Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:43

Vega of vegan en problemen met de gezondheid zijn meestal de mensen die met een normaal eetpatroon ook al niet best eten.

Maar tips voor de boodschappen:
Koop gedroogde peulvruchten bij de toko( linzen, bonen erwten in alle vormen, soorten en maten) als je 1 of twee keer per week een voorraadje kookt kun je ze door de week heen heel makkelijk door allerlei gerechten verwerken
Als je notenmelk etc drinkt, die zijn heel makkelijk zelf te maken en als je noten in de aanbieding koopt (grootverpakkingen bij de toko,reformzaak of bijvoorbeeld zelf iherb.com) veel betaalbaarder dan kant en klaar.
Wakker dier heeft een nieuwsbrief, wakkere winkelaar met vega producten (ook scharrel en bio dier producten trouwens maar goed) die in de aanbieding zijn.

Als je een toko in de buurt hebt, tofu en tempeh zijn daar ook vaak heel betaalbaar net zoals een hoop verschillende groente.

Zelf yoghurt maken is idd ook een idee, zag pas bij de lidl ook een yoghurt maker .

Maar vooral, laat je niet gek maken door allerlei mensen en media dat je allerlei poducten nodig hebt die eigenlijk onnodig zijn.

Edit; als je een zonnige vensterbank hebt,zet er kruiden in als bieslook, peterselie en basilicum en zelf kiemgroenten maken is ook erg lekker en een fijne toevoeging op maaltijden

8nnemiek

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:27

Het enige wat je als veganist tekort kan krijgen is vit B12, die zul je bij moeten slikken, maar verder eet je juist heel gezond als je gevarieerd eet. Laatst nog in het nieuws dat zuivel helemaal niet zo gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:28

Zuivel is voor baby's vindt ik , he is lekker en handig maar snap zo dat het slecht is..

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:42

van een vitamine b12 tekort word je idd niet vrolijk, dat heb ik (als vleeseter)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:51

De zuivel uit de supermarkt is inderdaad niet gezond, dwz het heeft geen meerwaarde voor ons lijf. Maar dat valt niet meer onder pure en onbewerkte voeding.
Wij halen elke zaterdag 7 liter rauwe melk bij de boer, drinken dat en ik maak er yoghurt, custard, havermout- en rijstpap van. Rauwe melk heeft veel voordelen tov supermarkt melk (wat ik 'wit water' noem).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:00

Rauwe melk is zo jum :9 , toen ik nog op een zorgboerderij woonde hadden ze eens geen supermarkt melk dus naar de buurman veel lekkerder

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:13

Oeh...melk van de boer...heerlijk :9
Ik heb in de kost gezeten bij iemand...ook op een boerderij.
Altijd melk en eigen vlees op het bord :D

Lekker weekje deze week.
Was weer voor 45 euro klaar incl luiers.
En heb dan zelfs wat kleine voorraad meegenomen wat in de aanbieding was.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:22

Ik probeer echt m'n best te doen met bezuinigen, maar m'n vriend heeft toch meer eet wensen dan ik..
Ik drink geen sapjes/icetea whatever, hij wel. Ik drink geen koffie, hij wel. Ik neem als tussendoortjes fruit of een rijstewafel, hij Sultana's etc. Ik wil gerust 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten, hij niet.
Ik eet graag gewoon kip met rijst en groenten, goedkoop en lekker, vind hij niet lekker.
Ik eet geen toetjes, en anders is het magere yoghurt/kwark, hij wel toetjes en wil geen B merken..
:+
verder is die leuk hoor ;)

Ik probeer het dus te doen met €100 per week, incl. (zijn) gel en tandpasta enz. Echt te veel, maar heb nog niet gevonden hoe het minder kan.
Ik wil bijvoorbeeld beste meerdere dagen per week vegetarisch eten, hij kan en wil niet zonder vlees. Sowieso is hij een beetje het type van "wat de boer niet kent, eet die niet". Afgelopen zondag ovenpasta met pompoen gemaakt, hij gruwelde al bij het idee maar vond het toch best wel lekker achteraf.
Haal wel boodschappen in de aanbieding enz, maar echt bezuinigen lukt niet echt..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:43

Weetje, als je vriend niet mee wil werken, dan wordt het moeilijk bezuinigen. Ik ben gewoon een serieus gesprek aangegaan met mijn vriend. We vonden dat we teveel aan boodschappen uitgaven en wilden kijken of het omlaag kon. Maar dat betekende dus wel dat we in moesten gaan leveren op de A-merken, dingen uit moesten gaan proberen en kijken of we dingen anders konden doen. Inmiddels hebben we er aardig onze draai in gevonden en we zijn zo tevreden, dat we dit echt vol willen houden. Maar je moet er wel voor openstaan!

Waar je op kan bezuinigen:
IceTea en sap kan je vrij goedkoop halen bij de Jumbo. IceTea 1,5 liter €0,59 en sinaasappelsap of multivruchten (ook 1,5 liter, in een fles) €0,95 en volgens mij kan dat zelfs nog goedkoper als je bijv. sinaasappel nectar neemt.

Koffie, ik zou goedkope Senseo pads halen, of gewoon ouderwets koffie zetten.

2 dagen achter elkaar hetzelfde eten? Ik heb daar ook niet altijd zin in. Dag 1 maak ik het eten, het restant laat ik afkoelen en zet ik in de koelkast. Dag 2 eet ik wat anders en dag 3 eet ik het eten van dag 1 dat nog in de koelkast staat. En als we opeens andere plannen hebben, dan vries ik het gewoon in en eten we het een andere keer als we geen zin hebben om te koken.

Tussendoortjes zoals Sultana's kunnen ook goedkoper, maar dan heb je dus geen A-merk.

Toetjes kan je ook lekker maken door jam of suiker toe te voegen. Wat wij ook lekker vinden: appel en banaan bakken met rozijntjes en een beetje kaneel en (poeder)suiker er overheen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:48

joyce2 schreef:
2 dagen achter elkaar hetzelfde eten? Ik heb daar ook niet altijd zin in. Dag 1 maak ik het eten, het restant laat ik afkoelen en zet ik in de koelkast. Dag 2 eet ik wat anders en dag 3 eet ik het eten van dag 1 dat nog in de koelkast staat. En als we opeens andere plannen hebben, dan vries ik het gewoon in en eten we het een andere keer als we geen zin hebben om te koken.

Dit doe ik ook wel inderdaad.

Poeh als ik dat zo lees ben ik blij dat ik alleen woon...
Wel toetjes maar geen B merk, kom op zeg... probeer eerst eens of je het lekker vind voor je gaat miepen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:49

Lastig Bella := , klinkt als mijn broer :') .

De ice tea van de jumbo is lekker , zelfs broer luste hem :) . Lidl senseo is prima te drinken , filterkoffie heb ik gewoon liever D.E maar ik ben in de geboorte plaats van D.E opgegroeid :') .

En kwa 2 dagen idd gewoon een dag tussen plakken of invriezen en kliekjes dag houden , of de week erna opeten.

Tussendoortjes gewoon goedkope varianten of blieft hij dat niet?

En gewoon geen toetje?

Ik heb zitten rekenen in plaats van als een gek geld uitgeven even afwachten kwa loon maar zou deze maand 130 voor boodschappen zijn .. , dus van 20 november tot 20 december :) . Dan is alles eraf , rond de 30 per week maar moet deze week al de kasten vullen ik ben helemaal leeg zowat :+ .Dus deze 2 weken 40 en 2 weken 25 misschien..

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:58

We hebben een Dolce Gusto, en doosjes daarvan zijn ongeveer €5. Niet dat we dat nou vaak halen hoor, maar toch.
Tussendoortjes had ik laatst gehaald bij de Hema, die vond die wel lekker.
Haal sapjes enz ook alleen in de aanbieding, maar helemaal niet halen is nog goedkoper <<)

Geen toetje gaat m niet worden, hij moet en zal een toetje eten, zelfs als die vol zit van het eten.. Ik hou ook wel van desserts, maar dan alles als we uit eten zijn, dan moet en zal dat toetje er ook in :D

Ja een dag tussen het zelfde eten plakken kan ook indd, vind hij niet zo tof maar als ik genoeg maak en echt genoeg over is voor 2 personen een 2e dag, moet dat kunnen.

@Ineke, haha ja zo denk ik ook! Hij is een beetje verwend als enig kind, krijg dat er maar eens uit.. doe m'n best..
Niet meuten van te voren, gewoon proberen en daarna pas eventueel niet lekker vinden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:22

Soms hebben wij ook net wat aan de krappe kant voor 2 personen (ondanks dat je het met mijn postuur niet zou verwachten, ben ik vaak wel een grote eter :D ) en dan maak ik er vaak nog wat bij. Soms een salade, of een lekker toetje. Dan komt het uiteindelijk wel goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:34

Ik heb vaak geschrapte wortels en heb ik nog wat over kwa gaatjes dan eet ik daar paar van , aangezien ik ook niet echt veel groente eet laat staan vers is het prima alternatief voor toetje

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:40

Nu is het de tijd voor stampotten e.d. Bella. Dat is bijna onmogelijk om in kleine porties te maken. Een ovenschaal voor is ruim voldoende voor 4 personen dus dan zou dat makkelijk moeten kunnen :D

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:54

Ik meld me hier ook!
Ga in december op mezelf, dus kan vast wat opsteken van de tips hier :D

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:58

BelleTessa schreef:
Ik drink geen sapjes/icetea whatever, hij wel.

Ik heb tegenwoordig altijd de ice-tea limonade variant van karvan cévitam. Éen fles is voor 7 liter (volgens henzelf, ligt er natuurlijk aan hoe sterk je hem maakt ;) ) en kost normaal €2,92 bij de ah. Stuk goedkoper dan telkens die flessen of pakken. Hij is nu ook in de aanbieding bij de ah, 2 flessen voor €4,-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:59

Ik drink Limo , als ik bij ouders ben wel sapjes maar mwah is geen gemis voor me :P Cold turkey afgekickt , vindt portemonnee zo leuk

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:03

Ik drink veel thee, water en inderdaad limo :)
Soms yogidrink ( wel de goedkoopste variant, eigen of onbekend merk) of warme chocomelk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:32

Wij drinken hier veel sap (90 cent bij lidl voor 1,5 liter) appelsap, sinaasappelsap.. Soms is fles ice tea.

Ik vind die siroop ice tea echt ranzig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:40

Net bij de Lidl geweest rond deze tijd zijn er veel producten afgeprijsd (30 procent)

kilo wortelen en uien ipv 0,99 ct met korting
5 kilo aardappelen voor e1,59
rookworst 0,99 ct
worstjes omhuld met spek e2,99 en nu met korting

Vanavond eten we peeenstamp met de worst. Dan vries ik de helft in.

Die worstjes verdeel ik in 2 en eten we morgen met spruitjes (die ik nog overhad) en aardappeltjes.

En voor de rest van de week hoef ik nog maar voor 2 dagen groente en die haal ik vrijdag op de markt. Heb nog wat diepvriesgroente

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:46

DebGizmo schreef:
van een vitamine b12 tekort word je idd niet vrolijk, dat heb ik (als vleeseter)

das idd niet tof.. dat is wel nog een extra uitzondering idd... b12... dat is vegan lastig... en als je sowieso moeite hebt om het op te nemen dan word het helemaal lastig ...

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:49

Ik kom hier ook even om de hoek kijken, heb komende tijd een stuk minder te besteden dan eerder, dus ik zal ook moeten bezuinigen. Ben nu sinds begin september gestopt met roken en dat scheelt al zo veel! Bespaar 7 euro per dag al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:51

Roken is duur tegenwoordig := , gelukkig nooit verslaafd aan geraakt :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:57

Roken... daar moet ik ook ooit eens mee stoppen. Maar dan nog! Mijn zoon ging tot februari naar het kinderdagverblijf (a 625 euro per maand eigen bijdrage), dat houden we ook niet over einde van de maand...