Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:16

De vriend van Karuna woont toch gewoon in Nederland of heb ik je berichten niet goed begrepen Karuna? Lijkt me geen misdaad om een partner hier te hebben.

Net even gekeken ons standaard verbruik met drinkfontein van de katten, koelkast en diepvries zit rond de 200 watt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:53

Telpeva schreef:
Mars schreef:
Ze heeft een heel topic over haar emigratie naar Frankrijk, nogal logisch dat mensen in de war raken.

De antwoorden op vragen die nu hier worden gesteld die staan ook gewoon in dat topic, ieder met oprechte interesse over haar situatie kan ook gewoon daar meelezen ipv bijdehand met vingers te wijzen omdat men denkt haar ergens op te kunnen 'pakken' ofzo.

Haar situatie interesseert mij helemaal niks maar als een tijd lang een topic van haar in actieve berichten op komt met ‘ik vertrek naar Frankrijk’ is t niet heel raar als mensen denken dat ze naar Frankrijk is vertrokken :+ En zich dan af vragen waarom ze dan zo druk is met NL tarieven. Niet heel raar

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:46

Maar doet dat er toe in dit topic?
Het interesseert mij nl helemaal niks...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:00

Letizia schreef:

+1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:09

Als Karuna dit bedenkt, dus ingeschreven op een NL adres en in het buitenland wonend, zijn er vast nog veel meer Nederlanders die voor ons de prijs hoog houden.

En dat is toch precies waar dit topic om gaat?

Hoge prijzen, hoe dan??

Net zoals buitenlanders die hier in ingeschreven staan, door dubbel paspoort, van ons (belastingcenten) een uitkering ontvangen, terwijl ze elders ( wellicht weer in hun thuisland) wonen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:12

Nielojram schreef:
Als Karuna dit bedenkt, dus ingeschreven op een NL adres en in het buitenland wonend, zijn er vast nog veel meer Nederlanders die voor ons de prijs hoog houden.

Hoge prijzen, hoe dan??

Net zoals buitenlanders die hier in ingeschreven staan, door dubbel paspoort, van ons (belastingcenten) een uitkering ontvangen, terwijl ze elders ( wellicht weer in hun thuisland) wonen?

Nee dit heeft er niets mee te maken. Energiemaatschappijen kopen een bepaalde hoeveelheid gas en elektra in en hoeveel mensen hier gebruik van maken maakt niets uit

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:18

Nielojram schreef:

Hoge prijzen, hoe dan??

Hoe wordt onze prijs hoger dan als je in het buitenland een huis hebt en ook wel eens in NL verblijft? (bij een vriend/kennis/familie denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:35

Zolang je betaald waar je woont zal dit geen issue zijn.

Bij mij schiet het in het verkeerde keelgat als je je voormalig huisadres aanhoudt voor de financiële voordelen. Of doet alsof je bij iemand woont, om die voordelen te bemachtigen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 00:28

Letizia schreef:

Geen idee of het er toe doet, maar soms neemt een topic weleens een zijstraat door een vraag of opmerking. Gebeurd in elk topic wel eens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:13

Ik vind het bijzonder dat er allemaal kritische vragen over Karuna gesteld worden in dit topic. Dat is hier A niet op zijn plaats en B als je wilt weten hoe het zit, kan je het betreffende topic lezen, na een paar posts ben je er achter hoe de vork in de steel zit :)*

En C, als het antwoord dan is "ja doei dat ga ik niet doen want ik heb geen interesse in dat topic" dan vraag ik me af waarom je dan wèl hier gaat zitten vissen naar antwoorden, want het interesseert je toch niet :?

Ze is bezig met Nederlandse tarieven en aansluitingen, dat doet ze niet als ze daar niets mee te maken heeft. En als je heen en weer pendelt hoeft dat toch niet meteen 1 of ander "oplichterszaakje" te zijn Nielojram >;)

Het kan ook zijn dat je gewoon regelmatig bij iemand op bezoek wilt, waar je niet constant bij samen kan of wil wonen, maar wel regelmatig tijd mee door wil brengen. Een ouder, goede vriend, LAT of wat dan ook relatie, noem maar op....

Beetje jammer om daar meteen allerlei negatieve dingen op te projecteren "want je hebt toch een huis in Frankrijk dus dit zaakje stinkt" -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:25

Voor mij persoonlijk gesproken zoek ik er helemaal niks achter. Ik begrijp het gewoon niet. Ik dacht dat Karuna vanwege financiële problemen haar huis in Nederland verkocht had en naar Frankrijk was verhuisd. Meer niet. Dus daarom snap ik niet waarom ze nog te maken heeft met Nederlandse tarieven. Is toch een hele normale gedachte?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:57

Natuurlijk is die gedachte normaal :j Maar als je dan nieuwsgierig genoeg bent om het aan haar te willen vragen, kan je toch beter gewoon even de moeite nemen om dat topic aan te klikken in plaats van hier kritisch te gaan lopen doen van "wat maakt dat voor jou nou uit" en een uitleg te eisen / negatieve aannames maken zoals sommigen doen?

Maargoed, allemaal lekker off-topic zo :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:05

Maar weer even gewoon ontopic dan :)
Vattenfall scoort geen punten hier. We kunnen nu wel weer een advies vragen, daarin geven ze aan dat we 30-50 euro terug krijgen (april 2024) als we zo doorgaan, en daarom moeten we ons maand bedrag verhogen. Dat slaat exact nergens op :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:23

Nielojram schreef:

Hoge prijzen, hoe dan??

Ik snap niet hoe ik - wonende in het buitenland - de prijs voor Nederlanders hoog zou houden door in Nederland een appartement te hebben waar ik gewoon alle vaste lasten voor betaal, inclusief de vermogensbelasting in box 3 (want onroerend goed wordt belast in het land waar het staat, al ben ik elders belastingplichtig).

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:25

Sanet schreef:
Maar weer even gewoon ontopic dan :)
Vattenfall scoort geen punten hier. We kunnen nu wel weer een advies vragen, daarin geven ze aan dat we 30-50 euro terug krijgen (april 2024) als we zo doorgaan, en daarom moeten we ons maand bedrag verhogen. Dat slaat exact nergens op :)

Hier ook Vattenfall. Ik heb afgelopen week ons verbruik van de afgelopen maanden in een tabel gezet met de werkelijke tarieven erbij (Vattenfall rekent in het verbuiksoverzicht met de tarieven zonder het prijsplafond) om te weten wat de kosten tot nu nou echt zijn en wat we al betaald hebben. We hebben nu meer betaald dan de werkelijke kosten zijn.

Sinds 1 juli hebben we een vast contract, dus voor de resterende maanden een goede schatting gedaan van wat we dan waarschijnlijk verbruiken en daar zelf het maandbedrag op aangepast.

Het voordeel van Vattenfall vind ik dat je het maandbedrag gewoon kunt aanpassen. En als je je echte kosten dus op papier zet hoef je niet van hun rekentool uit te gaan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:24

Hoe heb je dat uitgerekend? Zijn die tarieven van afgelopen maanden nog ergens terug te vinden?
Heb sinds 1 sep ipv variabel contract nu een vast contract. Wist al wel dat ik een hoop terug ging krijgen, mijn verbruik is veel te hoog ingeschat door grootverbruik oude bewoners. Bij doorgeven meterstanden kreeg ik bericht dat ik het dubbele van wat ik had ingeschat op basis van verbruikoverzicht terug ging krijgen.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:53

Juut schreef:
Hoe heb je dat uitgerekend? Zijn die tarieven van afgelopen maanden nog ergens terug te vinden?
Heb sinds 1 sep ipv variabel contract nu een vast contract. Wist al wel dat ik een hoop terug ging krijgen, mijn verbruik is veel te hoog ingeschat door grootverbruik oude bewoners. Bij doorgeven meterstanden kreeg ik bericht dat ik het dubbele van wat ik had ingeschat op basis van verbruikoverzicht terug ging krijgen.

In Mijn Vattenfall kun je zien welke tarieven je wanneer had, want die worden steeds (per kwartaal geloof ik) veranderd. Kijk in de app even bij Zelf Regelen en dan Mijn Berichten en dan naar berichten over je tarieven. Dan kun je het snel terugvinden en toepassen op het verbruik van die maanden. Tm 1 september geldt dan wel het prijsplafond dus dan reken je daarmee (ik ga ervan uit dat je vaste tarieven vanaf 1 september lagen liggen).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:17

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:22

Ik probeerde enige poos geleden een halfjaar contract af te sluiten, maar dat lukt nu niet meer.. En een jaarcontract van sept tm sept vind ik nu ook niet handig eigenlijk..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:44

Je kan hem een maand van te voren al verlengen, maar ja het is altijd maar de vraag wat de tarieven dan zijn. Toch zijn de tarieven dit jaar in september lager dan ze waren in maart.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 14:34

Even een vraagje en misschien ook nog even een heads up:

Ik doe veel via Independer, vandaag en morgen (als ik dit goed heb begrepen) kan je nog vaste contracten krijgen bij diverse energieleveranciers. Daarnaast maken 6 mensen kans op 300 euro bij het afsluiten van een contract. Deze winnaars worden 1 oktober bekend gemaakt.

Goed, ik betaal nu 191,90 bij United Consumers.
Dit op basis van:
1000 kwh piekuren
1153 kwh daluren
482m2 gas

~Ik werk vanuit huis, gas is accuraat, elektra is iets aan de hoge kant omdat ik vorig jaar een kamer elektrisch verwarmde ivm een oude kat met artrose. Ze is inmiddels helaas overleden, dus de kamer zal niet langer verwarmd worden. Dit zal ongeveer 650 kwh besparen, dat heb ik niet meegenomen in het bekijken van nieuwe contracten.

Bij Independer hebben we het over bedragen van 98 tot 120 euro en daarnaast ook nog eens loyaliteitsbonussen waar je U tegen zegt (100 tot 450 euro). Nou is dat natuurlijk niks waard als ze over een jaar ineens de prijzen mega omhoog gooien, dus ik neem dat niet heel sterk mee in mijn beslissingen.

Wat ik nu graag wil weten is of de bedrijven die ik hieronder ga noemen een beetje betrouwbaar zijn en of er misschien addertjes onder het gras zitten waar ik niet alert op ben. Er staan namelijk zowel erg grote en vrij onbekend en kleine namen tussen. Ik hoor graag jullie mening zodat ik een weloverwogen keuze kan maken. Het kan namelijk zo maar zijn dat ik iets mis:

EnergieDirect - 98,57 pmnd -> 390,- loyaliteitsbonus
Essent - 98,34 pmnd -> 450,- loyaliteitsbonus
BudgetEnergie - 104,34 pmnd -> 200,- loyaliteitsbonus
Frank energie - 106,45 pmnd -> 100,- loyaliteitsbonus

Thanks!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:39

ik betaal momenteel voor 2500 kWh en 400 gas 125 euro per maand bij ANWB.
Gas heb ik grotendeels opgevangen met infrarood paneel bij bureau en airco.

Wat ik heel belangrijd vind momenteel is een goed werkende app waar je dagelijks je verbruik kan zien.
Muv Frank heb ik ze allemaal gehad en geen klachten over ze.
Even goed kijken hoe langdurig de contracten zijn en of ze tussentijds de tarieven mogen verhogen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:54

Ik heb energiedirect en ik heb met hun nooit geen problemen gehad. Ik zit te verzinnen om ons contract bij hun voor 3 jaar vast te zetten, je krijgt nu 20% korting op stroom, moet alleen nog even uitzoeken of dat dat de volledige looptijd op je contract zo is. Want dan ga ik 50 euro per maand goedkoper.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 16:06

Thanks voor de tips en ervaringen! Lijkt er helaas op dat alle opties hun voorwaarden m.b.t. tarieven mogen aanpassen. Dat is balen, maar sta er niet van te kijken :/

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:30

Ik zit er al 6 jaar, en tot nu toe nog nooit problemen gehad met ze. Die uitbetalingen van 190 euro vorig jaar ook keurig op tijd uitbetaald gekregen. Ik vond ook dat hun 1 van de weinige waren die niet zo extreem mee stegen in die verhogingen. Eneco en Vattenfall daarentegen gingen echt hard omhoog(vond ik dan hoor). Vandaar de keus gemaakt om bij hun nu weer 3 jaar vast te zetten.