Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Muppett schreef:Wij zitten 'vast' aan de Randstad. Ik niet maar mijn man wel qua werk. Wij kunnen max 6 ton lenen, nou ik kan je vertellen dat daar weinig soeps voor te krijgen is, als je bedenkt dat je minstens een ton moet overbieden om in aanmerking te komen.
Gister ingeschreven voor een bezichtiging, dat kon niet meer want het zat serieus binnen 2 uur na verschijnen op Funda helemaal vol. Dan zakt de moed me wel een beetje in de schoenen.
Konstantine schreef:Jeetje Suzanne, ik weet niet in welke regio je zit, maar dat houdt inderdaad niet over... Wat vervelend, is je huidige woning wel naar je zin?
Dat 6 ton in de Randstad weinig is kan ik me ook voorstellen, hier in de regio is 450 voor tussenwoningen van enig formaat, in een nette buurt en in goede staat van onderhoud ook niet meer gek.
_Lorette_ schreef:Het lijkt me ook jammer om dan weer naar een hoge(re) hypotheek te gaan, als je met je huidige woning oké zit en een nieuwe woning een maximale hypotheek zou betekenen.
.
_Lorette_ schreef:Het lijkt me ook jammer om dan weer naar een hoge(re) hypotheek te gaan, als je met je huidige woning oké zit en een nieuwe woning een maximale hypotheek zou betekenen.
Het is dat wij wat konden regelen met mijn moeder, anders waren wij slecht af. Dan moest ik naar een totaal andere regio, denk ik.
Hier is net nog een huis van een kennis verkocht voor een ton boven de vraagprijs. Helemaal verbouwd, vier slaapkamers, 2 onder 1 kap. Maar geen starterswoning. Met de uiteindelijke prijs zou je een straat verder vrijstaand kunnen wonen met meer grond en ik dacht een vergelijkbaar woonoppervlak, maar dan niet gemoderniseerd (ook niet dramatisch, hoor). De kant en klare huizen zijn echt gewild.
_Lorette_ schreef:Snap ik zeker, dus dan zou je moeten investeren om op dat niveau te komen. Maar dat is eenvoudiger te realiseren dan vrijstaand maken of een groter perceel, daar doelde ik dan op.
ual_95 schreef:Ik vind het wel erg hoor. Ik en mijn vrienden zijn allemaal rond de 30 en zijn eigenlijk klaar om door te stromen. Nu hebben de meesten een particuliere huurwoning waarmee ze zijn gestart. Natuurlijk hebben ze gespaard, maar de vaste lasten zijn ook gestegen. Ze hebben allemaal gestudeerd, dus zijn eigenlijk net vijf jaar (of korter) écht aan het werk. Dan ben je ook nog niet gigantisch hoog ingeschaald. Zij hebben echt geen 60 tot 90k op hun spaarrekeningen staan. Wij hebben het geluk dat we toen al een huis hadden gekocht en dus overwaarde hebben.
En tja... als je in de Randstand woont, betaal je ook een stuk meer dan in het oosten (als je al een betaalbaar huis vindt). Het loont dus eerder om een huis verder weg te zoeken. banketstaaf, maar ik vind het ook wel begrijpelijk. Wij willen ook de Randstad uit (maar niet naar het oosten).![]()
Beste scenario zie ik ook in mijn omgeving: 30-jarige thuiswonenden, fulltime werkend, zonder vaste lasten, die dus wel in relatief korte tijd veel kunnen sparen. Dat lijkt de toekomst nu een beetje te worden.
MizzMontana schreef:Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Wij hebben pas een huis gekeken, mooie ligging, was nog niet als onder optie of iets dergelijks aangegeven en stond al wat langer te koop. Huis helemaal af van binnen, behoorlijk in de richting van wat wij zoeken. De makelaar had wel gezegd dat er al andere geïnteresseerden zijn, maar niet echt uitgelegd hoe dat dan zat. Dus wij dachten dat er wellicht al een bod was gedaan maar niet hoog genoeg.
Blijkt aan het eind van de bezichtiging het huis gewoon al verkocht te zijn, onder voorbehoud van verkoop eigen woning. De verkopers laten de bezichtigingen gewoon doorgaan voor het geval de kopers hun eigen huis niet verkocht krijgen.
Ik weet niet wat ik hier van moet vinden. Ja… volgende keer zelf beter uitvragen als de makelaar zegt dat er meer geïnteresseerden zijn.
Er kan wel een bod worden gedaan op de woning en de huidige koper heeft dan de optie om zijn voorwaarde verkoop eigen huis te laten vervallen. Als de koper dat niet doet zou iemand anders het kunnen kopen.
Ik heb meteen vriendelijk bedankt en gezegd dat wij niet de mensen er naar zijn om onder stoom en kokend water zo’n grote beslissing te maken. Hij zette er nog al wat druk op namelijk.
MizzMontana schreef:Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Wij hebben pas een huis gekeken, mooie ligging, was nog niet als onder optie of iets dergelijks aangegeven en stond al wat langer te koop. Huis helemaal af van binnen, behoorlijk in de richting van wat wij zoeken. De makelaar had wel gezegd dat er al andere geïnteresseerden zijn, maar niet echt uitgelegd hoe dat dan zat. Dus wij dachten dat er wellicht al een bod was gedaan maar niet hoog genoeg.
Blijkt aan het eind van de bezichtiging het huis gewoon al verkocht te zijn, onder voorbehoud van verkoop eigen woning. De verkopers laten de bezichtigingen gewoon doorgaan voor het geval de kopers hun eigen huis niet verkocht krijgen.
Ik weet niet wat ik hier van moet vinden. Ja… volgende keer zelf beter uitvragen als de makelaar zegt dat er meer geïnteresseerden zijn.
Er kan wel een bod worden gedaan op de woning en de huidige koper heeft dan de optie om zijn voorwaarde verkoop eigen huis te laten vervallen. Als de koper dat niet doet zou iemand anders het kunnen kopen.
Ik heb meteen vriendelijk bedankt en gezegd dat wij niet de mensen er naar zijn om onder stoom en kokend water zo’n grote beslissing te maken. Hij zette er nog al wat druk op namelijk.
pantarhei schreef:MizzMontana schreef:Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Wij hebben pas een huis gekeken, mooie ligging, was nog niet als onder optie of iets dergelijks aangegeven en stond al wat langer te koop. Huis helemaal af van binnen, behoorlijk in de richting van wat wij zoeken. De makelaar had wel gezegd dat er al andere geïnteresseerden zijn, maar niet echt uitgelegd hoe dat dan zat. Dus wij dachten dat er wellicht al een bod was gedaan maar niet hoog genoeg.
Ik vraag me af of dit zo wel kan of dat de makelaar het probeert. Moet dan wel heel duidelijk in het voorlopig koopcontract staan. Bezichtiging bij verkocht onder voorbehoud komt vaker voor en wordt normaliter ook vooraf gemeld door de makelaar. Wij konden ons huidige huis ook bezichtigen terwijl onder voorbehoud was verkocht, netjes gemeld. Hebben we niet gedaan want als leuk dan balen al onder voorbehoud en niet leuk zonde van iedereen zijn tijd.
Uiteindelijk alsnog gebeld paar maanden later want koper kreeg financiering niet rond en gekocht.
pantarhei schreef:Tja lastige discussie over waar woning kopen. In het westen heb je vaak ook meer betaald voor een woning destijds. Als je in het oosten gaat wonen uit het westen moet je ook andere baan zoeken of lang reizen. Sfeer en mentaliteit is anders, dat moet je ook passen. Er zitten veel meer kanten aan
pantarhei schreef:MizzMontana schreef:Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Wij hebben pas een huis gekeken, mooie ligging, was nog niet als onder optie of iets dergelijks aangegeven en stond al wat langer te koop. Huis helemaal af van binnen, behoorlijk in de richting van wat wij zoeken. De makelaar had wel gezegd dat er al andere geïnteresseerden zijn, maar niet echt uitgelegd hoe dat dan zat. Dus wij dachten dat er wellicht al een bod was gedaan maar niet hoog genoeg.
Ik vraag me af of dit zo wel kan of dat de makelaar het probeert. Moet dan wel heel duidelijk in het voorlopig koopcontract staan. Bezichtiging bij verkocht onder voorbehoud komt vaker voor en wordt normaliter ook vooraf gemeld door de makelaar. Wij konden ons huidige huis ook bezichtigen terwijl onder voorbehoud was verkocht, netjes gemeld. Hebben we niet gedaan want als leuk dan balen al onder voorbehoud en niet leuk zonde van iedereen zijn tijd.
Uiteindelijk alsnog gebeld paar maanden later want koper kreeg financiering niet rond en gekocht.