Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:26

Ik vind het ook wel wat waard als de makelaar een goed gevoel bij bepaalde personen heeft. Desnoods maar een minder hoog bod dan.

Waarschijnlijk staat hij rond 9 April op de markt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:30

Zonder aankoopmakelaar hadden wij de eerste twee bezichtigingen nog niet gepland staan. Al gaan we die ene waarschijnlijk af zeggen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:41

In deze markt zou ik juist een aankoopmakelaar inschakelen. :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:30

In deze markt is een aankoopmakelaar verdomde handig. In het begin zelf ook zonder gedaan. Bij mij lukte het wel bezichtigingen te plannen, maar ik was ook wel echt extreem ermee bezig. Alle makelaars op Facebook en bij elke sneak peak gelijk bellen. En dan waren er nog maar enkele plekjes over. Raakte er bijna overspannen van.

Met aankoopmakelaar een stuk relaxter. Zij krijgen het aanbod vaak net weer een dag eerder, wat nu veel uitmaakt. Dus ik hoefde er niet meer zelf extreem bovenop te zitten. De markt is nu alweer wat extremer dus ik zou een aankoopmakelaar wel adviseren. Ook met bieden fijn. Geeft toch iets meer rust.

Uiteindelijk heeft het ons niet aan een huis geholpen, wij zijn plots ingeloot voor nieuwbouw. In een 'normale' markt zou ik ook niet zo snel voor een aankoopmakelaar gaan, maar nu in deze gekte raad ik het aan.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:33

JLLN_ schreef:
Mag ik mij hier melden? Huizen in Eindhoven is echt een groot drama... januari 2020 mijn woning verkocht voor 310k... instapklaar, ruime woning met garage. Daarvoor koop ik nu een klein huis dat compleet van boven tot onder gerenoveerd moet worden.. echt mijn hoofd ontploft....

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een aankoopmakelaar? Gevoelsmatig heb ik het idee dat je daar in de huidige markt helemaal niks aan hebt..

Ik heb er een in Eindhoven. We hadden een huis zonder verkopend makelaar maar we wilde ons indekken voor extra expertise. Maar ik vond haar heel prettig, soepel contact en had wel echt het idee dat ze een goed zicht had van de markt. Ze heeft ook meer gedaan dan zou moeten zoals opstellen koop contract waarvoor normaal de verkopende partij moet zorgen. Maargoed ze heeft dus geen huis gezocht en denk wel dat ze iets prijziger is dan normaal. Ik geloof 2750 met zoeken en 2300 zonder. Als je wilt kan ik je wel de gegevens geven. Maargoed overdracht is pas Oktober dus ze moet nog wel wat dingen doen t.z.t. en nog betaald krijgen haha

En de markt.. 310.. daar koop je niks bijzonders voor helaas. Dat was ook ons budget. Om te huilen. Wat zijn je eisen? En regio Eindhoven of Eindhoven zelf.

Maar toen nog geen nieuw huis willen kopen? Huis van een vriendin komt binnenkort te koop in geldrop centrum. Een mooi redelijk nieuw huis en nette staat. Maar als ik je eisen hoor verwacht ik dat je een aantal dingen zou missen zoals garage ook?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:27

Wij hebben het zonder aankoopmakelaar gedaan, wel echt mazzel gehad. Ik denk dat als wij na een tijd niets gevonden hadden we wel voor een aankoopmakelaar zouden gaan. Die weten toch net wat eerder de nieuwe huizen te vinden.

Hier komt het nu wel heel dichtbij. 1 april is de overdracht, spannend!
Er waren hier nog meer die rond die tijd de sleutel kregen toch?
Hebben jullie al een planning? Wanneer gaan jullie echt over?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:38

Britt_Sisi schreef:

Wij op 29 maart! Ik begin langzaamaan weer een beetje zenuwachtig te worden. We wachten nog op bericht van de notaris, makelaar en hypotheekadviseur (de nota en over de inspectie) dus dat zal snel komen verwacht ik. We beginnen de dag erna meteen met het schilderen van een wand in de woonkamer en wellicht de deuren/kozijnen (we zijn er nog niet over uit of we dat gaan doen). Dan 31 maart komen ze beneden de vloer inmeten en hopelijk zit er dan snel een nieuwe vloer in.
Zaterdag 3 april verhuizen we! We hoeven niet veel te doen aan het huis, in ieder geval geen heel ingrijpende dingen dus we doen alles een beetje gaandeweg. In het begin zal het dus vooral leven tussen de dozen worden. :))

Op dit moment hebben we al onze spullen uitgezocht en ook al wat dozen ingepakt. Dat gaan we deze week verder oppakken. De verf voor in de woonkamer is besteld en zaterdag hebben we nog een afspraak bij de Gamma staan. Een tripje naar de stort staat ook nog op de planning.

En jullie?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:51

Oh dat is al snel!

Wij gaan pas de 22e over, verhuisbedrijf in gehuurd want we wonen nu op 4 hoog zonder lift..
Er moet bij ons flink geschilderd worden en behangen etc. Geen hele ingrijpende dingen maar wel tijdrovend. We willen zoveel mogelijk af hebben voor we over gaan.
Qua spullen vind ik het erg lastig. We willen veel nieuwe dingen, maar ik denk dat het het makkelijkst is dingen mee te nemen van hier en dan gaande weg te kijken wat mooier is.
Wel afspraken staan bij wat meubelzaken om even te kijken naar een tafel/bank etc.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:09

Britt_Sisi schreef:
Wij hebben het zonder aankoopmakelaar gedaan, wel echt mazzel gehad. Ik denk dat als wij na een tijd niets gevonden hadden we wel voor een aankoopmakelaar zouden gaan. Die weten toch net wat eerder de nieuwe huizen te vinden.

Wij krijgen ze 31 maart al. De overdracht is 1 april.

Wij gaan de eerste dagen schilderen en plinten leggen. 7 april komt het verhuisbedrijf om ons over te huizen!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:26

@Britt_sisi

Ik zou even kijken hoelang de leveringstijd eventueel is van nieuwe meubels.
Wij gingen zo'n twee maanden van te voren kijken en hadden de bank ook pas later. Wij hebben twee weken op stoelen moeten zitten dus dat viel nog mee.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:38

Wat Lieszje zegt inderdaad! Toevallig hebben wij een aantal weken terug een meubel besteld met 10 weken levertijd. Het kan snel gaan, maar het kan ook heel lang duren. Tot die tijd zou ik dan oude meubels meenemen die 'essentieel' zijn (in ons geval het tv-meubel en de bank).

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:39

Britt_Sisi schreef:
Oh dat is al snel!

Wij gaan pas de 22e over, verhuisbedrijf in gehuurd want we wonen nu op 4 hoog zonder lift..
Er moet bij ons flink geschilderd worden en behangen etc. Geen hele ingrijpende dingen maar wel tijdrovend. We willen zoveel mogelijk af hebben voor we over gaan.
Qua spullen vind ik het erg lastig. We willen veel nieuwe dingen, maar ik denk dat het het makkelijkst is dingen mee te nemen van hier en dan gaande weg te kijken wat mooier is.
Wel afspraken staan bij wat meubelzaken om even te kijken naar een tafel/bank etc.

Wij willen ook nieuwe meubels, maar we kijken vanuit het nieuwe huis wat we gaan aanschaffen. Dan kunnen we ook veel beter beoordelen welke kleuren, welke maten e.d. we zouden kunnen kopen!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:46

Hier hopelijk deze week de woning op de foto en dan zo snel mogelijk de verkoop in.

Bij aankoop heb ik een aankoopmakelaar gehad. Mijn partner heeft toen hij onze huidige woning gekocht heeft dezelfde aankoopmakelaar gehad. Deze makelaar mag nu ook mijn huisje weer verkopen.

In de huidige markt kom je er zonder aankoopmakelaar voor mijn gevoel ook al bijna niet meer tussen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:47

ynskek schreef:
Hier hopelijk deze week de woning op de foto en dan zo snel mogelijk de verkoop in.

Bij aankoop heb ik een aankoopmakelaar gehad. Mijn partner heeft toen hij onze huidige woning gekocht heeft dezelfde aankoopmakelaar gehad. Deze makelaar mag nu ook mijn huisje weer verkopen.

In de huidige markt kom je er zonder aankoopmakelaar voor mijn gevoel ook al bijna niet meer tussen.

Maar een aankoop makelaar mag tóch geen verkoop makelaar zijn? Of telt dat alleen als ze voor je zoeken en verkopen?

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:53

Wij hebben ook geen aankoopmakelaar gehad, maar in deze markt zou ik het ook aanraden.. Wij hebben erg veel geluk gehad.

Succes voor iedereen die bijna de sleutel krijgt :D Voor ons komt het ook dichtbij, wij krijgen 25 maart de sleutel. Moet zeggen dat de stress inmiddels wel toeslaat, we gaan alles zelf doen qua "klussen" (hoeft gelukkig niet zo heel veel aan te gebeuren), verven en verhuizen. Volgende week woensdag is de sleuteloverdracht van ons huidige appartement al, dus ben bang dat we het een beetje te strak gepland hebben :+ Maar het komt vast goed allemaal! Heb er in ieder geval zin in om over te gaan :) De laatste paar weken begint alles aan ons appartement (en sowieso alle nadelen van midden in Rotterdam wonen) me steeds meer tegen te staan haha.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:53

Steenbok12 schreef:
Maar een aankoop makelaar mag tóch geen verkoop makelaar zijn? Of telt dat alleen als ze voor je zoeken en verkopen?

Ze mogen niet tegelijk verkoop- en aankoopmakelaar zijn van 1 huis.
Dus niet de verkoopmakelaar zijn van een huis en tegelijk aankoopmakelaar van de (toekomstige) kopers omdat dit belangenverstrengelingen geeft.
Maar elke makelaar mag aan- en verkopen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:54

Hier ook geen aankoopmakelaar in handen genomen. Het kan handig zijn, maar uit ervaring ben ik niet zo happig op een aankoopmakelaar; het is voor hun meer een verdienmodel en het geeft geen 100% garantie. Een aankoopmakelaar kan ook in deze tijd ook makkelijk meer klanten hebben op één woning... ;) Wij hebben er voor gekozen om van ons eigen gevoel uit te gaan en de bieding te bepalen. Wat is het waard en wat hebben wij er voor over - vooral dat laatste.

Eind maart gaat al opschieten voor de meesten... hier is het nog één maand wachten en hebben alles al geregeld qua meubels. Zijn hooguit drie keer langs geweest voor het inmeten van wat meubels en konden ook een juiste schatting maken, omdat de maat van onze bank ook met hun bank overeenkomt. Verder heel veel foto's kijken op Funda van het huis en zo een situatie schetsen :j
We hebben één weekend om te verhuizen, maar dat komt helemaal goed. Er hoeven geen grote verbouwingen gedaan te worden (fijn zo'n huis wat af is :D) en we hebben eigenlijk alles al zo goed als ingepakt.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:08

Iedereen die binnenkort overdracht heeft: veel plezier en succes!
Ik zou indd ook je huidige meubels even meenemen. Levertijden kunnen erg lang zijn en ook uitlopen. Voorbeeld: in december een slaapbank besteld die half januari binnen zou komen. Het werd uiteindelijk half maart :D
Wij hebben denk ik meer meubels die (veel) te laat zijn geleverd dan op tijd.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:10

Steenbok12 schreef:
ynskek schreef:

Voor zover ik weet mag iedere geregistreerde makelaar zowel aan- als verkopen mits dit maar niet allebei bij dezelfde transactie is.

Dus bij deze voor mij verkoop is hij de verkoopmakelaar en mag hij niet ook de aankoop makelaar zijn. Maar als "mijn" kopers het weer willen verkopen ooit dan mag hij wel een nieuwe koper weer begeleiden.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:26

Ik zou wel een aankoopmakelaar kiezen die vast bedrag rekent trouwens. Omdat wat CairnTerrier zegt, het ook een leuk verdienmodel kan zijn. Als ze een bepaald percentage krijgen kunnen ze de prijs leuk opdrijven natuurlijk :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:28

Goede tip inderdaad! Al kregen wij wel een paar honderd euro korting omdat het bij ons eerste huis meteen raak was. Korting mag altijd. :')

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:09

Wij hebben geen aankoopmakelaar gehad. We hebben heel heel heel veel mazzel gehad!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:15

Wat waren jullie tarieven qua aankoop makelaar?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:34

Wij hadden een vrij dure (3800?). Voor dat bedrag gingen ze mee naar iedere bezichtiging (of zelfs in plaats van ons, als wij zelf niet konden). Wij hadden ruim 20 bezichtigingen en hebben met 12 woningen in een biedingsproces gezeten waar zij ons in ondersteunden. Hun eerste oordeel over de staat van de woning en hun analyses van alle VVE's (wij zochten een appartement) vond ik erg waardevol. Ik vond het al met al zeker het geld waard :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:39

Wij hadden ook een vrij dure van 4000 euro. Maar ze ging met iedere bezichtiging mee! We hebben ook een tijdje een goedkope makelaar gehad (rond de 2000). Maar die ging maar 3 bezichtigingen mee en kon ook nooit. Dat werkt natuurlijk niet. Je gaat A: meer dan 3 huizen bezichtigen (of je hebt wel donders veel geluk). En B: als je makelaar nooit kan met een bezichtiging werkt dat alleen maar belemmerend.