Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:17

Bij ons werd twee jaar geleden (toen was het ook al krankzinnig) vlak voor ons bod nog 15.000 euro verlaagd. Uiteindelijk hadden wij onze vrijstaande woning, zonder gebreken (ja ja), met twee schuren en 1,3 hectare land voor de vraagprijs. Echter enige nadeel, net over de grens. Ik heb geen spijt. Ik vond de zoektocht naar n huis (we hadden echt wel haast met een eigen woning) zeer frustrerend en wilde er niet in blijven hangen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 07:15

Wij zijn 3 jaar geleden verhuisd.
Mijn man keek pas op funda naar onze oude straat en nu zijn blijkbaar de vraagprijzen voor de rijtjeshuizen waar we in woonden een ton hoger dan 3 jaar geleden. :7 Bizar verschil in 3 jaar tijd en dat voor starterswoningen.
Wij hadden al een mooie overwaarde bij verkoop en vonden de woningen toen al niet meer betaalbaar voor starters. :o

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:01

Achterom schreef:
Huis met overwaarde in het westen en dan overbieden hier in het oosten....

Ja, die kennen we in mijn regio ook, de Randstedelingen die hun woning daar hebben verkocht met winst om de huizen hier voor je neus weg te komen kapen :=

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:00

Overbieden hangt toch ook van de vraagprijs af? Als je die lager zet, krijg je meer kijkers en hebben bieders meer het gevoel dat ze onder druk staan.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:30

Ik vind het wel erg hoor. Ik en mijn vrienden zijn allemaal rond de 30 en zijn eigenlijk klaar om door te stromen. Nu hebben de meesten een particuliere huurwoning waarmee ze zijn gestart. Natuurlijk hebben ze gespaard, maar de vaste lasten zijn ook gestegen. Ze hebben allemaal gestudeerd, dus zijn eigenlijk net vijf jaar (of korter) écht aan het werk. Dan ben je ook nog niet gigantisch hoog ingeschaald. Zij hebben echt geen 60 tot 90k op hun spaarrekeningen staan. Wij hebben het geluk dat we toen al een huis hadden gekocht en dus overwaarde hebben.

En tja... als je in de Randstand woont, betaal je ook een stuk meer dan in het oosten (als je al een betaalbaar huis vindt). Het loont dus eerder om een huis verder weg te zoeken. banketstaaf, maar ik vind het ook wel begrijpelijk. Wij willen ook de Randstad uit (maar niet naar het oosten). :+

Beste scenario zie ik ook in mijn omgeving: 30-jarige thuiswonenden, fulltime werkend, zonder vaste lasten, die dus wel in relatief korte tijd veel kunnen sparen. Dat lijkt de toekomst nu een beetje te worden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:41

Wij zitten 'vast' aan de Randstad. Ik niet maar mijn man wel qua werk. Wij kunnen max 6 ton lenen, nou ik kan je vertellen dat daar weinig soeps voor te krijgen is, als je bedenkt dat je minstens een ton moet overbieden om in aanmerking te komen.
Gister ingeschreven voor een bezichtiging, dat kon niet meer want het zat serieus binnen 2 uur na verschijnen op Funda helemaal vol. Dan zakt de moed me wel een beetje in de schoenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:45

Muppett schreef:
Wij zitten 'vast' aan de Randstad. Ik niet maar mijn man wel qua werk. Wij kunnen max 6 ton lenen, nou ik kan je vertellen dat daar weinig soeps voor te krijgen is, als je bedenkt dat je minstens een ton moet overbieden om in aanmerking te komen.
Gister ingeschreven voor een bezichtiging, dat kon niet meer want het zat serieus binnen 2 uur na verschijnen op Funda helemaal vol. Dan zakt de moed me wel een beetje in de schoenen.

Ik zou een moord doen voor 6 ton kunnen lenen. Ik ben alleen en kan maar 2 ton lenen. Dan houdt het snel op hoor.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:15

Jeetje Suzanne, ik weet niet in welke regio je zit, maar dat houdt inderdaad niet over... Wat vervelend, is je huidige woning wel naar je zin?

Dat 6 ton in de Randstad weinig is kan ik me ook voorstellen, hier in de regio is 450 voor tussenwoningen van enig formaat, in een nette buurt en in goede staat van onderhoud ook niet meer gek.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:40

Ben daarom ook wel heel benieuwd wat de flat van mijn oom zou gaan opleveren inclusief garage. :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:48

Konstantine schreef:
Jeetje Suzanne, ik weet niet in welke regio je zit, maar dat houdt inderdaad niet over... Wat vervelend, is je huidige woning wel naar je zin?

Dat 6 ton in de Randstad weinig is kan ik me ook voorstellen, hier in de regio is 450 voor tussenwoningen van enig formaat, in een nette buurt en in goede staat van onderhoud ook niet meer gek.

Nou ik wil dus graag nog een keer verhuizen. Maar het huis waar ik naar toe wil heb ik niet met de waarde van mijn woning plus 2 ton. Dus ik zal een keer (geen idee wanneer) toch een paar ton bij elkaar moeten gaan sparen. :')
Maar ik heb een huis en dat is al meer dan sommige kunnen zeggen natuurlijk.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:14

Het lijkt me ook jammer om dan weer naar een hoge(re) hypotheek te gaan, als je met je huidige woning oké zit en een nieuwe woning een maximale hypotheek zou betekenen.

Het is dat wij wat konden regelen met mijn moeder, anders waren wij slecht af. Dan moest ik naar een totaal andere regio, denk ik.

Hier is net nog een huis van een kennis verkocht voor een ton boven de vraagprijs. Helemaal verbouwd, vier slaapkamers, 2 onder 1 kap. Maar geen starterswoning. Met de uiteindelijke prijs zou je een straat verder vrijstaand kunnen wonen met meer grond en ik dacht een vergelijkbaar woonoppervlak, maar dan niet gemoderniseerd (ook niet dramatisch, hoor). De kant en klare huizen zijn echt gewild.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:26

_Lorette_ schreef:
Het lijkt me ook jammer om dan weer naar een hoge(re) hypotheek te gaan, als je met je huidige woning oké zit en een nieuwe woning een maximale hypotheek zou betekenen.
.

Ja eens, is het ook. Maar ja, ik zou echt heel graag ooit mijn pensioen ergens anders doorbrengen.
Maar inderdaad moet mijn pensioentje het dan wel dekken. Lastig allemaal.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:43

_Lorette_ schreef:

Het is dat wij wat konden regelen met mijn moeder, anders waren wij slecht af. Dan moest ik naar een totaal andere regio, denk ik.

Hier is net nog een huis van een kennis verkocht voor een ton boven de vraagprijs. Helemaal verbouwd, vier slaapkamers, 2 onder 1 kap. Maar geen starterswoning. Met de uiteindelijke prijs zou je een straat verder vrijstaand kunnen wonen met meer grond en ik dacht een vergelijkbaar woonoppervlak, maar dan niet gemoderniseerd (ook niet dramatisch, hoor). De kant en klare huizen zijn echt gewild.

Modernisering zit 'm vaak in ook in isolatie e.d. wat je maandlasten dan weer omlaag brengt. Ik snap dat wel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:05

Snap ik zeker, dus dan zou je moeten investeren om op dat niveau te komen. Maar dat is eenvoudiger te realiseren dan vrijstaand maken of een groter perceel, daar doelde ik dan op.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:20

_Lorette_ schreef:
Snap ik zeker, dus dan zou je moeten investeren om op dat niveau te komen. Maar dat is eenvoudiger te realiseren dan vrijstaand maken of een groter perceel, daar doelde ik dan op.

Het is denk ik heel persoonlijk... als jij geen groene vingers, dieren of kinderen hebt en je tuin alleen gebruikt om te barbecuen en chillen, wil je dat grote perceel misschien helemaal niet.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:17

Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Wij hebben pas een huis gekeken, mooie ligging, was nog niet als onder optie of iets dergelijks aangegeven en stond al wat langer te koop. Huis helemaal af van binnen, behoorlijk in de richting van wat wij zoeken. De makelaar had wel gezegd dat er al andere geïnteresseerden zijn, maar niet echt uitgelegd hoe dat dan zat. Dus wij dachten dat er wellicht al een bod was gedaan maar niet hoog genoeg.
Blijkt aan het eind van de bezichtiging het huis gewoon al verkocht te zijn, onder voorbehoud van verkoop eigen woning. De verkopers laten de bezichtigingen gewoon doorgaan voor het geval de kopers hun eigen huis niet verkocht krijgen.

Ik weet niet wat ik hier van moet vinden. Ja… volgende keer zelf beter uitvragen als de makelaar zegt dat er meer geïnteresseerden zijn.

Er kan wel een bod worden gedaan op de woning en de huidige koper heeft dan de optie om zijn voorwaarde verkoop eigen huis te laten vervallen. Als de koper dat niet doet zou iemand anders het kunnen kopen.
Ik heb meteen vriendelijk bedankt en gezegd dat wij niet de mensen er naar zijn om onder stoom en kokend water zo’n grote beslissing te maken. Hij zette er nog al wat druk op namelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:46

ual_95 schreef:
Ik vind het wel erg hoor. Ik en mijn vrienden zijn allemaal rond de 30 en zijn eigenlijk klaar om door te stromen. Nu hebben de meesten een particuliere huurwoning waarmee ze zijn gestart. Natuurlijk hebben ze gespaard, maar de vaste lasten zijn ook gestegen. Ze hebben allemaal gestudeerd, dus zijn eigenlijk net vijf jaar (of korter) écht aan het werk. Dan ben je ook nog niet gigantisch hoog ingeschaald. Zij hebben echt geen 60 tot 90k op hun spaarrekeningen staan. Wij hebben het geluk dat we toen al een huis hadden gekocht en dus overwaarde hebben.

En tja... als je in de Randstand woont, betaal je ook een stuk meer dan in het oosten (als je al een betaalbaar huis vindt). Het loont dus eerder om een huis verder weg te zoeken. banketstaaf, maar ik vind het ook wel begrijpelijk. Wij willen ook de Randstad uit (maar niet naar het oosten). :+

Beste scenario zie ik ook in mijn omgeving: 30-jarige thuiswonenden, fulltime werkend, zonder vaste lasten, die dus wel in relatief korte tijd veel kunnen sparen. Dat lijkt de toekomst nu een beetje te worden.

Tja, ik vind het allemaal een beetje verwend overkomen eigenlijk. Als je het spaargeld niet hebt, dan ben je dus niet klaar om door te stromen.
En dan ga je de randstad uit en kaap je de woning weg voor de neus van een andere 30-jarige. Maar dat is niet erg ofzo?
Weet je, ik snap het wel, maar het is best wrang om te zien dat jongeren hier geen huis meer kunnen kopen omdat ze huizen worden opgekocht door randstedelingen met hun overwaarde. Daar kunnen ze simpelweg niet tegenop bieden, bovendien liggen de lonen hier gemiddeld ook lager.

MizzMontana schreef:
Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Wij hebben pas een huis gekeken, mooie ligging, was nog niet als onder optie of iets dergelijks aangegeven en stond al wat langer te koop. Huis helemaal af van binnen, behoorlijk in de richting van wat wij zoeken. De makelaar had wel gezegd dat er al andere geïnteresseerden zijn, maar niet echt uitgelegd hoe dat dan zat. Dus wij dachten dat er wellicht al een bod was gedaan maar niet hoog genoeg.
Blijkt aan het eind van de bezichtiging het huis gewoon al verkocht te zijn, onder voorbehoud van verkoop eigen woning. De verkopers laten de bezichtigingen gewoon doorgaan voor het geval de kopers hun eigen huis niet verkocht krijgen.

Ik weet niet wat ik hier van moet vinden. Ja… volgende keer zelf beter uitvragen als de makelaar zegt dat er meer geïnteresseerden zijn.

Er kan wel een bod worden gedaan op de woning en de huidige koper heeft dan de optie om zijn voorwaarde verkoop eigen huis te laten vervallen. Als de koper dat niet doet zou iemand anders het kunnen kopen.
Ik heb meteen vriendelijk bedankt en gezegd dat wij niet de mensen er naar zijn om onder stoom en kokend water zo’n grote beslissing te maken. Hij zette er nog al wat druk op namelijk.

Eigenlijk is het niet meer dan een pressiemiddel van de makelaar om een hoger bod te krijgen op de woning, niets meer en niets minder.
Want feitelijk is het al vreemd dat er in de huidige tijd zo'n voorbehoud wordt geaccepteerd. Dat is namelijk niet echt in het voordeel van de verkoper, want stel dat het de kopers niet lukt om hun huis binnen de termijn te verkopen, dan hebben ze feitelijk dus helemaal niets....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:15

Achterom, dat idee kreeg ik ook van de makelaar, doe nu zo snel mogelijk een zo hoog mogelijk bod en dan heb je misschien nog kans.
Ik wens de verkopers veel succes. We horen het wel als het niet verkocht is en misschien hebben wij dan nog niets anders gevonden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:41

Tja lastige discussie over waar woning kopen. In het westen heb je vaak ook meer betaald voor een woning destijds. Als je in het oosten gaat wonen uit het westen moet je ook andere baan zoeken of lang reizen. Sfeer en mentaliteit is anders, dat moet je ook passen. Er zitten veel meer kanten aan

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:45

MizzMontana schreef:

Ik vraag me af of dit zo wel kan of dat de makelaar het probeert. Moet dan wel heel duidelijk in het voorlopig koopcontract staan. Bezichtiging bij verkocht onder voorbehoud komt vaker voor en wordt normaliter ook vooraf gemeld door de makelaar. Wij konden ons huidige huis ook bezichtigen terwijl onder voorbehoud was verkocht, netjes gemeld. Hebben we niet gedaan want als leuk dan balen al onder voorbehoud en niet leuk zonde van iedereen zijn tijd.
Uiteindelijk alsnog gebeld paar maanden later want koper kreeg financiering niet rond en gekocht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:45

Ik zou graag richting Drenthe willen verhuizen woont andere deel van de familie.
Vanuit de randstad met dat ik hoop door betere luchtkwaliteit minder last te hebben van mijn luchtwegen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:12

pantarhei schreef:
MizzMontana schreef:

Ik vraag me af of dit zo wel kan of dat de makelaar het probeert. Moet dan wel heel duidelijk in het voorlopig koopcontract staan. Bezichtiging bij verkocht onder voorbehoud komt vaker voor en wordt normaliter ook vooraf gemeld door de makelaar. Wij konden ons huidige huis ook bezichtigen terwijl onder voorbehoud was verkocht, netjes gemeld. Hebben we niet gedaan want als leuk dan balen al onder voorbehoud en niet leuk zonde van iedereen zijn tijd.
Uiteindelijk alsnog gebeld paar maanden later want koper kreeg financiering niet rond en gekocht.

Als het op voorhand zo duidelijk was geweest bij ons was ik ook niet gaan kijken. Ik had nu echt zonde van mijn tijd gevoel. We vonden het huis echt wel leuk, dus wat je zegt, ook wel balen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:23

Wat raar MizzMontana, aan zulke spelletjes zou ik ook echt niet meedoen. Beetje mensen onder druk zetten en tegen elkaar uitspelen, akelig gedrag. Het is al zo lastig op de markt, dit hoeft er niet ook nog eens bij.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:43

pantarhei schreef:
Tja lastige discussie over waar woning kopen. In het westen heb je vaak ook meer betaald voor een woning destijds. Als je in het oosten gaat wonen uit het westen moet je ook andere baan zoeken of lang reizen. Sfeer en mentaliteit is anders, dat moet je ook passen. Er zitten veel meer kanten aan

Zo sta ik er inderdaad ook in. Het is een landelijk probleem en ik denk niet dat je kan spreken van landjepik (of huisjepik). Wij vinden de Randstad persoonlijk niet fijn wonen, zeker niet met paarden. Ik vind het in ieder geval niet verwend om een voorkeur te hebben voor waar je woont.

Bovendien Achterom, geldt het dan natuurlijk ook voor de jongeren in het oosten van het land dat als zij niet genoeg spaargeld hebben, ze misschien niet klaar zijn om door te stromen. Niet iedereen heeft overwaarde, want de meesten zijn begonnen met een huurwoning, en die lopen nu tegen torenhoge prijzen aan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:41

pantarhei schreef:
MizzMontana schreef:

Dit kan. Gebeurt niet veel, want tegenwoordig is je eigen woning verkopen meestal niet zo'n issue. Uitleg vindt je bij de NVM: https://www.nvm.nl/wonen/kopen/nvm-no-risk-clausule/

'Landjepik' vind ik zo'n kinderachtige benaming. Het is probleem ligt niet bij de mensen die wegtrekken uit de randstad, maar aan het woning tekort...