[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:55

Shanna schreef:
We willen op 2 inkomens kopen, goed om te weten dat zal ik morgen eens navragen daar heb ik de andere hypotheekadviseurs niet over gehoord!

Ja die snelle verkopen zijn inderdaad lastig, zekers omdat dat huis al een jaar te koop stond!

Weten jullie nog sites waar je huizen kan vinden die niet op funda staan?

Jaap.nl, dat is mijn favoriete site, daar kun je namelijk ook precies zien sinds wanneer het te koop staat en of er aanpassingen in de prijs geweest zijn.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:56

Op jaap.nl kun je eventueel ook kijken en op marktplaats!Daarnaast kun je je gegevens achterlaten bij diverse makelaars met wat voor huis je zoekt. Mochten zij dan wat nieuws binnen krijgen word je vaak net 1 dag voor de plaatsing op funda benaderd! Dan heb je al wat meer speling om bijvoorbeeld gelijk een bezichtiging te plannen.

MarrieLeen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:15

Wat moet ik me voorstellen bij vloeibare muren, Sonja? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:17

Bij ons kostte de bouwtechnische keuring iets van 450 euro.. maar als ik dan lees dat het hier allemaal vrij 'oppervlakkig' bekeken wordt vind ik het niet gek dat wij 450 betaald hebben. Hij kroop op de daken om te kijken, controleerde de wanden, vloeren, trappen, ging de kruipruimte in, alle kranen etc werden gecontroleerd. Ventilatie overal werd gemeten etc.

Zijn een goed anderhalf uur wel bezig geweest denk ik. En kregen een rapport van 25+ pagina's met foto's en alles.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:54

Wij hebben ook een keer een bouwkundige keuring laten doen voor een huis dat we niet gekocht hebben, en dat was 300 euro goed besteed. In ons geval waren er zichtbare mankementen waarvan bij ons de expertise ontbrak om bast te stellen of het puur esthetisch een probleem was, of een groter probleem. Uit de keuring bleek dat het echt veel grotere problemen waren. Daar hadden wij geem zin in en hebben de koop af laten ketsen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:37

Jans schreef:
Bij ons kostte de bouwtechnische keuring iets van 450 euro.. maar als ik dan lees dat het hier allemaal vrij 'oppervlakkig' bekeken wordt vind ik het niet gek dat wij 450 betaald hebben. Hij kroop op de daken om te kijken, controleerde de wanden, vloeren, trappen, ging de kruipruimte in, alle kranen etc werden gecontroleerd. Ventilatie overal werd gemeten etc.

Zijn een goed anderhalf uur wel bezig geweest denk ik. En kregen een rapport van 25+ pagina's met foto's en alles.

Bij het huis dat ik te koop aanbood ging dat helemaal niet zo grondig! Maar ik had het idee dat de koper het huis supergraag wilde hebben en het zelf gewoon goedgekeurd wilde zien.de enige aanmerking die erop kwam was dat er asbest in zat,maar dat had ik vantevoren zelf al verteld,en dat is normaal bij oudere huizen,dat wist de koper al.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:44

MarrieLeen schreef:
Wat moet ik me voorstellen bij vloeibare muren, Sonja? :=

Een vochtpercentage van tegen de 50% gemeten in de muren
De plinten waren weggerot achter de lagen verf zo nat was dat huis
Was een dijkhuis met houten verdiepingsvloeren en balken

Advies van de bouwkundige was : geef geen grote housewarming op dijkniveau want je ligt met het hele gezelschap inclusief vloer zo een verdieping lager :')

Maar wel een centrale stofzuig installatie
Dat dan weer wel :+

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:20

Jemig, nou dan is het z'n geld wel waard. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:41

Jaap.nl vind ik heel on-overzichtelijk. Daar staan echt heel veel huizen op die al verkocht (onder voorbehoud) zijn maar waarvan dat niet op Jaap is doorgevoerd. Erg jammer!

Vandaag een 3e hypotheek-advies gesprek gehad, maar jeetje wat een verschillen in uitslagen van de berekeningen en in de kosten die ze rekenen zeg! :oo
Mooi om te zien nu ik er 3 naast elkaar kan leggen!

Nu weet ik ook beter waar we ons op funda op moeten richten haha! :D

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:28

Gisteren en vandaag weer hypotheek gesprekken gehad.. 2 opties die wel wat zien in het payroll contract van mijn man en die dit niet per direct als probleem beschouwen, dus dat is positief.

Nog een vraagje.. Degene die hier aangaven dat er wel een mogelijkheid is om de KK in de hypotheek te krijgen. Jullie hadden het erover dat er taxatie bedrijven zijn die de taxatie wat hoger leggen door de kk in de hypotheek te krijgen. Onze 2 beide partijen waar we nu mee in gesprek zijn geven aan dat je toch echt de KK zelf moet betalen. En dat er wordt gekeken naar de koopprijs en niet naar de taxatiewaarde. De regels waren aangepast.
Hoelang is het geleden dat jullie dit zo voor elkaar hebben gekregen? Was dat dit jaar nog?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:33

Bij het overgrote deel van de banken wordt nog steeds gekeken naar de taxatiewaarde, niet naar de koopsom. Ergens jammer, want ik had laatst een klant waarbij de taxatie duizenden euro's lager uitviel dan de koopsom. Jammer joh, maar die koop is dus ontbonden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:35

Banken financieren volgens mij idd vaak op de taxatiewaarde, maar misschien niet allemaal meer. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je koopt.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:44

Bij mij is het gefinancierd op de taxatiewaarde. Die lag iets hoger dan de koopprijs. Maar daarmee kreeg ik toch echt niet de k.k. gefinancierd

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:11

@Bo Banken mogen volgens de wet financiële toezicht zelf kiezen of ze op basis van taxatie- of marktwaarde financieren. Als je nog wat k.k. gefinancierd wil hebben zou ik proberen binnen 2 weken een hypotheek rond te hebben maar als je nog geen huis hebt wordt dat natuurlijk lastig.. Maar dan geldt het percentage van 101% lenen nog. Ik jullie geval vrees ik dat jullie blij mogen zijn als ze het contract van je man accepteren.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:16

Even een “stel dat” vraag n.a.v. De bouwkundige keuring. Stel: je hebt een bod gedaan op een huis. Na wat over en weer op een bod uitgekomen wat geaccepteerd wordt (daarna ga je toch pas rond de tafel voor het voorlopig koopcontract?). Je laat dan een bouwkundige keurig uitvoeren en daar blijkt nogal wat uit te komen. Kan je daarna nog weer onderhandelen over de prijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:18

Als je het bod hebt uitgebracht/ overeen bent gekomen onder voorbehoud van bouwkundugvrapport dan kan je daarna opnieuw gaan onderhandelen ja. Wel een puntje om als beperkingen mee te nemen bij de onderhandelingen dus, niet alleen de financiering maar ook de bouwkundige keuring.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:19

Als je de handtekening onder het koopcontract hebt gezet, je drie dagen bedenktijd zijn voorbij, en je hebt de keuring niet opgenomen als ontbindende voorwaarde niet meer.
Maar je kan wel bij je bieding de keuring als voorbehoud meenemen.
Ben je bang dat er veel kosten uit gaan komen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:53

Bouwkundige keuring idd opnemen in voorlopig koopcontract
Daar moet dan wel vaak een beschrijving bij wat exact de breekpunten zijn
Dus een bedrag hoger dan x wat op korte termijn uitgegeven moet worden
Of structurele issues oid

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:57

Jans, was vergeten te reageren
Maar hier kostte de keuring een 300 euro
En was het oppervlakkig in de zin dat er alleen gekeken word naar wat zichtbaar is.
Dus wel van kelder/kruipruimte tot aan het puntje van het dak en er is bij allerlei zaken in, op en onder gekeken
Maar! Wel alleen wat zichtbaar is
Ons huidige huis heeft bijvoorbeeld in de woonkamer een houten verdiepingsvloer
Maar daar hebben we niet onder kunnen kijken ivm houten vloer die daar bovenop ligt
En voor een standaard keuring word er niks gesloopt, dus de diepte ga je nooit in op die manier
Dat bedoelde ik met oppervlakkig

De beste man is hier qua tijd ook zo anderhalf uur per keuring binnen geweest en dan hebben we het over huizen van rond de 100m2

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:39

Dat herken ik wel ja :j Zo had de verkoper van ons vorige huis al een bouwtechnische keuring uit laten voeren (dat zag je in die tijd vaker met oudere huizen). Later bleken de balken onder de vloer van de zolder compleet verrot te zijn vanwege de houtworm.
Maar daar lagen platen op, daar kijken ze niet onder met zo'n keuring.
De vloer veerde wel wat als je er op liep, maar dat had ook iets heel onschuldigs kunnen zijn.
Verder was het een heel net rapport, klopte precies qua mankementen aan alles wat je kon zien :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:55

Berdien schreef:
Bij het overgrote deel van de banken wordt nog steeds gekeken naar de taxatiewaarde, niet naar de koopsom. Ergens jammer, want ik had laatst een klant waarbij de taxatie duizenden euro's lager uitviel dan de koopsom. Jammer joh, maar die koop is dus ontbonden.

Maar had de koper anders niet veel te veel voor de woning betaald, met het risico dat bij (gedwongen) verkoop, het huis enorm onder water staat?
Lijkt me juist goed dat ze niet klakkeloos akkoord gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:14

Oh dit is echt frustrerend. Nu is de kans op hypotheek er wel. Maar zijn er geen huizen meer die mogelijk zijn. Die grappige bouw wezen kijken leuk pand goed van conditie toch (eigenlijk alleen cosmetisch en een kozijn boven en de helaas erg steile trap) zowaar cv al. Maar de tuin gaat op een hele rare manier verdeelt worden met pand ernaast waardoor en nagenoeg niets over blijft en wat er is heeft alleen schaduw. -O-

Alleen als iemand wat geld heeft, een heel,lief ouder pand in orginele staat. Compleet verliefd op geworden. Een goede vriend ook trouwens, die zou het wel,kunnej betalen en ik zijn huis ook. Zit al liefjes te vragen of hij dat niet koopt koop ik dat van hem wel }> hihi zou wat zijn joh. Ach ja dromen he

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:24

Bij het huis wat wij op het oog hebben/hadden weet ik zeker dat de taxatiewaarde een stuk hoger uit valt dan de (ver)koopprijs.
Alleen denk inderdaad dat mijn man en ik überhaupt blij moeten zijn dat er toch wel mogelijkheden zijn met zijn contract :+ Denk alleen dat wij dan nog een paar maanden door geen sparen, anders blijft de buffer niet heel groot en dat vind ik best een eng idee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:39

Je kunt, als je de hypotheek rond krijgt en het huis heel graag wil, ook kijken of je de transportdatum (dus wanneer je naar de notaris gaat) wat ver(der) vooruit kunt schuiven als de verkoper het daarmee eens is. Dan kun je toch sparen, maar ook het huis niet mislopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:41

Charaz schreef:
Berdien schreef:

Maar had de koper anders niet veel te veel voor de woning betaald, met het risico dat bij (gedwongen) verkoop, het huis enorm onder water staat?
Lijkt me juist goed dat ze niet klakkeloos akkoord gaan.

Absoluut! :j En dat is ook precies waarom we de koop ontbonden hebben. Ik zou de woning financieren voor de koper, maar toen de taxatie binnen kwam hebben we dus de koop laten ontbinden. Bewust een dergelijke grote onderwaarde creëren gaan we niet doen :n