Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:07

ual_95 schreef:
Nou, vanuit hier even een update. We hadden een bod gedaan op een huis. Royaal bod, al zeg ik zelf (10%). Het huis is met zeker 20k daarboven naar een ander gegaan. Echt bizar! Ondanks dat we dat ook uit onze overwaarde kunnen halen, vinden we het dat écht niet waard.

Nu rustig verder kijken :)

Dit is zo herkenbaar! Wij boden zelfs 12% over, maar het huis wat we ècht graag wilden is dus mooi voor bijna 20% overbod weggegaan. Lijers....

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:20

Tja, ik heb zelf ook bijna 20 % overboden. Ik wilde het appartement echt graag hebben dus het was niet anders.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:36

Wij hebben ons huis 2 jaar geleden nog onder de vraagprijs kunnen kopen, maar dat stond ook al wat langer te koop.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:59

Wij hebben onderhands gekocht, ons huis was nog niet te koop. Daar hebben we echt geluk mee gehad.
Toen we nog wel meededen aan het circus hebben we ook meermaals ruim 10% overboden en alsnog verloren.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:46

Wij redeneren een huis is een huis waard. Als mijn huidige meer oplevert moet ik waarschijnlijk ook meer betalen voor een andere en andersom

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:30

Overwaarde is eigenlijk altijd 'fake', tenzij je er niks voor terug hoeft te kopen. Gelukkig werkt het andersom ook zo. Als je huis minder waard wordt, zijn andere huizen ook minder waard.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:51

Ladyson schreef:
Overwaarde is eigenlijk altijd 'fake', tenzij je er niks voor terug hoeft te kopen. Gelukkig werkt het andersom ook zo. Als je huis minder waard wordt, zijn andere huizen ook minder waard.

Of als je naar een regio verhuist die goedkoper is. Van rijen (tussen Tilburg en Breda) naar midden-Limburg was die overwaarde toch echt heel erg fijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:21

Toen wij gingen verhuizen hadden we beide een eigen huis met overwaarde, anders hadden we ons huidige huis nooit kunnen kopen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:49

Ladyson schreef:
Overwaarde is eigenlijk altijd 'fake', tenzij je er niks voor terug hoeft te kopen.

Uhm nee zo werkt het niet :+ hier ook van de stad naar een dorp verhuisd en daar groeit het gewoon minder hard. Dus die overwaarde uit de stad maakte wel een positief verschil.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:05

xJurdyWonanx schreef:
Ik volg stilletjes dit topic omdat ik toevallig onlangs de koop en verkoopperikelen gehad heb. Of ja eigenlijk nog middenin zit haha. Ik zit ook erg zuidelijk dus zou wel kunnen helpen, maar op vrijdag (uberhaubt doordeweeks) kan ik helaas niets betekenen i.v.m. werk. Mocht je op de zaterdag erna nog hulp kunnen gebruiken dan geef maar een gil! Kijk ik of ik wat voor je kan betekenen.

Echt super lief van jou en Tink voor het aanbod <3

Wil zelf de vrijdag verhuizen ivm de hond, dat we zo lang mogelijk samen zijn in het nieuwe huis voordat ik weer ga werken :+ heb ook een aantal dagen extra vrij gepakt voor hem maar er moet ook weer gewerkt gaan worden helaas :')
Baal al dat ik de donderdagavond niet meer zoveel kan doen, heb pas na 16u afspraak bij de notaris, ik moet nachtdienst werken en wil graag nog wat slapen van te voren. :=

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:55

Doubtless schreef:
Ladyson schreef:
Overwaarde is eigenlijk altijd 'fake', tenzij je er niks voor terug hoeft te kopen.

Uhm nee zo werkt het niet :+ hier ook van de stad naar een dorp verhuisd en daar groeit het gewoon minder hard. Dus die overwaarde uit de stad maakte wel een positief verschil.

Als je van 'plek' wisselt dan gaat het inderdaad niet op. Goede toevoeging wat dat betreft, zoals tinka89 ook schetst. Ik ging alleen uit van een situatie waarin je in dezelfde 'buurt' blijft, waarover het m.i. daarvoor ook ging.

Vraag me wel een beetje af of ik de emoticon als denigrerend moet ervaren, maar emoticons schijnen verschillend te worden geinterpreteerd, dus ik ga maar even uit van niet

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:38

In ons geval gaat het wel degelijk om het wisselen van plek. Maar tegelijkertijd is het wel lastig om de markt op een nieuwe plek in te schatten. Volgende week hebben we weer een bezichtiging. Ben benieuwd!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:21

Wij hadden weer geboden op een huis, was een klushuis. 65k boven de vraagprijs. We waren de tweede hoogste bieder. De hoogste bood 90k boven de vp, dus helaas ging het huis daarheen.
Ik vond dat het huis ècht niet waard, gezien alles wat eraan moest gebeuren, maar er zijn gewoon mensen die het ervoor geven...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:07

Echt bizar dat er zoveel overboden wordt, ging het om een 'starterswoning'?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:14

Muppett schreef:
Wij hadden weer geboden op een huis, was een klushuis. 65k boven de vraagprijs. We waren de tweede hoogste bieder. De hoogste bood 90k boven de vp, dus helaas ging het huis daarheen.
Ik vond dat het huis ècht niet waard, gezien alles wat eraan moest gebeuren, maar er zijn gewoon mensen die het ervoor geven...

Bizar. 90k???

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:23

Mijn ouders hebben een paar weken geleden ook 61k overboden op een bungalow van 295k, ging voor 375k weg. Moest naar hun inschatting ook nog voor 150k aan verbouwd worden, o.a. dak vervangen dus ook niet gevalletje we willen een heel luxe keuken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:24

Muppett schreef:
De hoogste bood 90k boven de vp, dus helaas ging het huis daarheen.

Pfff dan moet je een flinke zak met geld meenemen %)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:19

Ik word zo wanhopig als ik jullie reacties lees. Wij hebben gewoon geen geld om over te bieden. Maar wel andere dingen waarmee we hopen dat we daardoor de gunning krijgen.

Gaan zaterdag voor het eerst kijken bij een appartement. Verwacht er niets van, maar wel fijn om een woning 'in het echt' te zien ipv alleen fotos.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:20

fohadie schreef:
Ik word zo wanhopig als ik jullie reacties lees. Wij hebben gewoon geen geld om over te bieden. Maar wel andere dingen waarmee we hopen dat we daardoor de gunning krijgen.

Gaan zaterdag voor het eerst kijken bij een appartement. Verwacht er niets van, maar wel fijn om een woning 'in het echt' te zien ipv alleen fotos.

Mensen gunnen nu eenmaal het liefst hun huis aan het hoogste bod. Als biedingen dicht bij elkaar zitten gaan ze nog wel eens voor het mooie verhaal, maar als een bod bijvoorbeeld €20k hoger ligt (zal voor iedereen anders zijn) dan de andere is dat natuurlijk heel veel geld die verkoper vast goed kan gebruiken.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:30

Oh, ik snap het ook heel goed hoor. Ik word er alleen moedeloos van omdat ik weet dat wij gewoon niet over kunnen bieden maar we wel een leeftijd hebben (mijn man dan) waarbij we niet lang meer moeten wachten met een hypotheek.

Maar goed, we hebben nog nooit geboden, en ik zag dat er ook een aantal woningen zelfs onder de vraagprijs weg zijn gegaan, dus houd ik nog enige hoop.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:03

90k... Waar haal je het überhaupt vandaan -O-
Dat is meer dan 2 modale jaarsalarissen, volgens het CPB is dat 44k.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:18

Sparen, erfenis, huis met overwaarde verkocht, 2 huizen verkopen en samen naar 1 gaan.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:32

Of ouders, evt met een opeethypotheek :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:42

Huis met overwaarde in het westen en dan overbieden hier in het oosten....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:11

Ik heb ook overboden en geen spijt van gehad. Kwam uit huurhuis en na relatie breuk was kopen de enige optie. Het is mijn eerste koophuis, maar als 49jarige kwam ik toen nergens voor in aanmerking en had ik niet de mazzeltjes die de 35- mensen hebben.
Ik ben heel blij dat ik heb overboden, ik zou nu niet meer kunnen kopen wat ik nu heb.