Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:54

Afbeelding

Een sneak preview vanuit m'n fatboy naar het tuinhuisje. Hij is waterdicht en buitenkant is zogoed als klaar. Nu binnenin aan de slag, electra, water, lampen en spotjes monteren, schilderen en als laatste een vloer leggen. Daarna gaan wij er een werkbank inmaken en stellingen plaatsen.

Gelukkig hier in de buurt geen duizendpoot als ik dat filmpje zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:45

Plumbago=mannentrouw, niet winterhard.is simpel door zaaien weer te kweken.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 18:22

>;)
Ik ben rustig aan een begin aan het maken in mijn tuin aka Oerwoud.
Vind ik niet overal zevenblad. Heb nu ongeveer 1m bij 1m omgewoeld en alle wortels eruit gevist.
Groene bak zit bijna tot de helft vol....
Als iemand zich verveeld :')

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:40

Ik ben de laatste tijd ook lekker bezig in de tuin. Mocht ook wel want was door vorige bewoners volgens mij jaren niks aan gedaan.
Dit was het uitgangspunt. Grind op verhoging achterin, een mosveldje (die we beter niet hadden kunnen verticuteren, dan was het nog een mosveldje geweest ipv een onkruid veldje wat het nu is :+ ) en een schuurtje waarvan alleen de hoekpalen en de deur niet verrot was.. en afscheiding door middel van verwilderde laurier op gemeentegrond. Bhoedabeeld hebben we er zelf neergezet, hadden we al en fleurde toch een beetje op.
Afbeelding

Hier de schutting in aanplant, schuurtje weg en achterin een aflopend hoekje/border gemaakt.
Afbeelding

Die border ziet er nu zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Planten uit dit hoekje, muv vlinderstruik, worden naar bovenstaande border verplaatst als het wat koeler is. Is aangelegd zonder gras eronder eerst te verwijderen en gaan al het onkruid/gras verwijderen en nieuwe grasmatten leggen(maar niet in de zomer met zulk weer, en eerst bodem verbeteren)
Afbeelding

Als dat klaar is gaan we rustig verder denken over wat we verder precies willen, maar dat is op z'n vroegst volgend jaar.
Ben al wel lekker aan het uitzoeken en kijken hoe en wat we willen. Nou ja, wat ik wil, mag me uitleven van vriend, maakt hem niet zo veel uit :p

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:22

Wauw, wat een mooie verbetering!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:31

Mooi zeg, vooral dat terras!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:12

Grappig noviceh, wij vinden het terras juist niks _O- zowat meer voeg(vol onkruid) als steen, niet netjes te houden zonder er veel tijd aan te besteden :x

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:16

Ik vind t terras ook tof zo!
Wordt zo te zien een hele gezellige tuin joh!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:03

Er is wel voegspul dat onkruid tegen houdt, schijnt...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:45

Dat hebben wij in het terras maar de onkruid trekt zich daar niets van aan. :') Wel trek je het er heel makkelijk uit, een stuk makkelijker als bij de bestrating waar wij het niet hebben.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 23:36

ik lees al een tijd mee maar nu toch maar eens om tips vragen.
In mijn voortuin staat o.a. overal maagdenpalm. Niet mijn keus maar goed het houd de katten weg dus prima. Dit jaar groeide er ineens ook veel kamperfoelie doorheen. Dat spul overwoekert de overige planten en vandaag was ik het zat. Ik heb 4 uur aan stengels lopen plukken maar het is echt heel naar spul, je rits zo de blaadjes af maar een stengel kapot trekken of uit de grond trekken lukt bijna niet, ik heb nu blaren en ik had echt goede tuinhanschoenen aan. Tijdens het wieden kwam ik ook allemaal hedera tegen en die rottige maagdenpalm dus. Ik heb op een gegeven moment met de strimmer geprobeerd het te halveren maar dat wou ook niet lekker. Hebben jullie misschien nog tips over hoe dit makkelijker kan? ivm droge zware klei is spitten nu geen optie maar dat probeer ik in januari/februari wel weer.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 00:37

Woekert dat ja? Bij m'n moeder staat het ook in voortuin en daar groeit het amper(wel volle zon& zandgrond). Ik heb het op het oog voor in de voortuin, maar als het woekert valt het voor mij af.

Het klinkt een beetje alsof je in het geheel niet helemaal blij bent met wat er in je voortuin staat. Denk dat rigoureus wegsnoeien dan de beste optie is.

Ik heb zelf geen ervaring met maagdenpalm, kamperfoelie of kleigrond, maar denk dat het kwestie is van schoeisnaar pakken en afknippen. Afhankelijk van of het verderop aan stengel nog weer wortelt kan je het dan zo lostrekken of moet je korte stukjes knippen en trekken. Ipv met snoeischaar kan je stengels misschien ook doorsteken met schep? Beetje alsof je stuk grasmat af wil steken :+ en dan de stukjes lostrekken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:00

Heeft iemand een tip voor mij? Ik zoek een klein, niet giftig boompje om in mijn caviaren te planten voor schaduw.. Iemand een idee?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:07

Martine_R schreef:
Heeft iemand een tip voor mij? Ik zoek een klein, niet giftig boompje om in mijn caviaren te planten voor schaduw.. Iemand een idee?

Wat dacht je van een bessenstruikje? Heb je zelf ook nog iets aan en wordt niet te groot.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:16

Wilg? Kun je uitstekend knotten en daardoor zo klein houden als je wil. Vinden ze waarschijnlijk ook erg lekker om aan de takken die je af knipt, te knabbelen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:29

soesita schreef:
Martine_R schreef:

Wat dacht je van een bessenstruikje? Heb je zelf ook nog iets aan en wordt niet te groot.

Wat voor bessenstruikje? Als ik er zelf een uitkies, kies ik gegarandeerd giftige bessen

Wilgen, ga ik eens naar kijken! Bedankt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:18

Bessenstruiken kunnen echt wel groot worden, maar zijn met snoeien wel weer klein te houden.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:35

Ik heb eigenlijk het liefst een kleinblijvend boompje.
Zou een olijfboompje een idee zijn?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:50

Of 1 stukje/stam haag en dan de takken bijknippen en aan de cavia's geven?
Dat deed ik met beukenhaag voor mijn konijnen.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:18

Hier heb ik net de laatste hand gelegd aan de bestrating in de voortuin. Ondanks dat ik geen ervaring heb en alles een beetje uit moest vogelen vind ik het er redelijk goed uitzien en ben ik wel tevreden. :j

Afbeelding

Het enige waar ik nu wel aan twijfel is het groen. Misschien heeft iemand hier nog ideeën?

- Ik was van plan in beide perkjes een Japanse esdoorn te plaatsen maar ik maak me nu toch zorgen dat de wortels de bestrating omhoog gaan drukken. Kan ik er beter iets anders in zetten en zo ja, wat?

- In de stroken links, voor en rechts zou ik een hegje van Japanse hulst zetten, maar ze zijn wat kleiner uitgevallen dan vooraf geschetst (dikte van opsluitbandjes vergeten... dom). Ze zijn slechts 18cm breed, is dat breed genoeg voor struikjes?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:34

Ik heb ook even een vraagje. Wij hebben een plantenbak op wielen gekocht als terrasafscheiding. Nu moeten er nog planten in, maar geen idee wat... ik neig zelf weer naar lavendel maar een keer wat anders zou ook leuk zijn :')
Het liefst een plant/struik wat groen blijft en bloeit..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:36

Rozemarijn, afgewisseld met tijm? Tussendoor nog wat oregano en bonenkruid en je hebt niet alleen een leuke, lekker ruikende en bloeiende afscheiding, je kunt het nog gebruiken in het eten ook :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:41

Prairy schreef:
en je hebt niet alleen een leuke, lekker ruikende en bloeiende afscheiding
:')

Mooi geworden Rawr! Verder kan ik je helaas geen advies geven over beplanting...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:23

Duurde even voor het kwartje viel bij me, noviceh :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:50

Rawr wat zonde die parkeerplaats voor je deur... Ik zou zoveel mogelijk hoge dingen planten, zodat het toch wat groen lijkt en vogeltjes en degelijke iets aan je tuin hebben. Ik denk dan aan bv een beukenzuil in de vierkante zandstukjes met een bodembedekker die ook bloeit.
In de perken ernaast past alleen een heg. Ik zou hem, wederom voor de vogels, dicht tegen je huis wel zo hoog mogelijk maken. Eventueel laat je hem dan aflopen zodat het aan de voorkant wel laag is.

Waarom heb je gekozen voor zoveel bestrating?