[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:02

Kozijnen achter zijn op plekken wel rot (maar gelukkig wel daar waar wij toch willen uitbouwen en ze dus wegmoeten) en de dakgoten lijken niet heel goed meer. Verder is het dak wel goed hoor, maar we willen daarmee aan het werk en dan zit je met het asbest.

Verder lijkt de begane grondvloer (hout) kapot, zoldervloer is niet best meer. En verder is alles oud: geen CV, maar gaskachels, nieuwe meterkast maar oude bedrading, oude keuken, oude badkamer, boven nog alles enkel glas, zachtboard plafonds etc etc etc. Maar we zien wel mogelijkheden en daar gaat het om.

Maar ECHTE bouwtechnische gebreken verwacht ik niet.
En de tuin is groot :D Dus uitbouwen kan prima, zonder daar wat aan te verliezen. En dat is een punt wat ik heeeeel belangrijk vind.
Laatst bijgewerkt door rowo op 17-01-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:03

Strippen dus van binnen :)

Wat is het bouwjaar ?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:04

Bouwjaar is 1963 dacht ik. Voordeel is wel dat deze een betonnen verdiepingsvloer heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:05

Okee , dat is wel fijn inderdaad !

Wij hebben hier onlangs de hele verdiepingsvloer vervangen , en de zoldervloer moet ook nog.
Verdiepingsvloer bestond al uit 3 houten vloertjes die door de jaren heen er bovenop gelegd zijn :P

De draagbalken waren dunne zolderbalkjes i.p.v. goede stevige draagbalken voor een verdieping + nog eens een zolder....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:08

Was dat een grote kostenpost of viel het mee?

Beneden zou ik graag beton krijgen en liefst met vloerverwarming. Zolder moet er dus denk ik ook uit.

Maar goed, uiteraard laten we er iemand met verstand naar kijken. Zelf heb ik te weinig bouwkundig inzicht. Maar ik vrees dat het wel zo'n beetje 80.000euro bij mekaar gaat kosten om het te krijgen zoals we willen :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:08

rowo schreef:
Van buiten ziet ie er beter uit dan ie is hoor :P

Maar op zich klopt het wel wat je zegt. Voordeel is dat de prijs er naar is, nadeel dat het wel heel veel werk is. Dus eerst maar eens zien of het ook uit kan. Maar je kan het wel maken zoals je zelf wil :D

Ik bedoel meer dat de "vorm" en qua ramen enzo er leuk uit ziet. Verder valt er weinig over te zeggen.
Bij ons was de prijs er ook naar en zijn we dus enorm aan het verbouwen (deels zelf, deel laten doen).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:09

manzano schreef:
rowo schreef:
Van buiten ziet ie er beter uit dan ie is hoor :P

Maar op zich klopt het wel wat je zegt. Voordeel is dat de prijs er naar is, nadeel dat het wel heel veel werk is. Dus eerst maar eens zien of het ook uit kan. Maar je kan het wel maken zoals je zelf wil :D

Ik bedoel meer dat de "vorm" en qua ramen enzo er leuk uit ziet. Verder valt er weinig over te zeggen.
Bij ons was de prijs er ook naar en zijn we dus enorm aan het verbouwen (deels zelf, deel laten doen).

De huizen die al opgeknapt zijn in dit straatje zien er echt super leuk uit. T is een zeer gewild straatje hier, dus ben blij dat ik dicht bij het vuur zit.

Idd willen wij ook deels zelf doen. Althans; familie en vrienden. Vriendlief heeft 2 linker handen en ik kan ook niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:10

spannend rowo!

as vrijdag gaat mijn huurster erin! +:)+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:11

rowo schreef:

Beneden zou ik graag beton krijgen en liefst met vloerverwarming. Zolder moet er dus denk ik ook uit.

Maar goed, uiteraard laten we er iemand met verstand naar kijken. Zelf heb ik te weinig bouwkundig inzicht. Maar ik vrees dat het wel zo'n beetje 80.000euro bij mekaar gaat kosten om het te krijgen zoals we willen :+

Das zeker reeel bedrag :j

Wij zitten uit 68 :) Wel betonnen vloeren, dus dat scheelt.
Idd zachtboard plafond, geen isolatie, oude cv met dik leidingwerk over de muren (allemaal eruit dus :+), elektra vernieuwen, badkamer, keuken, toiletten, gevelbeplating, deel van het dak (dakkapel) opnieuw doen etc.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:14

Ongeveer hetzelfde als ons dus qua werkzaamheden :j

Zelf hebben we eigenlijk als doel om incl. verbouwing tot de 250.000euro te gaan. Ben benieuwd of dat gaat lukken :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:15

Ik hoef ondertussen nog maar 6 nachtjes te slapen voor de sleuteloverdracht *\o/* . Vind het wel allemaal retespannend, echt heeeel iets anders dan huren.
Net de bevestiging van de financieel adviseur gehad dat het contract en alles in orde is, nu dus even op de afspraak voor maandag wachten, dan kan ik gaan tekenen en kan het klussen beginnen.
Vriendje heeft vrijgenomen, dus de vloer gaat er maandag gelijk uit, dinsdag komt een bedrijf kijken om een offerte op te maken om de vloer weer te herstellen (steunbalken etc verrot door houtrot) en woensdagavond begint de electricien alvast met de oude electra eruit halen. Hij denkt dat hij met een week of 1/2 klaar is en daarna kan de cv aangelegd worden. Als de vloer er weer goed inligt, kunnen we met de badkamer gaan beginnen. Kan daar echt niet mee wachten, hij wordt zooo gaaf hahah!!

Gaaf hoor Rowo! Klinkt wel ongeveer hetzelfde als mijn projectje haha! Leuk he die oude huizen :P. Die van mij is alleen uit de jaren 30, dus nog een stukje ouder.
Wel heel leuk dat je het stap voor stap allemaal kunt volgen en zien verbeteren :).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:16

Spannend Yv :):) :D

Haha nou zo duur was bij ons het huis :+ Dus dat gaat niet lukken ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:20

rowo schreef:

Voor ons een paar 1000 euro , maar dat komt omdat we alles zelf doen en materiaal met flinke korting in kunnen kopen , mijn vader zit in de bouw :)

Het is natuurlijk best wel wat werk en als je zelf het inzicht niet hebt dan heb je geen idee hoe je het aan moet pakken / waar je moet beginnen.
Zonder mijn vader hadden wij het ook moeten laten doen en dan gaat het natuurlijk hard qua kosten...

Hier hebben paps en vriendlief 2 weken vrij genomen , ik , mijn moeder en schoonmoeder zijn ook bezig geweest in die tijd (ook nog wat andere klussen hoor ;) ) en we hebben in 2 weken tijd het plafond van de benedenverdieping gesloopt / oude verdiepingsvloer gestript en er uit gesloopt , plafond van de verdieping / vloer van de zolder gesloopt , 2 stuks 10 kuub container met puin gevuld , een schuurtje vol brandhout gezaagd (tja we hebben een haard , dus zonde om al dat hout weg te gooien :P ) , een gemetseld tussenmuurtje gesloopt in de woonkamer (keihard kolereding , elektrische beitel brak zelfs af op een gegeven moment :+ ) , boven een volledige gemetselde binnenmuur gesloopt tot in de nok van het dak , muren boven en beneden helemaal gestript (kolerewerk , van dat geperste stro met stuclagen....wat een drama om te verwijderen , oef...) , trap er uit gesloopt (goed brandhout :j ) , ook meters aan dik leidingwerk weggehaald , ging verdorie over de muren heen de hele verdieping rond :+ , nog het dak verstevigd met een extra spant (ook weer te zuinig gedaan...tja vooroorlogs huis hè := ) de muren voorzien van ene voorzet-frame van zware balken , daarop nieuwe draagbalken geplaatst (deze overspannen de benedenverdieping) , alles weer dichtgetackerd met houten vloerplaten , tekening gemaakt voor nieuwe trap , nieuw tussenwandje gezet , nog wat aangemetseld hier en daar waar er gaten in de muren vielen..... dus dat ging als een tierelier +:)+

Nu gaat het gruwelijk langzaam verder , met 1 dagje in het weekend.....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:26

Dat scheelt nogal Pmarena. Denk dat wij het grootste werk wel uit moeten besteden. Maar ach dat hebben we wel een beetje ingecalculeerd en t is niet anders.

Hoe lang ben je al bezig?

@ Yv_ : spannend allemaal zeg! Voor je het weet is het zo ver en ben je hard aan de klus.

Overigens zijn alle handige tips etc welkom :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:31

We wonen hier nu ruim 2 jaar , hebben eerst een nieuwe keuken gezet , elektrisch vervangen , veel extra stopcontacten gezet en de muren gedaan in de woonkamer. Ook veel buiten bezig geweest tuinen gestript , stal gemetseld voor de ponies , veel graafwerk en gedoe , her en der muurtjes gemetseld om hoogteverschillen op te vangen , paddock-paradise aangelegd , weideonderhoud..... is allemaal aardig voor elkaar nu maar is nog niet klaar. Maar de verdere ontwikkelingen zijn meer extra afwerking , ponies staan er prima bij nu :)

Half november hebben de mannen die 2 weken vrij genomen.
En hebben we de nieuwe muren dus weer opengemaakt...beetje zonde. Maarja.

Helaas is van de week gebleken dat mijn schoonvader heel erg ziek is dus zijn we daar nu veel mee bezig , zal nu nog wel langzamer gaan met het klussen :(:)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:36

Jeetje, wat vreselijk! Dan is er wel ff iets belangrijker dan verder klussen in je huisje!
Maar paarden aan huis kan bij ons niet en de tuin komt ooit wel. Huis is belangrijker.... Paarden staan bij mijn ouders en das dichtbij dit huisje.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:44

Jeetje Pmarena....... sterkte!! Dan ben je idd met wat anders bezig.

Slopen gaat altijd lekker snel........ alleen het opbouwen :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:29

Bedankt :)

Nou het slopen daar zijn we nu eindelijk bijna mee klaar na ruim 2 jaar , we hèbben een berg troep afgevoerd uit huis en tuin :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:30

Uit huis hebben we ook heel veel gehaald. Tuin moet nog in het voorjaar. Laten we iemand komen met een machine voor de bomen. Die moeten er ook uit nl.
Maar we hebben natuurlijk niet zo veel grond als jullie met paarden aan huis. Das echt nog veel meer werk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:30

De wei huren we hoor , dus daar is het beperkt wat we er mee kunnen doen.

Maar de tuin was echt een oerwoud :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:49

Wat een bedragen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik een appartementje heb. Nouja, appartement.. Benedenwoning met flinke tuin, 1 buurman boven me. Vrienden van mij hebben vorig jaar een eensgezinswoning helemaal gestript en verbouwd, hun verbouwbudget was 40.000 euro en uiteindelijk hebben ze er 43.000 voor neer moeten leggen. Vrij netjes :j. De vader van het meisje is aannemer, dus die heeft er een paar werklui van hem ingezet en uiteraard materialen voor ze met flinke korting.

Dat geluk heb ik niet, maar ik heb wel erg goede contacten met electrotechnische groothandels via het werk en een goede vriend van me is verwarmingsmonteur, dus deze 2 dingen kan ik voor leuke prijsjes laten doen, waardoor ik meer budget over hou voor mijn badkamer :). Vloer wil ik wel door een bedrijf laten doen, vind ik gewoon belangrijk dat ik daar garantie op heb. Mijn buurman van bij mijn ouders is hovenier, dus die gaat van de zomer mijn tuin aanpakken :). Keuken gaat iets voor volgend jaar worden. Ben maar alleen en heb een huis in een dure omgeving (nouja, heb het huis alleen gekocht en het is niet de bedoeling dat vriendlief mee gaat betalen aan verbouwingskosten ed, daarvoor is het allemaal veels te pril :+) dus moet het ook allemaal alleen ophoesten. Ben al harstikke blij dat ik niet naar de stad hiernaast hoef te verkassen, haha. Keuken is oud maar werkt prima, dus het eerste jaar vind ik een verfje en andere handgreepjes prima :).
Hier trouwens een foto van de vloer :'). Best ernstig zoals je ziet.
Afbeelding

Andere vriend van me heeft 1.5 jaar geleden ook een woning gekocht, is veel zelf gaan klussen omdat het ook een oud opknaphuis was, maar nu 1.5 jaar later zit hij er nog steeds niet in. Ik heb wel de intentie om er met 2/3 maanden in te zitten, liefst natuurlijk zo snel mogelijk.

Gaaf hoor Pmarena! Aan de ene kant lijkt het me heerlijk om mijn paard aan huis te hebben, maar aan de andere kant... Het zou me zoveel tijd kosten die ik helemaal niet heb. Sterkte met je schoonvader!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:06

Berdien schreef:
Hier begint het nieuwe jaar goed. Kelder staat blank. Alles nagelopen, geen van de leidingen die er door heen loopt is lek. Ben even langs de buurman gelopen die hier al sinds het begin der tijden hier woont en het is dus een bekend probleem. Zodra het echt extreem hard regent zoals afgelopen dagen dan staat er water in. Valt dat onder een verborgen gebrek? Hele jaar is het ding kurkdroog geweest en nu.. Nu staat de keldervloer voor 3/4 van het totaaloppervlak onder water.
Heb gisteravond gebeld met de technische dienst van de VVE, die sturen een schoonmaker die de boel leeg komt pompen. Kosten zijn voor de VVE, die hoef ik niet zelf te betalen (hoewel je dat indirect natuurlijk wel doet ;) ).

Baal er wel van hoor, zeker met de weersvoorspelling van de komende dagen. Er schijnt ook niets aan gedaan te kunnen worden, heeft te maken met een funderingsbalk die de kelder in komt en die normaal waterdicht is maar bij te hoge waterdruk komt het daar dus door naar binnen. Enig :\

Je omschrijft de reden, waarom ik hier, in een oude rivierbedding van de Maas, geen kelder wil. ;) Hier lopen ze ook vol... Lastig hoor. Had je er veel spullen staan?

Sita12: Heb je geen werkgeversverklaring moeten afgeven dan? Daar in staat toch gewoon wat ie verdient? En heb je een getekende offerte? Want dan hebben ze volgens mij geen poot om op te staan. Die offerte is bindend ook voor hen. Ze geven dan aan, dat ze akkoord gaan met het verstrekken van de lening. Daarin zal niks gestaan hebben over hoe hij zijn inkomen moest regelen. Ik heb dit eens aan de hand gehad bij een Rabo. Daar was toen de BKR niet voldoende getoetst. Die man bleek een Alias te hebben in de BKR met een flinke wanbetaling. Uiteindelijk zat de bánk in zak en as, omdat ze al een getekende offerte in huis hadden. Ze konden hem niet meer weigeren.
Heb je dan nog geen offerte gehad? Dan zit er waarschijnlijk een heel erg goeie assistent. :D En die vragen áltijd door. Ik was er ook zo één. Door mijn toedoen stonden er 2 hypotheken op springen bij één bank. Maar die mensen hadden met dank aan mijn minder kritische collega's al een offerte liggen en die hebben ze meteen getekend teruggedaan. Dan sta je als klant heel sterk.

En dat rood staan is zo'n wassen neus! Je laat het even beëindigen en dan hoppa er weer op. En dat bij dezelfde bank!

Texas1: Welke bank is dat dan weer! Wat een gedoe! Ik ken dit soort onbenullige praktijken van de Rabo. Echt daar ben ik zooo klaar mee! Vandaag nog. bankrekening omgezet van één naam naar gezamelijk (al 2 weken geleden inmiddels). En afgesproken dat de huidige pas bruikbaar blijft tot de nieuwe er is. Wat doen die dozen bij de Rabo? Die hebben handmatig de pas ongeldig verklaard! Dus nu kan ik niet bankieren. Ik hoop voor ze dat ik morgen mijn nieuwe pas heb, want ik was razend toen ik daar achter kwam. Zowiezo van de zotten dat het zo lang moet duren voor ik die pas heb. Bij de ING had ik hem binnen een paar dagen. Maar ga er maar niet klagen, want ze zullen je nevernooit tegemoet komen. mutsenbank! Bah.

Wij zijn laatst wezen praten met de adviseur van de SNS regiobank. Die kan heel veel rentes inzien en waarschuwde al meteen voor een paar banken. Konden we meer lenen, maar dan zijn de voorwaarden sneekie. Rabo stond er natuurlijk niet tussen. Arrogant als ze zijn, geven zij het natuurlijk niet prijs. Het gesprek was heel verhelderend.

Rowo: Hopen dat je het te pakken krijgt idd.

Yv: Spannend!

Pmarena: Wat erg van je schoonvader! Sterkte!
Jouw verhalen boeien mij het meeste, omdat wij ook de paarden aan huis hebben. De stal is inmiddels klaar. Door de vorst weer even met water sjouwen natuurlijk. Bij ons staat er nog een bak op de planning, zodra het droog wordt. En ons huis hè? De gemeente is weer een stapje verder. We moeten nu nog hooguit een week of 5 wachten voor de gemeente een principebesluit neemt. Dan krijgen we te horen welke onderzoeken er nog moeten worden gedaan. Dat zal wel een bodemonderzoek worden en één om vast te stellen dat de buurman geen last van ons krijgt. Dat is een bedrijf namelijk en daar moet je een bepaalde afstand voor nemen om uit te zoeken of je geen storende factor wordt.
En als dat er is, kunnen we een omgevingsvergunning aanvragen. Volgens de ambtenaar waar we nu mee in gesprek zijn, moet het gek gaan als we in mei nog niet aan het bouwen zijn. Ik hoop intens dat ie gelijk heeft.

Ergens wel grappig dat anderen daar juist niet aan moeten denken. Wij hebben het bewust wel gedaan trouwens. PAardjes aan huis. Bij ons zijn we met 2 paarden al snel een 500 euro aan stalgeld kwijt. Dat is al een heel behoorlijke hypotheek. :j En tja er zit werk in, maar ik heb daar wel lol in! Als je buiten bent, wordt het binnen minder vies. ;) Met 3 kinderen is buiten de deur werken wel een heel zware opgave, maar ja, zonder de paarden, was ik ook thuisgebleven voor de kids. De paarden zijn niet de reden dat ik niet voor een baas werk. Ik heb er maar liefst 3! (Eén van 9, één van 6 en één van 5...)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:19

Grappig.... ik heb juist slechte ervaringen met SNS :n (meermalen).

Dat de rabo geen rentes geeft is algemeen bekend omdat die niet landelijk zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:23

Dit is niet meer van de SNS. Regiobank is volgens mij weer zelfstandig. Ik weet het inmiddels niet meer. Het verandert zo vaak! De adviseur kan in elk geval gewoon bij elke willekeurige hypotheekverstrekker de hypotheek onderbrengen. Hij kijkt dan gewoon samen met je voor de bank met de mooiste voorwaarden. Volgens mij kwam de ING daarin heel hoog langs. Die is ook kanshebber. Een zeer aantrekkelijke verstrekker voor ons met mooie voorwaarden.
Ik heb verder geen ervaringen met SNS. Ik weet wel, dat ik het de Rabo niet meer gun, ook al ben ik dus oud-werknemer daar.

Rabo rentes worden uitgeschreven door Rabo Nederland. Het kan per bank een tiende procent schelen, maar dan heb je toch een indicatie. De Rabo geeft het niet prijs, omdat ze hopen dat je dan langs komt. Ze geven het ook niet telefonisch prijs en ze werken niet in elkaars werkgebied. Mééstal houden de lokale Rabobanken de rente aan die Rabo Nederland opgeeft, dus er is altijd wel een indicatie. Dus dat het niet landelijk is, is echt niet waar. Al jaren niet. Toen ik 7 jaar geleden bij de Rabo werkte, werkte het ook al zo. De lokale bank waar ik toen werkte, zat standaard 2 tiende onder die van RN, maar de meeste banken die ik erna trof, hielden heel gewoon de rente aan die ze van RN doorkregen. Dat was bij alle banken hetzelfde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:02

....en gelijk staat er een Rabo banner onderaan de pagina , geen SNS :P

Je hoort steeds meer mensen die helemaal klaar zijn met de Rabo.

Ik kan ook enorm geïrriteerd raken door zulke dingen als niet telefonische ENIGE info willen geven , bah.

Dat vind ik net zo iets als op een markt , (professionele) kraampjes met spulletjes waar geen prijsjes op staan. Of een winkeltje met spulletjes in de etalage waar geen prijs bij staat. Dan is dus het idee dat je naar binnen gaat en naar de prijs gaat vragen , en als er dan contact is , je je dan min of meer gedwongen voelt om het te kopen , omdat het lüllig voelt om weer weg te lopen / het gesprek niet voort te zetten.

Bah. Klantonvriendelijk vind ik het. Ook al vind ik iets leuk , als "straf" doe ik er dan niks mee :P

Paarden aan huis is gewoon fijn , ook niet meer werk dan voorheen want toen deed ik ook alles zelf moest er dan alleen ook nog naartoe gaan :P

Met 1 paardje van jezelf is het op zich niet zo interessant maar met meerdere al snel natuurlijk !

Mar ik wilde het graag , beestje lekker in de buurt.

Dus flink gezocht naar een leuk te koop staand huis met een stukje grond er achter dat er bij gehuurd kon worden :)
Gezien een huis met grond (voor ons) echt onbetaalbaar is...