FUN-da!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morpheus81

Re: FUN-da!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:22

Niemand weet of de rente binnenkort al zal stijgen. Meestal stijgt de rente min of meer met de economie mee en klinkt het dus aannemelijk. Maar er gaan ook geluiden op dat de rente kunstmatig laag of tenminste relatief laag gehouden gaat worden, omdat er anders teveel mensen in de problemen komen. Ook de banken en overheid hebben geleerd van de afgelopen crisis. Niemand wil dat op korte termijn weer zien gebeuren. Daarnaast gaat de hypotheekrente-aftrek afgebouwd worden, dit heeft men ook al in het achterhoofd...

Verder zie je dat de rentevast periode van 30 jaar nog nooit zo populair is geweest. Heel veel mensen dekken zich goed in, willen lang van de gunstige rente profiteren en komen dus minder snel in de problemen.

Ik hoor veel roepen dat er binnenkort wel een einde zal komen aan de gekte op de huizenmarkt, maar of dat echt zo is? Er is nog steeds een tekort aan woningen en de bouw kan dit niet zo snel aanvullen. Er is nog steeds een groot tekort aan handjes in de bouw. Het gemiddeld aantal personen per huishouden daalt nog steeds, in verhouding dus meer huizen nodig voor evenveel mensen.

De stijging van de prijzen zal vast wel minder hard gaan en misschien ook nog wel stabiliseren. Het is altijd een op en neer gaande beweging. Maar echt een prijsdaling....? Niemand weet het, maar ik geloof er op korte termijn nog niet zo in. Meestal duren die cycli toch echt langer dan een paar jaar.

We zullen het zien, zelfs de geleerden kunnen het niet voorspellen. Ik zou er in ieder geval niet op gaan zitten wachten....dat kon nog wel eens tegenvallen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:26

De verwachting zou zijn dat het in 2021 weer gaat dalen.. De prijzen stijgen nog, maar niet meer zo hard als het heeft gedaan.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:28

SophievdV schreef:
De verwachting zou zijn dat het in 2021 weer gaat dalen.. De prijzen stijgen nog, maar niet meer zo hard als het heeft gedaan.

Maar waar komt deze informatie vandaan? Niet om het te weerleggen, maar omdat ik er oprecht benieuwd naar ben. Ik vind het een erg interessant onderwerp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:35

Ja, maar onze hypotheek staat op 5,5% voor 10jr vast. Daar is nu ruim 7jr van voorbij. Wij krijgen nog belasting voordeel en dat scheelt best wel.

Nu kunnen we iets kopen tegen 2.1%. We krijgen een veel hoger bedrag en hebben dan een hogere maandlast. Omdat het belasting voordeel lager is, krijgen we niet zoveel meer en blijft onze maandlast echt wel een stuk hoger.

Ga je de rente voor 30jr vastzetten, wordt het automatisch iets hogere rente. Is niet erg, want lager gaat hem vast nooit meer worden, dus dat is nu geen hoog risico.

Het probleem is wel dat als de rente wel stijgt, de mensen over zeg 7-10jr een ander huis willen en minder kopers op hun huis af zullen komen. Het wordt dan were lastiger om een hoog bedrag te krijgen. Mensen moeten misschien onder de prijs verkopen die ze nu hebben betaald.

Het is afwachten ook hoeveel regels er veranderen, want ook dat schommelt altijd lekker mee. KK, belasting voordeel etc etc. Als het straks mensen weer moeilijk wordt gemaakt, raak je je huis niet kwijt.

Doorstromen is vaak makkelijker. Althans, wij hebben ook tijdens de crisis geen problemen gehad, waar ik mensen steen en been hoorde klagen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:55

Morpheus81 schreef:
Niemand weet of de rente binnenkort al zal stijgen. Meestal stijgt de rente min of meer met de economie mee en klinkt het dus aannemelijk. Maar er gaan ook geluiden op dat de rente kunstmatig laag of tenminste relatief laag gehouden gaat worden, omdat er anders teveel mensen in de problemen komen. Ook de banken en overheid hebben geleerd van de afgelopen crisis. Niemand wil dat op korte termijn weer zien gebeuren. Daarnaast gaat de hypotheekrente-aftrek afgebouwd worden, dit heeft men ook al in het achterhoofd...

Verder zie je dat de rentevast periode van 30 jaar nog nooit zo populair is geweest. Heel veel mensen dekken zich goed in, willen lang van de gunstige rente profiteren en komen dus minder snel in de problemen.

Ik hoor veel roepen dat er binnenkort wel een einde zal komen aan de gekte op de huizenmarkt, maar of dat echt zo is? Er is nog steeds een tekort aan woningen en de bouw kan dit niet zo snel aanvullen. Er is nog steeds een groot tekort aan handjes in de bouw. Het gemiddeld aantal personen per huishouden daalt nog steeds, in verhouding dus meer huizen nodig voor evenveel mensen.

De stijging van de prijzen zal vast wel minder hard gaan en misschien ook nog wel stabiliseren. Het is altijd een op en neer gaande beweging. Maar echt een prijsdaling....? Niemand weet het, maar ik geloof er op korte termijn nog niet zo in. Meestal duren die cycli toch echt langer dan een paar jaar.

We zullen het zien, zelfs de geleerden kunnen het niet voorspellen. Ik zou er in ieder geval niet op gaan zitten wachten....dat kon nog wel eens tegenvallen.

In de verkoopgrafieken op basis van kwartaal cijfers ben ik in het eerste kwartaal van 2019 al dalingen tegen gekomen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:29

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:37

Oy, die is nog heftiger dan die andere. Bij die bank word je toch accuut claustrofobisch?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:39

Ik kreeg bijna een epileptische aanval van het behang op de slaapkamer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:46

Holy :') , wat heeft ze bezield :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:49

Verschrikkelijk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:12

Ik denk -maar dat weet ik niet zeker- dat dit mensen zijn met een allochtone afkomst. Onze overburen zijn Syrisch, die hebben een soortgelijke inrichting. Ook van die plavuizen, ledverlichting aan het plafond etc. Alleen dan wit. Glimmend witte plavuizen, witte leren bank. Gigantisch groot Perzisch tapijt op de vloer.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:37

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:24

Morpheus81 schreef:
Niemand weet of de rente binnenkort al zal stijgen. Meestal stijgt de rente min of meer met de economie mee en klinkt het dus aannemelijk. Maar er gaan ook geluiden op dat de rente kunstmatig laag of tenminste relatief laag gehouden gaat worden, omdat er anders teveel mensen in de problemen komen. Ook de banken en overheid hebben geleerd van de afgelopen crisis.

De rente wordt bepaald door de ECB en wordt al jaren kunstmatig laag gehouden om de economie te stimuleren (geld uitgeven is interessanter als de rentes laag zijn). En de hypotheekrente is hier rechtstreeks van afhankelijk.
Bovendien is de overdrachtsbelasting nog steeds 2%, ook weer om de huizenmarkt te stimuleren.
Citaat:
Niemand wil dat op korte termijn weer zien gebeuren.

Het vreemde is alleen dat ze hiermee een nieuwe crisis juist in de hand werken, mensen lenen volop en geven volop uit. Als er ook maar een kleine economische schommeling komt, dan raakt een aantal mensen al in de problemen.
En dan is het middel om de rente te verlagen er niet meer, die is immers al laag.
Citaat:
Daarnaast gaat de hypotheekrente-aftrek afgebouwd worden, dit heeft men ook al in het achterhoofd...

Dat klopt inderdaad, maar daar houdt men op Europees niveau natuurlijk geen rekening mee, en de rente is afhankelijk van de rente van de ECB.
Citaat:

Mensen zijn gelukkig niet gek, de meesten zijn zich er van bewust dat de rente ooit wel weer zal stijgen.
Citaat:

Mee eens, de cyclus duurt echt langer dan een paar jaar. Bovendien zijn er een aantal delen in het land waar de prijsstijging later op gang kwam en denk ik ook langer doorgaat.
Het zal misschien minder snel gaan, maar ook omdat de lonen stijgen (allerlei CAO afspraken met zoveel procent loonstijging) en daarmee ook de inflatie toeneemt betekent dat het voorlopig waarschijnlijk nog niet zomaar stopt.
Het zal alleen vermoedelijk minder snel gaan, zoals vaak met dat soort curves.

Leuk om mee bezig te zijn idd, een beetje kennis van macro economie helpt wel om dit soort issues een beetje te doorgronden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:36

Daarom is het ook zo leuk om een economische Heao opleiding, een rechtenstudie en nu makelaarsopleiding te hebben gedaan :)
Komt allemaal nog steeds van pas.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:17

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:34

Bij Bussloo kun je toch rijden?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:49

Ja ik zie het idd. Rondje rond de plas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:21

Kneuterstraat ook......

Mijn man moet de afspraken maken, omdat hij moet overleggen op zijn werk voor vrij. Eene makelaar kon half Mei pas en de andere moet nog bellen.....Zou terugbellen, amar ach...
Denk niet dat half Mei nog nut heeft.

We moeten allemaal afwachten wat gebeurt. Ik zie wel dat je vooral kunstmatig mensen gek kan krijgen door veel verhalen de wereld in te helpen. Maar mensen zijn zelf verantwoordelijk en moeten zelf ook nadenken als ze zoveel lenen.....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 02:11

Achterom schreef:
Het vreemde is alleen dat ze hiermee een nieuwe crisis juist in de hand werken, mensen lenen volop en geven volop uit. Als er ook maar een kleine economische schommeling komt, dan raakt een aantal mensen al in de problemen.
En dan is het middel om de rente te verlagen er niet meer, die is immers al laag.

Deze snap ik niet zo heel goed.
Als je 30 jaar vast zet... je loon zal alleen maar stijgen en dus Kun je het als het goed is gewoon blijven betalen.

Ik zit ook op mijn Max hypotheek. Maar ik zit nog in een van de laagste tredes met loon. Mijn loon zal de komende 8 jaar nog 1000€ bruto omhoog gaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 04:32

Wij hebben een rente van 1,59%. Voor tien jaar. Was net de laatste week dat her zo laag was.
In Diemen bij Amsterdam zijn paar jaar geleden een aantal nieuwe woonwijken gebouwd (plantage de sniep). Toen gingen de huizen voor gemiddeld 4 ton. Nu staan ze af en toe te koop voor tussen de 6 en 7 ton en zijn ze binnen vier weken verkocht

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 06:42

Dat is een mooi percentage Rivendell! Wilden jullie niet voor langere periode vast leggen of ging het dan omhoog? Wij hebben het voor 30 jaar staan.'

Het huis in Wilp is leuk! De straatnaam alleen al :D
Ik denk dat je na een tijdje het rondje rond de plas wel zat bent.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 07:08

Of de huizenmarkt instort of blijft stijgen kan niemand zeggen.

Persoonlijk verwacht ik niet dat de huizenmarkt volledig gaat instorten zoals een aantal jaren geleden, mede doordat er nog steeds een groot woningtekort is en een bevolkingsgroei. Ook door Brexit zullen meer expats zich deze kant op begeven en dat drukt weer de markt in de grote steden.

Wel denk ik dat de explosieve stijging er nu uit is en dat de prijzen zich nu wat gaan stabiliseren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 07:39

Ik vind het nog lang duren tot de rentes weer omhoog gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:53

daantjuhhh schreef:
Achterom schreef:

Deze snap ik niet zo heel goed.
Als je 30 jaar vast zet... je loon zal alleen maar stijgen en dus Kun je het als het goed is gewoon blijven betalen.

Ik zit ook op mijn Max hypotheek. Maar ik zit nog in een van de laagste tredes met loon. Mijn loon zal de komende 8 jaar nog 1000€ bruto omhoog gaan.

De makkelijkste manier om het uit te leggen: wat is een vast contract tegenwoordig nog waard en hoeveel maanden kun jij het uitzingen zonder salaris? Stel dat je nu ontslagen wordt? Je anticipeert op groei waarvan je helemaal niet weet of deze plaatsvindt.
De meeste mensen hebben bijzonder weinig spaargeld omdat sparen dus niet loont, vanwege diezelfde lage rente.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:10