Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:55

Ik kom onder lichte dwang meekijken. Anderhalf jaar geleden een woonboerderij begonnen te renoveren en nu binnen het einde in zicht is krijg ik steeds meer planten van oa fading en mijn moeder.

Vroeger was ik echt slecht met planten maar ik wil echt een groene oase creëren dus ik moet in rap tempo mijn planten kennis gaan bijwerken :=

Hoi :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:26

Welkom :D

Ik ben afgelopen weekend eigenaar geworden van een Pachira, ook wel een geldboompje genoemd. Ben benieuwd hoe ‘ie het gaat doen. Leuk om te zien hoe actief dit topic is :D

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:52

_Karlijn schreef:
@corinep: 2 verschillende planten in 1 pot (want dat bedoel je toch?) wil niet altijd, ook vanwege verschillende behoefte aan water, licht/schaduw, luchtvochtigheid etc... Het staat wel heel leuk, dat wel <3

Ja nou in dit geval had de triostar zulke grote wortels gemaakt dat er geen ruimte meer was voor het andere plantje. Toen ze er net samen in stonden ging het goed.

Ik moet zeggen dat ik erg weinig let op of een plant veel licht moet hebben of niet. Als iets ongelukkig eruit ziet ga ik nog wel eens googlen of gewoon een ander plekje zoeken. Zou ik eigenlijk beter op moeten letten want heb een monstera in de zonnigste vensterbank gezet, die moet echt een ander plekje krijgen.

Ik heb bijna al mn nieuwe planten een plekje kunnen geven, moet nog even een wandrekje ophangen wat al een tijdje klaarstaat daar kunnen er ook nog een paar in.

Ik kom er ook iedere keer met verpotten achter dat ik sommige planten teveel water geef en anderen weer te weinig... toch maar even de aarde voelen voortaan.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:10

Afbeelding

Weet iemand wat er aan de hand is met mijn epi? |(

Z'n buurman voelt zich ook niet super:

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:29

Geel blad is bijna altijd te veel water of te weinig voeding, waarbij het eerste vaker het geval is.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:33

Macs schreef:
Geel blad is bijna altijd te veel water of te weinig voeding, waarbij het eerste vaker het geval is.

Ja, was ik al bang voor. Terwijl ik al wel minder water geef dan in de zomer.. hij staat nu voor een keer in de twee weken? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:34

Ik maak dezelfde fout hoor. Ben van te weinig water naar teveel water gegaan :+

Planten zijn maar ingewikkeld :=

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:36

Bij mijn epi geef ik pas water als ie wat slapper gaat hangen, dan is hij met een uurtje weer blij. Dan geef ik ook meteen mijn twee andere epi's water :).

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:54

Loeky01 schreef:
Bij mijn epi geef ik pas water als ie wat slapper gaat hangen, dan is hij met een uurtje weer blij. Dan geef ik ook meteen mijn twee andere epi's water :).

Ga ik ook proberen, thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:07

carola schreef:
Ik lees stiekem al even mee in dit topic, maar als jullie het goed vinden ga ik ook meeschrijven. Leuk topic en lekker veel info!
Ik heb zo'n 50 kamerplanten en een stuk of 10 stekjes, echt vanalles en nog wat. Al moet ik wel zeggen dat ik een lichte voorkeur heb voor hangende planten. We hebben er planten bij die al >10 jaar bij ons wonen, maar ook veel 'jongere' exemplaren.
Ik zal binnenkort eens wat foto's maken en hier plaatsen.

Ooooh 50 planten <3 Leuk! Welkom :D

Hello Jolijn :D :D En ehh, die ene is niet alleen uitgedroogd of verzopen, maar hij is ook uitgedroogd door de zon :+

badeendje Ooooh leuk! Wij hebben er een gehad maar die is helaas overleden... ): Vind ze wel mega leuk dus wellicht komt er weer een keer een terug!

Arnon Heb je een vochtmeter? Soms voelt de potgrond boven droog aan maar is ie benden nog vochtig. Wellicht eentje aanschaffen zijn echt ideaal!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:31

50 planten is een hoop! :wow:

Mijn ouders wilde ook graag een plant geven en ik heb een voorkeur uitgebracht en foto laten zien. Alleen alle Calathea’s komen in dat tuincentrum waar ze gingen kijken binnen als gemengd, geen uitgebreide namen er bij. De plant die ze meenamen lijkt hem wel te zijn maar de plantenverkoper zegt van niet.

Is er nog een andere die op de Sylvia lijkt?

Dit is hem. Valt wel op dat niet alle bladeren paars zijn aan de onderkant.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:54

Oeh ik heb ook een calathea gehad van fading.
Mooie planten. Krijg vrijdag een monstera mee van vrienden van mijn moeder.
Enne die andere is al verplaatst Femke :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:06

Leuk Robijntjah ! Ik vind ze verslavend maar misschien kom ik daar nog op terug als verzorging niet goed gaat. :=

Op zoek, wat zijn er veel soorten, en kwam de ‘Tanja’ tegen, lijkt er op maar ronder blad.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:37

Even een gekke vraag, ik heb te maken met een brandwond, of eigenlijk mijn Monstera stekje :')

Kan ik dit, gezien de andere gaten, wegknippen? En bijv. een rot plekje, kan dat ook (niet)?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:17

Ik heb deze een keer gekocht, ook de natuur maakt foutjes :D

Afbeelding
Vond ik wel leuk om nog te delen, had nog nooit zoiets gezien!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:50

Dat is vet! Wat bijzonder. Sowieso een mooi plantje. :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:12

Ziet er heel mooi uit, zou je dit nog een keer kunnen creëren?

Ik heb 2 stekjes van deze plant gekregen Afbeelding
Het is een begonia tamaya. Maar in plaats van 1 losse stam met blad komen deze stekjes van een hele struik. Hij heeft de orginele plant 30 of 40 jaar geleden gekregen. Ben erg benieuwd hoe ze uit gaan groeien.

Is er iemand anders die deze plant heeft?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:14

Ik heb daar een stekje van staan, met 5 bladeren inmiddels.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:26

Ik heb een wit bloeiende tamaya :j

Ook vanaf stekje, vorig jaar gekregen.

Afbeelding

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:29

Wat bijzonder dat roze stukje!!! Prachtig!!

Hier niks nieuws te melden. Ik heb geen plek meer en er is nog niks dood :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:34

black_kelpie schreef:
Ik heb een wit bloeiende tamaya :j

Ook vanaf stekje, vorig jaar gekregen.

[ [url=m/ArbXFH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die ziet er goed uit! Ik hoorde dat een zonnige plek met vocht fijn is voor deze plant. Heb zelf een hele mooie maculata die permanent bloeit dus hoop dat deze het net zo goed gaat doen

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:41

Amber_anne schreef:
Die ziet er goed uit! Ik hoorde dat een zonnige plek met vocht fijn is voor deze plant. Heb zelf een hele mooie maculata die permanent bloeit dus hoop dat deze het net zo goed gaat doen

Mijn ervaring met de stippenbegonia's is dat ze graag veel licht krijgen, maar geen directe zon. En inderdaad de grond altijd vochtig houden, maar geen natte voeten. Als je maculata goed gaat moet het met deze ook wel lukken :D

Mijne is afgelopen jaar enorm gegroeid, erg leuk. Mijn kat heeft hem gesloopt toen hij nog maar 3 blaadjes telde, maar het zijn veerkrachtige planten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:51

black_kelpie schreef:
Amber_anne schreef:

Mijn ervaring met de stippenbegonia's is dat ze graag veel licht krijgen, maar geen directe zon. En inderdaad de grond altijd vochtig houden, maar geen natte voeten. Als je maculata goed gaat moet het met deze ook wel lukken :D

Mijne is afgelopen jaar enorm gegroeid, erg leuk. Mijn kat heeft hem gesloopt toen hij nog maar 3 blaadjes telde, maar het zijn veerkrachtige planten.

Ah dat klinkt hoopvol haha dan moet het goed komen hier. Ik zal nog wat foto's plaatsen als die een stuk gegroeid is

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:45

Ik heb ook een stip (de normale met die grote stippen???) en die groeit als een malle niet normaal. Staat nu een half jaar voor een raam op het noorden.

Dit was van de zomer, kan nu helaas geen nieuwe foto maken. En deze komt gewoon uit het tc. Toen ik hem kocht had hij nog weinig hoogte.
Afbeelding

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 02:25

Luxorvalkje schreef:
Ik heb ook een stip (de normale met die grote stippen???) en die groeit als een malle niet normaal. Staat nu een half jaar voor een raam op het noorden.

Dit was van de zomer, kan nu helaas geen nieuwe foto maken. En deze komt gewoon uit het tc. Toen ik hem kocht had hij nog weinig hoogte.
[ [url=m/wKKK01.jpg]Afbeelding[/url] ]

Komt even binnenvallen als stille meelezer maar wauw wat is deze mooi! <3 ik heb deze ook gehad maar helaas bij mij doodgegaan, misschien toch nog is proberen, al heb ik eigelijk geen ruimte voor nieuwe