Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:17

Rintah schreef:
Woekert dat ja? Bij m'n moeder staat het ook in voortuin en daar groeit het amper(wel volle zon& zandgrond). Ik heb het op het oog voor in de voortuin, maar als het woekert valt het voor mij af.

Het klinkt een beetje alsof je in het geheel niet helemaal blij bent met wat er in je voortuin staat. Denk dat rigoureus wegsnoeien dan de beste optie is.

Ik heb zelf geen ervaring met maagdenpalm, kamperfoelie of kleigrond, maar denk dat het kwestie is van schoeisnaar pakken en afknippen. Afhankelijk van of het verderop aan stengel nog weer wortelt kan je het dan zo lostrekken of moet je korte stukjes knippen en trekken. Ipv met snoeischaar kan je stengels misschien ook doorsteken met schep? Beetje alsof je stuk grasmat af wil steken :+ en dan de stukjes lostrekken.

Ik heb even foto's gemaakt voor de beeldvorming. Het is eigenlijk best wel een groot stuk en op zich vind ik een bodembedekker wel fijn, maar de vorige bewoner heeft zeker 10 jaar niets of weinig aan de tuin gedaan. Ik heb dus echt al heel veel gedaan in de zijtuin en achtertuin maar die voortuin.. pfff weet ook niet zo goed wat ik daar mee wil en kan. Het ligt pal zuid en wordt er bloedjeheet zomers. Er staat een appelboom die ik wil houden. Er staat ook een mega hortensia die mooi is (maar wel vol zit met wolluis dit jaar) en een hibiscus die ook mega is (en door ons gesnoeid op kniehoogte) de rest is allemaal optioneel. Het is hele zware kleigrond (geen spoortje tuinaarde te bekennen) dus je komt er alleen in het natte seizoen in met een schep. We hebben al 2x een spa gebroken :')

Het paadje wat je ziet in de maagdenpalm is van mijn snoeiwoede gisteren, platgelopen, dus dat zie je met een dag of 2 niet meer.

fotos:
bovenaanzicht appelboom
Afbeelding

bovenaanzicht hortensia
Afbeelding

appelboomarea vanuit de tuin
Afbeelding

vanaf de straat
Afbeelding

hibiscus (links) hoek vanaf straat
Afbeelding

suggesties zijn welkom :-)

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:30

Annetje schreef:
Rawr wat zonde die parkeerplaats voor je deur... Ik zou zoveel mogelijk hoge dingen planten, zodat het toch wat groen lijkt en vogeltjes en degelijke iets aan je tuin hebben. Ik denk dan aan bv een beukenzuil in de vierkante zandstukjes met een bodembedekker die ook bloeit.
In de perken ernaast past alleen een heg. Ik zou hem, wederom voor de vogels, dicht tegen je huis wel zo hoog mogelijk maken. Eventueel laat je hem dan aflopen zodat het aan de voorkant wel laag is.

Waarom heb je gekozen voor zoveel bestrating?

Bedankt voor je tips. Wat betreft mijn keuze voor zoveel bestrating is dat ik de voortuin onderhoudsarm wil hebben. Toen ik er kwam wonen was het al steen (grind) maar met een fulltime baan (en plannen voor een studie) heb ik niet de tijd en energie om 2 tuinen te onderhouden.

De achtertuin was ook 80% steen en de rest gras maar daar komen juist wel bomen en struiken in te staan voor de vogels etc. Ik heb een hele grote mussenfamilie in de tuin en zie ook veel merels, eksters, koolmeesjes en nog veel meer en die ga ik wel iets bieden. Ik heb zelfs het plan om voor de musjes een lekker zandbad aan te leggen. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:33

Wij hebben juist de bestrating Er uit getrokken om Er minder werk aan te hebben
Bestaat klinkt leuk
Maar als je ziet wat een Klerebult onkruid je tussen de bestrating kan gaan plukken
Brrr
Dus al het beton Er uit getrokken en vol geplant die Handel
Nu even bijhouden tot het Jonge spul groot is en hallelujah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:28

pjer schreef:
ik lees al een tijd mee maar nu toch maar eens om tips vragen.
In mijn voortuin staat o.a. overal maagdenpalm. Niet mijn keus maar goed het houd de katten weg dus prima. Dit jaar groeide er ineens ook veel kamperfoelie doorheen. Dat spul overwoekert de overige planten en vandaag was ik het zat. Ik heb 4 uur aan stengels lopen plukken maar het is echt heel naar spul, je rits zo de blaadjes af maar een stengel kapot trekken of uit de grond trekken lukt bijna niet, ik heb nu blaren en ik had echt goede tuinhanschoenen aan. Tijdens het wieden kwam ik ook allemaal hedera tegen en die rottige maagdenpalm dus. Ik heb op een gegeven moment met de strimmer geprobeerd het te halveren maar dat wou ook niet lekker. Hebben jullie misschien nog tips over hoe dit makkelijker kan? ivm droge zware klei is spitten nu geen optie maar dat probeer ik in januari/februari wel weer.

Ben je niet in de war met bruidssluier of blauwe regen.
Kamperfoelie woekert niet echt. Wat handig is is om in het voorjaar de plant flink terug te snoeien.
Wat betreft Hedera dat (moet) je echt helemaal uittrekken anders blijft het terugkomen en Maagdenpalm of dat woekert of niet ;)

Malenka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:33

Wilde kamperfoelie kan heel hard gaan.

In de regel voortuin van de vorige pagina zou ik geen grote heesters of kleine bomen zetten. Niet zozeer omdat ze de bestrating omhoog gaan duwen. Die gaten zijn gewoon te klein om voldoende water op te vangen voor een boom. In de randjes kun je wel goed tuingeraniums en vrouwenmantel zetten. Die zijn makkelijk, kunnen met weinig ruimte en weinig water lang mooi blijven.msschien dat de gaten in het midden nog geschikt zijn voor een hoger siergras.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:42

Dus jullie zeggen dat het beter is om de voortuin te beplanten ipv betegelen?
Ik heb zo'n 3 bij 2 aan voortuin.
De achtertuin is 1 grote puinbak door de verbouwing. -O-

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:16

LaPluche schreef:

Ja, dat wil ik wel beamen.
Met slim planten uitkiezen (zoveel mogelijk bodem bedekken bv) is het onkruid bijhouden minder werk dan eanneer je tussen stenen moet poeren.

Plus:
- je helpt mee het hemelwater goed af te voeren;
- paar procent minder stenen scheelt al in de temperatuur van een gebied;
- voor insecten, vogels etc.
- diversiteit in plantjes in een gebied.

Wij zijn 42 m2 aan stenen kwijt. Ja, soms even schoffelen maar veel minder werk dan het gepluk tussen de stenen eerder. En een veel fijner uitzicht. Tenslotte, met de laatste hittegolf was het lekker in de tuin, terwijl ik daar eerder wegbrandde.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:29

Gister met mams lekker bezig geweest in de tuin, border achterin is nu af <3 <3
Afbeeldinglinks
Afbeeldingen rechts van bhoedabeeld

Is thijm, polemonium, 2 kleuren ajuga, scabiosa en calibrachoa bij gekomen; naast de planten wat ik al had

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:40

swartbeessie schreef:
Met slim planten uitkiezen (zoveel mogelijk bodem bedekken bv) is het onkruid bijhouden minder werk dan eanneer je tussen stenen moet poeren.

Plus:

Wij zijn 42 m2 aan stenen kwijt. Ja, soms even schoffelen maar veel minder werk dan het gepluk tussen de stenen eerder. En een veel fijner uitzicht. Tenslotte, met de laatste hittegolf was het lekker in de tuin, terwijl ik daar eerder wegbrandde.

Wat zouden goede bodembedekkers zijn.
Ik heb een voortuin die niet bestraat is. En ds constant vol onkruid staat. Zou deze graag dichtgooien, maar als het met planten kan.... idd beter.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:10

Needje schreef:
Wat zouden goede bodembedekkers zijn.
Ik heb een voortuin die niet bestraat is. En ds constant vol onkruid staat. Zou deze graag dichtgooien, maar als het met planten kan.... idd beter.

Hier een leuke blog over een onkruidarme tuin:
https://www.vtwonen.nl/bloggers/kristel ... arme-tuin/
Hier worden oa wat bodembedekkers besproken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:55

swartbeessie schreef:
LaPluche schreef:

Plus:

Hier hebben we een voortuin van 6 bij 6 (met nog een oprit er naast )
Dat was helemaal bestraat , dan was je net klaar met onkruid weghalen en dan was het Al weer een gribus bende
Nu ligt er op dat vlak alleen nog maar een paadje van de stoep naar de voordeur. En verder planten planten en nog meer planten met heel veel bodembedekkend spul er tussen
Als dat allemaal wat groter groeit is het op de lange termijn een stuk onderhoudsarmer dan dat het met die bestrating was

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:05

Onze voortuin is iets van 3bij 4 en alleen n paadje bestraat richting voordeur.
We hebben er enkel een hedera uitgehaald en n grote struik, weer wat bodembedekkers er ingezet en wat 1 jarige planten.
Achteruin had prioriteit. Maar gaan sowieso niets meer bestraten voor, alleen wat meer bijplanten en wellicht wat struiken er weer uit halen.
Ja. Er staat soms onkruid in. Maar met eens in de maand ff met de schoffel erdoorheen en t is weer netjes.
Moet er wel bij zeggen dat we hier op zandgrond zitten en ik t in vergelijking met klei zeer mee vind vallen met onkruid, kan dit kloppen? Of is dit puur toeval?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:24

Ik hoef in een jaar hoogstens een uurtje onkruid weg te halen. Een schoffel gebruik ik niet. Het staat inderdaad gewoon vol met planten. Het snoeien (ik heb meerdere fruitboompjes en vlinderstruiken) en delen van de planten (ik heb hoofdzakelijk vaste planten) kost ook hooguit twee uur op een jaar. Dus met drie uur tuinonderhoud heb ik het wel gehad. Gelukkig krijg ik een veel grotere tuin dan dat ik nu heb. Ik vind het namelijk heerlijk om in de tuin bezig te zijn en vind het best jammer dat ik dat nu niet kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:30

Tegels en onderhoudsarm gaan inderdaad niet samen... wat een ellende. Bodembedekkers die maken het leven een stuk makkelijker als je geen zin hebt in tuinieren :j

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:19

idinn schreef:
Tegels en onderhoudsarm gaan inderdaad niet samen... wat een ellende. Bodembedekkers die maken het leven een stuk makkelijker als je geen zin hebt in tuinieren :j

Dat kan wel. Je kan harde voegen doen ipv zand. Hebben wij ook en werkt super!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:53

Sja... dan ga ik nog steeds voor onderhoudsarm groen
Stuk beter voor de bodem
En na bijna 5 jaar hier wonen was ik die betonnen jungle zo schijt beu

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:59

Net dit rijtje gelezen in n volkskrant artikel:
De beste anti-onkruid-bodembedekkers
1. Ooievaarsbek.

2. Dikkemanskruid of schaduwkruid.

3. Kattenkruid (nepeta). Als je kat er doorheen rolt, heb je een platte bodembedekker.

4. Wintergroene klimop.

5. Goudaardbei. De vruchtjes zijn eetbaar, maar smakeloos.

6. Maagdenpalm.

7. Lage grijsgroene salie.

8. Gele dovennetel

Bron: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... atuurtuin/

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:54

Leuk artikel! Ik heb gewoon al die planten in de tuin :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:06

En nog een tip als je al wel planten geplant hebt, maar ze nog te klein zijn om de hele bodem te bedekken: gooi je grasafval ertussen. Goed voor de bodem en scheelt heel veel onkruid.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:33

Wij hebben een huis gekocht en gaan in oktober over....dit wordt de tuin:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kortom...niet groot, maar wij vinden het wel sfeervol. Er moet nog wel het eea gesnoeid worden en ik wil graag nog wat bloemen. We nemen een hoop potten met rhodondendrons mee en hyacinten dus dat komt wel goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:20

swartbeessie schreef:
Net dit rijtje gelezen in n volkskrant artikel:
De beste anti-onkruid-bodembedekkers
1. Ooievaarsbek.

2. Dikkemanskruid of schaduwkruid.

3. Kattenkruid (nepeta). Als je kat er doorheen rolt, heb je een platte bodembedekker.

4. Wintergroene klimop.

5. Goudaardbei. De vruchtjes zijn eetbaar, maar smakeloos.

6. Maagdenpalm.

7. Lage grijsgroene salie.

8. Gele dovennetel

Bron: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... atuurtuin/

Klimop(hedera) is niet verstandig, valt onder dezelfde categorie als het Japanse Knoopkruid,Pispotje, bruidssluier, Wisteria,C()V)ampsis en Passiflora.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:27

Onze achterburen hebben herdera/klimop
Wij dus ook 12 meter verderop door de heg van de andere buurman heen geweven :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:13

Ik heb hier klimop/hedera en passiebloem/passiflora. Met beide ben ik heel erg blij. Ze voegen echt veel toe aan de tuin en zijn goed te herkennen waardoor ongewenste scheuten zo verwijderd zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:20

Ik heb ook zowel Hedera (voor) als passieflora (achter). Vind het schitterende planten, gemakkelijk in het onderhoud en ontzettend sterk. Zie echt niet in wat je daarop tegen zou moeten hebben

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:11

Passiebloem heb ik zelf wel staan
Fantastisch ding
Hedera is mij wat te fanatiek

Heb hem zelf niet, maar toch komt ie overal te voor schijn
En de bak Met stof en Rommel die het geeft
Laat Maar
Dan vind ik de passieflora en de clematisen , kamperfoelie, druiven en klimrozen een stuk toffer