Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Morpheus81 schreef:Niemand weet of de rente binnenkort al zal stijgen. Meestal stijgt de rente min of meer met de economie mee en klinkt het dus aannemelijk. Maar er gaan ook geluiden op dat de rente kunstmatig laag of tenminste relatief laag gehouden gaat worden, omdat er anders teveel mensen in de problemen komen. Ook de banken en overheid hebben geleerd van de afgelopen crisis. Niemand wil dat op korte termijn weer zien gebeuren. Daarnaast gaat de hypotheekrente-aftrek afgebouwd worden, dit heeft men ook al in het achterhoofd...
Verder zie je dat de rentevast periode van 30 jaar nog nooit zo populair is geweest. Heel veel mensen dekken zich goed in, willen lang van de gunstige rente profiteren en komen dus minder snel in de problemen.
Ik hoor veel roepen dat er binnenkort wel een einde zal komen aan de gekte op de huizenmarkt, maar of dat echt zo is? Er is nog steeds een tekort aan woningen en de bouw kan dit niet zo snel aanvullen. Er is nog steeds een groot tekort aan handjes in de bouw. Het gemiddeld aantal personen per huishouden daalt nog steeds, in verhouding dus meer huizen nodig voor evenveel mensen.
De stijging van de prijzen zal vast wel minder hard gaan en misschien ook nog wel stabiliseren. Het is altijd een op en neer gaande beweging. Maar echt een prijsdaling....? Niemand weet het, maar ik geloof er op korte termijn nog niet zo in. Meestal duren die cycli toch echt langer dan een paar jaar.
We zullen het zien, zelfs de geleerden kunnen het niet voorspellen. Ik zou er in ieder geval niet op gaan zitten wachten....dat kon nog wel eens tegenvallen.
Morpheus81 schreef:Niemand weet of de rente binnenkort al zal stijgen. Meestal stijgt de rente min of meer met de economie mee en klinkt het dus aannemelijk. Maar er gaan ook geluiden op dat de rente kunstmatig laag of tenminste relatief laag gehouden gaat worden, omdat er anders teveel mensen in de problemen komen. Ook de banken en overheid hebben geleerd van de afgelopen crisis.
Citaat:Niemand wil dat op korte termijn weer zien gebeuren.
Citaat:Daarnaast gaat de hypotheekrente-aftrek afgebouwd worden, dit heeft men ook al in het achterhoofd...
Citaat:Verder zie je dat de rentevast periode van 30 jaar nog nooit zo populair is geweest. Heel veel mensen dekken zich goed in, willen lang van de gunstige rente profiteren en komen dus minder snel in de problemen.
Citaat:Ik hoor veel roepen dat er binnenkort wel een einde zal komen aan de gekte op de huizenmarkt, maar of dat echt zo is? Er is nog steeds een tekort aan woningen en de bouw kan dit niet zo snel aanvullen. Er is nog steeds een groot tekort aan handjes in de bouw. Het gemiddeld aantal personen per huishouden daalt nog steeds, in verhouding dus meer huizen nodig voor evenveel mensen.
De stijging van de prijzen zal vast wel minder hard gaan en misschien ook nog wel stabiliseren. Het is altijd een op en neer gaande beweging. Maar echt een prijsdaling....? Niemand weet het, maar ik geloof er op korte termijn nog niet zo in. Meestal duren die cycli toch echt langer dan een paar jaar.
We zullen het zien, zelfs de geleerden kunnen het niet voorspellen. Ik zou er in ieder geval niet op gaan zitten wachten....dat kon nog wel eens tegenvallen.
Achterom schreef:Het vreemde is alleen dat ze hiermee een nieuwe crisis juist in de hand werken, mensen lenen volop en geven volop uit. Als er ook maar een kleine economische schommeling komt, dan raakt een aantal mensen al in de problemen.
En dan is het middel om de rente te verlagen er niet meer, die is immers al laag.
daantjuhhh schreef:Achterom schreef:Het vreemde is alleen dat ze hiermee een nieuwe crisis juist in de hand werken, mensen lenen volop en geven volop uit. Als er ook maar een kleine economische schommeling komt, dan raakt een aantal mensen al in de problemen.
En dan is het middel om de rente te verlagen er niet meer, die is immers al laag.
Deze snap ik niet zo heel goed.
Als je 30 jaar vast zet... je loon zal alleen maar stijgen en dus Kun je het als het goed is gewoon blijven betalen.
Ik zit ook op mijn Max hypotheek. Maar ik zit nog in een van de laagste tredes met loon. Mijn loon zal de komende 8 jaar nog 1000€ bruto omhoog gaan.