Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:12

Ik zie de brandstofprijzen gewoon stijgen per uur :oo

Echt niet normaal meer.

Aankomende maand naar de kliniek,ruim 400 kilometer :=

Wanneer krijgen we weer vakantiegeld? Want die van afgelopen maand is bijna alweer op :+

JudithO

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:47

Ik tankte gisteren voor 1,99 en vond het al duur haha.
Volgende week naar Nederland, dan zullen we helemaal gaan huilen. Ook om de uitgaven.
Een tweedehands auto voor 10.000 (waar de inruil al vanaf is), maar deze kan dan nog hopelijk 3 ton erbij rijden.
En een paragliding scherm en harnas voor mij, weer bijna 3000,- armer. Ik moet echt andere hobby's gaan zoeken... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:52

Ik heb vrijdag nog diesel getankt voor 1,87 :o en vond dat al duur zat.

Loon is gewoon gestort, de inhouding is pas bij het loon in juni. Gelijk alweer even gerekend en €350 naar de spaar gezet. Ik ben in juni een aantal dagen thuis ivm feestdagen, brugdagen en overuren, allemaal dagen dat de auto alweer stil kan staan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 20:13

Vind die brandstofprijzen echt een ramp. Vrees ook wel voor de gasprijzen, van de winter :7 . Maar veel warme dekens en truien zien te scoren }:0
Vanaf 1 juli hoef ik niet meer 3x per week op en neer naar Rotterdam maar nog maar 1x zo ongeveer. Dat scheelt echt wel (= 560 km per maand, zeg maar zo'n 65 Euro benzine per maand). En minder kans op verkeersboetes. Word daar echt niet goed van. Ik had laatst weer een boete voor 6, 7 km te snel of zoiets. Is toch dan snel weer 45 - 55 Euro. Zo zonde van het geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:15

Ik twijfel of ik morgen niet gewoon met de fiets naar stal zou gaan. Aan de andere kant, dan kan ik paard erna niet op de weide afzetten. Daar heb ik de trailer (en dus auto) voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:10

Ik heb gisteren een foutje gemaakt in het verrekenen wat ik kon sparen, en in leuke zin gelukkig. Zag een totaalbedrag op de rekening en niet gemerkt dat mijn vaste onkosten al verrekend waren. Vanochtend wou ik wat checken en zag een hoger overgebleven saldo dan verwacht, was aangename verrassing :))

Nog wat dingen verrekend (lesgeld en extra naar de spaar overgeboekt) en mezelf een bedrag van €500 zakgeld toegekend voor komende maand. Dat is puur voor diesel, de hoefsmid en kleine dingen voor mezelf. Gezien de huidige benzineprijzen is dit alsnog best krap, maar ik hou wel van een uitdaging :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:16

Wat fijn Varekaj!

Ik zit sinds kort bij Knab, nadat ik bij de Rabobank niet meer tevreden was. Enkel met mijn persoonlijke rekening. Gezamenlijk zit nog wel bij Rabobank
Nu zag ik vorige week dat je meerdere betaalrekeningen kosteloos kunt openen. Nu heb ik 1 betaalrekening waar al mijn vaste lasten vanaf gaan en 1 betaalrekening waar ik mijn vrij besteedbaar inkomen op zet.

Dat vind ik toch wel echt handig. Weet exact wat ik die maand kan besteden. De pinpas van mijn vaste lasten rekening heb ik uit mijn telefoon en horloge gehaald zodat ik die ook niet meer kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:09

Voor de vaste gemeenschappelijke lasten hebben we samen een rekening en de eerste van de maand gaat daar een vast bedrag naartoe. Huurgeld voor de weide is ook vast bedrag en gaat op dezelfde dag. Dan heb ik enkel nog stalgeld als vaste onkost. Lesgeld kan variëren: soms moet ik eens eentje overslaan of kan de lesgever niet + niet elke maand heeft evenveel lesdagen, afhankelijk wanneer de maand begint. Dus dat tel ik uit op de kalender aan tarief privéles. Rijdt er iemand mee dan is het goedkoper of valt een les weg, dan blijft de overschot gewoon zitten en wat niet opgemaakt is, is de maand nadien extra. Heb ik muntgeld (€1 en €2) over doordeweeks, dan gooi ik dat daar ook nog eens in, samen met briefgeld. Bijvoorbeeld als ik €30 meepak voor wat te eten/drinken op wedstrijd en dat is niet op, dan gaat die rest daarbij. En als de smid dan een keer komt of ik wil mijn kantinerekening vereffenen, dan kan dat altijd nog uit die reserves indien nodig.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:41

Daan13 schreef:
Ik zie de brandstofprijzen gewoon stijgen per uur :oo

Echt niet normaal meer.

Aankomende maand naar de kliniek,ruim 400 kilometer :=

Wanneer krijgen we weer vakantiegeld? Want die van afgelopen maand is bijna alweer op :+

Yes, ben blij dat ik dinsdag nog getankt heb, was toen in Belgie €2,017 kwijt, nu staat ie op €2,139
Is gewoon echt niet leuk meer, werk meer voor m'n benzine nu... :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 12:19

@Daan ik hoop dat het retourtje kliniek is dan? Geen kliniek dichterbij die het ook kan? En hoop dat het goed gaat, kliniek & paard is meestal geldtechnisch gezien geen fijne combi :(:)

Zo vanochtend was het lekker weer, ik dacht ik ga gewoon weer op de fiets :D erg mooie route gereden nu maar 1 x fout :o dus was nog redelijk op tijd. Vanmiddag op ander adres een vergadering (eindje de route al weer op terug) dus kan ik de terugweg in 2 etappes doen. Is toch weer bij elkaar 75 km en inclusief parkeerkosten komt dat weer neer op een besparing van... iets van 15 Euro of zoiets. Maar vooral genoten lekker in de zon en de polder gefietst, vanmiddag door de duinen en langs de Nieuwe Waterweg weer terug.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:21

Heerlijk VHU!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:26

Da's wel fijn VHU! Als je dat iedere week 1x doet is toch €60 extra in je zak alweer. Bovendien goed voor je conditie ook en gezonde lucht en zonlicht kan nooit kwaad voor je mentale welgesteldheid.

Zonet €2 gevonden in de wasmachine, die is ook fijn het spaarpotje in gegaan :))

Paarden zijn nooit een interessante geldtechnische hobby geweest, maar ach. Ik geef liever hier bakken geld aan uit z'n er gelukkig van worden, dan alles oppotten en later sterven zonder er plezier van gehad te hebben. Ik heb geen kinderen, enkel een oudere broer en nicht van dezelfde leeftijd. Aan wie zou ik het dan moeten nalaten? Dan spaar ik nu liever om zelf van alles te kunnen genieten en later op mijn oude dag alles op te maken aan luxe die het leven makkelijker maakt en goede zorg.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:52

Doe je dat dan op een elektrische of gewone fiets VanHuisUit? Vind het best een pittig stuk.

Ik ben er vrijwel zeker van dat ik ontslag ga nemen bij een van mn werkgevers, heb alles even uitgerekend en ik zou het voor een maandje of 2 a 3 met minder inkomen moeten redden, dan kan ik in die tijd op zoek naar een baan die beter bij mij past en fysiek minder inspanning vergt.
Ik heb nu best wat extra uur gewerkt de afgelopen periode, weinig geslapen en liep zo slecht op werk afgelopen week daardoor, dat ik gebeld werd door de directie of alles wel goed ging.. lastige is dat ik gewoon niet even kan zitten op werk, sta en loop minimaal 8-9 uur op een dag en dan ook nog veel bukken en tillen, als ik dan zulke slechte dagen heb is het gewoon niet te verbergen, blijkbaar had iemand het nu opgemerkt en heeft het hogerop gezocht.. Heb alleen echt niet de behoefte om het te delen of uit te leggen op werk, en ben absoluut niet het type dat zich ziek gaat melden voor dit soort dingen.
Vind het alleen wel heeeel lastig om ontslag te nemen, voelt echt rot om weg te gaan, ze zullen er ook wel van balen denk ik, en ik zelf eigenlijk ook wel, zelfs al is het een bijbaan, je spendeert er toch veel tijd. Maar voor mijn eigen gezondheid zal het wel beter zijn, al ben ik echt niet het typetje kantoorbaan, misschien dat ik een mix kan vinden ofzo :+

Maargoed, nu met het vakantiegeld binnen, extra uren gewerkt, verhuur airbnb en bijdrage van opa, heb ik even wat meevallers en besloten om een deel te sparen en van een deel te gaan genieten. Omdat mijn moeder zo fijn geholpen heeft met mijn huis opknappen voor de verhuur van airbnb en het toch eigenlijk ook haar huis is, neem ik haar vanavond mee uit eten naar een pannenkoekenrestaurant, niet te duur, maar toch even lekker er uit.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:24

VanHuisUit schreef:
@Daan ik hoop dat het retourtje kliniek is dan? Geen kliniek dichterbij die het ook kan? En hoop dat het goed gaat, kliniek & paard is meestal geldtechnisch gezien geen fijne combi :(:)

De klinieken waar we zijn geweest zijn nu ook allemaal aan het verbouwen.....ik begin een patroon te zien :')

Ja er zijn meerdere klinieken die dichterbij zijn maar in de afgelopen 5 jaar is m'n paard al meerdere keren gezond verklaard en steeds binnen enkele weken weer problemen.

( Verschillende klinieken en artsen)

Heesch is de enige kliniek geweest die verder heeft gekeken en ook al volgt het paard niet de herstel verwachting die ze gepland hadden,ze kijken naar het totale plaatje en daarom ga ik binnenkort weer 3 uur enkele reis die kant op -O-

Mijn paard kan je het beste vergelijken met een ui.

Je haalt steeds een laagje weg ( de beperking) maar je bent dan nog niet bij de oorzaak.

Kliniek is nog steeds hoopvol op volledig herstel maar na 5 jaar begint het allemaal wel een beetje zwaar te worden...

Onlangs was ze 2 weken goed met rijden,ik was echt zo ontzettend blij en heb er zo van genoten <3

Ik hoop dat dat weer haalbaar is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:07

Mijn energie contract liep 1 juni ook af. Van 171 naar 385 per maand voorschot... Katsjing

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:54

Varekaj schreef:
Dan zit je langer in het vliegtuig dan dat je daar rondloopt :+
Ik wil nog naar Barcelona, Porto, Budapest, New York, Washington DC, Praag, Gdansk, Madrid, Wenen... En over landen ga ik gewoon zwijgen, die bucketlist is ook nog meer dan lang genoeg :))

.

Barcelona is echt super. Washington vond ik ook wel cool maar was een gewonnen reis. Zou het zelf niet doen. Praag is cool, Wenen is prachtig.

Faelynn: echt niet ok van je stal. Ik zou toch onderhandelen hoor. En idd: jouw gezondheid en welzijn gaat voor e. Als dat niet goed gaat kan het sowieso niet blijven duren.

Wat een leuk idee om airbnb te doen! Hier moet het aan veel voorwaarden voldoen inmiddels qua nooduitgang en zo.

Je trap is super cool zo!!

Van huis uit: kom je rond met bedragen gerekend zoals in loondienst? Wat ik op eigen rekening doe gaat maal 2,5… pensioen, belasting, ziekte, verzekeringen moet er toch allemaal nog bij e.
Gefeliciteerd met de job!

Straks verder bijlezen :) groetjes uit Afrika!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 21:47

@Poes jeetje Afrika *\o/* gaaf!
Ik reken geen pensioen dingen of WAO meer mee mee. Ik ga over een jaar met pensioen, dwz ik kan met pensioen gaan als ik wil miv september volgend jaar. En ik heb genoeg spaargeld mocht er iets erg vervelends gebeuren... Dus in mijn ZZP tarief nu en het terugrekenen naar netto kijk ik daar niet naar. Ik heb hiernaar gekeken
https://www.ikwordzzper.nl/zzp-stappenp ... alculator/
En naar wat 'in de markt' zo'n beetje gevraagd wordt, plus wat iemand in vaste dienst verdiend die zoiets doet.

Dat stuk fietsen doe ik met de e-bike hoor, anders kun je me echt opvegen aan het eind van zo'n rit.

@Faelynn je hebt groot gelijk als het enigszins kan :j +:)+
Bij mij is het als die 2e opdracht niet doorgaat of maar weinig uren heeft (je weet maar nooit) geen vetpot hoor maar ik red me wel :j

Ik kreeg ook nieuwe tarieven van de energieleverancier, maar hoop dat het niet zo'n impact heeft als bij jou @Prairy... zag gas 30% erbij op vwb de m3 prijs, elektriciteit volgens mij niet zoveel erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:30

In B is er sprake van om de accijnzen op brandstof te verlagen naar het Europees minimum. Dat zou een besparing van €7 betekenen op een tank van 60L.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:32

Dat zou mooi zijn Varekaj, dan ga ik weer 15km omrijden voor een tank ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:01

VanHuisUit: zo zou ik zelf nooit als zelfstandige werken eerlijk gezegd… ze betalen maar wat het kost en waard is denk ik dan. En mijn ervaring is dat er altijd nog een extra 30% bij kan haha :D

Wij zijn duur getrouwd. Maar wie graag feest smijt goeie feestjes, duur of goedkoop :D niet druk over maken gewoon doen wat je leuk vindt. In België is trouwen wel anders dan in Nederland. Hier ga je wel standaard door tot 3-6u.

En ja lekker op reis! Na zoveel tijd letten we echt op geen frank, er was genoeg gespaard.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:35

Mijn gastarief is van iets 0,80 per M3 naar 2,56 gegaan. Elektra van 0,22 naar 0,58.

We kunnen het betalen hoor, maar het was even dat ik dacht, daar gaat mijn caravan :')

Had het geld dat ik over dit jaar terug kreeg van energie willen gebruiken voor een leuke trip, maar ik ga het nu aan de kant zetten om bij te leggen en hopen dat de tarieven nog een keertje weer wat gaan dalen. Maar ik zie berichten dat het per 1 juli allemaal weer flink omhoog gaat dus dat zal nog even ijdele hoop zijn :+

Poes, leuk! Veel plezier!
Washington vond ik op zich wel leuk, het witte huis vond ik vooral heel erg klein :') Hoeft op zich niet nog een keer maar we gaan ook liever naar natuur locaties. Budapest wil ik wel nog een keer naar terug, dat vond ik een erg leuke stad.

Faelynn, lijkt me heel verstandig :) Fijn dat Airbnb wel bevallen is.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:09

Prairy schreef:
Mijn gastarief is van iets 0,80 per M3 naar 2,56 gegaan. Elektra van 0,22 naar 0,58.

We kunnen het betalen hoor, maar het was even dat ik dacht, daar gaat mijn caravan :')

Had het geld dat ik over dit jaar terug kreeg van energie willen gebruiken voor een leuke trip, maar ik ga het nu aan de kant zetten om bij te leggen en hopen dat de tarieven nog een keertje weer wat gaan dalen. Maar ik zie berichten dat het per 1 juli allemaal weer flink omhoog gaat dus dat zal nog even ijdele hoop zijn :+

Poes, leuk! Veel plezier!
Washington vond ik op zich wel leuk, het witte huis vond ik vooral heel erg klein :') Hoeft op zich niet nog een keer maar we gaan ook liever naar natuur locaties. Budapest wil ik wel nog een keer naar terug, dat vond ik een erg leuke stad.

Faelynn, lijkt me heel verstandig :) Fijn dat Airbnb wel bevallen is.

Ik heb toen ik hier ben komen wonen bij essent contract van 5 jaar afgesloten, dus ik merk nu niks aan de verhoogde prijzen gelukkig, maar die loopt over 2 jaar ook af, dus ben dan benieuwd wat ik dan krijg... Betaal sowieso teveel, liever dat ik 1x per jaar goed bedrag terug krijg, dan onverwachts bij moet betalen. En dat gaat dan eigenlijk rechtstreeks naar de spaarrekening, en dat is dit keer weer de bedoeling, maar dat is even afwachten vrees ik voor nu, als de verhoogde benzine prijs in Belgie ook zo door gaat...

Krijg alleen de heenweg naar werk vergoed, dus stel ik rijd via Friesland terug naar huis in Brabant, is dat mijn eigen pakkie an... En de reiskosten van 0,19 cent naar 0,23 cent zal ook niet veel te weeg brengen, en is pas in januari (?) geloof ik dat dat in gaat?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:50

Ik schrok mij net de pleuris over de prijzen van de chocolade pasta en hagelslag :oo

Was bij de blauwe A aan het boodschappen doen maar een pot 2 kleurige pasta was ruim 4,- ( ik dacht 4,79)

Als je dat terug rekent naar de guldens ( ik weet het, niet doen) maar men dat is toch niet te betalen?!

Hagelslag-grote korrels- ook,iets van 2,50 pak .

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:54

Daan13 schreef:
Ik schrok mij net de pleuris over de prijzen van de chocolade pasta en hagelslag :oo

Was bij de blauwe A aan het boodschappen doen maar een pot 2 kleurige pasta was ruim 4,- ( ik dacht 4,79)

Als je dat terug rekent naar de guldens ( ik weet het, niet doen) maar men dat is toch niet te betalen?!

Hagelslag-grote korrels- ook,iets van 2,50 pak .

Herkenbaar! Ik stond zaterdag bij de Jumbo en bedacht me dat ik hagelslag "nodig" had. Tussen haakjes, want nodig is relatief natuurlijk :+ Heb heel lang voor het schap staan staren en uiteindelijk een groot pak jumbo huismerk meegenomen. Die was ook ruim €2, dat vond ik ook best pittig voor hagelslag.

Om over Nutella maar niet te beginnen :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:04

oeh kleine meevaller! Ik krijg 100 euro terug op mijn electriciteitsrekening, een toegave van de overheid blijkbaar voor de gestegen prijzen.
Had ik niet op gerekend, dus dit is best een leuke meevaller!