Rintah schreef:Woekert dat ja? Bij m'n moeder staat het ook in voortuin en daar groeit het amper(wel volle zon& zandgrond). Ik heb het op het oog voor in de voortuin, maar als het woekert valt het voor mij af.
Het klinkt een beetje alsof je in het geheel niet helemaal blij bent met wat er in je voortuin staat. Denk dat rigoureus wegsnoeien dan de beste optie is.
Ik heb zelf geen ervaring met maagdenpalm, kamperfoelie of kleigrond, maar denk dat het kwestie is van schoeisnaar pakken en afknippen. Afhankelijk van of het verderop aan stengel nog weer wortelt kan je het dan zo lostrekken of moet je korte stukjes knippen en trekken. Ipv met snoeischaar kan je stengels misschien ook doorsteken met schep? Beetje alsof je stuk grasmat af wil stekenen dan de stukjes lostrekken.
Ik heb even foto's gemaakt voor de beeldvorming. Het is eigenlijk best wel een groot stuk en op zich vind ik een bodembedekker wel fijn, maar de vorige bewoner heeft zeker 10 jaar niets of weinig aan de tuin gedaan. Ik heb dus echt al heel veel gedaan in de zijtuin en achtertuin maar die voortuin.. pfff weet ook niet zo goed wat ik daar mee wil en kan. Het ligt pal zuid en wordt er bloedjeheet zomers. Er staat een appelboom die ik wil houden. Er staat ook een mega hortensia die mooi is (maar wel vol zit met wolluis dit jaar) en een hibiscus die ook mega is (en door ons gesnoeid op kniehoogte) de rest is allemaal optioneel. Het is hele zware kleigrond (geen spoortje tuinaarde te bekennen) dus je komt er alleen in het natte seizoen in met een schep. We hebben al 2x een spa gebroken

Het paadje wat je ziet in de maagdenpalm is van mijn snoeiwoede gisteren, platgelopen, dus dat zie je met een dag of 2 niet meer.
fotos:
bovenaanzicht appelboom

bovenaanzicht hortensia

appelboomarea vanuit de tuin

vanaf de straat

hibiscus (links) hoek vanaf straat

suggesties zijn welkom