Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:10

karuna schreef:
Ik woon gewoon ook nog in nederland met een aansluiting van gas en stroom. Dus ik heb er ook mee te maken. Anders zou ik het hier niet neerzetten toch :roll:

Oh, sorry, ik begreep dat je je huis in NL had verkocht en naar Frankrijk was verhuisd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:24

karuna schreef:
Ik woon gewoon ook nog in nederland met een aansluiting van gas en stroom. Dus ik heb er ook mee te maken. Anders zou ik het hier niet neerzetten toch :roll:

Maar ben je wel van plan om permanent in Frankrijk te gaan wonen? Anders moet je de titel van je Frankrijk topic even aanpassen. Het is namelijk nogal verwarrend.

MarliesV

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:12

Serieus mensen, moet het daar over gaan.
Karuna woont in NL en heeft een huis in Frankrijk, dikke rijke stinkerd met 2 huizen en een camper :P
Heeft toch niets met de gas en electra prijzen te maken?

Voor de mensen die dynamisch hebben en zonnepanelen, hebben jullie nu kosten met de zonnige dagen zoals deze week?
Wij hebben een vast tarief, ik twijfel over dynamisch.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:17

Nouuu! Ook mooie boel hier, al jaren klant bij Vattenfall. Dus wij kregen de maximale korting voor hun “Blijven loont” korting. Maar nu we dus volledig van het gas af zijn, geldt dat niet meer, want voor “Blijven loont” moet je gas en stroom afnemen.

Ze gaven aan dat ze wel bezig zijn met een nieuw iets daarin, wat ook past bij hun eigen visie van fossiel vrij.. maar dat is er dus nog niet. Ook weer bijzonder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:32

MarliesV schreef:
Voor de mensen die dynamisch hebben en zonnepanelen, hebben jullie nu kosten met de zonnige dagen zoals deze week?

Opbrengst hier op de goedkoopste uren vandaag (van 12 tot 15 uur) = 8 ct per kWh. Binnen het salderen komt daar nog 17 ct per kWh "belastingteruggave" bij.
Mijn zonnepanelen werken nu ook al, het kale opbrengsttarief is nu 12 ct per kWh.

Dat is beter dan bij menig reguliere leverancier.
Wij zijn tevreden. Heb gas inmiddels wel weer ondergebracht bij een reguliere leverancier, maar elektra houden we bij Anwb, zelfs met zonnepanelen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:40

Oh waarom heb je er met gas dan voor gekozen om weg te gaan...? Vond je het toch wat te spannend of wat.....? :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:48

De gasprijs van ANWB was niet heel veel lager dan de gasprijs die op dat moment door Vattenfall werd geboden. Ik vond het prijsverschil te laag om verder risico op prijsstijgingen te willen lopen.

Hierbij weer mijn overzicht van de gemiddelde kosten en opbrengsten per eenheid bij ANWB tm aug 2023:
Afbeelding
(nb: totaalkosten, alle kosten zijn hierbij inbegrepen, dus ook heffingen en btw)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:48

Leuk he, Dees. Voelt gewoon goed dat we niet onze hand op hoeven te houden voor prijsplafond.

De uitkering subsidie voor blokverwarming is overigens ook toegekend bij kennis van me. Is een leuk bedrag dat ze terugkrijgen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:40

Oh thanks Dees! Dat is wel een heel duidelijk verhaal. Ik zal het thuis eens bespreken, want manlief is nog sceptischer er over, dan ik.

Hier geen gas, dus dat is voor ons niet de issue.

@Sanet, dat is wel slecht, dat ze het eerst beloven en dan niet waarmaken!
Hier krijgen we echt nooit een mooie aanbieding omdat we dus panelen hebben liggen en gasloos, dus elke aanbieding die je krijgt, is altijd voor incl gas, als je aangeeft alleen electra dan is het ineens, ja sorry doen we niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:45

MarliesV schreef:
Karuna woont in NL en heeft een huis in Frankrijk, dikke rijke stinkerd met 2 huizen en een camper :P

Zijn meer bokkers die in Europa wonen, wellicht handig voor hun om te weten hoe ze gebruik kunnen maken van de energieprijzen in Nederland.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:46

Ikke ...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:59

MarliesV schreef:

Nja als je een rijke stinkerd bent is de nood tot besparing misschien niet zo hoog als de titel van dit topic aangeeft :P

Hier na enige twijfel toch weer 3 jaar vast gegaan bij Eneco. Krijgen nog genoeg terug op de zonnepanelen, hebben 3x gratis StukjeZon dus sws €45 korting op de jaarrekening.
Nieuwe maandbedrag wordt ook lager dan we nu betalen dus ben tevreden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:12

Er zijn een paar posts waar ik mijn wenkbrauwen over optrek >;) op de man spelen mag geloof ik nog steeds niet, offtopic is ook niet toegestaan geloof ik en niet ter zake doende vragen stellen is ook niet echt nodig toch. :)

En waarom zou je als je niet in nederland een stroom/gas aansluiting hebt of betaald moeten kunnen gebruik moeten kunnen maken van de nederlandse tarieven? Zou ik er niks mee te maken hebben of zwemmen in het geld zou ik me er ook totaal niet mee bezig hoeven houden lijkt me. Maar ik wil wel graag mijn kop boven water houden en niet onnodig teveel betalen voor gas of stroom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:27

karuna schreef:
Er zijn een paar posts waar ik mijn wenkbrauwen over optrek >;) op de man spelen mag geloof ik nog steeds niet, offtopic is ook niet toegestaan geloof ik en niet ter zake doende vragen stellen is ook niet echt nodig toch. :)

En waarom zou je als je niet in nederland een stroom/gas aansluiting hebt of betaald moeten kunnen gebruik moeten kunnen maken van de nederlandse tarieven? Zou ik er niks mee te maken hebben of zwemmen in het geld zou ik me er ook totaal niet mee bezig hoeven houden lijkt me. Maar ik wil wel graag mijn kop boven water houden en niet onnodig teveel betalen voor gas of stroom.

Het is denk ik meer dat we het gewoon niet snappen. Een huis in Frankrijk valt toch onder de Franse energiebedrijven en tarieven? Daar heb je toch ook Franse netbeheerders enzo? Daar hebben de Nederlandse tarieven toch niets mee te maken? Hoe zijn de prijzen daar trouwens? Gunstiger dan in NL of niet? Ik begrijp het gewoon niet, ik dacht dat je niet meer in NL woonde. En ik vind het vrij ontopic eigenlijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:16

Damn, ik zit ook bij PrikEnergie. Ik heb nu even geen tijd om te kijken maar ik zal hier morgen even een blik op werpen. :\

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:20

Ik geloof dat Karuna ook nog in Nederland iets huurt of zo?

Anyway, ik heb dus te maken met Spaanse tarieven, alleen elektra, geen gas. Betaal nu all in ongeveer 18 cent per kWh, laatste rekening van augustus met veel airco en een paar dagen gasten in het gastenverblijf (ook airco plus douchen) 230 euro. Dat was vorig jaar bijna het dubbele.

Maar dus ook een Nederlands appartement waar we dit jaar 45 euro per maand betalen (want we zijn er heel weinig) en Essent ons nu een contract aanbiedt voor 78 euro per maand. Ik vraag me af of dynamisch interessant kan zijn voor ons of variabel. We waren nu natuurlijk heel goed af met een contract van 3 jaar wat in februari afloopt.

Enne ... ook als je twee huizen hebt, is het toch normaal om een beetje op te letten? Wij doen dat wel in elk geval. Ik zeur ook niet over wat anderen uitgeven aan paarden, vakanties of andere zaken. Dit is wel een van onze enige luxes nog sinds de gezondheid ons steeds meer beperkt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:27

Ik heb maar een huis maar verblijf ook deels in nl. En dan heb je ook met de tarieven hier te maken gratis doen ze niet aan.
Tarief in Frankrijk piekuren 19 ct ongeveer daltarief 17 ct. Dal is weekend, door de week na 23 uur en voor 7 uur en een paar uur in de middag en twee zelf gekozen weekdagen. Geen gas.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:41

@Karuna, je schreef dat je je huis in NL verkocht had vanwege de te hoge kosten en daarom in Frankrijk een huis gekocht had, om daar goedkoper te kunnen wonen.
Blijkbaar heb je dan in Nederland toch nog woonruimte, dat had ik zo ook niet begrepen.
Dus ik snap de verwarring hierover wel.

Ach en verder, wat iemand wel of niet doet met zijn of haar geld, is iedermans eigen zaak denk ik.
De een vind een paard rijkdom, een ander een eigen huis, ook al kun je daar wellicht goedkoper wonen dan in een huurwoning...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:47

Ik verblijf deels in nl nog en dat kan uiteraard niet zonder stroom of gas. Is ook niet van belang hoe wat en waar. Het topic gaat over de gas en stroom prijzen en de hoge kosten. Daar heb ik ook mee te maken hier anders zou ik hier niet meeposten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:49

Jeetje zeg, wat boeit het nou of Karuna het over een eigen Nederlands huis heeft of over dat van familie of andere verwanten, waar ze wel of niet zelden, vaak, of regelmatig ook nog in Nederland verblijft?

Iemand zal niet voor niets bezig zijn met de prijzen van Nederlandse energie. Of het nou over je eigen (eerste, tweede of derde) huis gaat of over dat van een opa, vriend, zus of wat dan ook, dat maakt toch helemaal niet uit :?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:54

Ze heeft een heel topic over haar emigratie naar Frankrijk, nogal logisch dat mensen in de war raken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:15

Of gewoon niet berichten gaan naspitten of combineren en het houden in een topic waar het hier over de energieprijzen gaat. Wat pmarena zegt dus.

Ontopic Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vragen aan de overkoepelaar. En ook mijn leverancier heeft nog geen antwoord gekregen van ze over de levertarieven die opeens afwijken in een nieuw tarieven overzicht. Het zou knap ellendig zijn als de overkoepelaar het gaat verpesten voor de kleine lokale leveranciers als deze dat kan bepalen. En stom van de kleintjes als ze hier zelf voor verandwoordelijk zouden zijn voor de tarieven. Als het artikel klopt tenminste.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:21

Mars schreef:
Ze heeft een heel topic over haar emigratie naar Frankrijk, nogal logisch dat mensen in de war raken.

De antwoorden op vragen die nu hier worden gesteld die staan ook gewoon in dat topic, ieder met oprechte interesse over haar situatie kan ook gewoon daar meelezen ipv bijdehand met vingers te wijzen omdat men denkt haar ergens op te kunnen 'pakken' ofzo. Dat is in elk geval hoe het op mij over kwam, zeurderig, en niet echt als oprechte interesse.

@Karuna je zegt dat je een jaar vast hebt afgesloten, maar wel elke maand er vanaf zou kunnen. Dat je er vanaf zou kunnen dat lijkt mij inderdaad logisch maar zou je dan niet ook meteen aan een boete zitten wegens te vroeg opzeggen, niet dat je straks alsnog een paar honderd euro kwijt bent omdat een verkoper je maar een half verhaal heeft verteld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:02

Nee dat wilde ik doen maar besloten niet te doen maar naar flexibel te gaan dat is ook per maand op zegbaar maar nu flink goedkoper dan variabel. Dan kan ik als die hoger gaan mogelijk iedere maand van variabel naar flexibel wisselen. De dag ervoor waren de tarieven voor vast nog ok, de ochtend erop opeens heel flink verhoogd ook tot grote verbazing van mijn leverancier en een hoger leveringtarief per dag ook. Zij hebben daar ook vragen over gesteld aan de overkoepelaar waar die verhoging opeens vandaan komt maar daar ook geen antwoord op gehad nog

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:03

MarliesV schreef:

Ik heb geen kosten. Paar maanden (of weken) is het een paar x gebeurd dat d stroomprijzen erg negatief waren. Gewoon die stroom dan zelf benutten. Het gaat dan trouwens om centenwerk. Heb 1 dag 5 cent moeten betalen. De verhalen in de media worden vaak erg opgeblazen waardoor mensen bang gemaakt worden voor dynamisch. Nergens voor nodig. Tenzij je flink flink overcapaciteit met je panelen hebt.