Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:26

Dees schreef:
Het scheelde bij ons afgelopen winter meteen al 33% gasverbruik. In ons geval 400m3.
We hebben alleen airco in de woonkamer met een deuropening naar de keuken.

Hier ook, wij hebben een open keuken en een deur naar de gang. Vanaf januari airco in woonkamer en zag het gasverbruik dalen, electra verbruik viel me ook erg mee vergeleke mer vorig jaar. Hebben wel zonnepanelen.

Net een verlengaanbod gekregen van budgetenergie(contract loopt 1 jan af) keuze dynamisch of variabelz helaas dus geen vast contract aanbod

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:51

Hier scheelde het verwarmen met airco 60% in gasverbruik, dan stond de vloerverwarming op 19 dag en nacht (hond die in de anders koude gang zat als we weg waren) en van 07-22 de airco op 20. Dit jaar zetten we de vloerverwarming op 18, daar hondje er niet meer is, en dan gewoon weer de airco aan. Airco constant aanlaten kostte veel minder (50% per dag) stroom dan telkens de woning weer helemaal opwarmen of het laten aanslaan van de vloerverwarming per dag (dan kostte het ons nog meer dan enkel de vloerverwarming gebruiken, immers, warm houden vraagt minder vermogen dan warm maken). Wij gingen van 1304 naar 522m3, kwa stroom hebben we 800kwh meer verbruikt dan het jaar ervoor, maar daar valt ook koelen in de zomer onder (hij staat dan in de nacht op de slaapkamer van 22-7 aan)

JenniferU

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:47

Wat adviseer jij aan 24/7 temp voor de airco? En dan de cv(gas) temperatuur?
Ze bovenverdieping verwarmen wij niet op de badkamer na, die zit op een hoek dus daar staat de cv wel open. In de woonkamer ook dus dachr zelf bijv aan 16 cv en 18 airco?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:04

JenniferU schreef:
Ze bovenverdieping verwarmen wij niet op de badkamer na, die zit op een hoek dus daar staat de cv wel open. In de woonkamer ook dus dachr zelf bijv aan 16 cv en 18 airco?

Waar hangt je thermostaat van de cv?
Want als het beneden door de airco warmer is dan dat je de cv ingesteld hebt dan zal de cv ook boven niet meer aanslaan...

En dan laat je de cv alleen aan voor de badkamer?
Kan je niet beter kijken voor een straal of infrarood kachel voor in de badkamer? Die doe je dan alleen even aan wanneer je in de ruimte bent.

En qua temperatuur van de airco: is bij iedereen anders. Ik zit op fb op een airco site met installateurs en mensen met ervaring met airco en die geven aan dat de temperatuur/warmte van de airco vaak niet goed overeen komt met die van bijv de thermostaat. Daar raden ze ook aan om hem gewoon te laten verwarmen en hem naar gevoel hoger of lager te zetten. Kan dus best zijn dat jij het altijd met cv op 18 comfortabel had en dat hetzelfde met de airco bereikt wordt door hem op bijv 23 graden te zetten.

Ik zet hem hier om te koelen bijvoorbeeld zelden een paar graden kouder. Ik doe het p gevoel. Ik zet hem bijv op ontvochtingen en dan gewoon op dezelfde temperatuur als dat het hier in huis is. En dan voelt het bijvoorbeeld al kouder en comfortabel aan terwijl de thermostaat aangeeft dat het nog steeds 23 graden is.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 15:21

JenniferU schreef:

Ik zal even zo duidelijk en specifiek mogelijk antwoorden voor onze situatie.
Wij verwarmen enkel de woonkamer en open keuken, verder geen enkele ruimte in huis, is niet nodig. De vloerverwarming loopt door de hal in, maar thermostaat meet in de woonkamer. Het meest ideale is bij ons om minimaal1.5 graden tussen airco en CV te hebben, dit omdat de airco verwarmt tot een halve of hele graden boven de gestelde temperatuur, en dan even stopt met verwarmen tot hij een hele graden onder de gestelde temperatuur is. Als er dan maar 1 graden verschil tussen zit, slaat de cv dan alsnog aan (wat wij dus vorig jaar bewust wel deden, in verband met de hond, hij sloeg lang genoeg aan om de gang comfortabel te houden). 16 op CV en 18 op airco klinkt dus als een heel mooi verschil om dit te voorkomen.
Ik zet de airco persoonlijk niet onder de 19 omdat het toch een heel ander soort warmte is, en ik de gevoelstemperatuur vaak lager vind liggen. 20 voelt zeer zeker niet als 20, eerder 18,5/19. Ik zou dus zelf aankijken welke temperatuur jullie prettig vinden, dat is zo persoonlijk!
Wat Tieme zegt klopt trouwens, als je cv beneden niet meer aanslaat, doet hij dat elders ook niet (tenzij je aparte regelaars hebt). Wij hebben daarom in onze niet-niet-geisoleerde wc een elektrisch kacheltje gehangen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:26

Hier cv op 14 in de nacht, 16 overdag, rest bijverwarmen met airco (alleen woonkamer/keuken momenteel) tot ca. 19 en dan bij bureau infra rood paneel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:52

De airco geeft bij ons ongeveer 3 graden warmer aan, warme lucht gaat naar boven. Als ik er een andere thermostaat naast houdt, geeft die hetzelfde aan. Wij zetten de temperatuur dus drie graden warmer in de winter.

Onze thermostaat in de woonkamer hebben we verplaatst naar de gang en die blijft in de winter op 18 graden. De radiatoren in de woonkamer en open keuken staan uit, want die worden door de airco verwarmd. Alleen die van de gang, badkamer en zolder staan nog open.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:15

Bij ons is het stroomverbruik vergelijkbaar met een 4-5 persoons huishouden terwijl wij maar met z'n tweeën zijn (en een hond). M'n man werkt 5-6 dagen in de week, zo'n 10-12u op per dag. Ik ben wel meer thuis. Het stroomverbruik is in augustus 359 kwh. Er staan echt geen 10 apparaten tegelijk aan, airco heb ik niet, elektrische verwarming niet. Ik begrijp niet hoe het kan en hoe ik het omlaag krijg. Iemand tips?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:21

fjordjes schreef:
Bij ons is het stroomverbruik vergelijkbaar met een 4-5 persoons huishouden terwijl wij maar met z'n tweeën zijn (en een hond). M'n man werkt 5-6 dagen in de week, zo'n 10-12u op per dag. Ik ben wel meer thuis. Het stroomverbruik is in augustus 359 kwh. Er staan echt geen 10 apparaten tegelijk aan, airco heb ik niet, elektrische verwarming niet. Ik begrijp niet hoe het kan en hoe ik het omlaag krijg. Iemand tips?

Dat verbruiken wij nog niet eens met airco, elke dag vaatwasser, tv en computer meerdere uren aan enz.

Pomp van een vloerverwarming die aanslaat?
Alle stekkers eruit trekken en kijken of de meter nog loopt.
Je kan ook een p1 meter nemen. Dan kan je met een abonnement a 12 euro per jaar zien of, wanneer en hoeveel stroom je verbruikt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:34

Vloerverwarming lijkt me niet, temperatuur moet onder de 18 komen wil die aanslaan en juist ons gasverbruik is nog minder dan een flatwoning juist om dat ons huis zo goed is geïsoleerd.
Ik ga eens alle stekkers eruit trekken, kijken of ik dan nog een hoog verbruik zie. Kan wel in de vattenfall app zien wat ik gisteren heb verbruikt per uur maar dan nog weet ik het niet altijd.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:38

fjordjes schreef:
Vloerverwarming lijkt me niet, temperatuur moet onder de 18 komen wil die aanslaan en juist ons gasverbruik is nog minder dan een flatwoning juist om dat ons huis zo goed is geïsoleerd.
Ik ga eens alle stekkers eruit trekken, kijken of ik dan nog een hoog verbruik zie. Kan wel in de vattenfall app zien wat ik gisteren heb verbruikt per uur maar dan nog weet ik het niet altijd.

Soms wil een pomp van een vloerverwarming blijven hangen en daardoor constant draaien.

Ook kunnen oude vriezers die defect raken soms flink stroom vreten.

Eigenlijk is het heel simpel. Bekijk per vertrek wat er aan staat en wat dit zou kunnen verbruiken.

Denk ook bijvoorbeeld aan een vijverpomp, aquarium etc etc

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:35

Tieme schreef:
JenniferU schreef:

Waar hangt je thermostaat van de cv?
Want als het beneden door de airco warmer is dan dat je de cv ingesteld hebt dan zal de cv ook boven niet meer aanslaan...

En dan laat je de cv alleen aan voor de badkamer?
Kan je niet beter kijken voor een straal of infrarood kachel voor in de badkamer? Die doe je dan alleen even aan wanneer je in de ruimte bent.

En qua temperatuur van de airco: is bij iedereen anders. Ik zit op fb op een airco site met installateurs en mensen met ervaring met airco en die geven aan dat de temperatuur/warmte van de airco vaak niet goed overeen komt met die van bijv de thermostaat. Daar raden ze ook aan om hem gewoon te laten verwarmen en hem naar gevoel hoger of lager te zetten. Kan dus best zijn dat jij het altijd met cv op 18 comfortabel had en dat hetzelfde met de airco bereikt wordt door hem op bijv 23 graden te zetten.

Ik zet hem hier om te koelen bijvoorbeeld zelden een paar graden kouder. Ik doe het p gevoel. Ik zet hem bijv op ontvochtingen en dan gewoon op dezelfde temperatuur als dat het hier in huis is. En dan voelt het bijvoorbeeld al kouder en comfortabel aan terwijl de thermostaat aangeeft dat het nog steeds 23 graden is.

Wij hebben helaas in 2022 de badkamer en woonkamer compleet verbouwd en toen niet nagedacht over gasloos.
Dus nieuwe cv radiatoren in woonkamer en badkamer, ik vind het eigenlijk zonde om nu in de badkamer die radiator weg te doen en een elektrische op te hangen, kan wel maar dan moet er even een stopcontact bij komen.
Bestaan er bijv ombouw sets?

We hebben 1x de radiator in de badkamer dicht gehad en toen waren de leidingen bevroren dus daar moeten we ook aan denken.
Afgelopen jaar dus cv op 16 nacht en overdag 18 gehad en alleen met de airco bijverwarmen als we thuis waren

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:03

Je kunt met een systeem als tado bijvoorbeeld de verwarmingen individueel laten verwarmen.
Zo kunnen we de badkamer verwarmen wanneer we willen, maar ook de kinderkamer bijvoorbeeld snachts niet te koud laten worden.

Wij verwarmen met airco beneden. 18 graden met de airco is echt niet comfortabel.

Op koude dagen slaat smorgens nog de cv aan om de boel op te warmen, dat trekt de airco niet alleen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:32

Wij hadden afgelopen winter juist de airco aan om de CV niet telkens te laten opstarten :D
De hele dag de airco op 20 graden was toen voordeliger dan het huis via CV op 15 graden te houden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:40

manonutjuh schreef:
Op koude dagen slaat smorgens nog de cv aan om de boel op te warmen, dat trekt de airco niet alleen.

Daarom raden ze ook aan de airco 24/7 an te laten. Een ruimte Op temperatuur houden kost minder stroom en vermogen als opwarmen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:58

Dat is een hardnekkige fabel. ‘s Nachts een lagere temperatuur is voordeliger.
Wel is het zo dat je dit met vloerverwarming goed moet regelen omdat die heel traag opstart en lang door blijft warmen. Als je de vloerverwarming ‘s avonds op tijd terug zet, en ‘s morgens een uurtje aan om hem daarna weer direct een paar uur uit te zetten zodat de temperatuur niet omhoog doorschiet dan ben je veel zuiniger uit dan dag en nacht vol aan.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:34

Tieme schreef:
manonutjuh schreef:

Daarom raden ze ook aan de airco 24/7 an te laten. Een ruimte Op temperatuur houden kost minder stroom en vermogen als opwarmen

Dat heeft er weinig mee te maken.
als het koud is buiten moet de buitenunit af en toe ontdooien ofzo. Op die momenten wordt er binnen niet verwarmd.
Dan duurt het mij gewoon te lang voordat de ruimte smorgens comfortabel is.

Daar ga ik echt geen 24/7 de airco voor aanmaken hoor.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:06

manonutjuh schreef:
Dat heeft er weinig mee te maken.
als het koud is buiten moet de buitenunit af en toe ontdooien ofzo. Op die momenten wordt er binnen niet verwarmd.
Dan duurt het mij gewoon te lang voordat de ruimte smorgens comfortabel is.

Daar ga ik echt geen 24/7 de airco voor aanmaken hoor.

Defrosten duurt echt niet zo lang hoor. Als je dat tenminste bedoeld. Paar x per dag 10 min. Als het bij jou langer duurt dan is het tijd voor de check van je airco.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:59

10 minuten is best lang als het nog ijskoud is beneden :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:07

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ijsplafond

Mmm een artikel waarin gewaarschuwd wordt voor te hoge tarieven. Tot mijn grote schrik zit er ook een bij waar de meeste kleine locale maatschappijen bijzitten die gezamelijk hun tarieven bepalen. Ik heb er even een mail aan gewaagd om te vragen hoe dat zit? Vooral omdat de tarieven nu, ook de vaste, onder het prijsplafond zitten :? Waar komt dit dan vandaan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:16

karuna schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ijsplafond

Mmm een artikel waarin gewaarschuwd wordt voor te hoge tarieven. Tot mijn grote schrik zit er ook een bij waar de meeste kleine locale maatschappijen bijzitten die gezamelijk hun tarieven bepalen. Ik heb er even een mail aan gewaagd om te vragen hoe dat zit? Vooral omdat de tarieven nu, ook de vaste, onder het prijsplafond zitten :? Waar komt dit dan vandaan?

Heb je er een contract lopen?
Ik denk gewoon omdat zij niet zoveel energie in kunnen kopen omdat ze een kleine speler op de markt zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:24

De overkoepeling is juist best groot. Nagenoeg de meeste lokale en regionale aanbieders zijn verenigd in die overkoepelende organisatie. En dat zijn er echt veel. Zou beroerd zijn als die overkoepeling de boel gaat verprutsen voor de lokale leveranciers. Dit zijn groene stroom opwekkers die zo lokaal mogelijk werken zonder dat ze zelf enorme kantoren hebben of overhead. Voorheen was ik er juist best goedkoper mee uit dan de grote spelers op de markt.

En het gekke is dat ik daar van de week naar gekeken heb en een jaar vast zit gewoon onder het prijsplafond. En ook flexibel en variabel zitten daar best een stuk onder. Ik heb wel wat gewijzigd maar kan er elke maand van af. :j Vandaar dat het bericht me verrast. En ik uitleg heb gevraagd waar dit bericht vandaan komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:23

karuna schreef:
De overkoepeling is juist best groot. Nagenoeg de meeste lokale en regionale aanbieders zijn verenigd in die overkoepelende organisatie. En dat zijn er echt veel. Zou beroerd zijn als die overkoepeling de boel gaat verprutsen voor de lokale leveranciers. Dit zijn groene stroom opwekkers die zo lokaal mogelijk werken zonder dat ze zelf enorme kantoren hebben of overhead. Voorheen was ik er juist best goedkoper mee uit dan de grote spelers op de markt.

En het gekke is dat ik daar van de week naar gekeken heb en een jaar vast zit gewoon onder het prijsplafond. En ook flexibel en variabel zitten daar best een stuk onder. Ik heb wel wat gewijzigd maar kan er elke maand van af. :j Vandaar dat het bericht me verrast. En ik uitleg heb gevraagd waar dit bericht vandaan komt

Je woont toch nu in Frankrijk?

Mag je daar ook nog gebruik maken van het prijsplafond?

Of gaat dit bericht over je vader?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:40

Ik woon gewoon ook nog in nederland met een aansluiting van gas en stroom. Dus ik heb er ook mee te maken. Anders zou ik het hier niet neerzetten toch :roll:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:48

karuna schreef:
Ik woon gewoon ook nog in nederland met een aansluiting van gas en stroom. Dus ik heb er ook mee te maken. Anders zou ik het hier niet neerzetten toch :roll:

Heb je 2 huizen dan?