[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:59

succes met de verhuizing Georgette!! hoe gaat ie met de zwangerschap?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:35

Dankjewel! Met de zwangerschap gaat alles goed. Hoop dat ik de tweede helft me net zo blijf voelen, dan is het echt prima te doen. Nu wel even druk met verhuizen, dus even een paar extra rustmomenten inlassen. Het idee dat we straks lekker kunnen genieten van ons huis met tuin is heerlijk.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:25

Gaan jullie nu voor een paar dagen ergens anders zitten als je maandag de sleutel krijgt maar morgen al verhuist Georgette? Of begrijp ik het nu verkeerd :o Succes met de verhuizing iig!

Huizen die we gister gekeken hebben waren helaas weer niks... Ene huis was een gedwongen verkoop en mensen mogen schijnbaar niks meer investeren in dat huis... Wat een bende, echt heeeeeel veel dingen die aangepakt moeten worden, echt geen trek in :n Andere huis was qua ruimte en perceel echt prachtig, maar moeten wel wat bouwtechnische dingen aan gebeuren (dakkapel is op, dakgoten vervangen, opnieuw voegen, badkamer beschimmeld, houten bijkeuken die er nogal knutselmatig is aangezet etc.) die het, samen met de smaakgevoelige dingen als een zitkuil eruit halen, andere vloer en schrootjes van de trap, gewoon te duur maken. Wel jammer want was een fijn huis verder. Dus gaan weer verder zoeken!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:54

Wij slapen inderdaad vanaf vanavond totdat we de sleutel krijgen van het nieuwe huis bij m'n moeder. Is gelukkig maar een paar dagen. Een deel van de spullen mogen nu al op zolder staan van de huidige bewoners en het andere deel gaat naar m'n schoonouders, die wonen straks een straat verderop. Gelukkig hebben we geen meubels te verhuizen, dat scheelt een hele hoop.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:38

Jammer Tamara dat het niks was. Lekker verder zoeken, komt vanzelf wel iets op jullie pad wat echt in jullie smaak valt.

Wij hebben zo meteen om half 6 de bezichtiging van een appartement. We hopen dat dit het word want het voldoet aan al onze eisen. Ligt op een leuke locatie.

Leuk Georgette, was het bij ons al maar zo ver. :D

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:58

Veel plezier tijdens de bezichtiging!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:28

Hi allemaal,

Ik heb veel op internet gezocht maar kom zoveel verschillende informatie tegen waardoor ik niet goed weet wat nou klopt en wat niet.

Mijn vriend en ik zijn aan het rondkijken naar een nieuwe woning. Hij heeft een vast contract en ik een jaarcontract. Financieel hebben we het niet slecht en is het ook zeker haalbaar. Enige knelpunt is dat mijn vriend er in het verleden een beetje een zooitje van heeft gemaakt, waardoor hij bij het BKR één geregistreerde schuld heeft met een A2 notering. Deze schuld is in 2013 helemaal afgelost, maar de notering blijft natuurlijk 5 jaar staan. Nou heb ik veel gelezen over het BKR of de schuldeiser een brief sturen of de notering kan worden veranderd. Helaas is mijn vriend 100% verantwoordelijk voor de schuld, dus het lijkt mij geen zin te hebben om te vragen of ze deze willen veranderen. We zijn al in gesprek met een hyptoheekadviseur, maar ik zou graag een objectieve mening/ervaringen lezen. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met een vergelijkbare situatie en wat zij toen hebben ondernomen. Ook wil ik graag weten wat Herstel (notering h) betekend, of je daar meer kans mee maakt en hoe je die kan krijgen. Daarnaast zou ik graag tips willen hebben hoe we dit aan kunnen pakken.

Alvast bedankt!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:37

Manon, ik heb geen ervaring met een BKR notering.

Zo, het passeren van ons appartement is afgelopen vrijdag prima verlopen. Morgen nogmaals naar de notaris voor ons nieuwe huis en dan krijgen we de sleutels. Dan 's middags direct even goed inventariseren wat we precies moeten gaan schilderen beneden. We willen er in principe meteen gaan slapen.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:15

manon_king schreef:
Hi allemaal,

Ik heb veel op internet gezocht maar kom zoveel verschillende informatie tegen waardoor ik niet goed weet wat nou klopt en wat niet.

Mijn vriend en ik zijn aan het rondkijken naar een nieuwe woning. Hij heeft een vast contract en ik een jaarcontract. Financieel hebben we het niet slecht en is het ook zeker haalbaar. Enige knelpunt is dat mijn vriend er in het verleden een beetje een zooitje van heeft gemaakt, waardoor hij bij het BKR één geregistreerde schuld heeft met een A2 notering. Deze schuld is in 2013 helemaal afgelost, maar de notering blijft natuurlijk 5 jaar staan. Nou heb ik veel gelezen over het BKR of de schuldeiser een brief sturen of de notering kan worden veranderd. Helaas is mijn vriend 100% verantwoordelijk voor de schuld, dus het lijkt mij geen zin te hebben om te vragen of ze deze willen veranderen. We zijn al in gesprek met een hyptoheekadviseur, maar ik zou graag een objectieve mening/ervaringen lezen. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met een vergelijkbare situatie en wat zij toen hebben ondernomen. Ook wil ik graag weten wat Herstel (notering h) betekend, of je daar meer kans mee maakt en hoe je die kan krijgen. Daarnaast zou ik graag tips willen hebben hoe we dit aan kunnen pakken.

Alvast bedankt!

Jammer genoeg ervaring mee.. Daardoor super huis niet kunnen kopen. Huis wat wij nu hebben gekocht hebben wij twee maanden voor de notering afliep een offerte voor gekregen met als eis dat passering na de verloopdatum van de bkr plaatsvond.
Nog wel een hele uitleg brief moeten schrijven. Maar passeren kon pas echt na verlopen!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:15

manon_king schreef:
Hi allemaal,

Alvast bedankt!

Jammer genoeg ervaring mee.. Daardoor super huis niet kunnen kopen. Huis wat wij nu hebben gekocht hebben wij twee maanden voor de notering afliep een offerte voor gekregen met als eis dat passering na de verloopdatum van de bkr plaatsvond.
Nog wel een hele uitleg brief moeten schrijven. Maar passeren kon pas echt na verlopen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:52

A2 codering, ook een herstelde, kan fors roet in het eten gooien ja. Het verschilt per hypotheekverstrekker, maar ze zullen er zeker naar kijken. Het kan een grond zijn om de aanvraag af te wijzen, of om aanvullende voorwaarden te stellen. Je hypotheekadviseur kan je hier meer over vertellen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:35

Volgens mij is de notering nu toch gewoon BKR H, dus die a2 staat er niet meer bij? In dat geval zou de notering dus geen gevolgen meer morgen hebben...
Maar wat ik neit begrijp, is dat je die h normaal pas na 5 jaar krijgt, dus in 2018... De a2 zou normaal tot 5 jaar na aflossing blijven staan...

Heeft hij nu een a2? Dan vrees ik dat je geen hypotheek zult krijgen tot 2018, als je a2 herstelt wordt.
Heeft hij al een H? Dan is er niks aan de hand..

EDIT: niet helemaal goed gelezen, er staat dus nog een a2. Dan zal het tot januari 2018 vrijwel onmogelijk worden om een woning te kunnen hypotheken. In 2018 zal je een aH krijgen en dan vervallen de consequenties...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:07

@manon: wij hadden serieuze geinteresseerden voor ons huis, maar zij kregen uiteindelijk de hypotheek niet rond vanwege iets soortgelijks, een schuld uit het verleden. Het fijne weet ik er niet van, maar wel dat die schuld uit het verleden ervoor zorgden dat ze uiteindelijk nergens een hypotheek konden afsluiten voor het benodigde bedrag.

Wij hebben vanmorgen het voorlopig koopcontract ondertekend voor de verkoop van onze woning! Nu nog de respijttermijn afwachten waarin ook de bouwtechnische keuring plaatsvindt, maar we zijn hier heel blij mee! Alleen nu zelf nog wat anders vinden :')

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:02

wendy leuk zeg!!

ik vrees dat het hier na de vakantie pas weer wat gaat worden.

citroen was de bezichtegingg wat?

georgette
spannend en leuk hoor!!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:57

Ja, maar nog steeds niks gehoord. Ze moesten overlegggen.

Vanavond weer een. Particulier. Vrij staand klein lief bakkershuisjes. Lekker buiten af. Eigenlijk wel beter dan een appartement

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:59

Secricible, dit zou ik niet zo stellig zeggen.

Ook een herstelde codering blijft als een A2 zichtbaar, maar dan als een herstelde A2. Deze blijft ook vijf jaar zichtbaar, en heeft vijf jaar lang invloed op de aanvraag.

Ik ben zelf hypotheekadviseur, en weet dus waar ik het over heb :) Een nog lopende A2 codering of een herstelde A2 codering die minder dan 2 jaar geleden hersteld is, wordt bij ons (ING) bijvoorbeeld niet geaccepteerd. Een herstelde A2 condering kan ingediend worden en zal mogelijk en wellicht onder aanvullende voorwaarden geaccepteerd worden.

Een H krijg je dus níet na vijf jaar. Een codering verdwijnt in zijn geheel na vijf jaar. Gedurende de vijf jaar nadat de codering hersteld is (en dus op H gezet wordt) blijft de codering zichtbaar in BKR.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:04

Ok, dat heb ik dan verkeerd begrepen, excuus.
Ik had begrepen dat je een AH kan krijgen, dus dat dan de negatieve code a1,a2 enz. Verdwijnt. Bij Ah begreep ik dat de consequenties vervallen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:06

Nee, was dat maar zo. Het is geen actieve codering meer, maar je kunt wel zien wat er hersteld is.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:56

Bedankt voor jullie reacties! Begrijp dat het dus een stuk moeilijker gaat worden, al had ik daar "gelukkig" al een beetje rekening mee gehouden. We hebben vandaag telefonisch gesproken met een andere hypotheekadviseur gericht op het BKR, en hij gaf aan dat we kunnen proberen om dmv een brief te vragen of ze de a2 notering willen veranderen in een H of een a1. Met een a1 notering schijnen banken al makkelijker te zijn, en met een H helemaal. Dit omdat de huizenmarkt vast zit en dit vooral komt doordat veel kopers met een bkr notering geen hypotheek krijgen. Maar goed, onze "eigen" hypotheek adviseur gaf aan dat hij daar iets minder vertrouwen in had. We gaan dus gewoon een poging wagen, wie weet hebben we geluk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:01

Ik volg jullie eigen adviseur. De huizenmarkt op slot vanwege veel BKR-noteringen? Wel nee :D Dat vind ik echt onzinnig := :o
A1 is wat minder zwaar inderdaad, en zeker het proberen waard.

Ook met een H kan het erg moeilijk zijn, vergis je daar niet in. Ik wil je hoop zeker niet de grond in praten, en ik ken ook niet het acceptatiebeleid van alle Nederlandse verstrekkers. Maar het kon wel eens erg lastig gaan worden... Veel succes in ieder geval!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:47

Ik begrijp het eigenlijk gewoon niet... daarmee schiet het hele BKR toch helemaal voorbij het oorspronkelijke idee? Zeker als ik dat zo lees over herstelde noteringen... je hoeft niet veel moeite te doen om (ten onrechte!) geregistreerd te worden (is mij ook al eens overkomen). En de consequenties zijn enorm...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:13

Hersteld betekend niet dat een onterechte notering hersteld is, maar dat een achterstand is ingehaald. Stel jij hebt een telefoon abbo en je hebt een achterstand waardoor je een BKR registratie krijgt, dan kun je die achterstand wegwerken terwijl je abbo gewoon doorloopt. Als je betalingen dan weer op schema lopen, wordt je registratie genoteerd als "hersteld", maar dat betekend niet dat er een fout is gemaakt en dat je nooit een achterstand had.

Althans, zo begrijp ik het.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:15

Shiloh schreef:
Hersteld betekend niet dat een onterechte notering hersteld is, maar dat een achterstand is ingehaald. Stel jij hebt een telefoon abbo en je hebt een achterstand waardoor je een BKR registratie krijgt, dan kun je die achterstand wegwerken terwijl je abbo gewoon doorloopt. Als je betalingen dan weer op schema lopen, wordt je registratie genoteerd als "hersteld", maar dat betekend niet dat er een fout is gemaakt en dat je nooit een achterstand had.

Althans, zo begrijp ik het.

En doordat je ooit een achterstand hebt gehad, kun je jaren later, ook al heb je 4 jaar altijd alles netjes op tijd betaald en ruim voldoende inkomen, geen huis kopen.
Hoe krom is dat?

Overigens was het bij mij dus wel onterecht, destijds. Maar gelukkig nooit last mee gekregen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:20

Eej, over de rechtvaardigheid ervan zeg ik niks, ik zeg alleen dat hersteld niet betekend dat het een fout was. Het hele huizen kopen en de regels rond het krijgen van een hypotheek zijn vreselijk raar en willekeurig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:21

Als je ten onrechte geregistreerd wordt dan wordt, als het goed is, de hele melding verwijderd. Dan heb je er ook geen last meer van.

Maar als iemand meerdere, al dan niet herstelde, achterstandscoderingen heeft gehad dan kán dat wat zeggen over de financiële huishouding en betaalmoraliteit van diegene. En als bank sta je dan niet te springen om diegene een lening van wellicht honderdduizenden euro's te verstrekken. Een achterstand oo een hypotheek kost de bank namelijk klauwen vol met geld. Dat voorkomen ze dus liever.

Een registratie is vaak ook niet het punt he, die heeft bijna iedereen (uitzonderingen zoals de HY en SR erbuiten gelaten). Creditcards etc worden ook geregistreerd. Het gaat om coderingen, de zgn A t/m A5. Die geven een mate van achterstand aan. En die gooien roet in het eten bij een hypotheekaanvraag.

Wat Shiloh zegt klopt. En bij 'een keer een achterstand' krijg je niet direct een zware A overigens, dan moet je echt lang niet betalen én niet reageren op aanmaningen etc.