FUN-da!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: FUN-da!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:05

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:40

Die is duur in Zuidwolde :oo
De prijs is op basis van 3500 m2, nog tot 3 ha extra bij te kopen maar je zit nu al op 7 ton!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:12

_Lorette_ schreef:
Hier waren 2 dagen van bezichtigingen (iedereen 1x, max half uur) en konden geïnteresseerden op één moment één maal bieden, meteen hun maximale bod. Het beste bod had het huis. Er waren 7 biedingen die bijna gelijk waren, best wat duizendjes boven de vp. De markt lijkt hier al niet meer zó gek te zijn als even geleden, maar toch verbaasde ik me erover.

Mijn vriend en ik wilden aanvankelijk ook verhuizen en gaan kopen, maar ik vind het helemaal niet fijn om op zo'n manier een huis te moeten kopen... Wij blijven nog wel even plakken. Idealiter ruilen we van woning met mijn moeder (dan kopen wij de hoofdwoning), maar dat is groter dan ooit de bedoeling was en waarschijnlijk financieel ook een uitdaging.

Ja in de stad is dat nog steeds aan de orde van de dag.
Al moet ik zeggen dat ik bezig ben met een zoektocht naar een appartement in hartje Den Haag en daar kan je al weer heel regelmatig 2x bezichtigen en gaan huizen soms al weer onder de vraagprijs weg.

Hier in het buitengebied (wel in Zuid Holland) hebben we eigenlijk al standaard onderhandelingen en meerdere bezichtigingen (soms wel 3x een uur ofzo).

Je moet je ook niet gek laten maken he... wij wilden zelf gaan kijken bij een huis. Makelaar gebeld.... ja er was veel animo, of we meteen konden komen kijken anders was het misschien wel verkocht etc. etc. Wij zijn een week later gaan kijken en na ons was er nog een bezichtiging. Dat is inmiddels al weer 3 weken geleden en het staat nog steeds te koop.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:39

Rebecca schreef:

Die wilde ik net plaatsen, prachtig hè! Locatie is ook top, net buiten t dorp. Zuidwolde is helaas vrij prijzig (ik woon er). Met grond is hij ergens in de 8 ton las ik op fb. Maar dat bericht kan ik niet meer vinden.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 05-04-19 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:39

JudithO schreef:
Die is duur in Zuidwolde :oo
De prijs is op basis van 3500 m2, nog tot 3 ha extra bij te kopen maar je zit nu al op 7 ton!

Maar wel mooie brede vloerdelen! ;)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:10

Nynkster schreef:
Afdingen kan ook nog echt wel, snap niet zo goed dat je dat niet wil proberen.
Ons huis was al niet duur maar toch met gemak meer dan 10.000 eraf gekregen. Dat is dan net mooi bedrag wat je evt voor andere dingen kan gebruiken ;) Proberen mag altijd toch. Denk als het huis duurder is dat daar ook meer marge in zit

Wauw, dat is hier echt onmogelijk. Neem gerust 10.000 of meer extra mee anders kun je het wel vergeten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:19

Wat is eigenlijk jullie idee/voorspelling?
Gaat het binnen een jaar weer rustiger worden op de huizenmarkt of blijft het langer gekte?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:21

fleurtjeuh schreef:
Gaat het binnen een jaar weer rustiger worden op de huizenmarkt of blijft het langer gekte?

Nou een keer klapt het weer in. Dan is iedereen weer verhuisd die wilde verhuizen en misschien stijgt de rente dan weer en dan is het klaar. Ik kan me nog herinneren dat je hier in de buurt echt je huis niet verkocht kreeg. Bezichtigingen waren al zeldzaam en een bod helemaal. En het bod was dan ver onder de vraagprijs.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:28

Wij hebben er ook 10.000 afgekregen. Het stond voor 285.000 euro te koop en we kochten het voor 275.000 euro.
En daarvoor stond het voor 315.000 euro te koop.
Ik blijf het bijzonder vinden dat ons huis zo lang te koop heeft gestaan, want in deze omgeving gaan de huizen als warme broodjes en staan nooit lang te koop.
Misschien dat het afschrok dat zowel de badkamer als keuken aan vernieuwing toe waren (hoewel de keuken een kwestie van smaak is). Uit de bouwtechnische keuring is niets vreemds gebleken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:36

fleurtjeuh schreef:

Elke makelaar die ik spreek merkt dat het al rustiger wordt en dat de markt terug loopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:40

Suzanne F. schreef:
fleurtjeuh schreef:

Nou een keer klapt het weer in. Dan is iedereen weer verhuisd die wilde verhuizen en misschien stijgt de rente dan weer en dan is het klaar. Ik kan me nog herinneren dat je hier in de buurt echt je huis niet verkocht kreeg. Bezichtigingen waren al zeldzaam en een bod helemaal. En het bod was dan ver onder de vraagprijs.

Mensen die willen of moeten verhuizen hou je altijd.

Waar de gekte vandaan komt, vraag ik me echt vaak af. Het is hartstikke leuk dat de rente zo laag staat, maar verder zie ik zelf weinig voordelen.

Het verschilt best wel per omgeving. Het is hier niet goedkoop, maar prijzen zijn nooit heel laag geweest en nu ook niet belachelijk omhoog gegaan.

Ons huis stond 3jr te koop, was uitgewoond en hebben we goed kunnen kopen. Maar dus wel veel in moeten investeren. Wat nu resulteert in nette overwaarde.
Maar onze naaste buren en ex naaste buren hadden ruim 10jr geleden meer betaald voor de woning dan ze nu waard zijn. En die hadden beiden geen nieuwe badkamer, keuken, dak, cv.

Maar kijk ik naar het Noorden waar we 10jr geleden naar wat huizen met grond keken, zijn de prijzen echt verdubbelt.

Of je er wat aan hebt? Je moet ook weer veel uitgeven om iets anders te kopen. Je kan veel krijgen, maar de huizen zijn duurder.
En zoals nu hebben wij nog wat belasting voordeel, maar dat wordt echt een stukje minder.

Ik denk echt dat veel mensen, niet allemaal!! straks toch wat in de problemen komen. Vooral als ze weg willen, wat altijd door blijft gaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:41

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:47

Cayenne schreef:
Wij hebben er ook 10.000 afgekregen. Het stond voor 285.000 euro te koop en we kochten het voor 275.000 euro.
En daarvoor stond het voor 315.000 euro te koop.
Ik blijf het bijzonder vinden dat ons huis zo lang te koop heeft gestaan, want in deze omgeving gaan de huizen als warme broodjes en staan nooit lang te koop.
Misschien dat het afschrok dat zowel de badkamer als keuken aan vernieuwing toe waren (hoewel de keuken een kwestie van smaak is). Uit de bouwtechnische keuring is niets vreemds gebleken.

Terwijl het niks hoeft te zeggen of iets aan vernieuwing toe is. Kennissen van ons hebben een casco huis gekocht van €400.000 euro. Maar omdat het huis al sinds dat het gebouwd was te koop stond (5 jaar) en het midden in de crisis was, hebben ze er €350.000 op geboden. En de verkopers hebben geaccepteerd. Ze wilden gewoon niet meer wachten.

Kort erna kwamen mensen steeds langs hoe graag ze het huis hadden willen kopen.. met biedingen erbij.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:50

manzano schreef:
fleurtjeuh schreef:

Elke makelaar die ik spreek merkt dat het al rustiger wordt en dat de markt terug loopt.

Dus eigenlijk is het niet zo'n slechte tijd om te gaan kopen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:52

Doubtless schreef:
He jongens, jullie zijn de kenners hier gok ik?
Wij zijn op zoek naar een huis, hebben ook al e.e.a bezichtigd. Nu zag ik vandaag deze voorbij komen:
https://www.funda.nl/koop/eindhoven/hui ... rslaan-33/

Ik kan zelf niet helemaal rijmen waarom ze voor die prijs gekozen hebben. Ideeën iemand? Supergoede locatie en huis lijkt in goede staat. Badkamer en hal zullen een x aangepakt moeten worden, maar verder?

Dat is hier geen heel vreemde prijs voor een huisje van die afmetingen in die buurt hoor :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:53

Alles valt en staat met hoe reeel een vraagprijs is.
En welke "gek" je tegenkomt die het wil hebben.

Wij hebben huizen in de wijk gehad die dik zijn overboden. Daardoor overmoedige mensen met hoge vraagprijzen die niemand kregen.

In de steden wordt de tactiek van "lage" vraagprijzen vaak ingezet om uit te lokken dat er veel mensen komen kijken en zo overbieden te bevorderen.

Daarbij hebben kopers het overbieden ook helemaal in hun hoofd zitten.
Ik had een huis in de verkoop voor 410.000 euro. Kwamen weinig mensen op af en niemand deed een bod. Daarna prijs verlaagt naar 390.000..... heel veel kijkers en meteen een bieder die 419.000 bood.
Prima :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:54

fleurtjeuh schreef:
manzano schreef:

Dus eigenlijk is het niet zo'n slechte tijd om te gaan kopen?

Nou de markt zit nu op z'n top..... in de grote steden zal de prijs nog wel stijgen, maar niet meer heel hard. Dus je koopt een huis nu op het duurste moment. Of dat een goed moment is is de vraag.
Als je iets te verkopen hebt is het tegelijk ook wel nu het moment.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:32

Ja dat ligt aan de situatie.

Ik moest verkopen en dat is nu super gunstig.
Maar het weer kopen is nu ook duurder. Dus ik verdien er niet op.

Het gene wat wel fijn is... ik heb flinke overwaarde en hoef dus mijn spaargeld niet in te zetten voor de kosten koper situatie. Daar gebruik ik een deel van mijn overwaarde van. Wat overblijft wordt de hypotheek mee verlaagd.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:39

Bij ons is het een super positief verhaal geworden ruim 30k overwaarde terwijl we niks geïnvesteerd hebben in het huis en er puur 2 jaar gewoond hebben. Daardoor kunnen we ons nieuwe huis kopen want een hypotheek van dat aankoopbedrag hadden we nooit rond gekregen anders

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:48

Klopt, alleen dat wat je koopt is doorgaans ook weer duurder.
De grootste winst is als je in de randstad verkoopt en naar de noordelijke of oostkant van NL gaat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:50

litilaura schreef:
Bij ons is het een super positief verhaal geworden ruim 30k overwaarde terwijl we niks geïnvesteerd hebben in het huis en er puur 2 jaar gewoond hebben. Daardoor kunnen we ons nieuwe huis kopen want een hypotheek van dat aankoopbedrag hadden we nooit rond gekregen anders

Dat is bij mij exact het zelfde. Ook 2 jaar terug voor een dump prijs aangekocht. Niks geïnvesteerd in het huis.

Eigenlijk heeft dit huis alleen maar geld opgeleverd. Zelfs als ik de hypotheek erbij bereken wat ik de afgelopen 2 jaar heb betaald kom ik niet aan het bedrag wat ik nu aan overwaarde heb.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:02

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:04

Dat zijn die evenementen vermoed ik die ze in de tekst beschrijven :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:24

Die in Zoelen is echt prachtig! Jammer dat ik niet meer aan die kant van de rivier wil wonen EN het is enigszins veel te veel boven budget is _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:07

manzano schreef:
Klopt, alleen dat wat je koopt is doorgaans ook weer duurder.
De grootste winst is als je in de randstad verkoopt en naar de noordelijke of oostkant van NL gaat.

Ook niet helemaal. Wij gaan van veluwe hoogst waarschijnlijk naar Noorden en daar betaal je nu ook al vele malen meer dan aantal jaren terug.

Hoe je het ook went of keert. Er komt straks een einde aan deze rente stand en als je wil verkopen over x jaar, kunnen veel mensen in de problemen komen. Niet iedereen, maar het zal toch veel gebeuren, omdat mensen echt veel geld krijgen momenteel.

Mensen kijken ook amper naar hun maandlast lijkt het. Ik zie ook al woningen die ik vorig jaar al te koop zag. Mensen vergissen zich toch.

Wij hebben nu ook 7jr bijna gratis gewoond en overwaarde, stukje afbetaald, gestegen in inkomen et. Maar dat wordt hierna een stuk lastiger. Duurder huis, zit waarschijnlijk aan mx waarde wel, leeftijd, dus nog weinig inkomens stijging. En overwaarde en stukje afbetaald gaan we vast gebruiken.....