:
Huis in Wilp gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/wilp/huis-406 ... straat-24/

Ziet er uit als een leuk plekje. Alleen niet echt fijne uitrijmogelijkheden denk ik.

Jawel je zit hier direct aan busloo (recreatieplas met bos en cross terrein heb zelf een straat verderop ooit op stalling gestaan)

Ja ik had het inmiddels gezien. Tnx
Maar toch niet wat me aanspreekt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:40

Ja je kunt het nooit helemaal uitsluiten.
Dat ben ik met jullie eens.
Het werk wat ik doe zal nog wel blijven.
Ik zit in de landbouwsubsidie bij de Rijksoverheid. Maar ja. Je weet nooit wat de toekomst brengt.

Ik ga mij er in ieder geval geen zorgen over maken. Ik ga vanaf 1 juli eerst heel erg klussen en dan genieten van mijn nieuwe huis.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:47

Dat dachten de mensen bij de rechtspraak ook haha.
Maar je moet je er ook geen zorgen over maken, maar een aanname dat je salaris altijd zal stijgen doen dus veel mensen en is de reden dat er velen in de problemen komen. Als je er in je achterhoofd maar over na denkt en bewuste keuzes maakt.
Bedoel ik niet voor jou specifiek, maar in het algemeen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:51

Cayenne schreef:
Ik kreeg bijna een epileptische aanval van het behang op de slaapkamer :')

Ik ook... _O- :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:59

Eentje voor "Foute huizen" haha. Maar volgens mij is die site niet meer actief.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:33

daantjuhhh schreef:
Achterom schreef:
Het vreemde is alleen dat ze hiermee een nieuwe crisis juist in de hand werken, mensen lenen volop en geven volop uit. Als er ook maar een kleine economische schommeling komt, dan raakt een aantal mensen al in de problemen.
En dan is het middel om de rente te verlagen er niet meer, die is immers al laag.

Deze snap ik niet zo heel goed.
Als je 30 jaar vast zet... je loon zal alleen maar stijgen en dus Kun je het als het goed is gewoon blijven betalen.

Ik zit ook op mijn Max hypotheek. Maar ik zit nog in een van de laagste tredes met loon. Mijn loon zal de komende 8 jaar nog 1000€ bruto omhoog gaan.

Dat geldt dan voor jou, maar echt niet voor iedereen natuurlijk.

Wij zijn iets ouder en zitten toch wel aan max inkomen nu. We hebben wel overwaarde en door afbetalen wat eigen geld, maar wij zullen eerder in de toekomst minder gaan verdienen door bijv minder overuren, minder diensten draaien en minder werken, dan meer.

Toch kunnen we veel meer krijgen dan 8jr terug bijv.

Sparen is totaal nutteloos geworden, dus investeren in een woning is wel verstandiger waarschijnlijk.

Maar dan moet je toch nog de mazzel hebben dat alles stabiel blijft, tegen de tijd dat je weer wil verkopen. Dat je iets nu kan betalen is mooi. Maar op het moment dat je wil of moet verkopen en je hebt een mega verlies op je huis, gaat het toch snel om ene flink bedrag.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:59

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:48

manzano schreef:
Maar je moet je er ook geen zorgen over maken, maar een aanname dat je salaris altijd zal stijgen doen dus veel mensen en is de reden dat er velen in de problemen komen. Als je er in je achterhoofd maar over na denkt en bewuste keuzes maakt.

Als ik daar blijf dan is mijn stijging geen aanname. Dit staat vast.
Ik zit nu op trede 2. En ga elk jaar op maart 1 trede omhoog.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:00

manzano schreef:

Vind beukenhagen erg mooi, maar dit is te veel van het goede (voor mij :o )
Naast binnen gluren vind ik het ook erg leuk om de erf aankleding en beplanting te zien!
En eventueel zelf toe te kunnen passen ...

Groet Karin.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:50

manzano schreef:

De meeste mensen kwamen trouwens in de problemen door een combinatie van factoren (bv echtscheiding, ziekte, financiele tegenslag op andere terreinen.) Het is heel moeilijk om je daar op voor te bereiden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 15:15

daantjuhhh schreef:
manzano schreef:

Als ik daar blijf dan is mijn stijging geen aanname. Dit staat vast.
Ik zit nu op trede 2. En ga elk jaar op maart 1 trede omhoog.

Ik weet hoe het werkt. Ik bedoel dat de mensen bij de rechtspraak met vaste contracten dachten dat hun werk ook wel zou blijven..... viel vies tegen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 15:16

Shadow0 schreef:
manzano schreef:

De meeste mensen kwamen trouwens in de problemen door een combinatie van factoren (bv echtscheiding, ziekte, financiele tegenslag op andere terreinen.) Het is heel moeilijk om je daar op voor te bereiden.

Eens.... Maar wij hebben daarom bewust geen max hypotheek genomen.

Edit; heb overigens veel gesprekken met jonge stellen gehad die huis gaan kopen. En heb zo vaak gezien dat er weinig over nagedacht hebben. Willen ze wel een extra slaapkamer voor toekomstige kids, maar hebben ze niet bedacht dat ze dan waarschijnlijk minder gaan werken en daar dus rekening mee moeten houden bij de hypotheek.
Ben altijd blij als ik mensen iig kan adviseren om ook dat goed te overdenken.

In die zin heb ik van "ellende" van anderen een hoop kunnen leren in de praktijk. Allemaal fouten die ik nu zelf niet meer hoef te maken.
Net als dat je overlijdensrisico verzekering pas in gaat op de datum dat je bij de notaris zit. Als je niks anders regelt en er gebeurt wat tussen het tekenen van de koopovereenkomst en bij de notaris (kan soms maanden duren) ben je als achterblijvende partner wel de sjaak (als de financiering op beide salarissen is uiteraard).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:04

Ik weet nog dat mijn nichtje ontzettend beledigd was toen ze haar eerste hypotheek aan ging vragen. Ze wilden echt àlles van hun weten, zelfs het inkomen! :+

Die hebben nu ook een max hypotheek genomen, en als ze kinderen krijgen dan moeten haar ouders maar gaan oppassen. Dat ze daar totaal geen zin in hebben is irrelevant, anders konden ze toch nooit dit huis betalen?!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:19

Vjestagirl schreef:
Ik weet nog dat mijn nichtje ontzettend beledigd was toen ze haar eerste hypotheek aan ging vragen. Ze wilden echt àlles van hun weten, zelfs het inkomen! :+

Is toch ook te gek voor woorden :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:46

hahaha _O-
Wat ik wel naar vond is dat ze je medische geschiedenis onder de loep nemen.
Ik snap het wel ivm verzekeringen, maar je wordt er wel even mee geconfronteerd dat je een hoger risico bent en de premie dus omhoog gaat.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:51

manzano schreef:
Vjestagirl schreef:

Is toch ook te gek voor woorden :')

Ja is toch bizar dat ze willen weten wat je verdient voor je een huis koopt?!

:') Wij hebben het zo geregeld dat, als mijn vader omvalt, het huis van mij wordt en de halve hypotheek afgelost wordt. Andersom, als ik omval, is het huis van mijn vader en helemaal vrij. Gezien onze situatie moeten wij echt over elk detail nadenken, best moeilijk! Ik heb ook een salaris wat om het half jaar hoger wordt en in de toekomst nog wel gaat verdubbelen, maar daar heb je nu niks aan natuurlijk..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:52

Wanneer mijn man omvalt komt het huis vrij en is de hypotheek dus meteen afgelost.
*gaat een struikeltouwtje bovenaan de trap spannen* }>

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:05

Ik.vergeet nooit meer dat de mevrouw bij de Rabobank enorm moest lachen toen ik vroeg of wij dit bedrag wel konden lenen. Wij zitten dus ver onder wat we mogen lenen volgens de normen. En ik vind het helemaal prima.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:15

Cayenne schreef:
Wanneer mijn man omvalt komt het huis vrij en is de hypotheek dus meteen afgelost.
*gaat een struikeltouwtje bovenaan de trap spannen* }>

Dat soort dingen moet je dan alleen niet online zetten hahahaha

Maar de meeste mensen regelen dit soort dingen pas bij de overdracht bij de notaris en niet als ze tekenen bij de makelaar. Heb dat nu 2x heel erg mis zien gaan. Had ik nooit over na gedacht, maar heb daar dus wel een les uit geleerd.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:02